Gå til innhold
Superb lll

Ny Superb 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen sikkert har fått med seg, så vurderer jeg å bytte inn den Superben jeg har til en ny. Og det er pga et lavt dreimoment og ‹‹lite krefter›› på den utgaven vi har i dag. Den vi har er ned-trimmet for DSG 7 kassa ikke tåler belastningen i fra denne motoren, så i stedet for å gi den riktig DSG kasse så har de altså valgt å tune ned motoren..........

Til daglig bruk med kun en eller to personer i bilen så merkes det ikke i det hele tatt, men med en gang vi har med flere personer og last i lasterommet, så minker dra-villigheten og reaksjonen. Vi er 4 personer i familien og kjører ganska ofte med oss 4 i bilen, og i tillegg gjerne også en til i forbindelse med kjøring og henting av ungdommer på treninger/oppvisninger etc. Er også ofte på tur med lasterommet fullt, og det hender at vi også har med en henger etter, og da merkes det godt at vi har en ned-trimmet motor.

 

Jeg har nå stått litt i mellom to forskjellige motor utgaver på en evt. ny Superb og det er:

  1. 2,0/190hk 400nm 4x4 TDi DSG 6 L&K
  2. 2,0/220hk 350nm TSi DSG 6 L&K

De siste dagene har jeg faktisk vurdert mest 4x4 TDi utgaven pga et høyt dreimoment, 4x4 og et lavere forbruk. Men det jeg ikke liker med diesel, er lukta av diesel, ‹‹kakling›› fra motor, blir treg varm, svakheter med dobbeltmasse svinghjul, partikkelfilter (har mye småkjøring). Og når jeg så leste denne her i dag, så ble heller ikke lysta på en diesel større.........

http://www.tu.no/artikler/tror-diesel-snart-er-ferdig/351397

Hvor mye som ligger i dette vet jeg selvfølgelig ikke, men er en såpass stor aktør som Renault allerede begynner å fase ut sine dieselmotorer (i følge denne artikkelen) så synes jeg vel at det heller mest mot at det er noe som er i ferd med å skje på diesel fronten..........

 

Så derfor seiler mitt neste valg på lista oppover, men hvordan det vil være å håndtere en slik bensin motor med kun drift på forhjulene er jo en helt annen sak. På tørr asfalt er det jo helt greit, men ved våt veibane slipper det jo allerede i dag ved fullt gasspådrag, men på vinteren vet jeg ikke så mye om den jeg har, fordi vintersesongen var helt på slutten når jeg fikk min bil. Jeg har hatt på vinterhjul og truffet snø med dem, men det var kun på en liten tur i påsken..........

Nå kjører jeg sjelden med ‹‹gassen i bånn››, men det er jo ikke noe særlig om en til stadighet vil ha en traction control som ‹‹kveler›› motor kraft for at drivhjula skal ha en viss mulighet for fremdrift.

 

Det ultimate valget for min del er 2,0/280hk 4x4 TSi, men om jeg velger en slik så bør jeg nok pakke kofferten den samme dagen som jeg henter bilen, så den er (dessverre) ikke et alternativ for min del. Den er rett og slett altfor kostbar for vår økonomi.........

 

Er det noen som har prøvet en Superb med 2,0/220hk motoren, og kan si noe om hvordan den er på vinterføre?

Har spurt litt rundt i distriktet her også, men det er ingen som har en Superb med den motoren. Ei heller en Octavia VRS 220hk som blir på den samme måten.........

 

Men hva tror dere om den artikkelen jeg linket til, går det mot slutten for diesel motoren nå?

http://www.tu.no/artikler/tror-diesel-snart-er-ferdig/351397

Skrevet (endret)

Min bestemor sa som følger: 

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden.

Bestemor levde i 100 år så antar at det bygget på erfaring ?

Endret av Helge
Skrevet

Er vel nesten bortkastet att jeg svarer, ettersom jeg nylig har bestilt nettopp 2.0 190hk DSG 4x4... Jeg tror det er kun de som bor midt i bykjernen Oslo som har eldre biler som vil får større problemer med dette... Det er euro 6 motorer i nyere Skoda, dette skal da ikke være gjeldende dersom det blir dieselfrie dager!

