Gå til innhold
JCH

Leveringstid Kodiaq Sportline 2019


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

bestilte en Skoda Kodiaq 190, 4x4  5 seter, 19.06.18

Fikk da beskjed om at bilen skulle være klar til levering Uke 37 . ferdig produsert uke 34 på fabrikk.

uke 37 kom, og vi fikk beskjed at det sto mange biler i vent, pga nye avgifter opp mot eu.  selger så for seg at bilen skulle røre på seg fra fabrikk i uke 40.

uke 40 kom, fortsatt ingen ting som hadde skjedd.  fikk heller ikke noe konkret svar fra selger om hvor lang tid dette egentlig ville ta. men til slutt krevde jeg å få et konkret svar på dette. og da sa han at det kunne ta opp til 10 uker før den var i Norge.

da min familie er avhengige av 2 biler i hverdagen, førte dette til en skikkelig økonomisk belastning, da vi hadde solgt bil n2.  fordi vi fikk beskjed om at bilen skulle komme i uke 37.

spørsmålet er; om det er flere som har samme trøbbel ang dette " avgift opp mot EU" og om man får noe kompensasjon for slike økonomiske belastninger?

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @JCH :) 

Den eneste jeg vet om på dette forumet som har hatt leveringsutfordringer er @Mamsen, se litt i tråden om hennes bil for litt mer utfyllende detaljer om hvordan dette gikk for henne.

 

Evt så ville jeg jo ha forhørt meg litt med forhandleren om muligheten for en lånebil av dem, så lenge de ikke kan levere bilen til deg som planlagt. Du har jo forholdt deg til hva de sa, og når de ikke kan levere din bil tiden, så burde de jo kunne vise litt velvilje og legge litt godvilje til for å hjelpe en kunde...........

Lykke til @JCH :) 

Skrevet

Problemet er testingen etter WLTP-reglene. Kort fortalt så kom de nye reglene tydeligvis som julekvelden på kjerringa for produsentene, så nå står det mange ferdigproduserte biler de ikkje får lov å levere fordi modellene er ikke testet etter den nye normen.

Akkurat hvor din bil ligger i dette systemet vet jeg ikke, men det kan være avhengig av modellen. Bestilte du bensin eller diesel?

Så langt har de fått testet to versjoner av Kodiaq. En 2.0 TDI og 2.0 TDI Scout. Hele listen finner du her: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde mange endringer på leveringstid på min Sportline. Jeg var også avhengig av bil så jeg krevde en leiebil. De skaffet dette for meg helt til bilen ble levert.

Skrevet

Hmm... det jeg fikk fra forhandler av svar; var at de ikke hadde biler å låne ut.. 

Kan ikke si vi har blitt møtt med hjelpsomhet fra sulland for å si det slik. Virkelig synd, spesielt når dette er mitt første nybilkjøp. Blir nok det siste også.

Skrevet

Det er for å være helt ærlig «reinspikka bullshit» det forhandleren din sier her, dette handler om å ta vare på sine kunder og gjøre det til en god opplevelse for kunden når de har tatt valget om å bestille en helt ny bil.

Du kan ikke lastes for at bilen du har bestilt  ikke kommer til datoen de har gitt deg, det kan for så vidt ikke forhandleren din heller, men de kan velge å gjøre det rette for en kunde som har fått en stor utfordring pga leveringsproblemer.

De kan jo f.eks;

  • Låne deg en dem.vogn
  • Låne deg en bruktbil de har tilsalgs
  • Leie en bil til deg 

Så alt ligger i din forhandlers hender for å gi deg en god opplevelse med dem, og vise deg at kundene også betyr noe etter at kontrakten er inngått. Det er hva som kalles service og strekke seg litt lenger, da får de fornøyde kunder som roser dem for deres service og kundevennlighet.

God service = godt omdømme/rykte, og kan gi flere kunder

Dårlig service = dårlig rykte/omdømme, og vil garantert gi færre kunder om det er slik kunder blir behandlet.

Høres veldig krasst ut det jeg skriver her, men det ligger faktisk i din forhandlers hender om de får en fornøyd kunde eller ikke, og da må de oppføre seg og behandle sine kunder deretter, det er min personlige mening.

