Gå til innhold
Christina

Kupevifte HJELP!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en skoda oktavia combi lll. 
Viften starte å tulle, fungerte en kort uke av og på, og med ulik motstand. Plutselig stoppet den nesten helt, men bare nesten. kommer bittelitt varme. Kjøpte ny kupevifte, min far bytter den. MEN NEI! Hjalp ikke. Vi har prøvd så enkelt som å koble av og på batteri, skjer ingenting. Viften fungerer ikke, den går ikke rundt. Er det noen som kan væresåsnill å hjelpe? jeg har kjørt rundt med barna i 15 minus i en måned nå, der vi må ha dress på. Bor i Nord-Norge så avstandene er store og jeg er helt fortvilt. 

Er for øvrig en 2018 modell og jeg har hatt den litt over året. Men kjørt en god del. 

Endret av Christina
Tilleggsinformasjon
Skrevet

Merkelig at kupeviften sluttet å virke helt når du monterte en ny. Du er sikker på at strømkontakten står skikkelig i? Sjekk også sikringen for kupeviften.

Du kan prøve å kalibrere ventilasjonsanlegget (selv om det mest sannsynlig ikke vil løse vifteproblemet ditt):

https://youtu.be/8WqX5r28AGI

Mest sannsynlig er feilen i viftemotstanden/regulatoren (hvis den ikke fulgte med på den nye viften da). Det er litt vanskelig å finne ut hvor den sitter på Octavia 3, men det skal være i nærheten av (eller på) kupeviften som du akkurat har byttet. Den skal se noe sånn ut, men det kan være at originaldelen er litt annerledes:

https://www.thansen.no/bil/skoda-octavia-iv-combi-1-8-tsi-4x4-180hk/friskluft-og-varme/t59489/g3400-1009/pn1209762/v516330870

Lykke til!

Skrevet

Den sluttet ikke å virke når jeg monterte ny, den var allerede gåen. Tusen hjertelig takk for tips, skal prøve bestille en slik. 

Helt fortvilt. kommer meg ikke på verksted da bilen iser igjen og man ser ikke noe. Bor minimum 25 minutter unna nærmeste verksted...

Skrevet

Det høres ut som om bilen ikke er kjørbar. Har du ikke  forsikring med berging, Naf-medlemskap eller annen mulighet for å få bilen transportert til verksted for å fikse den der?

Skrevet

Det jeg mente var at hvis vinduene er så nedisede at du ikke har sikt, så er det ikke trygt å kjøre bilen, den er (bortimot) ikke kjørbar. Og da kan det være at du kan ha rett på bilberging til nærmeste verksted hvis du har det gjennom forsikringa, NAF eller et bergings-medlemskap eller noe sånt.

Skrevet

Nettopp. Beklager, er så søkk lei bilen jeg knapt har eid ett år. Kjøpte nyere bil fordi jeg håpet at det skulle ta litt tid før slike ting oppsto. Ja, men jeg har ikke råd til merkeverksted med mindre det er strengt talt nødvendig. Har bestilt ny regulator, det meste tyder på at det er den: om

ikke er jeg åpen som en bok for tips og tanker. 

Skrevet (endret)

Skjønner godt fortvilelsen, det er så kjedelig. Har en Rapid som jeg "nylig" har kjøpt, som fikk dugg på vinduene av og til, og vifta bråkte og var litt av og på (som du har). Derfor byttet jeg både kupevifte og regulator, så alt skulle være i orden. Men på en lengre tur før jul begynte å dugge voldsomt på vinduene etter en times kjøring, og vi hadde enda 4 timer igjen å kjøre. Samme hva jeg gjorde så ble jeg ikke kvitt duggen. Jeg hadde vifta og varmen på fullt, men duggen kom og frøs til is etterhvert. Jeg spekulerte voldsomt på hva årsaken kunne være, og har vel funnet det ut nå (vann inni dørene pga blokkert drenering).

Du har nok bare vært maksimalt uheldig med å få denne feilen, Octavia tror jeg ikke har vært plaget med vifta. Men alle biler har noe feil som dukker opp, ellers er det en topp bil! Jeg har hatt 3 forskjellige og har vært superfornøyd!

Får håpe regulator fikser problemet.

Endret av Sjåføren
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...