Diesel bruker mindre enn bensin, koster mindre (1,6kr nå i dag her), partikkelfiltre skal man ha temmelig uflaks og ha bilen lenge dersom skal bli ett problem! Lyden tenker jeg personlig ikke så mye over, seter lite motorstøy, og dette er en familiebil, ikke noe finbil jeg tar frem på sommerdager med taket nede :-P

Momentet er høyere, noe som er en stor fordel! Noe du erfarer.. 

Med 4x4 diesel kan man dra tyngre henger, 2200kg!

Velger å ikke tro på all skremselspropaganda ang diesel i aviser.... er så sinnsykt mange dieselbiler langs veien,og fortsatt selges dem! 

Jeg kommer til å vurdere alternativt drivstoff den dagen bensin hybridene kommer til Skoda, og den reelle kjørelengden er betraktelig lenger enn hva Passat har nå! Bør ha reellt minst 5-7 mil! Ellers blir det meningsløst etter min mening..

Skrevet
9 minutter siden, Helge skrev:

Min bestemor sa som følger: 

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden.

Bestemor levde i 100 år så antar at det bygget på erfaring ?

Du kan trygt si at din bestemor snakket av erfaring ja :) 

 

Jeg er klar over det jeg også, men om dette er noe som stadig kommer nærmere oss, så synes jeg det er mindre lurt å kjøpe en så kostbar bil, og så ramler den mye mer enn vanlig pga at de vil ha bort diesel motorer.

Det gjør meg i hvert fall mye mer betenkt om hvordan jeg burde velge nå.........

Skrevet

Ja, hva skal man si! Selv har jeg blitt altfor glad i 4x4. Ikke bare fordi det er en drøm på vinterføre, men det er bare noe helt annet. 

Du savner moment, gå for diesel og få skikkelig moment!

Siden du er åpen for å allerede bytte ut en nybil med en annen ny bil så er det vel sannsynlig at du har byttet bil igjen lenge før det helt store har skjedd på Diesel fronten. 

Er det virkelig sååå mye støy fra diesel kontra bensin da?

8 minutter siden, Helge skrev:

Min bestemor sa som følger: 

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden.

Bestemor levde i 100 år så antar at det bygget på erfaring ?

heheheheheh :D Min bestemor sa, og dette er også "passende": Menneske spår men Gud rår!
Om han rår over diesel sin skjebne gidder vi ikke ta nå ;)

 

Skrevet
53 minutter siden, Salcin skrev:

Er vel nesten bortkastet att jeg svarer, ettersom jeg nylig har bestilt nettopp 2.0 190hk DSG 4x4... Jeg tror det er kun de som bor midt i bykjernen Oslo som har eldre biler som vil får større problemer med dette... Det er euro 6 motorer i nyere Skoda, dette skal da ikke være gjeldende dersom det blir dieselfrie dager!

Diesel bruker mindre enn bensin, koster mindre (1,6kr nå i dag her), partikkelfiltre skal man ha temmelig uflaks og ha bilen lenge dersom skal bli ett problem! Lyden tenker jeg personlig ikke så mye over, seter lite motorstøy, og dette er en familiebil, ikke noe finbil jeg tar frem på sommerdager med taket nede :-P

Momentet er høyere, noe som er en stor fordel! Noe du erfarer.. 

Med 4x4 diesel kan man dra tyngre henger, 2200kg!

Velger å ikke tro på all skremselspropaganda ang diesel i aviser.... er så sinnsykt mange dieselbiler langs veien,og fortsatt selges dem! 

Jeg kommer til å vurdere alternativt drivstoff den dagen bensin hybridene kommer til Skoda, og den reelle kjørelengden er betraktelig lenger enn hva Passat har nå! Bør ha reellt minst 5-7 mil! Ellers blir det meningsløst etter min mening..

Alle svar er like velkomne :) 

Men noen blir kanskje litt inhabile i sine svar som du gjør her, hehe ;)

 

Jeg kjører et sted i mellom 40 - 50.000km i året på jobben med en dieselbil, og da har jeg egentlig brukt opp min kvote for hva jeg synes er greit med en diesel motor. Altså fordelene med et høyt dreimoment er jeg fullstendig enig i og klar over. Jeg kjører hele tiden på jobb med en ganske nedlesset bil, og har ofte henger etter også, og der hadde det bare ikke fungert med en bensin motor om en ikke skulle hatt en egen tankvogn e.l. til å hele tiden kunne fylt opp den tanken.

