Gå til innhold
JCH

Leveringstid Kodiaq Sportline 2019


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

bestilte en Skoda Kodiaq 190, 4x4  5 seter, 19.06.18

Fikk da beskjed om at bilen skulle være klar til levering Uke 37 . ferdig produsert uke 34 på fabrikk.

uke 37 kom, og vi fikk beskjed at det sto mange biler i vent, pga nye avgifter opp mot eu.  selger så for seg at bilen skulle røre på seg fra fabrikk i uke 40.

uke 40 kom, fortsatt ingen ting som hadde skjedd.  fikk heller ikke noe konkret svar fra selger om hvor lang tid dette egentlig ville ta. men til slutt krevde jeg å få et konkret svar på dette. og da sa han at det kunne ta opp til 10 uker før den var i Norge.

da min familie er avhengige av 2 biler i hverdagen, førte dette til en skikkelig økonomisk belastning, da vi hadde solgt bil n2.  fordi vi fikk beskjed om at bilen skulle komme i uke 37.

spørsmålet er; om det er flere som har samme trøbbel ang dette " avgift opp mot EU" og om man får noe kompensasjon for slike økonomiske belastninger?

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @JCH :) 

Den eneste jeg vet om på dette forumet som har hatt leveringsutfordringer er @Mamsen, se litt i tråden om hennes bil for litt mer utfyllende detaljer om hvordan dette gikk for henne.

 

Evt så ville jeg jo ha forhørt meg litt med forhandleren om muligheten for en lånebil av dem, så lenge de ikke kan levere bilen til deg som planlagt. Du har jo forholdt deg til hva de sa, og når de ikke kan levere din bil tiden, så burde de jo kunne vise litt velvilje og legge litt godvilje til for å hjelpe en kunde...........

Lykke til @JCH :) 

Skrevet

Problemet er testingen etter WLTP-reglene. Kort fortalt så kom de nye reglene tydeligvis som julekvelden på kjerringa for produsentene, så nå står det mange ferdigproduserte biler de ikkje får lov å levere fordi modellene er ikke testet etter den nye normen.

Akkurat hvor din bil ligger i dette systemet vet jeg ikke, men det kan være avhengig av modellen. Bestilte du bensin eller diesel?

Så langt har de fått testet to versjoner av Kodiaq. En 2.0 TDI og 2.0 TDI Scout. Hele listen finner du her: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde mange endringer på leveringstid på min Sportline. Jeg var også avhengig av bil så jeg krevde en leiebil. De skaffet dette for meg helt til bilen ble levert.

Skrevet

Hmm... det jeg fikk fra forhandler av svar; var at de ikke hadde biler å låne ut.. 

Kan ikke si vi har blitt møtt med hjelpsomhet fra sulland for å si det slik. Virkelig synd, spesielt når dette er mitt første nybilkjøp. Blir nok det siste også.

Skrevet

Det er for å være helt ærlig «reinspikka bullshit» det forhandleren din sier her, dette handler om å ta vare på sine kunder og gjøre det til en god opplevelse for kunden når de har tatt valget om å bestille en helt ny bil.

Du kan ikke lastes for at bilen du har bestilt  ikke kommer til datoen de har gitt deg, det kan for så vidt ikke forhandleren din heller, men de kan velge å gjøre det rette for en kunde som har fått en stor utfordring pga leveringsproblemer.

De kan jo f.eks;

  • Låne deg en dem.vogn
  • Låne deg en bruktbil de har tilsalgs
  • Leie en bil til deg 

Så alt ligger i din forhandlers hender for å gi deg en god opplevelse med dem, og vise deg at kundene også betyr noe etter at kontrakten er inngått. Det er hva som kalles service og strekke seg litt lenger, da får de fornøyde kunder som roser dem for deres service og kundevennlighet.

God service = godt omdømme/rykte, og kan gi flere kunder

Dårlig service = dårlig rykte/omdømme, og vil garantert gi færre kunder om det er slik kunder blir behandlet.

Høres veldig krasst ut det jeg skriver her, men det ligger faktisk i din forhandlers hender om de får en fornøyd kunde eller ikke, og da må de oppføre seg og behandle sine kunder deretter, det er min personlige mening.

