Gå til innhold
JCH

Leveringstid Kodiaq Sportline 2019


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

bestilte en Skoda Kodiaq 190, 4x4  5 seter, 19.06.18

Fikk da beskjed om at bilen skulle være klar til levering Uke 37 . ferdig produsert uke 34 på fabrikk.

uke 37 kom, og vi fikk beskjed at det sto mange biler i vent, pga nye avgifter opp mot eu.  selger så for seg at bilen skulle røre på seg fra fabrikk i uke 40.

uke 40 kom, fortsatt ingen ting som hadde skjedd.  fikk heller ikke noe konkret svar fra selger om hvor lang tid dette egentlig ville ta. men til slutt krevde jeg å få et konkret svar på dette. og da sa han at det kunne ta opp til 10 uker før den var i Norge.

da min familie er avhengige av 2 biler i hverdagen, førte dette til en skikkelig økonomisk belastning, da vi hadde solgt bil n2.  fordi vi fikk beskjed om at bilen skulle komme i uke 37.

spørsmålet er; om det er flere som har samme trøbbel ang dette " avgift opp mot EU" og om man får noe kompensasjon for slike økonomiske belastninger?

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @JCH :) 

Den eneste jeg vet om på dette forumet som har hatt leveringsutfordringer er @Mamsen, se litt i tråden om hennes bil for litt mer utfyllende detaljer om hvordan dette gikk for henne.

 

Evt så ville jeg jo ha forhørt meg litt med forhandleren om muligheten for en lånebil av dem, så lenge de ikke kan levere bilen til deg som planlagt. Du har jo forholdt deg til hva de sa, og når de ikke kan levere din bil tiden, så burde de jo kunne vise litt velvilje og legge litt godvilje til for å hjelpe en kunde...........

Lykke til @JCH :) 

Skrevet

Problemet er testingen etter WLTP-reglene. Kort fortalt så kom de nye reglene tydeligvis som julekvelden på kjerringa for produsentene, så nå står det mange ferdigproduserte biler de ikkje får lov å levere fordi modellene er ikke testet etter den nye normen.

Akkurat hvor din bil ligger i dette systemet vet jeg ikke, men det kan være avhengig av modellen. Bestilte du bensin eller diesel?

Så langt har de fått testet to versjoner av Kodiaq. En 2.0 TDI og 2.0 TDI Scout. Hele listen finner du her: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde mange endringer på leveringstid på min Sportline. Jeg var også avhengig av bil så jeg krevde en leiebil. De skaffet dette for meg helt til bilen ble levert.

Skrevet

Hmm... det jeg fikk fra forhandler av svar; var at de ikke hadde biler å låne ut.. 

Kan ikke si vi har blitt møtt med hjelpsomhet fra sulland for å si det slik. Virkelig synd, spesielt når dette er mitt første nybilkjøp. Blir nok det siste også.

Skrevet

Det er for å være helt ærlig «reinspikka bullshit» det forhandleren din sier her, dette handler om å ta vare på sine kunder og gjøre det til en god opplevelse for kunden når de har tatt valget om å bestille en helt ny bil.

Du kan ikke lastes for at bilen du har bestilt  ikke kommer til datoen de har gitt deg, det kan for så vidt ikke forhandleren din heller, men de kan velge å gjøre det rette for en kunde som har fått en stor utfordring pga leveringsproblemer.

De kan jo f.eks;

  • Låne deg en dem.vogn
  • Låne deg en bruktbil de har tilsalgs
  • Leie en bil til deg 

Så alt ligger i din forhandlers hender for å gi deg en god opplevelse med dem, og vise deg at kundene også betyr noe etter at kontrakten er inngått. Det er hva som kalles service og strekke seg litt lenger, da får de fornøyde kunder som roser dem for deres service og kundevennlighet.

God service = godt omdømme/rykte, og kan gi flere kunder

Dårlig service = dårlig rykte/omdømme, og vil garantert gi færre kunder om det er slik kunder blir behandlet.

Høres veldig krasst ut det jeg skriver her, men det ligger faktisk i din forhandlers hender om de får en fornøyd kunde eller ikke, og da må de oppføre seg og behandle sine kunder deretter, det er min personlige mening.

