Gå til innhold
SBK

TSI 230, 220 eller TDI ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Det er på tide å bytte ut den gamle Octavia med ny og vurderer denne gang og gå for RS utgaven.  Er dermed usikker på om jeg skal gå for (TSI) 230, 220hk eller TDI utgaven på 184hk med 4x4.  Lurer egentlig på om noen kan komme med litt innspill på hvorfor jeg burde velge hva.... Eller om jeg burde vente? Lest endel rykter om at det kommer en ny utgave neste år med 4x4 mest sannsynlig.
Akkurat nå vipper jeg mest mot TDI utgaven med 4x4 og 184hk etter å ha lest litt i et annet lignende tråd dere hadde her. 
Lurer også på om noen kan forklare meg hva  Driving Mode Selection med Sound Performance Generator, er og hvordan den fungerer? 

På forhånd takk. 

Endret av SBK
Skrevet

Her tror jeg du vil få mange forskjellige svar ja :)

Men jeg tror noe som går igjen er spørsmålet om hva du har behov for, hvor bor du, hva slags veier etc. Hva bruker du bilen til (drar mye tungt osv).

4x4 og diesel er vel det beste når det kommer til henger, campingvogn og liknende. Samme om du ikke alltid kjører på så fine veier. VRS er jo en del stivere enn standard, samt lavere.

Jeg for min del har ikke prøvd VRS og kan ikke si så mye om den.

Driving mode selection er innstillinger du kan stille inn, du kan velge mellom Normal , Sport, Eco og individuell. Det går rett og slett på responsen i bilen, servostyringa, girkassa og tror også sensiviteten på gassen om man kan kalle det for det :)

Sound performance er motorlyd på musikkanlegget :)

Skrevet

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Skrevet
3 minutter siden, SBK skrev:

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Ja, jeg kjenner på det at jeg er litt for gammel for Sound Performance. Hva med deg @Superb lll, sound performance noe for deg? ;) (intern spøk dette @SBK)

Ja, blir jo absolutt en oppgradering for deg uansett hva du velger. Har du fått testet en RS? 

 

Skrevet

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Skrevet

Har hatt rs tdi 4x4 i ca et halvt år nå og er storfornøyd, sound performance er noget harry, men betyr veldig lite i det store og hele. Som det blir sagt her så kommer det hele an på om du trenger 4x4 eller ikke, har selv nedprioritert det med tidligere biler å det har gått rimelig greit, men når en behøver det så er det gull å frese avgårde i snøen?

Å en liten software tuning så har en plutselig 220-230 hk og gode  450nm i dieselen også?

Skrevet (endret)

@ÅgeS Hei og takk for svar.

Testet du ut 220/230'n mot TDI 4x4 eller visste du bare hele tiden at 4x4 var for deg heh.. :)

Ja ikke sant. Lett å få den opp til 230hk og over hvis man vil. Og man slår ikke diesel sin nm :D

Endret av SBK
Gjest Baldvindur
Skrevet

Vært diskutert tidligere også ? ikke bare dere to som har hatt vansker med å bestemme dere tror jeg. Er nok mange som er usikker i det valget der.

Skrevet

Jeg kjøpte en høsten '14 en Octavia L&K med 180 TSI, 4x4 og DSG som jeg har kjørt ca 44000km med til nå. Jeg har kjørt 4x4 siden 2008 og har vel egentlig funnet ut at det er ingen vei tilbake for min del. Selv om jeg har kjørt fwd siden jeg kjørte opp på tidlig 2000 tall og klart meg greit med det, er det noe eget med den stabiliteten 4x4 gir på både sommer og vinterføre. Er det mye snø på veien eller sørpeføre så trenger du ikke jage for å holde bilen på veien, den går stort sett som et tog uansett. For ikke å snakke om morrofaktoren med å kjøre på vinteren med skikkelig brede sladder på en bortgjemt parkeringsplass :)

Nå har jeg ikke prøvd VRS, så det er mulig at XDS diffene hjelper litt på, men allikevel klarer de neppe underslå det faktum at det bare er drift framme.

Når det gjelder bensin vs diesel så er det vel litt et spørsmål om hva man vil ha og hva man har råd til. Min bruker ca 0,7 pr mil og det er omtrent som min tidligere Ford Kuga, så forbruksmessig klager jeg ikke. Fordelen med bensin er den hææærlige lyden og det draget når du presser litt på turtall. Det har jeg savnet de årene jeg har kjørt diesel. Ulempen er at du må fylle litt oftere , men så slipper du all partikkelfilterproblematikk. Så er det kanskje litt feil med diesel i en sporty bil?

Skrevet
30 minutter siden, SBK skrev:

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Var det jeg hadde i bestilling da jeg laget dette forumet. Laaaang historie. Endte opp med en helt annen bil. Ikke Skoda en gang. Hehe, men det hysjer vi om ?

Skrevet

Hehe @Tor2r sound performance er nok ikke helt det rette for meg nei, men VRS er unektelig en meget flott bil :)

 

For å svare @SBK litt mer konkret, så er jeg faktisk (for å slippe en katt ut av sekken) i ferd med å bytte min Superb lll 2016 1,8/180hk TSi til fordel for en Superb lll 2017 med enten 2,0/220hk TSi eller 2,0/190hk TDi 4x4. Jeg har nok kommet dit hen at et varslet dieselforbud, støy/kakling, partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul, motor/kupé som det tar tid å få varm, gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å velge 220hk TSi utgaven. Et varslet dieselforbud, kan jo fort ‹‹drepe›› annenhånds/innbytte verdien på en TDi bil, og når bilene koster såpass som de gjør her, så er det rett og slett noe jeg ikke har råd til å tape.

 

Så for min del så er det nok 220hk TSI versjonen det vil bli, om det blir et bytte nå :) 

 

Når det gjelder Octavia VRS med 220 eller 230 TSi motorene, så ville jeg definitivt valgt 230 utgaven, og det er pga den aktive diffen som gjør det merkbart bedre å kjøre en slik bil på vinterstid. Har selv også vurdert denne utgaven nå, men Octavia har for liten plass i baksetet og lasterommet til at jeg kan velge den, så derfor er det kun Superb jeg evt vil satse på.

Vær litt obs på at det kun er 4 eksteriør farger du kan velge på 230 utgaven, det setter en liten stopper for enkelte, men det kommer jo selvsagt an på hvilken farge du har tenkt på.

Er en flott bil uansett dette her, men jeg hadde tenkt meg godt om med tanke på fremkommeligheten, når du har muligheten til å velge en versjon med aktiv diff, som gjør det betydelig bedre å kjøre en fwd bil med såpass mye krefter på fremhjula, så her hadde jeg definitivt satset på 230 utgaven om det er bensin utgaven du ender opp med.

Har senest snakket med selgeren i dag, og det er ikke planlagt noen 4x4 utgave kombinert med bensinmotor for hverken Octavia eller Superb med disse motorene her, det verserer en del rykter om dette på nettet, men i følge importøren så er det ingen planer om en slik utgave fra Skoda sin side. Men hva som skjer i fremtiden er det jo heller ikke så godt å si noe om.........

 

Lykke til med valget av bil  @SBK :)

 

Skrevet (endret)

Takk for alle innspill folkens dere har vært til kjempe hjelp. Skal komme med detaljer når den endelige avgjørelsen tas :D

Endret av SBK
Skrevet
18 timer siden, CitizenX skrev:

Ikke vurdert 280HKen :D DrømmeSkoda til en litt for heftig pris, men kan bli en vinner på bruktmarkedet etterhvert :)

hehe, 200.000 pluss i pris ;)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...