Lukta av diesel er heller ikke noe jeg liker, og den kan jeg godt tenke meg å unngå når jeg fyller drivstoff på privatbilen. Tidligere så var også plaget av tett dieselfilter (voks), for at de var for seint ute med å skifte til vinterdiesel på bensinstasjonene, men det er riktignok noen år siden nå.

Men de andre ulempene med diesel etter mitt eget synspunkt, vil jeg i aller høyeste grad oppleve. Jeg liker virkelig ikke lyden og etter å ha hatt diesel bil på jobben i snart 30 år, så begynner jeg å bli ganske lei av den kaklinga. Nye biler og motorer har blitt mye bedre, men en tar aldri feil når en setter seg inn i en bil med diesel motor. Tar tid før motoren blir varm og en får varme i kupéen, det kan jo ordnes med en webasto (som også er std i L&K), men om en ofte kjører korte avstander så bør en være forsiktig med for mye bruk av den, for den tapper jo batteriet for strøm om en ikke kjører langt nok til å lade batteriet. Blir dumt å måtte kjøre lenger enn det en egentlig skal for å få opp varmen i motoren og kupéen, og da sparer en jo heller ikke så mye på drivstoffet heller. Og jo, partikkelfilter problemer kommer fort om en har mye småkjøring, har måttet bytte på partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul på noen av bilene vi har på jobben, det er ikke alle som kjører like mye som meg og det merkes på hva som må gjøres med dem, dette + lite strøm på batteriet pga mye bruk av webasto på vinteren, er ikke uvanlig på bilene vi har på jobben. Den siste nå hadde tett partikkelfilter på en 2015 modell, lite kjørt og sjelden varm........

Det med vekten på hengeren er det 4x4 som gjør, ikke diesel vs bensin., for uten 4x4 så kan en ikke ha tyngre henger enn 2.000kg på 190hk TDi, og det er den samme vekta som en 220hk TSi også kan dra. 

 

En bensin hybrid er nok fremtiden ja, men foreløpig så har de altfor liten rekkevidde som du skriver, og en hybrid uten mulighet for ekstern lading hadde jeg i hvert fall aldri vurdert.

Det er mye ‹‹skremsels propaganda›› ute nå for å minske bruk og kjøp av diesel biler, og det ser jo ut til å virke også, for salget av dem har jo minket kraftig den siste tiden.

 

Og skal jeg være helt ærlig så er det veldig mye som taler for en bensin motor for min egen del, men jeg klarer bare ikke helt å overbevise meg selv om at en slik motor jeg vurderer er det rette på en fwd bil på vinterføre............ 

 

_______________________________

 

@Tor2r ja forskjellen på lydnivået i bensin vs diesel for Superb sin del er merkbar. Og som nevnt tidligere i et annet svar, jeg kjører mer enn nok diesel bil på jobben.......

Den eneste årsaken til at jeg har vurdert 190 TDi i Superb i det hele tatt er muligheten for 4x4 uten å betale meg ihjel, moment er det egentlig nok av i den bensin motoren jeg også vurderer.

Jeg har 1,8/180 hk og 250nm (begrenset av DSG 7 kassa), ellers så yter den moter 320nm med manuell kasse, men den kassa er dessverre ikke tilgjengelig i Norge..........

Den jeg vurderer har 2,0/220hk og 350nm, og det er mer enn nok for min del. 

 

Bensin motoren vil jo selvsagt bruke mer drivstoff enn diesel motoren, og enda større forskjeller vil det helt sikkert bli med en fullastet bil og henger etter. Men det er ikke det som er min ‹‹akilles hæl›› her, det er om hvilke egenskaper den har med fwd på vinterstid, det gjør meg mer betenkt........

Det finnes jo andre merker med flere valg når det gjelder bensin og 4x4, men nå er det ingen andre biler i denne str her, som har fått frem smilet på den samme måten som Superb har gjort, og hvert fall ikke helt ny til denne prisen :) 

Skrevet

Angående støy i bensin vs diesel, er standardutsagnet fra alle dieselsjåfører som sitter i min bil "oi kor stille den går"... Og det første jeg merker merke til når jeg f.eks prøvekjørte nye Superben var dieselraklinga, selv om den bilen er utrulig godt dempet så merkes det godt. 

