Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

SBK

TSI 230, 220 eller TDI ?

Recommended Posts

Hei,

Det er på tide å bytte ut den gamle Octavia med ny og vurderer denne gang og gå for RS utgaven.  Er dermed usikker på om jeg skal gå for (TSI) 230, 220hk eller TDI utgaven på 184hk med 4x4.  Lurer egentlig på om noen kan komme med litt innspill på hvorfor jeg burde velge hva.... Eller om jeg burde vente? Lest endel rykter om at det kommer en ny utgave neste år med 4x4 mest sannsynlig.
Akkurat nå vipper jeg mest mot TDI utgaven med 4x4 og 184hk etter å ha lest litt i et annet lignende tråd dere hadde her. 
Lurer også på om noen kan forklare meg hva  Driving Mode Selection med Sound Performance Generator, er og hvordan den fungerer? 

På forhånd takk. 

Edited by SBK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du vil få mange forskjellige svar ja :)

Men jeg tror noe som går igjen er spørsmålet om hva du har behov for, hvor bor du, hva slags veier etc. Hva bruker du bilen til (drar mye tungt osv).

4x4 og diesel er vel det beste når det kommer til henger, campingvogn og liknende. Samme om du ikke alltid kjører på så fine veier. VRS er jo en del stivere enn standard, samt lavere.

Jeg for min del har ikke prøvd VRS og kan ikke si så mye om den.

Driving mode selection er innstillinger du kan stille inn, du kan velge mellom Normal , Sport, Eco og individuell. Det går rett og slett på responsen i bilen, servostyringa, girkassa og tror også sensiviteten på gassen om man kan kalle det for det :)

Sound performance er motorlyd på musikkanlegget :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, SBK skrev:

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Ja, jeg kjenner på det at jeg er litt for gammel for Sound Performance. Hva med deg @Superb lll, sound performance noe for deg? ;) (intern spøk dette @SBK)

Ja, blir jo absolutt en oppgradering for deg uansett hva du velger. Har du fått testet en RS? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt rs tdi 4x4 i ca et halvt år nå og er storfornøyd, sound performance er noget harry, men betyr veldig lite i det store og hele. Som det blir sagt her så kommer det hele an på om du trenger 4x4 eller ikke, har selv nedprioritert det med tidligere biler å det har gått rimelig greit, men når en behøver det så er det gull å frese avgårde i snøen?

Å en liten software tuning så har en plutselig 220-230 hk og gode  450nm i dieselen også?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ÅgeS Hei og takk for svar.

Testet du ut 220/230'n mot TDI 4x4 eller visste du bare hele tiden at 4x4 var for deg heh.. :)

Ja ikke sant. Lett å få den opp til 230hk og over hvis man vil. Og man slår ikke diesel sin nm :D

Edited by SBK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baldvindur

Vært diskutert tidligere også ? ikke bare dere to som har hatt vansker med å bestemme dere tror jeg. Er nok mange som er usikker i det valget der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en høsten '14 en Octavia L&K med 180 TSI, 4x4 og DSG som jeg har kjørt ca 44000km med til nå. Jeg har kjørt 4x4 siden 2008 og har vel egentlig funnet ut at det er ingen vei tilbake for min del. Selv om jeg har kjørt fwd siden jeg kjørte opp på tidlig 2000 tall og klart meg greit med det, er det noe eget med den stabiliteten 4x4 gir på både sommer og vinterføre. Er det mye snø på veien eller sørpeføre så trenger du ikke jage for å holde bilen på veien, den går stort sett som et tog uansett. For ikke å snakke om morrofaktoren med å kjøre på vinteren med skikkelig brede sladder på en bortgjemt parkeringsplass :)

Nå har jeg ikke prøvd VRS, så det er mulig at XDS diffene hjelper litt på, men allikevel klarer de neppe underslå det faktum at det bare er drift framme.

