Gå til innhold
BensinOctavia

Oljeskift og Brukstid på Webasto


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Min første post her. 

Kjøpte nylig en 1.8 TSI 4x4 Octavia 2018 modell. 

Jeg skal ha bilen inn på oljeskift.  Ser det er byttet olje på 10k, 20k og nå er bilen gått 31k km. Da jeg ringte kundeservice hos den lokale skoda forhandleren fortalte kvinnen i telefonen at det virket så tidlig for oljeskift. Mulig hun tenker longlife som har vanligvis et intervall på 30k? Ser bilen min er oppgitt med servicekode Q16 i brukermanualen som betyr "variabelt serviceintervall". 

Jeg har fra gammel vane likt å bytte olje minst årlig. Faktisk høst/vår når det hsr vært mye kjøring. Kjøpte denne bilen hovedsakelig pga forventet mye småkjøring. Er det overdrevent å bytte olje hver 10k/1år?.

 

Spm 2.

Har lest meg opp på bruk av webasto her på forumet. Ser @superb skriver mye om anbefalt minimums 15-18 min bruk og minst 1 gang hver måned hele året.

Når jeg fyrer opp bruk av webasto er det ikke naturlig at den skrur seg av automatisk når kjølevannet bikker 90 grader? Lyset på knappen står på et fast brennetid? Er det ok å skru den av etter 20+ minutter? Vil liksom gjøre alt rett 😊

Skrevet

Alle VAG-forhandlere driver såkalt "longlife service". Dette innebærer 30 000 kjørte kilometer, og er ikke avhengig av tid. Det er oljen innehar egenskaper som tilsier at den ikke trengs å skiftes før den er kjørt 30 000 kilometer, men det er ikke entydig med at den ikke kan skiftes tidligere. 

For å ha et bedre vedlikehold av motoren, kan du vurdere selv om du vil skifte olje etter 10 000, eller for eksempel 1 gang i året osv. Det handler mye om hva du vurderer selv, og motoren har ikke ondt av å få skiftet olje litt oftere, når du i tillegg forventer mye småkjøring er dette bare en fordel ;)

Når det gjelder webastoen tenker jeg at du følger det som @superb har anbefalt, å bruke den i minimum 15-18 min og minst 1 gang hver måned hele året.

Har ikke mye erfaring med dette systemet selv, men i utgangspunktet skal jo systemet slå seg av automatisk. Det er jo selvfølgelig forutsatt at systemet faktisk fungerer, har kjørt biler i god tro om at dette fungerer sånn som det skal, men opplever at det lukter svidd og at det ikke fungerer slik det skal. Du ødelegger ikke noe med manuell overstyring, bruker du den til oppvarming når bilen er avslått skal man være forsiktig slik at du ikke drenerer batteriet.

 

  • Takk 1
Skrevet (endret)

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Endret av BensinOctavia
Skrevet

Jo.visst er det behagelig med lunk i bilen når det er kaldt.  Webastoen slår seg av automatisk , i alle fall på min Kodiaq, har jeg registrert. Men er usikker på om det går på tid (feks 30 min) eller om det blir styrt av oppnådd temperatur. 

Uten å være noen ekspert har jeg forstått at problemet med hyppig og kort bruk av Webastoen er at det kan sote i brenneren.  Det er vel for å unngå at dette sotet skal brenne seg fast at det blir anbefalt å bruke den en gang i måneden hele året.  Selv har jeg nok synda mot det.

Jeg vil anta at den trekker noe strøm fra batteriet., mao nok en grunn til å gi batteriet på en moderne bil en liten ekstralading en gang i blant, særlig hvis en driver mye småkjøring. 

Skrevet
15 hours ago, BensinOctavia said:

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Du kan jo på ingen måte unngå slitasje, det sies jo at alt som brukes slites. Men, ved bruk vil du jo også som @tobor sier unngå sotavleiringer i webastoen. Nå skal det sies at det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hodet, så litt "vedlikeholdsbruk" når bilen står mye i ro er ganske greit.

I tillegg, siden du bruker batterilader på bilen trenger du ikke nødvendigvis være redd for at batteriet utlades. Webastoen skal i teorien slå seg av automatisk, er bare litt i tvil om hvor lang tid det tar. Har hørt folk som har benyttet seg av webastoen og kommet tilbake til flatt batteri.

Skvettlapper som Møller leveres til disse bilene er originalt fra Skoda, det er den kvaliteten man kan forvente her. Det anbefales å bruke disse for ekstra beskyttelse av skjermer og ellers lakkerte deler på bilen, i tillegg til steinsprut osv til biler i umiddelbar nærhet. Vær likevel obs på at du får med deg en blank folie til disse, dersom skvettlappene legges over en del av lakken der de monteres, da unngår du at det begynner å ruste under.

 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Skrevet
På 6.2.2021 den 14.16, BensinOctavia skrev:

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Oljeskift service kan selvfølgelig taes hos mekonomen. Dem har også utstyr til å resette service intervall. Går greit iforhold til garanti også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...