 

Jeg hadde definitivt i din situasjon forlangt en bil som jeg kunnet disponere frem til din bestilte bil ankommer, ellers så hadde nok bilen blitt avbestilt pga manglende levering..........

Skrevet

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Skrevet

Jeg må si jeg også reagerer litt på at de bare skyver alt unna seg, og skylder på situasjonen. Jeg hadde aldri funnet meg i dette. Kanskje har dette noe med hvordan forhandleren jeg bruker behandler meg også, men allikevel. Jeg har fra første dag fått kastet leierbiler etter meg, og aldri betalt en krone for det (ja, selv om det til og med har vært mitt problem, som forhandler ihvertfall ikke skulle ha trengt å bry seg om). 

Dette handler ene og alene om god kundeservice, og jeg er aldri i tvil om hvor jeg drar, når det er noe galt med bilen, om jeg skal ha service, eller om jeg rett og slett skal ha meg en ny bil. 

Hadde jeg bestemt meg for å kjøpe bil et annet sted, hadde jeg nok tatt med meg mye av den meget gode servicen og behandlingen jeg får hos min nåværende forhandler. Kall det gjerne urimelig, men jeg forventer vel nå like god service hos en hvilken som helt annen forhandler skal de ha meg som kunde. Hadde jeg blitt behandlet slik som du blir behandlet nå, hadde jeg ikke tatt ei krone for, ihvertfall i første omgang å true med avbestilling, og visst det da ikke skjer noe nytt, rett og slett avbestilt bilen.

Håper det ordner seg før den tid, iallefall! 

Skrevet

Det som blir problemt nå, er å avbestille bilen, hvis man skulle " true" med det.  da vi virkelig ikke har råd til å bestille ny bil å vente på nytt. Det eneste jeg ser for meg nå, er å vente på at bilen omsider kommer, og ytre vår frustrasjon over hele situasjonen.

og hvis de ikke kommer med prisavslag på selve bilen, blir kontrakten kanselert. ( regner med siden ventetiden har strekt seg så langt kommer jeg meg unna %andelen de krever ved evnt kanselering av kontrakt.)

Skrevet
7 timer siden, JCH skrev:

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Joda, men en veldig uvanlig situasjon, krever jo at også forhandleren gjør noe (for dem) uvanlig (tydeligvis!), nemlig yte litt kundeservice!

Dette er vel noe av den minst hjelpsomme og serviceinnstilte forhandleren jeg har hørt om på lenge. Hadde jo håpet at de fleste forhandlere nå la seg litt i selen for å yte litt ekstra med tanke på tidligere dårlig rykte og ikke minst også «diesel-skandalen». Her gjør de seg selv en «bjørnetjeneste» ved å la en ny kunde bli dårlig behandlet og da selvfølgelig også gi dem et dårlig rykte, og mest sannsynlig også miste en kunde ved et evt. neste bilkjøp.

Her bør de jammen strekke seg langt for å gjøre deg fornøyd med både prisavslag og/eller en gratis serviceavtale, vinterhjul, e.l.

Jeg forstår at de ikke kan noe for dette, men de er den eneste som har mulighet til å gjøre noe med kundens situasjon, så lenge de ikke leverer bilen til avtalt tid. Så får de heller søke kompensasjon e.l. noe annet av Møller sentralt, for kunden har de etter min mening behandlet meget dårlig og i tillegg vært svært lite serviceinnstilte. Her har de i hvert fall ikke gjort noe som helst for at kunden skal føle seg tatt vare på og ønske kunden velkommen tilbake.

Du får minne dem på at et bilsalg er ikke over når kontrakten er skrevet, det er hva som skjer etter det som viser hva god kundeservice er! Dårlig kundebehandling/service er de jo allerede flinke til etter min mening, så det trenger de ikke øve mer på......... 

Synes det er veldig synd at din bestilling av din første fabrikknye bil skal bli på denne måten, og at din forhandler også uskyldig havner i en vanskelig litt situasjon. Men det er jo hva de gjør med situasjonen som betyr noe for kunden, og her har de jo ikke gjort noe som helst.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...