Når det gjelder bensin vs diesel så er det vel litt et spørsmål om hva man vil ha og hva man har råd til. Min bruker ca 0,7 pr mil og det er omtrent som min tidligere Ford Kuga, så forbruksmessig klager jeg ikke. Fordelen med bensin er den hææærlige lyden og det draget når du presser litt på turtall. Det har jeg savnet de årene jeg har kjørt diesel. Ulempen er at du må fylle litt oftere , men så slipper du all partikkelfilterproblematikk. Så er det kanskje litt feil med diesel i en sporty bil?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, SBK skrev:

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Var det jeg hadde i bestilling da jeg laget dette forumet. Laaaang historie. Endte opp med en helt annen bil. Ikke Skoda en gang. Hehe, men det hysjer vi om ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe @Tor2r sound performance er nok ikke helt det rette for meg nei, men VRS er unektelig en meget flott bil :)

 

For å svare @SBK litt mer konkret, så er jeg faktisk (for å slippe en katt ut av sekken) i ferd med å bytte min Superb lll 2016 1,8/180hk TSi til fordel for en Superb lll 2017 med enten 2,0/220hk TSi eller 2,0/190hk TDi 4x4. Jeg har nok kommet dit hen at et varslet dieselforbud, støy/kakling, partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul, motor/kupé som det tar tid å få varm, gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å velge 220hk TSi utgaven. Et varslet dieselforbud, kan jo fort ‹‹drepe›› annenhånds/innbytte verdien på en TDi bil, og når bilene koster såpass som de gjør her, så er det rett og slett noe jeg ikke har råd til å tape.

 

Så for min del så er det nok 220hk TSI versjonen det vil bli, om det blir et bytte nå :) 

 

Når det gjelder Octavia VRS med 220 eller 230 TSi motorene, så ville jeg definitivt valgt 230 utgaven, og det er pga den aktive diffen som gjør det merkbart bedre å kjøre en slik bil på vinterstid. Har selv også vurdert denne utgaven nå, men Octavia har for liten plass i baksetet og lasterommet til at jeg kan velge den, så derfor er det kun Superb jeg evt vil satse på.

Vær litt obs på at det kun er 4 eksteriør farger du kan velge på 230 utgaven, det setter en liten stopper for enkelte, men det kommer jo selvsagt an på hvilken farge du har tenkt på.

Er en flott bil uansett dette her, men jeg hadde tenkt meg godt om med tanke på fremkommeligheten, når du har muligheten til å velge en versjon med aktiv diff, som gjør det betydelig bedre å kjøre en fwd bil med såpass mye krefter på fremhjula, så her hadde jeg definitivt satset på 230 utgaven om det er bensin utgaven du ender opp med.

Har senest snakket med selgeren i dag, og det er ikke planlagt noen 4x4 utgave kombinert med bensinmotor for hverken Octavia eller Superb med disse motorene her, det verserer en del rykter om dette på nettet, men i følge importøren så er det ingen planer om en slik utgave fra Skoda sin side. Men hva som skjer i fremtiden er det jo heller ikke så godt å si noe om.........

 

Lykke til med valget av bil  @SBK :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill folkens dere har vært til kjempe hjelp. Skal komme med detaljer når den endelige avgjørelsen tas :D

Edited by SBK

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, CitizenX skrev:

Ikke vurdert 280HKen :D DrømmeSkoda til en litt for heftig pris, men kan bli en vinner på bruktmarkedet etterhvert :)

