Gå til innhold
Espen

Ny firmabil er bestilt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en Kodiaq TSI DSG 190HK 4x4som firmabil. I august 2022 så må jeg bytte firmabil. Jeg vil ha en bil jeg setter meg inn i og ikke ned i.

Dette blir den mye firmabilen:
ENYAQ SPORTLINE iV 80X 77 kWh 265 HK Kr: 520.680

Utstyret er som følger:

Klimapakke pluss - 0,-kr
// Oppvarmede seter foran og bak
// Oppvarmede spyledyser på frontruten
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute.

Komfortpakke pluss - 0,-kr
// KESSY Full nøkkelfri betjening av alle dører
// Phonebox med trådløs lading
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute
// Sun Set, ekstra mørke ruter bak
// Sensorstyrt elektrisk bakluke

Parkeringspakke 0,-kr
// Parkeringssensor foran
// Parkeringssensor bak
// Ryggekamera med spyler

Førerpakke sport pluss - 7.700,-kr
// 3-eket sportsratt med varme
// Reku-paddles,
// DMS
// Hands On Detection (HOD)
// Progressiv sportsstyring
// Adaptivt understell DCC (ikke sportsunderstell) Jeg hadde DCC på min Superb og det likte jeg. Supert med komfort i byen og på motorveien. Herlig med sport på svingete landeveier. Fint med normal på ordinær kjøring. Dette var såpass bra at jeg vil ha det igjen.

Lyspakke pluss - 7.000,-kr
// Full LED Matrix hovedlys med lyktespylere
// LED kjørelys, utvidete LED baklys
// Crystal Face. Den lysende grillen var såpass stilig at den må jeg jo ha.

Infotainmentpakke  - 0,-kr
// Navigasjon med Infotainment Online 3 år 
// Prediktiv cruise control. Testbilen jeg testet hadde HUD. Det synes jeg var fint. God oversikt og fin info rett på ruta. Alt jeg trengte av info var rett i synet. Rett i synet var også gjenskinnet av den pianolakkerte lista/skjermen/leveggen som skulle skjule "hullet" i dashbordet, som er plassert på dashbordet. Sola skinte på denne og reflekterte mye. Først rett fra denne lista og inn i øynene mine, og fra lista og opp i vinduet slik at det ble enda mer gjenskinn. Dette skal jeg ikke ha. Det andre med info o.l. trenger jeg ikke da jeg har Apple CarPlay, og bruker Google maps som navigasjon og får all info der.  Predictiv cruise control vil jeg heller ikke ha deler av. Dette hadde også min testbil. Det høres kjekt ut, men problemet er at bilen sitter med gammel info om fartsgrenser. Så på E6 sør for Hamar så ligger jeg og cruiser i 110 km/t og plutselig så senker bilen farten ned til 90! Ganske kraftig... Dette skjedde flere ganger. Det tok litt tid før jeg skjønte hva dette var og fikk skrudd det av. Veldig ubehagelig opplevelse.

Assistentpakke pluss 0,-kr
// Lane Assist med nødassistent og køassistent
// Side assist (blindsonevarsling)
// Proaktiv passasjerbeskyttelse
// Travel Assist 2.0 og Emergency assist

Familiepakke - 4.200,-kr
// Elektrisk barnelås på bakdørene 
// Mekaniske solgardiner bak 
// 230V uttak (50Hz, 150watt) 
// 2 USB-C i baksete 

Bagasjeromspakke - 3.800,-kr
// Variabelt gulv 
// Knapper for nedfelling av baksete 

Metallic lakk/Perle-effekt Det blir Artic silver. 6.600,- kr

ŠKODA Sound System med 10 høyttalere og subwoofer kommer jeg ikke til å bestille. Jeg hadde Canton i Superben min og var superfornøyd med det. Jeg har Canton i Kodiaqen min nå og er ikke fornøyd. Det er skikkelig midt på treet. I Ålesund ligger det noe som heter Bass Brothers. https://www.facebook.com/bassbrothersas Slikt anlegg skal jeg ha. Det koster noe mer enn SSS 10.000,- kr og 1.500,- kr for å sette det inn. Dette kan tas ut igjen og monteres på en annen bil siden. 11.500,- kr. De har fått en avtale med et firma på Østlandet nå.

Ekstra lydisolering hørte jeg med selger om. For det fant jeg ikke i prislisten, men det var heldigvis standard.

