Gå til innhold
SBK

TSI 230, 220 eller TDI ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Det er på tide å bytte ut den gamle Octavia med ny og vurderer denne gang og gå for RS utgaven.  Er dermed usikker på om jeg skal gå for (TSI) 230, 220hk eller TDI utgaven på 184hk med 4x4.  Lurer egentlig på om noen kan komme med litt innspill på hvorfor jeg burde velge hva.... Eller om jeg burde vente? Lest endel rykter om at det kommer en ny utgave neste år med 4x4 mest sannsynlig.
Akkurat nå vipper jeg mest mot TDI utgaven med 4x4 og 184hk etter å ha lest litt i et annet lignende tråd dere hadde her. 
Lurer også på om noen kan forklare meg hva  Driving Mode Selection med Sound Performance Generator, er og hvordan den fungerer? 

På forhånd takk. 

Endret av SBK
Skrevet

Her tror jeg du vil få mange forskjellige svar ja :)

Men jeg tror noe som går igjen er spørsmålet om hva du har behov for, hvor bor du, hva slags veier etc. Hva bruker du bilen til (drar mye tungt osv).

4x4 og diesel er vel det beste når det kommer til henger, campingvogn og liknende. Samme om du ikke alltid kjører på så fine veier. VRS er jo en del stivere enn standard, samt lavere.

Jeg for min del har ikke prøvd VRS og kan ikke si så mye om den.

Driving mode selection er innstillinger du kan stille inn, du kan velge mellom Normal , Sport, Eco og individuell. Det går rett og slett på responsen i bilen, servostyringa, girkassa og tror også sensiviteten på gassen om man kan kalle det for det :)

Sound performance er motorlyd på musikkanlegget :)

Skrevet

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Skrevet
3 minutter siden, SBK skrev:

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Ja, jeg kjenner på det at jeg er litt for gammel for Sound Performance. Hva med deg @Superb lll, sound performance noe for deg? ;) (intern spøk dette @SBK)

Ja, blir jo absolutt en oppgradering for deg uansett hva du velger. Har du fått testet en RS? 

 

Skrevet

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Skrevet

Har hatt rs tdi 4x4 i ca et halvt år nå og er storfornøyd, sound performance er noget harry, men betyr veldig lite i det store og hele. Som det blir sagt her så kommer det hele an på om du trenger 4x4 eller ikke, har selv nedprioritert det med tidligere biler å det har gått rimelig greit, men når en behøver det så er det gull å frese avgårde i snøen?

Å en liten software tuning så har en plutselig 220-230 hk og gode  450nm i dieselen også?

Skrevet (endret)

@ÅgeS Hei og takk for svar.

Testet du ut 220/230'n mot TDI 4x4 eller visste du bare hele tiden at 4x4 var for deg heh.. :)

Ja ikke sant. Lett å få den opp til 230hk og over hvis man vil. Og man slår ikke diesel sin nm :D

Endret av SBK
Gjest Baldvindur
Skrevet

Vært diskutert tidligere også ? ikke bare dere to som har hatt vansker med å bestemme dere tror jeg. Er nok mange som er usikker i det valget der.

Skrevet

Jeg kjøpte en høsten '14 en Octavia L&K med 180 TSI, 4x4 og DSG som jeg har kjørt ca 44000km med til nå. Jeg har kjørt 4x4 siden 2008 og har vel egentlig funnet ut at det er ingen vei tilbake for min del. Selv om jeg har kjørt fwd siden jeg kjørte opp på tidlig 2000 tall og klart meg greit med det, er det noe eget med den stabiliteten 4x4 gir på både sommer og vinterføre. Er det mye snø på veien eller sørpeføre så trenger du ikke jage for å holde bilen på veien, den går stort sett som et tog uansett. For ikke å snakke om morrofaktoren med å kjøre på vinteren med skikkelig brede sladder på en bortgjemt parkeringsplass :)

Nå har jeg ikke prøvd VRS, så det er mulig at XDS diffene hjelper litt på, men allikevel klarer de neppe underslå det faktum at det bare er drift framme.

Når det gjelder bensin vs diesel så er det vel litt et spørsmål om hva man vil ha og hva man har råd til. Min bruker ca 0,7 pr mil og det er omtrent som min tidligere Ford Kuga, så forbruksmessig klager jeg ikke. Fordelen med bensin er den hææærlige lyden og det draget når du presser litt på turtall. Det har jeg savnet de årene jeg har kjørt diesel. Ulempen er at du må fylle litt oftere , men så slipper du all partikkelfilterproblematikk. Så er det kanskje litt feil med diesel i en sporty bil?

Skrevet
30 minutter siden, SBK skrev:

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Var det jeg hadde i bestilling da jeg laget dette forumet. Laaaang historie. Endte opp med en helt annen bil. Ikke Skoda en gang. Hehe, men det hysjer vi om ?

Skrevet

Hehe @Tor2r sound performance er nok ikke helt det rette for meg nei, men VRS er unektelig en meget flott bil :)

 

For å svare @SBK litt mer konkret, så er jeg faktisk (for å slippe en katt ut av sekken) i ferd med å bytte min Superb lll 2016 1,8/180hk TSi til fordel for en Superb lll 2017 med enten 2,0/220hk TSi eller 2,0/190hk TDi 4x4. Jeg har nok kommet dit hen at et varslet dieselforbud, støy/kakling, partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul, motor/kupé som det tar tid å få varm, gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å velge 220hk TSi utgaven. Et varslet dieselforbud, kan jo fort ‹‹drepe›› annenhånds/innbytte verdien på en TDi bil, og når bilene koster såpass som de gjør her, så er det rett og slett noe jeg ikke har råd til å tape.

 

Så for min del så er det nok 220hk TSI versjonen det vil bli, om det blir et bytte nå :) 

 

Når det gjelder Octavia VRS med 220 eller 230 TSi motorene, så ville jeg definitivt valgt 230 utgaven, og det er pga den aktive diffen som gjør det merkbart bedre å kjøre en slik bil på vinterstid. Har selv også vurdert denne utgaven nå, men Octavia har for liten plass i baksetet og lasterommet til at jeg kan velge den, så derfor er det kun Superb jeg evt vil satse på.

Vær litt obs på at det kun er 4 eksteriør farger du kan velge på 230 utgaven, det setter en liten stopper for enkelte, men det kommer jo selvsagt an på hvilken farge du har tenkt på.

Er en flott bil uansett dette her, men jeg hadde tenkt meg godt om med tanke på fremkommeligheten, når du har muligheten til å velge en versjon med aktiv diff, som gjør det betydelig bedre å kjøre en fwd bil med såpass mye krefter på fremhjula, så her hadde jeg definitivt satset på 230 utgaven om det er bensin utgaven du ender opp med.

Har senest snakket med selgeren i dag, og det er ikke planlagt noen 4x4 utgave kombinert med bensinmotor for hverken Octavia eller Superb med disse motorene her, det verserer en del rykter om dette på nettet, men i følge importøren så er det ingen planer om en slik utgave fra Skoda sin side. Men hva som skjer i fremtiden er det jo heller ikke så godt å si noe om.........

 

Lykke til med valget av bil  @SBK :)

 

Skrevet (endret)

Takk for alle innspill folkens dere har vært til kjempe hjelp. Skal komme med detaljer når den endelige avgjørelsen tas :D

Endret av SBK
Skrevet
18 timer siden, CitizenX skrev:

Ikke vurdert 280HKen :D DrømmeSkoda til en litt for heftig pris, men kan bli en vinner på bruktmarkedet etterhvert :)

hehe, 200.000 pluss i pris ;)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...