Gå til innhold
Martin Octavia II

Dårlig virkning på varmeapparat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

Jeg har gått til anskaffelse av en Octavia Scout 2008 med 340' km på tellerverket. Bilen har en 2 liters turbodiesel, motorkode BMM. Ekspansjonstanken bestod av grå-brun væske med mye forurensninger/ utfellinger. Jeg mistenker at tidligere eier har blandet forskjellige kjølevæskefarger (rød, blå ,grønn), og det jeg vet er at rød kjølevæske ikke skal blandes med andre. Når varmeapparatet går for full musikk (full defrosting) vil det ca bli 5 C i bilen. Med tidligere mekkeerfaring trodde jeg dette skulle være en rett frem jobb, hvilket jeg tok feil av.

Skodaen skiller seg fra tidligere biler jeg har hatt ved:

-kjølesystemet består av tynne slanger som lett holder på luftblærer.

-Kjølesystemet er lagt i forskjellige høyder som gjør at man bare klarer å tappe ca halvparten av væsken. Jeg vil spesielt trekke frem rørene til varmeregisteret/radiator i kupe'n. Tilkoblingspunktene i torpedoveggen sitter rett bak turbo, og der er det trangt som bare f for å komme til slangeklemmer/låseklips. (I fortsettelsen vil jeg bruke radiator om varmeregisteret. Radiatoren i grillen gir meg ingen problemer.) Radiatoren er montert litt over gasspedalhøyde og denne høydeforskjellen vil jeg tro lett gir tett radiator.

Til poenget: Jeg ønsker tips for å flushe radiator for forurensning. Ved spyling av radiator kan en hageslange med lavt trykk føres inn i røret som fører vann ut av radiatoren. Man skal kjøre vannstrømmen motsatt vei av det kjølevannet har under bruk. Dette fordi forurensninger fjernes mest mulig effektivt hvis de får lov til å komme ut samme vei som de kom inn i radiatoren.

En liten digresjon er at jeg bare klarer å tappe ca 3 til 4 liter av kjølesystemets 8,5 liter. Jeg fjerner kjøleslange på oljekjøler (kjølevannet brukes til å kjøle ned motorolje) I tillegg fjerner jeg u-formet clips på nedre radiatorslange,grill. Denne bajonettløsningen med styrespor er svært tidkrevende å åpne, så i praksis bruker jeg kun slange ved oljekjøler. Det er også viktig å få med at man må vente over 1 time før man kan fylle på ny kjølevæske da motorblokk kan sprekke ved at man hurtig nedkjøler en 90 C blokk med kaldt vann. Stor temperaturforskjell mellom motorblokk og vann kan sende motoren til de evige jaktmarker, hvilket jeg ikke ønsker. Ved at jeg ca får ut 1/3 av kjølevæsken hver gang gjør øvelsen tidkrevende.

Spørsmål:

Har noen tips for hvordan man kan nå kjølevannsledningene i torpedoveggen? Det kan se ut som slangene fra torpedoveggen går inn i motorblokka som vender mot torpedoveggen. Der er det trangt. Jeg har skrudd ut luftfilterboksen, men møter mye rør i forbindelse med turbo. Jeg har ikke forsøkt å komme til ved å skru ut batterikasse. Et alternativ er å skru ut ekspansjonskar på venstre side i motorrommet. Å komme til fra undersiden er ikke like lett da girkasse for 4x4 sitter i veien. Er det noen som har gjort denne jobben? 

PS! Jeg er ikke en mann av få ord!

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Jeg er nå ferdig med flushing av kjølesystemet.

Man kan dele jobben i 2;
-flushing av varmeregister for å fjerne fysiske fremmedlegemer.
-kjemisk rens for å fjerne avleiringer ved hjelp av basisk løsning. 

Her vil jeg beskrive den første. En erfaren og dyktig bilmekaniker oppfordret meg til å få tak i de vinklede tilkoblingskontaktene som sitter i torpedoveggen. Å demontere de "orginale" som sitter på slangene er tidkrevende, knotete og 13 år gammel plast som har vært utsatt for varme kan lett ryke. 
Jeg gikk inn på finndel(dot)no og tastet inn motorkode og fant flere like biler. En må velge biler hvor motoren sitter i bilen , og det er en stor fordel hvis noen før deg har plukket ut turboen. Da går demonteringen som en lek pga god plass. Jeg har forståelse for at ikke alle velger denne løsningen, og for min motor har kontaktene Part No 1KO 122 291J og 1KO 122 291H. De er begge vinklede kontakter, men med forskjellige styrespor. Kontaktene har bajonettkobling og en må lirke og dra forsiktig og plutselig så løsner de. Smør opp kontaktene innvendig med vaselin, også o-ringen innerst i kontakthuset. Etter at de er smørt går det mye lettere og løsne de.

Jeg vurderte flere typer svarte gummislanger (bensinslanger/ "bilvarmeslanger") som alle ble veldig stive. Valget falt på en armert gjennomsiktig PVC-slange fra Tess; 
10602-12 Slange miljøtex luft/kjem.3/4" 
Tess Skjetten har denne i hylla og den selges i løpemeter. Når du skal montere vinkelkontaktene så gi slangen en runde med en hårføner. Da blir den samarbeidsvillig og bevegelig.