 

Jeg hadde definitivt i din situasjon forlangt en bil som jeg kunnet disponere frem til din bestilte bil ankommer, ellers så hadde nok bilen blitt avbestilt pga manglende levering..........

Skrevet

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Skrevet

Jeg må si jeg også reagerer litt på at de bare skyver alt unna seg, og skylder på situasjonen. Jeg hadde aldri funnet meg i dette. Kanskje har dette noe med hvordan forhandleren jeg bruker behandler meg også, men allikevel. Jeg har fra første dag fått kastet leierbiler etter meg, og aldri betalt en krone for det (ja, selv om det til og med har vært mitt problem, som forhandler ihvertfall ikke skulle ha trengt å bry seg om). 

Dette handler ene og alene om god kundeservice, og jeg er aldri i tvil om hvor jeg drar, når det er noe galt med bilen, om jeg skal ha service, eller om jeg rett og slett skal ha meg en ny bil. 

Hadde jeg bestemt meg for å kjøpe bil et annet sted, hadde jeg nok tatt med meg mye av den meget gode servicen og behandlingen jeg får hos min nåværende forhandler. Kall det gjerne urimelig, men jeg forventer vel nå like god service hos en hvilken som helt annen forhandler skal de ha meg som kunde. Hadde jeg blitt behandlet slik som du blir behandlet nå, hadde jeg ikke tatt ei krone for, ihvertfall i første omgang å true med avbestilling, og visst det da ikke skjer noe nytt, rett og slett avbestilt bilen.

Håper det ordner seg før den tid, iallefall! 

Skrevet

Det som blir problemt nå, er å avbestille bilen, hvis man skulle " true" med det.  da vi virkelig ikke har råd til å bestille ny bil å vente på nytt. Det eneste jeg ser for meg nå, er å vente på at bilen omsider kommer, og ytre vår frustrasjon over hele situasjonen.

og hvis de ikke kommer med prisavslag på selve bilen, blir kontrakten kanselert. ( regner med siden ventetiden har strekt seg så langt kommer jeg meg unna %andelen de krever ved evnt kanselering av kontrakt.)

Skrevet
7 timer siden, JCH skrev:

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Joda, men en veldig uvanlig situasjon, krever jo at også forhandleren gjør noe (for dem) uvanlig (tydeligvis!), nemlig yte litt kundeservice!

Dette er vel noe av den minst hjelpsomme og serviceinnstilte forhandleren jeg har hørt om på lenge. Hadde jo håpet at de fleste forhandlere nå la seg litt i selen for å yte litt ekstra med tanke på tidligere dårlig rykte og ikke minst også «diesel-skandalen». Her gjør de seg selv en «bjørnetjeneste» ved å la en ny kunde bli dårlig behandlet og da selvfølgelig også gi dem et dårlig rykte, og mest sannsynlig også miste en kunde ved et evt. neste bilkjøp.

Her bør de jammen strekke seg langt for å gjøre deg fornøyd med både prisavslag og/eller en gratis serviceavtale, vinterhjul, e.l.

Jeg forstår at de ikke kan noe for dette, men de er den eneste som har mulighet til å gjøre noe med kundens situasjon, så lenge de ikke leverer bilen til avtalt tid. Så får de heller søke kompensasjon e.l. noe annet av Møller sentralt, for kunden har de etter min mening behandlet meget dårlig og i tillegg vært svært lite serviceinnstilte. Her har de i hvert fall ikke gjort noe som helst for at kunden skal føle seg tatt vare på og ønske kunden velkommen tilbake.

Du får minne dem på at et bilsalg er ikke over når kontrakten er skrevet, det er hva som skjer etter det som viser hva god kundeservice er! Dårlig kundebehandling/service er de jo allerede flinke til etter min mening, så det trenger de ikke øve mer på......... 

Synes det er veldig synd at din bestilling av din første fabrikknye bil skal bli på denne måten, og at din forhandler også uskyldig havner i en vanskelig litt situasjon. Men det er jo hva de gjør med situasjonen som betyr noe for kunden, og her har de jo ikke gjort noe som helst.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...