Gå til innhold
Belsby

Kodiaq «beste» hjulstørrelse samt skinnseter.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Skrevet
3 timer siden, Belsby skrev:

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Når jeg bestilte en ny Superb i 2016, så valgte jeg Style utgaven og mange ekstra utstyrspakker/annet ektrautstyr, fordi jeg heller ville ha Alcantara seter enn skinn, I tillegg så var L&K utgaven den gangen kun tilgjengelig med brunt skinn, og det var heller ikke noe alternativ for meg.

Jeg opplever skinnseter slik du skriver det, varme/klamme om sommeren, kalde om vinteren og enkelte skinnseter kan være glatte. Nå finnes det jo en mulighet for å velge ventilerte seter, men jeg ønsker ikke seter med perforert skinn som det kan bli litt av hvert ned i om en er uheldig.

Men ulempen ved å velge en Style utgave som en «lesser på» med my utstyr, er den gangen en skal bytte den inn, for da er det fremdeles «bare» en Style, og innbytteprisen blir deretter. Superben jeg bestilte kostet da mer enn en L&K versjon, jeg hadde likevel litt mindre utstyr, og tapte mer enn om jeg hadde bestilt L&K. Så det er kanskje også noe du bør tenke litt over......?

Når det gjelder dekk, så er Kodiaq så godt støyisolert at det skal nesten godt gjøres å høre forskjell på bredden, det er vesentlig mer avhengig av hvilket dekkmerke bilen leveres med. Jeg personlig hadde valgt minimum 18", men mest sannsynlig 19" hjul på Kodiaq, for det er likevel såpass høy profil på dekkene at det fir en god komfort uansett. 20" som Sportline kan leveres med er heller ingen utfordring, men da nærmer en seg grensen for hva jeg ville ha valgt. 

Jeg kjørte med 235/45-18" både sommer og vinter med Superb, og det var helt uten problemer. Skulle jeg valgt annerledes der, så hadde jeg beholdt 18" på vinteren, men gått for 19" på sommeren. Nå har jeg derimot byttet inn den Superben og valgt en Octavia Scout i stedet, der kjører jeg med 225/45-18" både sommer og vinter. De er meget komfortable å kjøre på, så det var absolutt det rette valget for min del.

 

Når det gjelder dine spørsmål generellt, så er det jo en smakssak alt dette, noe har med hva som er praktisk, det er enklere å rengjøre skinnseter, men de trenger også vedlikehold. Noen opplever det vi begge føler skinnseter kan være (klamme, glatte og kalde avhengig av årstid), mens andre ikke vil ha noe annet enn skinn.

Hjul oppleves jo også forskjellig, og der kan både bilens vekt, sporvidde, valg av understell, og ikke minst dekkets profil og bredde i aller høyeste grad ha en innvirkning på hvordan det vil føles. De Kodiaqene jeg har prøvet har hatt både 18" og 19" og i tillegg hatt DCC understell, og det opplevde jeg som meget komfortabelt begge deler. Har da prøvet med 18" vinterhjul og 19" sommerhjul, som mest sannsynlig også hadde vært mitt valg om jeg skulle bestilt en Kodiaq........

Skrevet

Sportline kommer standard med 19", og sammen med DCC et det komfortabelt nok også for meg med alvorlig nakkeskade, på dårlige veier. 

Dekkstøy er selvsagt litt subjektivt, men min erfaring er at dekkmerke/modell har mye mer å si enn dekkstørrelse, når de skal på samme bil, med samme omkrets. 

Pirellidekk er visstnok stillere enn hancookdekkene som leveres på Kodiaq, men ulempen er at du har null styring på hvilke den bilen leveres med. 

Skrevet (endret)

Hei

 

Takker for mange gode svar her. Da blir det nok en Kodiaq L&K etterhvert :) Nå det gjelder dekktype, så ser jeg at eks Nokia ikke leverer denne størrelsen. Egentlig litt rart.

Endret av Belsby
Skrevet

Hvilken dekktype og dekkdimensjon er du tenker på da @Belsby?

Kodiaq blir gjerne utstyrt med dekk som er til SUV, så det kan hende at du må se i en annen «dekk kategori» for å finne det du er ute etter, men det er ikke dermed sagt at alle dekkprodusenter leverer dekk i alle dimensjoner for det. Lastindex har også mye å si for hvilke dekk som kan velges.

Når det gjelder sommerdekk så er det som tidligere skrevet i svarene du har mottatt her, at det er store forskjeller i mellom dekkstøy fra de ulike dekkprodusentene, og det skiller mye mellom de gode og de mindre gode dekka angående det. En kan trygt si at en får det en betaler for. Når det gjelder bilprodusenter så kjøper jo de innen tusenvis av dekk hele tiden, og da kjøper de gjerne der hvor de får best avtale/kjøp, og det betyr ikke nødvendigvis det beste for kundene av de nye bilene. For her er det snakk om betydelige kostnadsbesparelser for dem.......

