Gå til innhold
Espen

Ny firmabil er bestilt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en Kodiaq TSI DSG 190HK 4x4som firmabil. I august 2022 så må jeg bytte firmabil. Jeg vil ha en bil jeg setter meg inn i og ikke ned i.

Dette blir den mye firmabilen:
ENYAQ SPORTLINE iV 80X 77 kWh 265 HK Kr: 520.680

Utstyret er som følger:

Klimapakke pluss - 0,-kr
// Oppvarmede seter foran og bak
// Oppvarmede spyledyser på frontruten
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute.

Komfortpakke pluss - 0,-kr
// KESSY Full nøkkelfri betjening av alle dører
// Phonebox med trådløs lading
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute
// Sun Set, ekstra mørke ruter bak
// Sensorstyrt elektrisk bakluke

Parkeringspakke 0,-kr
// Parkeringssensor foran
// Parkeringssensor bak
// Ryggekamera med spyler

Førerpakke sport pluss - 7.700,-kr
// 3-eket sportsratt med varme
// Reku-paddles,
// DMS
// Hands On Detection (HOD)
// Progressiv sportsstyring
// Adaptivt understell DCC (ikke sportsunderstell) Jeg hadde DCC på min Superb og det likte jeg. Supert med komfort i byen og på motorveien. Herlig med sport på svingete landeveier. Fint med normal på ordinær kjøring. Dette var såpass bra at jeg vil ha det igjen.

Lyspakke pluss - 7.000,-kr
// Full LED Matrix hovedlys med lyktespylere
// LED kjørelys, utvidete LED baklys
// Crystal Face. Den lysende grillen var såpass stilig at den må jeg jo ha.

Infotainmentpakke  - 0,-kr
// Navigasjon med Infotainment Online 3 år 
// Prediktiv cruise control. Testbilen jeg testet hadde HUD. Det synes jeg var fint. God oversikt og fin info rett på ruta. Alt jeg trengte av info var rett i synet. Rett i synet var også gjenskinnet av den pianolakkerte lista/skjermen/leveggen som skulle skjule "hullet" i dashbordet, som er plassert på dashbordet. Sola skinte på denne og reflekterte mye. Først rett fra denne lista og inn i øynene mine, og fra lista og opp i vinduet slik at det ble enda mer gjenskinn. Dette skal jeg ikke ha. Det andre med info o.l. trenger jeg ikke da jeg har Apple CarPlay, og bruker Google maps som navigasjon og får all info der.  Predictiv cruise control vil jeg heller ikke ha deler av. Dette hadde også min testbil. Det høres kjekt ut, men problemet er at bilen sitter med gammel info om fartsgrenser. Så på E6 sør for Hamar så ligger jeg og cruiser i 110 km/t og plutselig så senker bilen farten ned til 90! Ganske kraftig... Dette skjedde flere ganger. Det tok litt tid før jeg skjønte hva dette var og fikk skrudd det av. Veldig ubehagelig opplevelse.

Assistentpakke pluss 0,-kr
// Lane Assist med nødassistent og køassistent
// Side assist (blindsonevarsling)
// Proaktiv passasjerbeskyttelse
// Travel Assist 2.0 og Emergency assist

Familiepakke - 4.200,-kr
// Elektrisk barnelås på bakdørene 
// Mekaniske solgardiner bak 
// 230V uttak (50Hz, 150watt) 
// 2 USB-C i baksete 

Bagasjeromspakke - 3.800,-kr
// Variabelt gulv 
// Knapper for nedfelling av baksete 

Metallic lakk/Perle-effekt Det blir Artic silver. 6.600,- kr

ŠKODA Sound System med 10 høyttalere og subwoofer kommer jeg ikke til å bestille. Jeg hadde Canton i Superben min og var superfornøyd med det. Jeg har Canton i Kodiaqen min nå og er ikke fornøyd. Det er skikkelig midt på treet. I Ålesund ligger det noe som heter Bass Brothers. https://www.facebook.com/bassbrothersas Slikt anlegg skal jeg ha. Det koster noe mer enn SSS 10.000,- kr og 1.500,- kr for å sette det inn. Dette kan tas ut igjen og monteres på en annen bil siden. 11.500,- kr. De har fått en avtale med et firma på Østlandet nå.

Ekstra lydisolering hørte jeg med selger om. For det fant jeg ikke i prislisten, men det var heldigvis standard.

