Gå til innhold
OMT

Webasto virker ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Skrevet
OMT skrev (På 1/8/2022 den 15.27):

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Hei,

Eneste måten å si sikkert hva som er galt, er å ta en diagnose på den.

Sikkert ikke det du ønsket å høre, men. Dessverre.

Skrevet

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 0.58):

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Ja, den kan være blokkert pga for lav batteri spenning eller for lite diesel. Om det er en av disse tingene, blir den blokkert etter 3 start forsøk.
Men, dette er en "software" sperre/blokkering. Så, eneste måten å låse den opp på, er inn med diagnose utstyr :( 

Skrevet

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 13.02):

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Her var det mange spørsmål, se om jeg kan greie å svare på mesteparten ;) 

Nå er det slik, at under en viss temperatur, så starter også webasto automatisk med bilen, det er et eget menyvalg i multimedia enheten din om dette.
Dette kan selvfølgelig også gjøre at den blir sotet ned, da om du har veldig korte turer, typen 5-10minutter turer. Webasto skal helst gå i minst 15-20 minutter, når den først starter, for å brenne rent brennkammeret for sot (Den soter veldig ved oppstart, da den spruter inn ren diesel)

Ingen steder i bilen om det er lav batteri spenning eller ikke, det stemmer. med hyppig bruk av bil på veldig korte turer i vinterhalvåret, så lønner det seg å vedlikeholds lade den, 2-3 ganger i lløpet av disse 5-6 mnd med kalde temperaturer.

Jeg er litt usikker på voltgrensa for at webasto skal starte og ikke starte. Om dette nullstiller blokkeringen regner jeg med, samme som ved for lite diesel, d.v.s når tankmåleren lyser, får du ikke start på webasto. Prøver du 2 ganger uten start da, og fyller opp tanken. Så er jeg ganske så sikker på at den blir nullstilt så du får 3 nye forsøk neste gang. (Jeg har hatt bil med webasto siste 12-13årene, og aldri greid å blokkere denne, grunnet batterispenning eller lite drivstoff)

Men, det er jo dette med at man må ha diagnose utstyr for å finne ut av det.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte.

Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid.

Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Har ikke fått anledning til å gå på verksted enda, men det var en som sa eg kunne gjøre et forsøk på å koble fra batteriet, for å se om problemet forsvinner da. Men da er eg redd det bare kommer flere feiler. Men eg har vurdert det, det kan jo hende det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...