Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som inneholder...
Finn resultater i...
OMT

Webasto virker ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 1/8/2022 den 15.27):

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Hei,

Eneste måten å si sikkert hva som er galt, er å ta en diagnose på den.

Sikkert ikke det du ønsket å høre, men. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 9.1.2022 den 0.58):

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Ja, den kan være blokkert pga for lav batteri spenning eller for lite diesel. Om det er en av disse tingene, blir den blokkert etter 3 start forsøk.
Men, dette er en "software" sperre/blokkering. Så, eneste måten å låse den opp på, er inn med diagnose utstyr :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 9.1.2022 den 13.02):

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Her var det mange spørsmål, se om jeg kan greie å svare på mesteparten ;) 

Nå er det slik, at under en viss temperatur, så starter også webasto automatisk med bilen, det er et eget menyvalg i multimedia enheten din om dette.
Dette kan selvfølgelig også gjøre at den blir sotet ned, da om du har veldig korte turer, typen 5-10minutter turer. Webasto skal helst gå i minst 15-20 minutter, når den først starter, for å brenne rent brennkammeret for sot (Den soter veldig ved oppstart, da den spruter inn ren diesel)

Ingen steder i bilen om det er lav batteri spenning eller ikke, det stemmer. med hyppig bruk av bil på veldig korte turer i vinterhalvåret, så lønner det seg å vedlikeholds lade den, 2-3 ganger i lløpet av disse 5-6 mnd med kalde temperaturer.

Jeg er litt usikker på voltgrensa for at webasto skal starte og ikke starte. Om dette nullstiller blokkeringen regner jeg med, samme som ved for lite diesel, d.v.s når tankmåleren lyser, får du ikke start på webasto. Prøver du 2 ganger uten start da, og fyller opp tanken. Så er jeg ganske så sikker på at den blir nullstilt så du får 3 nye forsøk neste gang. (Jeg har hatt bil med webasto siste 12-13årene, og aldri greid å blokkere denne, grunnet batterispenning eller lite drivstoff)

Men, det er jo dette med at man må ha diagnose utstyr for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte.

Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid.

Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det er bra du fant problemet, uten altfor mye tull  
    • Hei og hopp! Jeg har gått til anskaffelse av en Octavia Scout 2008 med 340' km på tellerverket. Bilen har en 2 liters turbodiesel, motorkode BMM. Ekspansjonstanken bestod av grå-brun væske med mye forurensninger/ utfellinger. Jeg mistenker at tidligere eier har blandet forskjellige kjølevæskefarger (rød, blå ,grønn), og det jeg vet er at rød kjølevæske ikke skal blandes med andre. Når varmeapparatet går for full musikk (full defrosting) vil det ca bli 5 C i bilen. Med tidligere mekkeerfaring trodde jeg dette skulle være en rett frem jobb, hvilket jeg tok feil av. Skodaen skiller seg fra tidligere biler jeg har hatt ved: -kjølesystemet består av tynne slanger som lett holder på luftblærer. -Kjølesystemet er lagt i forskjellige høyder som gjør at man bare klarer å tappe ca halvparten av væsken. Jeg vil spesielt trekke frem rørene til varmeregisteret/radiator i kupe'n. Tilkoblingspunktene i torpedoveggen sitter rett bak turbo, og der er det trangt som bare f for å komme til slangeklemmer/låseklips. (I fortsettelsen vil jeg bruke radiator om varmeregisteret. Radiatoren i grillen gir meg ingen problemer.) Radiatoren er montert litt over gasspedalhøyde og denne høydeforskjellen vil jeg tro lett gir tett radiator. Til poenget: Jeg ønsker tips for å flushe radiator for forurensning. Ved spyling av radiator kan en hageslange med lavt trykk føres inn i røret som fører vann ut av radiatoren. Man skal kjøre vannstrømmen motsatt vei av det kjølevannet har under bruk. Dette fordi forurensninger fjernes mest mulig effektivt hvis de får lov til å komme ut samme vei som de kom inn i radiatoren. En liten digresjon er at jeg bare klarer å tappe ca 3 til 4 liter av kjølesystemets 8,5 liter. Jeg fjerner kjøleslange på oljekjøler (kjølevannet brukes til å kjøle ned motorolje) I tillegg fjerner jeg u-formet clips på nedre radiatorslange,grill. Denne bajonettløsningen med styrespor er svært tidkrevende å åpne, så i praksis bruker jeg kun slange ved oljekjøler. Det er også viktig å få med at man må vente over 1 time før man kan fylle på ny kjølevæske da motorblokk kan sprekke ved at man hurtig nedkjøler en 90 C blokk med kaldt vann. Stor temperaturforskjell mellom motorblokk og vann kan sende motoren til de evige jaktmarker, hvilket jeg ikke ønsker. Ved at jeg ca får ut 1/3 av kjølevæsken hver gang gjør øvelsen tidkrevende. Spørsmål: Har noen tips for hvordan man kan nå kjølevannsledningene i torpedoveggen? Det kan se ut som slangene fra torpedoveggen går inn i motorblokka som vender mot torpedoveggen. Der er det trangt. Jeg har skrudd ut luftfilterboksen, men møter mye rør i forbindelse med turbo. Jeg har ikke forsøkt å komme til ved å skru ut batterikasse. Et alternativ er å skru ut ekspansjonskar på venstre side i motorrommet. Å komme til fra undersiden er ikke like lett da girkasse for 4x4 sitter i veien. Er det noen som har gjort denne jobben?  PS! Jeg er ikke en mann av få ord!
    • Fant problemet, sensoren på kjølevæske beholderen var ikke plugget ordentlig i.
    • Men motoren blir jo ikke litt varm en gang, den holder seg helt stabilt.
    • Hei, Dette kan feks komme av at vannpumpe er gåen. Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke bilen og tatt kontakt med verksted.
    • Hei, får opp en varsel som sier «STOP CHECK COOLANT SERVICE MANUAL» når jeg starter bilen, men kjølevæskebeholderen er full og motoren holder seg stabilt på driftstemperatur.    Hva kan forårsake dette? takk på forhånd for svar:)
    • Da har vi fått beskjed om at bilen er på vei til Norge. 
    • Så da veldig bra ut det der!
    • Legger ved noen bilder.  Før: Etter:
    • Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte. Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid. Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ja, det er virkelig ikke et dårlig prosjekt. Vi gjorde en anmeldelse på MINA på cryptodaily.no, da de lanserte et forhåndssalg av tokens for coinbase, var det mulig å få en tildeling til en veldig god pris! Jeg var heldig som kjøpte AAVE og fikk med meg hele trenden med p2a-tokens, veldig fornøyd med den!
    • Jeg liker å investere i altcoins på forhåndssalgsstadiet. Den siste slike investeringen var MINA, jeg beholder den fortsatt og selger den ikke, jeg anser den som en veldig lovende mynt.
    • Hei til alle Skoda-elskere!) Investerer noen av dere i kryptovalutaer, eller kanskje dere klarte å kjøpe en dyr NFT og er nå millionær?) Generelt, del alt du vil om dette emnet, det vil være interessant å lese!
    • Hvilket operativsystem har du, iPhone eller Android?
×
×
  • Opprett ny...