Dette er en firmabil og passasjeren kan fint stille inn setet manuelt. Jeg bruker bilen 90%, og vi kjører ikke veldig mye privat. Nå høres det veldig godt ut med massasje og for meg som kjører 60.000 i året så kanskje det hadde vært en god idé? Jeg testet dette litt og fant ut at jeg synes ikke dette er verdt prisen  

Tilhengerfeste, foldbart. Det må jeg ha. Også i jobben. 9.900,- kr

Skvettlapper, foran og bak. For at det ikke skal bli så møkkete og slitt i lakken.  ca 1.300,- kr

Det andre synes jeg ikke er så viktig . Delingsnett høres fint ut, men nakkeputene tar i mot mye dersom det skulle være aktuelt. Det er ikke så stor åpning over setene bak. Små ting blir aldri plassert slik at det utgjør noen fare  

Da blir totalprisen ca kr: 561.000,- +11.500,-kr for lydepakken. Dette er uten vinterdekk, da leasingselskapet ordner det.

  • Lik 2
Skrevet

Gratulerer med bestilling! Ser ut til å få en flott bil! Ventetiden er vel lang, som et vondt år, tenker jeg? :/

  • Lik 1
Skrevet

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Skrevet
På 28.8.2021 den 20.46, Espen skrev:

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Ja, var noe sånt jeg så for meg ja. Fysj!
Men, blir nok bra når den dukker opp! :D

  • Lik 1
Skrevet

Gratulerer med bestilling av ny bil @Espen :) 

Ser ut til å bli en godt utstyrt og flott bil dette her. :) 
Høres veldig smart ut med den type lydanlegg du vurderer her @Espen, jeg er utrolig fornøyd med Canton anlegget i Superb 2016/2019 som jeg har nå, men var definitivt ikke fornøyd med det i Octavia 2018.
For Octavia som jeg har bestilt, så er det ikke tilgjengelig (til den utgaven jeg har bestilt) i det hele tatt, men det finnes jo som du skriver andre alternativer, selv om de gjerne koster litt mer enn det originale Canton lydanlegget.


Ventetid kan det nok fort bli ja, når jeg bestilte ny bil i førsten av August, så antydet selger produksjon ca i uke 49, men når jeg snakket med ham i forrige uke så hadde det blitt flyttet frem til uke 1. Men dette er heller ikke bekreftet fra fabrikken, så jeg regner ikke med at uke er en endelig dato.
De aller fleste bilmerkene mangler jo halvledere, og når jeg snakket med selger så fortalte han bare for norges kunder så står 700 biler ferdig produsert som mangler disse halvlederne. Så på et tidspunkt så må de jo stoppe produksjonen, for de vil før eller siden mangle lagringsplass til alle bilene som ikke blir helt ferdige, for totalt sett er det jo snakk om ett betydelig antall biler for europa sin del. Men dette er jo ikke bare ett VAG problem, det gjelder jo de fleste bilmerkene.

Lurer selv litt på hvor lenge produksjonen kan utsettes før det kan være aktuelt å terminere en kontrakt, men jeg har jo ikke fått en bekreftet produksjons uke, så for min del er nok ikke det ett tema på en stund enda.

  • Lik 1
Skrevet

Mange takk, @Superb lll

Jeg er veldig fornøyd med valget. Jeg tittet rundt på iD4, EV6, Ioniq 5 og Tesla Y, men synes selv at valget var ganske enkelt. 
Det er mange problemer for alle produsenter, men jeg regner med at ting løser seg litt og at produsentene klarer å spise opp litt av det tapte på ventetiden. 
Jeg er ganske overbevist på at jeg får bil i begynnelsen av august neste år👍 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Gratulerer! Ble en iV80 her. Fikk en god pris og kanskje den blir produsert om ikke alt for lenge siden jeg overtok en bestilling. Tenkte på iV80x, men da ble leveringstidene så lange og usikre. Har ikke så stort behov for 4x4, og så vil jeg se hvordan en elbil med RWD klarer seg på vinteren. Det er uansett veldig få tilfeller vi hadde hatt bruk for 4x4, så jeg skal leve godt med det.

La på mye utstyr som kan forsinke mer, så jeg har kjøpt en ekstra bøtte tålmodighet. 

Så på de samme alternativene som deg og prøvekjørt de fleste, men totalpakken til Skoda likte jeg best. Kommer nok til å vurdere oppgradering av lydanlegget, men i så fall kun forsterker og ev. annen elektronikk de monterer. Klarer meg uten mer bass og vil gjerne ha lagringsplassen.

  • Lik 1
Skrevet

Høres bra ut dette. Jeg tenker at Enyaqen er ganske tung med vekten godt fordelt. Slik at bakhjulene får godt med vekt og da tror jeg ikke det blir så utfordrende med vinterkjøring. 

  • 1 år senere...
Skrevet

Ja da.... Ble bra dette, synes jeg.

Jeg fikk med parkeringsassistent. Forhandleren sa at det var for at det skulle gå fortere. Fikk det med uten ekstra kostnad 😊

2.jpg

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...