 

Nå har jeg min 3. fabrikknye bil på rad fra VAG konsernet, og samtlige av dem har jeg fått med Pirelli Cinturato P7, og jeg har vel nesten aldri hatt dekk som har støyet såpass mye som dem på de 2 foregående bilene. VW Golf 2014 (225/45-17"), Superb 2016 (235/45-18") var veldig plaget av dekkstøy, men på denne Octavia Scout 2018 (225/45-18") jeg har nå så er det helt annerledes. Det er merkbart mindre dekkstøy, og det kan muligens ha noe med at det er et «belegg» SEAL innvendig i dekket (uten at jeg vet det), som skal tette dekket om en kjører på en spiker elns, og muligens det også kan ha noe med at jeg har lagt på ekstra understellsbehandling (ikke støyisolert). Denne bilen er i tillegg også utstyrt med tykke tekstilmatter som jeg har latt ligge under gummimattene, og alt dette i kombinasjon har tydeligvis hatt en meget god effekt med tanke på dekkstøy.

Nå er jo Kodiaq betydelig bedre støyisolert fra fabrikk enn min Octavia Scout, bare synd at bilprodusentene ikke kan levere skikkelige dekk til alle sine biler, det vil jo bare gi dem et «fortrinn» når det gjelder støyen vi opplever under f.eks en prøvekjøring. 

 

Har i dag snakket med en kollega som har både prøvekjørt og bestilt en Kodiaq, han valgte Sportline og oppgraderte dekkstr til 20" for sommerhjul, og valgte 19" for vinterhjul. Han hadde også prøvet en bekjent av ham sin Kodiaq som var utstyrt med bredere dekk og i 22", det var kun sprekt som han sa, men etter hans oppfatning, helt ubrukelig på norske veier....... 

Men opptil 20" så er det helt uten problemer etter hans mening, for det er såpass høy profil på dekka, så det er likevel god komfort. Det er ikke dimensjoner jeg har prøvet på en Kodiaq, så bare gjengir hva jeg ble fortalt, og han er veldig «kresen» når det gjelder valg av bil og dekk for å si det slik. Så han bestiller ikke noe som er hverken ukomfortabelt eller vil gi sporing, for han har prøvet Kodiaq mye før bestilling av den, og en del andre biler han ikke ville ha, fordi de ikke var like gode å kjøre som han mener Kodiaq er......... :) 

Skrevet

Mange gode svar , går nok for 19» på sommer viss disse har såkalt «seal belegg « Viss ikke 18»

En annen ting, lys. Vet det var litt «rusk» med automatisk lysregulering i starten . Er dette fikset på nyere utgaver? Dvs blender lysene opp og ned riktig ved møte av trafikk? 

Og er LED lysene , lang / kort på bilen gode?

Skrevet

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Skrevet (endret)

Jeg har 18 sommer og 17 vinter. Må si jeg merket forskjell på spesielt støy, og litt på komfort når jeg byttet fra vinter til sommer. Men det er jo et veldig tynt grunnlag for å kunne si noe om støy og komfort i forhold til de forskjellige hjulstørrelsene når dekkene ikke er de samme.

Men utifra litt vage tester jeg har lest/sett, så er saken ofte den at en gylden middelvei er veien å gå når det kommer til felg. Det er ikke sikkert at de minste felgene gir minst støy og best komfort. Men det som ofte er tilfellet er at ekstreme felgstørrelser sjelden har noe for seg annet enn det visuelle.

Det fornuftige valget er stort sett å ta den størrelsen bilen blir levert med som standard. 

Vil også skyte inn at dersom du har 19 tommer standard sommerfelg som flere av modellene levers med, så tror jeg det vil se veldig rart ut å gå over til 17 tommer vinterfelg. Da ville jeg heller valgt 18tommer vinter så forskjellen ikke blir så stor.

Endret av tronna
Skrevet

Med piggfrie vinterdekk @tronna så hadde du fremdeles hatt mindre dekkstøy om du så hadde valgt 19", for det er en helt annen gummiblanding, og kan på ingen måte sammenlignes med sommerdekk. Selv de absolutt beste sommerdekkene (på dekkstøy) vil ikke kunne hamle opp med piggfrie vinterdekk når det gjelder dekkstøy, men piggfrie vinterdekk er jo omtrentlig helt ubrukelig på sommerføre, så det er jo ikke et alternativ for å ha mindre dekkstøy på sommeren.......

Ellers så er jeg helt enig med deg, jeg velger også standard dekkdimensjon på vinteren, og det samme (eller et trinn større) når det gjelder sommerhjul :) 

Det samme når det gjelder det visuelle, jeg deler helt klart din oppfatning der også :) 

  • Lik 1
Skrevet
8 timer siden, TheHaughom skrev:

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Tror du kommer til å bli meget fornøyd med vinterdekka også jeg @TheHaughom, du er virkelig godt utrustet med tanke på både sommer -og vinterdekk. Flott med kvalitets dekk på både sommer og vinter :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...