Slik trenden synes å være blir diesel faset ut av de minste bilene, mens biler i større klasser fortsatt vil ha diesel i mange år framover. Det er jaggu ikke lenge siden diesel var det mest miljøvennelige og fikk dertil reduserte avgifter pga lavt Co2 utslipp, så valgte myndighetene å se bortifra alle advarselene om partikkelutslipp som man i dag fokuserer på.... vinden snur kjapt i politikkens verden. 

Man klarer seg godt med fwd til normal bruk og med normal kjøring, men morrofaktoren blir betydelig høyere med 4x4 :D:D

Skrevet

Som sagt så er jeg absolutt mest fristet av 4x4 når det blir såpass med krefter som den motoren jeg vurderer, men dessverre så er det ikke mulig med 4x4 til denne motoren.

Synes det er merkelig at en enten må velge en ‹‹undermotorisert versjon›› slik som 1,4/150hk TSi eller en nesten ‹‹overmotorisert versjon›› slik som 2,0/280hk TSi er. Den er sikkert morsom den altså, men er dessverre ikke realistisk prismessig for min del.

Så enten 1,8/180hk TSi DSG 6 hvor de ikke struper ned dreimomentet, eller 2,0/220hk TSi DSG 6, med 4x4 hadde vært en flott versjon av Superb etter min mening. Men markedet for 4x4 er vel stort sett begrenset til Norden, Sveits, Østerrike, så det er nok ikke noe Skoda prioriterer å satse på heller. Ellers i Europa så har de jo heller ikke det synet som Norge har på dieselmotorene, så da klarer de seg nok enklere med en stor diesel og 4x4, enn hva det sre ut til at vi må tenke mer og mer på i fremtiden her i Norge.

 

Når det gjelder støy så er jo ikke 2,0/190 TDi motoren som sitter i Superb den verste, men det er likevel ingen tvil om at Taxi-følelsen kommer når en setter seg inn i en slik. Det er definitivt en lyd jeg forbinder med Taxier, varebiler, etc., og dermed ikke en lyd jeg vil ha i min privatbil. Og som nevnt tidligere, det er kun pga av dreimomentet og muligheten for 4x4 som gjorde at jeg har vurdert den, men det har definitivt gått over for min del.

Så nå er det egentlig bare to muligheter igjen jeg vurderer, og den ene er å bare beholde den jeg har og leve med en ned-tunet motor som egentlig har potensiale for et vesentlig høyere dreimoment med riktig girkasse, et merkelig valg av Skoda synes jeg.

Den andre muligheten er å svelge unna litt av fornuften og velge 2,0/220hk motoren med kun fremdrift på forhjula. Men da får jeg kreftene jeg savner og vil ha, og får bygget bilen slik jeg egentlig ville hatt den jeg har i utg.pkt., men det blir ‹‹dyr morro›› og gjøre det........

En lever riktignok bare en gang, men det hadde jo vært hyggelig å ha råd til noe annet enn bare bil også, for om jeg er helt ærlig så er det vel egentlig et luksus-problem dette her............ ;)  :)  

Skrevet

Ulempen med den er at det er så få eksemplarer i Norge etter mening, og at de som er her er ganske hardt kjørt. Slik hverken kjører jeg -eller behandler mine biler selv.

Men det kan selvfølgelig være et alternativ om en finner et fint eksemplar :) 

 

Diesel blir det i hvert fall ikke, selv om VW motorene ikke ser ut til å være verstingen lenger, bare at de andre benytter litt ‹‹kreative›› løsninger for å komme under utslippskrava ved en viss temperatur.

 

Les selv her,

http://www.ta.no/nyheter/motor/bil-og-motor/sjokkrapport-alle-andre-bilprodusenter-er-verre-en-vws-skandale-dieselbiler/s/5-50-257933

Skrevet

Jeg tror at de fleste som kjøper en Superb vil være familiefolk eller godt voksne som har lyst på nok krefter uten å ha behov for å kjøre idiot. Ungdommen vil sikkert velge seg noe annet heftig. Dog, det finner man kjapt ut hvis man kommer dithen at man har et konkret kjøretøy som man vurderer. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...