Gå til innhold
Gandalf

DSG 6 eller 7, når kom den?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Skrevet
9 minutter siden, Gandalf skrev:

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Takk for raskt svar!

Er den tørre i Superben den som @Superb lll hadde på sin 2016 modell? Den tåler vel lite nm og er ikke noe særlig å skryte av..

Når kom 7 trinns oljefylt på Octavia, noen som vet?

Skrevet

@Gandalf det stemmer, det var den «tørre» DSG 7 kassa jeg hadde på Superb 2016. Den har en max begrensning på 250nm, og dermed så hadde Skoda «nedtunet» dreiemomentet på motoren som satt i den bilen, trist at de valgte den løsningen, fremfor å sette inn en DSG kasse som tåler det dreiemomentet motoren egentlig hadde.

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Den tørre DSG 7 kassa er såvidt jeg vet ikke levert til noen dieselmotorer i det hele tatt, rett og slett fordi den ikke tåler dreiemomentet. Jeg er ikke 100% sikker på dette når det gjelder 120hk TDi motoren, så det bør undersøkes nærmere, men nå er jo det en uaktuell motor for deg uansett @Gandalf etter hva jeg leser av dine ønsker.

Det er i hvert fall en merkbar forskjell på DSG 6 og DSG 7 (oljefylt) kassene etter min mening, så vær sikker på at du får en bil med den nyeste DSG 7 kassa. Den kjører i gang smidigere, den girer mykere og gir et lavere turtall som igjen vil kunne gi et lavere drivstofforbruk. 
Men nå har jeg jo ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag for mine uttalelser her, for DSG 6 oljefylt hadde jeg på en Octavia Scout 2018 1,8/180hk TSi 4x4, mens den nye DSG 7 kassa har jeg på Superb 2,0/190hk TDi 4x4. Men DSG 7 kassa føles som sagt betydelig mer myk og smidig ved kjøring og giring.

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Hvordan ser jeg da enkelt om bilene jeg ser på på Finn har DSG 6 eller 7 ? 🤔 For min del spiller det ikke noe stor rolle (tror jeg) om det blir 6 eller 7-trinns DSG-kasse, så lenge den er holdbar og er en bra kasse. Jeg skal dra litt tilhenger noen ganger i løpet av året så den må tåle dette. Og ellers så har jeg en V60 Twin Engine i dag med 288hk så jeg ønsker noe med litt fres i, men dog større plass enn hva Volvoen tilbyr uten å blakke meg helt. Hvordan takler disse kassene tuning? Med familieliv framover nå så er det ikke prioritert å ha en kjempesprek bil men ønsker noe som man kan ta litt kjappe forbikjøringer på landevei med uten å måtte vente til den lengste strekka. Er det stor forskjell på "sprekheten" på en 184 Octavia. og en 190 Superb?

For øvrig så har jeg prøvekjørt en 2019 Superb 190hk DSG4x4, samt en 2016 Octavia 150hk 4x4 manuell bare for å kjenne litt på forskjellene. Superben virket sprek nok til hverdags, og jeg vil anta at en Octavia med 184 føles enda sprekere? Det som drar meg mot Octavia er nyere bil og mer garanti, LED hovedlys, sannsynligvis sprek-ish, og sikkert mer lettkjørt pga. lavere vekt. Og så er jo en L&K ganske bra utstyrt selv om jeg drømmer om ventilerte seter som noen Superber har. Men jeg syntes det var MYE veistøy i denne og det er noe jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE vil ha på neste bil. Kjører mye langturer til Nord-Norge og med grov asfalt blir dette slitsomt i lengden. Min V60 med 19" sommerdekk bråker mer enn nok synes jeg (egentlig skulle jeg vel sikkert hatt en Bentley eller en Jag 😂). Ser det er noen som støyisolerer disse og det virker jo som et morsomt DIY-prosjekt, men jeg er usikker på hvor mye det hjelper?

Ble litt OT i forhold til opprinnelig trådtittel dette her men satser på at det tåles.

 

Skrevet (endret)

Det er sjelden at OT har vært et problem på Forumet her, det er vel snarere slik at det er nesten pga noen avsporinger en lærer mest ;) 

Hvordan en enklest finner ut hvilken DSG kasse en bil, er vel rett og slett å forhøre seg med selgeren av den aktuelle bilen :) 
Men etter hva jeg har klart å finne ut av forskjellige Skoda brosjyrer så ser det ut til at du må til 2019 modellene for både Skoda Superb og Skoda Octavia for å få oljefylt DSG 7 kasse på de største motorene.

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det enkelte ting en merker forskjellene helt konkret på, men den viktigste og største forskjellen er vel likevel at den nye DSG kassa tåler et betydelig høyere dreiemoment. For de oljefylte DSG kassene så er det:

  • DSG 6 = max 400nm
  • DSG 7 = max 500nm

og det har jo igjen en betydning om det er så at du har tenkt til å tune bilen du velger.

Skoda Octavia 2,0/184hk TDi har et max dreiemoment på 380nm fra fabrikk.
Skoda Superb 2,0/190hk TDi har et max dreiemoment på 400nm fra fabrikk.