Dette er en firmabil og passasjeren kan fint stille inn setet manuelt. Jeg bruker bilen 90%, og vi kjører ikke veldig mye privat. Nå høres det veldig godt ut med massasje og for meg som kjører 60.000 i året så kanskje det hadde vært en god idé? Jeg testet dette litt og fant ut at jeg synes ikke dette er verdt prisen  

Tilhengerfeste, foldbart. Det må jeg ha. Også i jobben. 9.900,- kr

Skvettlapper, foran og bak. For at det ikke skal bli så møkkete og slitt i lakken.  ca 1.300,- kr

Det andre synes jeg ikke er så viktig . Delingsnett høres fint ut, men nakkeputene tar i mot mye dersom det skulle være aktuelt. Det er ikke så stor åpning over setene bak. Små ting blir aldri plassert slik at det utgjør noen fare  

Da blir totalprisen ca kr: 561.000,- +11.500,-kr for lydepakken. Dette er uten vinterdekk, da leasingselskapet ordner det.

  • Lik 2
Skrevet

Gratulerer med bestilling! Ser ut til å få en flott bil! Ventetiden er vel lang, som et vondt år, tenker jeg? :/

  • Lik 1
Skrevet

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Skrevet
På 28.8.2021 den 20.46, Espen skrev:

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Ja, var noe sånt jeg så for meg ja. Fysj!
Men, blir nok bra når den dukker opp! :D

  • Lik 1
Skrevet

Gratulerer med bestilling av ny bil @Espen :) 

Ser ut til å bli en godt utstyrt og flott bil dette her. :) 
Høres veldig smart ut med den type lydanlegg du vurderer her @Espen, jeg er utrolig fornøyd med Canton anlegget i Superb 2016/2019 som jeg har nå, men var definitivt ikke fornøyd med det i Octavia 2018.
For Octavia som jeg har bestilt, så er det ikke tilgjengelig (til den utgaven jeg har bestilt) i det hele tatt, men det finnes jo som du skriver andre alternativer, selv om de gjerne koster litt mer enn det originale Canton lydanlegget.


Ventetid kan det nok fort bli ja, når jeg bestilte ny bil i førsten av August, så antydet selger produksjon ca i uke 49, men når jeg snakket med ham i forrige uke så hadde det blitt flyttet frem til uke 1. Men dette er heller ikke bekreftet fra fabrikken, så jeg regner ikke med at uke er en endelig dato.
De aller fleste bilmerkene mangler jo halvledere, og når jeg snakket med selger så fortalte han bare for norges kunder så står 700 biler ferdig produsert som mangler disse halvlederne. Så på et tidspunkt så må de jo stoppe produksjonen, for de vil før eller siden mangle lagringsplass til alle bilene som ikke blir helt ferdige, for totalt sett er det jo snakk om ett betydelig antall biler for europa sin del. Men dette er jo ikke bare ett VAG problem, det gjelder jo de fleste bilmerkene.

Lurer selv litt på hvor lenge produksjonen kan utsettes før det kan være aktuelt å terminere en kontrakt, men jeg har jo ikke fått en bekreftet produksjons uke, så for min del er nok ikke det ett tema på en stund enda.

  • Lik 1
Skrevet

Mange takk, @Superb lll

Jeg er veldig fornøyd med valget. Jeg tittet rundt på iD4, EV6, Ioniq 5 og Tesla Y, men synes selv at valget var ganske enkelt. 
Det er mange problemer for alle produsenter, men jeg regner med at ting løser seg litt og at produsentene klarer å spise opp litt av det tapte på ventetiden. 
Jeg er ganske overbevist på at jeg får bil i begynnelsen av august neste år👍 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Gratulerer! Ble en iV80 her. Fikk en god pris og kanskje den blir produsert om ikke alt for lenge siden jeg overtok en bestilling. Tenkte på iV80x, men da ble leveringstidene så lange og usikre. Har ikke så stort behov for 4x4, og så vil jeg se hvordan en elbil med RWD klarer seg på vinteren. Det er uansett veldig få tilfeller vi hadde hatt bruk for 4x4, så jeg skal leve godt med det.

La på mye utstyr som kan forsinke mer, så jeg har kjøpt en ekstra bøtte tålmodighet. 

Så på de samme alternativene som deg og prøvekjørt de fleste, men totalpakken til Skoda likte jeg best. Kommer nok til å vurdere oppgradering av lydanlegget, men i så fall kun forsterker og ev. annen elektronikk de monterer. Klarer meg uten mer bass og vil gjerne ha lagringsplassen.

  • Lik 1
Skrevet

Høres bra ut dette. Jeg tenker at Enyaqen er ganske tung med vekten godt fordelt. Slik at bakhjulene får godt med vekt og da tror jeg ikke det blir så utfordrende med vinterkjøring. 

  • 1 år senere...
Skrevet

Ja da.... Ble bra dette, synes jeg.

Jeg fikk med parkeringsassistent. Forhandleren sa at det var for at det skulle gå fortere. Fikk det med uten ekstra kostnad 😊

2.jpg

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...