Gå til innhold
BensinOctavia

Oljeskift og Brukstid på Webasto


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Min første post her. 

Kjøpte nylig en 1.8 TSI 4x4 Octavia 2018 modell. 

Jeg skal ha bilen inn på oljeskift.  Ser det er byttet olje på 10k, 20k og nå er bilen gått 31k km. Da jeg ringte kundeservice hos den lokale skoda forhandleren fortalte kvinnen i telefonen at det virket så tidlig for oljeskift. Mulig hun tenker longlife som har vanligvis et intervall på 30k? Ser bilen min er oppgitt med servicekode Q16 i brukermanualen som betyr "variabelt serviceintervall". 

Jeg har fra gammel vane likt å bytte olje minst årlig. Faktisk høst/vår når det hsr vært mye kjøring. Kjøpte denne bilen hovedsakelig pga forventet mye småkjøring. Er det overdrevent å bytte olje hver 10k/1år?.

 

Spm 2.

Har lest meg opp på bruk av webasto her på forumet. Ser @superb skriver mye om anbefalt minimums 15-18 min bruk og minst 1 gang hver måned hele året.

Når jeg fyrer opp bruk av webasto er det ikke naturlig at den skrur seg av automatisk når kjølevannet bikker 90 grader? Lyset på knappen står på et fast brennetid? Er det ok å skru den av etter 20+ minutter? Vil liksom gjøre alt rett 😊

Skrevet

Alle VAG-forhandlere driver såkalt "longlife service". Dette innebærer 30 000 kjørte kilometer, og er ikke avhengig av tid. Det er oljen innehar egenskaper som tilsier at den ikke trengs å skiftes før den er kjørt 30 000 kilometer, men det er ikke entydig med at den ikke kan skiftes tidligere. 

For å ha et bedre vedlikehold av motoren, kan du vurdere selv om du vil skifte olje etter 10 000, eller for eksempel 1 gang i året osv. Det handler mye om hva du vurderer selv, og motoren har ikke ondt av å få skiftet olje litt oftere, når du i tillegg forventer mye småkjøring er dette bare en fordel ;)

Når det gjelder webastoen tenker jeg at du følger det som @superb har anbefalt, å bruke den i minimum 15-18 min og minst 1 gang hver måned hele året.

Har ikke mye erfaring med dette systemet selv, men i utgangspunktet skal jo systemet slå seg av automatisk. Det er jo selvfølgelig forutsatt at systemet faktisk fungerer, har kjørt biler i god tro om at dette fungerer sånn som det skal, men opplever at det lukter svidd og at det ikke fungerer slik det skal. Du ødelegger ikke noe med manuell overstyring, bruker du den til oppvarming når bilen er avslått skal man være forsiktig slik at du ikke drenerer batteriet.

 

  • Takk 1
Skrevet (endret)

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Endret av BensinOctavia
Skrevet

Jo.visst er det behagelig med lunk i bilen når det er kaldt.  Webastoen slår seg av automatisk , i alle fall på min Kodiaq, har jeg registrert. Men er usikker på om det går på tid (feks 30 min) eller om det blir styrt av oppnådd temperatur. 

Uten å være noen ekspert har jeg forstått at problemet med hyppig og kort bruk av Webastoen er at det kan sote i brenneren.  Det er vel for å unngå at dette sotet skal brenne seg fast at det blir anbefalt å bruke den en gang i måneden hele året.  Selv har jeg nok synda mot det.

Jeg vil anta at den trekker noe strøm fra batteriet., mao nok en grunn til å gi batteriet på en moderne bil en liten ekstralading en gang i blant, særlig hvis en driver mye småkjøring. 

Skrevet
15 hours ago, BensinOctavia said:

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Du kan jo på ingen måte unngå slitasje, det sies jo at alt som brukes slites. Men, ved bruk vil du jo også som @tobor sier unngå sotavleiringer i webastoen. Nå skal det sies at det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hodet, så litt "vedlikeholdsbruk" når bilen står mye i ro er ganske greit.

I tillegg, siden du bruker batterilader på bilen trenger du ikke nødvendigvis være redd for at batteriet utlades. Webastoen skal i teorien slå seg av automatisk, er bare litt i tvil om hvor lang tid det tar. Har hørt folk som har benyttet seg av webastoen og kommet tilbake til flatt batteri.

Skvettlapper som Møller leveres til disse bilene er originalt fra Skoda, det er den kvaliteten man kan forvente her. Det anbefales å bruke disse for ekstra beskyttelse av skjermer og ellers lakkerte deler på bilen, i tillegg til steinsprut osv til biler i umiddelbar nærhet. Vær likevel obs på at du får med deg en blank folie til disse, dersom skvettlappene legges over en del av lakken der de monteres, da unngår du at det begynner å ruste under.

 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Skrevet
På 6.2.2021 den 14.16, BensinOctavia skrev:

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Oljeskift service kan selvfølgelig taes hos mekonomen. Dem har også utstyr til å resette service intervall. Går greit iforhold til garanti også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...