Så det er jo ikke så mye «å gå på» her med tanke på tuning, men nå kan det jo legges inn momentbegrensninger i de forskjellige girene ved tuning om det gjøres skikkelig etter hva jeg har lest på diverse fora.

Når det gjelder hjulstøy og andre forskjeller mellom Octavia og Superb så kan jeg komme med noen av mine synspunkter og erfaringer;

  • Octavia er en lettere og smidigere bil, og det merkes spesielt i bykjøring og ved lukeparkering.
  • Superb er merkbart tyngre og også litt «tregere», det merkes spesielt ved akselerasjon og ved aktiv kjøring i svinger. Da er det noen fysiske lover som gjør seg gjeldende for å si det ganske enkelt ;) 
  • Octavia har relativt god plass både i kupéen og i lasterommet, men kan på ingen måte sammenlignes med plasen i en Superb. Den er større/bredere på absolutt alle plasser, og for vår del så var det helt avgjørende for hvilken bil som passer best til vårt bruk.
  • LED lysene til Octavia er både merkbart -og betydelig bedre/sterkere enn Xenon lysa til Superb.
  • Lyd/støynivå er merkbart lavere i Superb enn Octavia, men Superb er likevel ganske «sårbar» for hvilke dekk som velges med tanke på hjulstøy (det samme gjelder også Octavia bare så det er sagt). Jeg har valgt å både ta en ekstra understellsbehandling inkludert ekstra støydemping på min 2019 Superb, og det var verdt hver eneste krone. Det ble et helt annet lydbilde i kupéen, dekkstøy er ikke borte, men det er merkbart dempet, selv med de sommerhjulene jeg har kjøpt til min Superb (245/40-19"), som vinterhjul har jeg 235/45-18".
  • Motorlyden og da spesielt med tanke på dieselmotor er mer dempet i Superb enn Octavia.
  • Canton lydanlegget er utrolig mye bedre i Superb enn hva det er i Octavia, det er mye fyldigere lyd, merkbart mer «trøkk» i bassen om en skrur opp lyden litt. Det er både flere høytalere i Superb enn hva det er i Octavia, men også merkbart høyere musikkeffekt i Superb.
  • Kvalitetsfølelsen er også betydelig høyere i Superb, for Superb er jo «flaggskipet» til Skoda etter hva forhandlerne selv beskriver Superb som. Octavia er en meget bra bil, det er det ingen tvil om, men Superb ligger ett (eller flere) hakk over på samtlige steder etter min mening.

Basert på oppgitte tall når det gjelder akselerasjon så er jo Superb litt tregere enn Octavia, men det er som nevnt også en større og tyngre bil. Men noe en kanskje skal tenke litt over er jo at Superb fra 2016 -----> er en merkbart nyere bil, det samme gjelder jo også motoren (2,0/190hk TDi).

Dette skriver jeg etter å ha hatt Superb 2016 i rett over 2 år, så Octavia Scout 2018 i 1 år, før «savnet» av Superb ble for stort for vår del, så da byttet jeg til en Superb 2019 som stod i utstillingslokalet i fjor sommer. Så etter over 4,5 år med 3 Skodaer og snart 90.000 kjørte kilometere til sammen på den tiden, så føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å kunne skrive det jeg gjør, men dette er selvfølgelig kun mine personlige meninger, for andre kan det være motsatt for hvilken bil som passer best........ :) 

Totalinntrykket av Skoda er ganske bra, selv om det har vært noe «små-plukk» med alle 3 bilene, men alt er ordnet på garantien, og det var heller ingen utfordringer med utbedring av dette for min del.

 

EDIT:

Har lagt til noe mer info, og rettet noen «trykkleifer» ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Takk for et meget informativt og flott svar!

Ja det går alltids an å spørre selger om hvilken DSG som sitter i, men det hadde vært kjekt å vite det ut ifra annonsen 🙂

Jeg er veldig usikker på hvilken jeg vil ha, det vi trenger mest er plass og forutsigbarhet i bilholdet framover med et lite barn samt etter hvert kjøp av hus og oppussing. Det er derfor jeg ikke kjøper meg en 2015 A6 med 3-liters V6 TDI eller noe annet litt tøft. Det er en er skikkelig drømmebil men jeg frykter for mange og særdeles kostbare reparasjoner, tenk bare på hvis kassen ryker... 😱

Så jeg "tar til fornuft" og vil ha en bil med 1.5-2  år eller mer nybilgaranti. Og da er det Octavia som er innen rekkevidde i utgangspunktet til den summen jeg vil bruke.  Størrelse på bilen, parkeringsvennlighet og sportslighet/lettkjørthet er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Jeg ønsker komfort, lavt støynivå, gode seter, bra stereo og mye utstyr. Hører vel egentlig selv at det er Superb som vil være det beste valget da, men som sagt er garanti-tid aller viktigst. Lurer rett og slett på om jeg blir fornøyd nok med en Octavia egentlig, det er det som er så vanskelig 🤔

Ser ikke for meg at det så stort behov for å tune 184hk Octavia, og så lenge det er nybilgaranti vil jeg ikke tune noen av de, så det med nm på kassa osv. er vel strengt tatt ikke så vesentlig når jeg tenker meg om.

Endret av Gandalf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...