hehe, 200.000 pluss i pris ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg har noen deler liggende fra min Octavia 2015. Jeg er usikker på pris, de legger bare i boden og tar opp plass. Ikke alt er egnet til å sendes, men hvis noen er interessert i noe så gi meg tilbud. Mer info på forespørsel. Bilder kommer. 1. Sorte emblemer med rød bakgrunn. Disse er kjøpt på Superskoda og aldri montert. Kan faktisk brukes på alle bilfarger for de som tør å gå litt utenfor..... 2. Innsynsgardiner til bakrute og bakre sideruter. Veldig lettmonterte og stopper muligheten for innsyn til bagasjerommet. 3. Luftfilterinnsats, K&N 33-3005, med vaske- og reoljesett. Lett å montere, erstatter originalfilteret. Dette er et evigvarende filter som du renser selv. Det kalles "sportsfilter", skal visst gi noe effektøkning eller lettpustende motor. Men det er i tilfelle marginalt. Kjørt muligens 20000 km. 4. Speilkapper i RS-blue. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 5. Krom grillramme. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 6. Gearhendel til DSG/4x4. Ubrukt, satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler.
    • Tusen takk for at du har tatt deg tid til å se hva Supernova felgene faktisk vil koste fra SuperSkoda @Core2Duo, det setter jeg stor pris på   Det gjør det i hvert fall enda tydligere at dette ikke er veien å gå for å kjøpe originale felger. Fint forslag det du kommer med her, jeg har ikke tenkt tanken på å ta en tur over grensen til «söta bror», så det kan jo være en idé og forhøre seg litt der også om det skal bli aktuelt. Tror faktisk ikke at det vil vært så mye mer kostbart og tatt turen til merkeforhandler heller om en snakker med selgeren som har solgt de siste bilene til meg, enn at en går rett til delelageret. Mulig selgeren kan ha noen «magiske evner og triks» i ermet med tanke på prisen   Men helt realistisk sett, så tror jeg enten det å tenke litt mer på felgene som ligger på Finn.no og så lakkere dem, er det nærmeste det jeg kan komme innenfor en fornuftig prisramme. Eller forsøke en annonse med ønskes kjøpt på Finn.no, her på forumet eller i Skoda gruppa på FB.  Utfordringen med det er jo at det er flere som selger «gråstein» til prisen av gull....... Det neste jeg vurderer er jo bare å beholde de felgene jeg kjøpte i fjor sommer, og så levere dem til lakkering. Det er ikke noen merker i felgene, men jeg merker meget godt at det er rimelige felger når jeg ser på «lakk finishen». Det er relativt grove lakkporer i klarlakken, og det gjør jo at absolutt alt setter seg meget godt fast, og er nesten helt håpløst og fjerne igjen. Selv med allverdens felgrens og felgbørster, og jo mer jeg må bruke av dette, jo mattere blir lakken og enda mer setter bremsestøv og skitt seg fast. Det sier vel det meste om kvaliteten på klarlakken også, og det er jo selvfølgelig en av årsakene til at felgene var såpass rimelige som det de var......... At det er mange skarpe kanter mot eikene på felgene og i selve felgen, gjør jo heller ikke rengjøringen til en enkel jobb for å si det slik. Det er jo selvfølgelig bare snakk om «jåleri» dette her, men jeg synes nå at en relativt grei bil som Superben er også burde ha litt fine felger på sommeren    
    • Jeg har jo bruker på Superskoda jeg - men jeg rakk ikke å finne brukernavn- og passord da jeg skrev svaret ang nettsiden til toll.no. Jeg fant innloggingen nå, jeg sjekket totalpris og slikt på Supernova iallefall; Totalt inkl. gebyrer og frakt på Superskoda skal de ha 1.553 EURO.  Da sier toll.no følgende:  Totalt for varen inkludert avgifter 19 606,63 NOK I tillegg må du betale et gebyr til firmaet som fortoller varen for deg. For eksempel tar Posten 299 kroner for å fortolle denne typen sendinger. Dette gir en totalpris på 19 905,63 kroner. Så det blir altså ikke spesielt billig å handle derifra. Da er det som du nevner, at du like gjerne kan være heldig å få en matchende pris hos din lokale forhandler, om ikke billigere? Kunne det vært et alternativ å dra over til "söta bror"? Jeg spurte en forhandler over grensa angående akkurat disse Supernova-felgene, og de kunne tilby disse til 3768 SEK. Jeg må understreke at dette var i mars 2016, så det er jo en stund siden. Gitt at prisen fortsatt er 3768 SEK blir regnestykket slik: Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 14 440,48 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 3 610,12 Sum etter fortolling 18 050,60
