Gå til innhold
SBK

TSI 230, 220 eller TDI ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Det er på tide å bytte ut den gamle Octavia med ny og vurderer denne gang og gå for RS utgaven.  Er dermed usikker på om jeg skal gå for (TSI) 230, 220hk eller TDI utgaven på 184hk med 4x4.  Lurer egentlig på om noen kan komme med litt innspill på hvorfor jeg burde velge hva.... Eller om jeg burde vente? Lest endel rykter om at det kommer en ny utgave neste år med 4x4 mest sannsynlig.
Akkurat nå vipper jeg mest mot TDI utgaven med 4x4 og 184hk etter å ha lest litt i et annet lignende tråd dere hadde her. 
Lurer også på om noen kan forklare meg hva  Driving Mode Selection med Sound Performance Generator, er og hvordan den fungerer? 

På forhånd takk. 

Endret av SBK
Skrevet

Her tror jeg du vil få mange forskjellige svar ja :)

Men jeg tror noe som går igjen er spørsmålet om hva du har behov for, hvor bor du, hva slags veier etc. Hva bruker du bilen til (drar mye tungt osv).

4x4 og diesel er vel det beste når det kommer til henger, campingvogn og liknende. Samme om du ikke alltid kjører på så fine veier. VRS er jo en del stivere enn standard, samt lavere.

Jeg for min del har ikke prøvd VRS og kan ikke si så mye om den.

Driving mode selection er innstillinger du kan stille inn, du kan velge mellom Normal , Sport, Eco og individuell. Det går rett og slett på responsen i bilen, servostyringa, girkassa og tror også sensiviteten på gassen om man kan kalle det for det :)

Sound performance er motorlyd på musikkanlegget :)

Skrevet

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Skrevet
3 minutter siden, SBK skrev:

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Ja, jeg kjenner på det at jeg er litt for gammel for Sound Performance. Hva med deg @Superb lll, sound performance noe for deg? ;) (intern spøk dette @SBK)

Ja, blir jo absolutt en oppgradering for deg uansett hva du velger. Har du fått testet en RS? 

 

Skrevet

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Skrevet

Har hatt rs tdi 4x4 i ca et halvt år nå og er storfornøyd, sound performance er noget harry, men betyr veldig lite i det store og hele. Som det blir sagt her så kommer det hele an på om du trenger 4x4 eller ikke, har selv nedprioritert det med tidligere biler å det har gått rimelig greit, men når en behøver det så er det gull å frese avgårde i snøen?

Å en liten software tuning så har en plutselig 220-230 hk og gode  450nm i dieselen også?

Skrevet (endret)

@ÅgeS Hei og takk for svar.

Testet du ut 220/230'n mot TDI 4x4 eller visste du bare hele tiden at 4x4 var for deg heh.. :)

Ja ikke sant. Lett å få den opp til 230hk og over hvis man vil. Og man slår ikke diesel sin nm :D

Endret av SBK
Gjest Baldvindur
Skrevet

Vært diskutert tidligere også ? ikke bare dere to som har hatt vansker med å bestemme dere tror jeg. Er nok mange som er usikker i det valget der.

Skrevet

Jeg kjøpte en høsten '14 en Octavia L&K med 180 TSI, 4x4 og DSG som jeg har kjørt ca 44000km med til nå. Jeg har kjørt 4x4 siden 2008 og har vel egentlig funnet ut at det er ingen vei tilbake for min del. Selv om jeg har kjørt fwd siden jeg kjørte opp på tidlig 2000 tall og klart meg greit med det, er det noe eget med den stabiliteten 4x4 gir på både sommer og vinterføre. Er det mye snø på veien eller sørpeføre så trenger du ikke jage for å holde bilen på veien, den går stort sett som et tog uansett. For ikke å snakke om morrofaktoren med å kjøre på vinteren med skikkelig brede sladder på en bortgjemt parkeringsplass :)

Nå har jeg ikke prøvd VRS, så det er mulig at XDS diffene hjelper litt på, men allikevel klarer de neppe underslå det faktum at det bare er drift framme.

Når det gjelder bensin vs diesel så er det vel litt et spørsmål om hva man vil ha og hva man har råd til. Min bruker ca 0,7 pr mil og det er omtrent som min tidligere Ford Kuga, så forbruksmessig klager jeg ikke. Fordelen med bensin er den hææærlige lyden og det draget når du presser litt på turtall. Det har jeg savnet de årene jeg har kjørt diesel. Ulempen er at du må fylle litt oftere , men så slipper du all partikkelfilterproblematikk. Så er det kanskje litt feil med diesel i en sporty bil?

Skrevet
30 minutter siden, SBK skrev:

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Var det jeg hadde i bestilling da jeg laget dette forumet. Laaaang historie. Endte opp med en helt annen bil. Ikke Skoda en gang. Hehe, men det hysjer vi om ?

Skrevet

Hehe @Tor2r sound performance er nok ikke helt det rette for meg nei, men VRS er unektelig en meget flott bil :)

 

For å svare @SBK litt mer konkret, så er jeg faktisk (for å slippe en katt ut av sekken) i ferd med å bytte min Superb lll 2016 1,8/180hk TSi til fordel for en Superb lll 2017 med enten 2,0/220hk TSi eller 2,0/190hk TDi 4x4. Jeg har nok kommet dit hen at et varslet dieselforbud, støy/kakling, partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul, motor/kupé som det tar tid å få varm, gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å velge 220hk TSi utgaven. Et varslet dieselforbud, kan jo fort ‹‹drepe›› annenhånds/innbytte verdien på en TDi bil, og når bilene koster såpass som de gjør her, så er det rett og slett noe jeg ikke har råd til å tape.

 

Så for min del så er det nok 220hk TSI versjonen det vil bli, om det blir et bytte nå :) 

 

Når det gjelder Octavia VRS med 220 eller 230 TSi motorene, så ville jeg definitivt valgt 230 utgaven, og det er pga den aktive diffen som gjør det merkbart bedre å kjøre en slik bil på vinterstid. Har selv også vurdert denne utgaven nå, men Octavia har for liten plass i baksetet og lasterommet til at jeg kan velge den, så derfor er det kun Superb jeg evt vil satse på.

Vær litt obs på at det kun er 4 eksteriør farger du kan velge på 230 utgaven, det setter en liten stopper for enkelte, men det kommer jo selvsagt an på hvilken farge du har tenkt på.

Er en flott bil uansett dette her, men jeg hadde tenkt meg godt om med tanke på fremkommeligheten, når du har muligheten til å velge en versjon med aktiv diff, som gjør det betydelig bedre å kjøre en fwd bil med såpass mye krefter på fremhjula, så her hadde jeg definitivt satset på 230 utgaven om det er bensin utgaven du ender opp med.

Har senest snakket med selgeren i dag, og det er ikke planlagt noen 4x4 utgave kombinert med bensinmotor for hverken Octavia eller Superb med disse motorene her, det verserer en del rykter om dette på nettet, men i følge importøren så er det ingen planer om en slik utgave fra Skoda sin side. Men hva som skjer i fremtiden er det jo heller ikke så godt å si noe om.........

 

Lykke til med valget av bil  @SBK :)

 

Skrevet (endret)

Takk for alle innspill folkens dere har vært til kjempe hjelp. Skal komme med detaljer når den endelige avgjørelsen tas :D

Endret av SBK
Skrevet
18 timer siden, CitizenX skrev:

Ikke vurdert 280HKen :D DrømmeSkoda til en litt for heftig pris, men kan bli en vinner på bruktmarkedet etterhvert :)

hehe, 200.000 pluss i pris ;)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...