Varmeregistertilkoblingene sitter over hverandre i torpedoveggen. Ved flushing så send vannet inn i den nederste tilkoblingen. Slangen bør være over 2 m og tres ned langs motor og torpedovegg. (Jeg har midlertidig fjernet dekkplate under motor da bilen trenger reparasjon og utbedringer. Bilen fikk ny motorolje og filter umiddelbart etter at jeg kjøpte den pga altfor lange oljeskiftsintervaller som Skoda har.) Varmer man opp slangen med en hårføner er den lettere å tre, men har man ikke 4x4 så er nok ikke dette et tema.

Slangen for avfallsvann kobles på øverste tilkobling og slangen legges over høyre skjerm. Her er det også en fordel at slangen er litt over 2 m lang. Jeg jekket opp bilen og plasserte 2x8" bord under hjulene +sikring under karosseri. Man må heve bilen for å fjerne dekkplate, tre slangen hvis man har 4x4, og dette gir også en hevertvirkning på avfallsvannet ved at den suger med seg urenhetene i varmeregisteret + at jeg har hageslange koblet til inntaket. 
Jeg startet forsiktig og man skal unngå høyt trykk, men det som er lurt er å variere vanntrykket. Pulserende trykk er gunstig for å få ut fremmedlegemer. Det som er kjekt er å ha en medhjelper som vrir på vannkran mellom f. eks. 20%-60% vannstrøm kontinuerlig. Ut kom store mengder rustne metallbiter. Så vidt jeg vet er varmeregisteret laget av en aluminiumslegering, så dette er fra motorblokka av støpejern. Store mengder kom ut, trolig mellom 1 til 3 dl med rustflak. Det kom ut sylinderformede sammenkittede rustpropper. Av alle slitne biler jeg har hatt, så har ingen vært i nærheten så ille som denne. Mens jeg var i gang koblet jeg meg også på forsyningsrøret til varmeregisteret. Denne går blant annet i et plastrør som er montert på siden av motorblokk mellom motor og girkasse. Her fikk jeg også ut en del rustflak.

Mitt varmeapparat før flushing: 

-Temperaturreguleringen i grader C samsvarer ikke med hva varmeapparatet leverer.

-Velger jeg funksjonen "varme bein" og "varme overkropp"  klarer ikke varmeapparatet å levere nok varme når begge funksjoner er på.

-Følger man med på temperaturinstrumentet i dashsporet så er tiden det tar fra nåla beveger seg fra 50 C til termostat åpner på ca 90 C relativt kort. Varmeapparatet fungerer dårlig hele tiden. Varmeregisteret er tett og all varme avgis til radiator-grill som mottar kjølevann etter at termostat har åpnet opp.

Varmeapparat etter flushing:

-Temperaturangivelsen stemmer med hva jeg opplever. Når den står på HI =High blir det ubehagelig varmt.

-Turboen kan rotere med 4000 omdreininger i sekundet drevet av eksosgass. Den må ha kjøling og turboen er en viktig bidragsyter til varmt kjølevann. Ca 3 til 4 min etter start så kommer det varmluft fra varmeapparatet. Det blir en god lunk i hele bilen før temperaturmåleren har startet å bevege på seg. Med varmeapparatet på så bruker viserinstrumentet i allefall 5 ganger så lang tid på å nå 90 C. Varmtvannet distribueres til varmeregisteret som henter ut varmen. Dette avspeiles av den lange tiden det tar før viserinstrumentet stopper på 90 C.

Hvordan komme til:

Man graver seg fram til turboen ved å demontere frisklufttilførsel til turboen. Det er ikke nødvendig å demontere hverken batteri eller ekspansjonskar. Dette er ingen vanskelig jobb, men litt knotete og man må ha riktig verktøy for å komme til. Jeg trodde at det skulle bli mye søl med vann, noe det ikke ble noen ting av og jeg gjorde jobben i en garasje. 
I korte trekk gjør man følgende:
-Skru ut lufttrakt som er inntaket for luftfilterboksen. 2 stk stjerneskruer festet rett over radiator grill.
-Ett bøyd tykt plastrør kan nå fjernes fra selve luftfilterboksen.
-Hele luftfilterboksen skrus løs med 5 mm umbraco. Demonter slangeklemme mot luftmassemåler, frakoble gummi vakuumslange. Demonter elektrokontakt mot luftmassemåler . Luftfilterboksen er i tillegg festet med 2 stk friksjonskontakter (plastmothaker omsluttet av gummihylse). Ta et godt tak under boksen og rykk forsiktig til på hver kortside. ++++++

Jeg kan gi en fullstendig arbeidsbeskrivelse hvis noen her inne ønsker det. 

 

  • Takk 1
Skrevet

Du er dyktig! Takk for ditt bidrag til forumet, ganske sikker på at flere setter pris på disse beskrivelsene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...