Gå til innhold
Jens Martin Haagensen

Skoda Octavia 2015 1.8 TSI 4wd. 4hjulstrekk fungerer ikke.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva som kan være feil her?

Jeg la merke til at antispin lampa på bilen begynte å komme oftere og oftere på når jeg kjører på snøete underlag, så jeg tenkte at det kanskje kunne være noe feil med 4hjulstrekken. Så da testet jeg med EPS av, og under provosering for å få bilen til å spinne på litt isete forhold, så spinner bilen kun på framhjulene, bakhjulene er ikke i nærheten av å koble til.

 

Jeg var på service med bilen i slutten av september og da ble oljen på haldex koblingen skiftet. Og jeg har kjørt i underkant av 2000km siden den tid.

Jeg vet med 100% sikkerhet at 4hjulstrekken fungerte FØR service ble tatt.

Oppdatering, skiftet sikring til haldexpumpe, ingen bedring.

Endret av Jens Martin Haagensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet du om verkstedet renset silen i Haldexen? Der er en liten sil på pumpen, og den kan gå tett. Da vil ikke firehjulsdriften virke, og tilslutt kan pumpen svikte. Det var, i alle fall tidligere, IKKE en del av servicen på Haldexen, men er absolutt nødvendig å gjøre (eller i alle fall få sjekka om silen er full av gugge).

Det kan også være andre feil, jeg har hørt om at en software- oppdatering kan være nødvendig.

Ta kontakt med verkstedet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Glemte å komme med oppdatering her. Det var haldexen som var gåen. Jeg tok kontakt med merkeverkstedet i Alta som hadde tatt service, og de nektet å dekke noe, da "Haldex pumpa kunne gå i stykker når som helst". De tilbydde seg å bestille ny original haldex til 8000kr+, noe jeg takket pent nei til på godt nordnorsk.
Jeg bestilte ny haldex fra England til den nette sum av 2000kr, satt bilen inn på ett lokalt verksted, fikk de til å skifte pumpa. Og som Sjåføren sier, så har merkeverkstedet skifta olje i haldex, men ikke renset silen slik at den har gått tett og deretter blitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jepp! Det du sier stemmer! Årsaken til at Haldex så ofte ryker er fordi Møller kun bytter olje på Haldexen og IKKE demonterer den og renser silen!

Den typen service er så langt under pari at det skulle ikke vært mulig!

Opplevde nemlig det samme på min 4,5 år gamle Octavia. Selv om jeg da hadde garanti på bilen fremdeles så skulle allikevel Møller krangle på garantien!

Jeg truet med Forbrukerrådet og media, og da løste det seg plutselig gitt! Dermed byttet de komplett pumpe, olje og alt, men utrolig at det pokker ikke skal være mulig å dekket noe som helst uten å krangle som bare pokker med Møller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ferdig med møller etter at de ville ha 900kr kun for å skru av og på hjul, i tillegg til bremsejobb. Det er etter å ha vært trippel bilkunde der siden 2010. Er ikke så mye at de prøvde seg, som om at de prøver å forsvare det i etterkant med dårlig formulering. *selgermumling*endelavjobben*selgermumling*. Jeg sa det var helt tilbakestående å ta 900 for noen bolter, og de satt å stirra på skjermen og prøvde desperat å finne unnskyldning i stedet for å bare ta det til seg at det er absurd.

Etter ting jeg leser her er jeg glad for å ha funnet noen andre jeg stoler mer på hvis de ikke gidder å ta skikkelige servicer engang.

Endret av Octavia10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...