 

Jeg hadde definitivt i din situasjon forlangt en bil som jeg kunnet disponere frem til din bestilte bil ankommer, ellers så hadde nok bilen blitt avbestilt pga manglende levering..........

Skrevet

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Skrevet

Jeg må si jeg også reagerer litt på at de bare skyver alt unna seg, og skylder på situasjonen. Jeg hadde aldri funnet meg i dette. Kanskje har dette noe med hvordan forhandleren jeg bruker behandler meg også, men allikevel. Jeg har fra første dag fått kastet leierbiler etter meg, og aldri betalt en krone for det (ja, selv om det til og med har vært mitt problem, som forhandler ihvertfall ikke skulle ha trengt å bry seg om). 

Dette handler ene og alene om god kundeservice, og jeg er aldri i tvil om hvor jeg drar, når det er noe galt med bilen, om jeg skal ha service, eller om jeg rett og slett skal ha meg en ny bil. 

Hadde jeg bestemt meg for å kjøpe bil et annet sted, hadde jeg nok tatt med meg mye av den meget gode servicen og behandlingen jeg får hos min nåværende forhandler. Kall det gjerne urimelig, men jeg forventer vel nå like god service hos en hvilken som helt annen forhandler skal de ha meg som kunde. Hadde jeg blitt behandlet slik som du blir behandlet nå, hadde jeg ikke tatt ei krone for, ihvertfall i første omgang å true med avbestilling, og visst det da ikke skjer noe nytt, rett og slett avbestilt bilen.

Håper det ordner seg før den tid, iallefall! 

Skrevet

Det som blir problemt nå, er å avbestille bilen, hvis man skulle " true" med det.  da vi virkelig ikke har råd til å bestille ny bil å vente på nytt. Det eneste jeg ser for meg nå, er å vente på at bilen omsider kommer, og ytre vår frustrasjon over hele situasjonen.

og hvis de ikke kommer med prisavslag på selve bilen, blir kontrakten kanselert. ( regner med siden ventetiden har strekt seg så langt kommer jeg meg unna %andelen de krever ved evnt kanselering av kontrakt.)

Skrevet
7 timer siden, JCH skrev:

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Joda, men en veldig uvanlig situasjon, krever jo at også forhandleren gjør noe (for dem) uvanlig (tydeligvis!), nemlig yte litt kundeservice!

Dette er vel noe av den minst hjelpsomme og serviceinnstilte forhandleren jeg har hørt om på lenge. Hadde jo håpet at de fleste forhandlere nå la seg litt i selen for å yte litt ekstra med tanke på tidligere dårlig rykte og ikke minst også «diesel-skandalen». Her gjør de seg selv en «bjørnetjeneste» ved å la en ny kunde bli dårlig behandlet og da selvfølgelig også gi dem et dårlig rykte, og mest sannsynlig også miste en kunde ved et evt. neste bilkjøp.

Her bør de jammen strekke seg langt for å gjøre deg fornøyd med både prisavslag og/eller en gratis serviceavtale, vinterhjul, e.l.

Jeg forstår at de ikke kan noe for dette, men de er den eneste som har mulighet til å gjøre noe med kundens situasjon, så lenge de ikke leverer bilen til avtalt tid. Så får de heller søke kompensasjon e.l. noe annet av Møller sentralt, for kunden har de etter min mening behandlet meget dårlig og i tillegg vært svært lite serviceinnstilte. Her har de i hvert fall ikke gjort noe som helst for at kunden skal føle seg tatt vare på og ønske kunden velkommen tilbake.

Du får minne dem på at et bilsalg er ikke over når kontrakten er skrevet, det er hva som skjer etter det som viser hva god kundeservice er! Dårlig kundebehandling/service er de jo allerede flinke til etter min mening, så det trenger de ikke øve mer på......... 

Synes det er veldig synd at din bestilling av din første fabrikknye bil skal bli på denne måten, og at din forhandler også uskyldig havner i en vanskelig litt situasjon. Men det er jo hva de gjør med situasjonen som betyr noe for kunden, og her har de jo ikke gjort noe som helst.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...