    • Takk for innspill @Sjåføren   Jeg har allerede felger som ikke er originale, de er kjøpt i Norge og de er helt greie. Men jeg må si at jeg har et ønske om originale felger i stedet om jeg skal gjøre et bytte av felger. Jeg har kommet over noen på Finn.no som jeg vurderer litt, de er uten dekk og har noen merker. De selges til en relativt grei pris og der tenker jeg at de kan bli meget pene i finishen om en leverer de til reparasjon og lakkering, men så var det om en liker designet da. For det er ikke alle originale felger som frister meg heller, og disse var nok ikke ett førstevalg for å si det slik, men om de lakkeres i en mørkere gråtone som ingen andre har, så blir de nok ganske fine likevel til en hvit bil   Det er jo en del som bytter ut originale felger, for å få et annet innpress og/eller større hjul enn 19", så en annonse om å kjøpe felger ligger også til vurdering. De felgene jeg linket til fra SuperSkoda er helt uaktuelle, i hvert fall Phoenix felgene. Jeg la ikke merke til at de var av chrome utførelse før jeg la inn linken heller, og da er de garantert ikke av interesse for meg. Jeg har mest lyst på Phoenix  som kan bestilles originalt til Superb L&K i 19", så mulig en ønskes kjøpt annonse er veien å gå for min del om jeg skal gjennomføre dette. Supernova er også et alternativ jeg kan tenke meg.  Vega er også fine felger, men de er jo først og fremst originale felger til Sportline, så det er muligens litt «feil» å ha dem på en L&K. Men alt kommer jo an på hva som er tilgjengelig på markedet, og ikke minst til hvilken pris de selges. Det billigste er jo selvfølgelig å beholde de jeg allerede har, og evt lakkere dem i en annen fargetone, men det hele må nok «modnes» litt mer før en går videre i denne prosessen.  
    • Mange spennende felger på markedet, @Superb lll  To fine du tenker på der, men Phoenix var jo, ehmm litt  i øvre prisleie! Kjøper du slike, blir du ganske alene om å ha dem. Ikke så mange kromfelger å se! Supernova er tøffe de også, og litt mer overkommelig i pris. Men originale felger er kostbare, finnes mange fine felger på ettermarkedet. Skal de brukes som sommerfelger, så er ikke toppkvalitet absolutt nødvendig, Det er mye bra (og fint) til lavere pris. Personlig liker jeg slike som disse: https://www.finn.no/166595725  Da har du kontroll på prisen, og du stiller litt sterkere mtp event. reklamasjon (i forhold til utlandet). 
    • Takk for svar og info @Core2Duo   Jeg har ikke laget en bruker på SuperSkoda (enda), men jeg har undersøkt litt likevel, og det er ikke sikkert at det blir så billig med felger fra SuperSkoda heller.  Det var kun to sett med felger jeg kunne tenkt meg fra Superskoda, og det er  Phoenix - de koster 2.499,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg. Supernova - de koster 1.339,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg.  Pakkene veier 51 kg totalt, så det vil jo bli litt kostnader med frakt for å si det litt forsiktig......... Så her tror jeg faktisk at å snakke litt med den lokale Skoda forhandleren kanskje kan være lurt for å få til en «deal», er ikke så sikker på at det vil bli så mye mer kostbart, i hvert fall ikke om en ser i retning av Phoenix felgene. Så jeg tror rett og slett at jeg får ha litt is i magen, og heller se om det dukker opp noen originale 19" felger til Superb tilsalgs etterhvert. Jeg har sett noen komplette sett med dekk og felg, men de var allerede solgt dessverre. Jeg trenger forsåvidt bare felgene, men her må en nok bare slå til når det kommer noe en liker og vil ha ser det ut til.  
    • Velkommen! Fine, gode biler, begge to. Men de er fra to forskjellige tidsepoker, ja. Sikkert forskjellige kjøreopplevelser med de også. Begge har sine nykker, men hvis du passer på dem og tar det som dukker opp så kan begge ha et langt liv. Sønnen min hadde en -98 modell (tror jeg det var) 1,6 bensin. God og behagelig å kjøre, stor plass og faktisk ganske så gjerrig på forbruket. Ikke avskrekkende mye problemer som dukket opp heller. Bilen ruller på veiene enda, i alle fall i fjor høst. Nå leaser han en Fabia, så han har holdt seg til Skoda han også. Fortell gjerne mer om dem og flere bilder er også kjekt. 
    • Gå inn på www.toll.no så får du fasiten der.   Lag deg evt. en bruker på Superskoda, så får du eksakt hvor mye det koster i frakt osv om du legger det i handlekurven, så får du eksakte tall du kan bruke på www.toll.no .
    • Hei. Har kjøpt Superb 2017 modell og ønsker bagasjeromsgitter i den.    noen erfaringer?  møller sier jeg trenger 3v9 017 222 og -221, og dette er kostbart.   mvh    
    • Er det noen som vet hvor mye det koster i frakt, toll/avgifter og sende felger SuperSkoda hit til Norge, jeg er klar over at det tilkommer mva på hele summen i etterkant. Jeg vurderer å kjøpe originale 19" felger til min Superb, hos forhandler koster de ett sted i mellom 3 - 4.000,- pr felg (avhengig av hvilken felg som velges), og det synes jeg koster betydelig mer enn det smaker. Nå har jeg bare fått en ca pris hos merkeforhandler,  om det kan "forhandles" litt med en selger i stedet for delelager har jeg foreløpig ikke spurt om.  Først vil jeg vite hva totalen på felger inkludert frakt og alle avgifter blir fra SuperSkoda, så jeg har noe å sammenligne med.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...