Gå til innhold
Lydonen

Vinterdekk og felger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

Ny eier sjekker inn, har hatt Superb stv  L&K 2.0 4x4x siden i Mai. Nå er det på tide å bestille vinterdekk og jeg lurer på hvilke erfaringer dere har?

I utgangspunktet ser Bridgestone Blizzak LM001 piggfritt på 18" MAM A5 antrasitte felger ut som en fin løsning til min hvite Superb.. Jeg vil gjerne ha 18" og har et budsjett på rundt 12.000,-

 

mvh Thomas.

Skrevet

Heisan og velkommen :)

 

Jeg har også en hvit Superb 2016 og har kontrastfelger på sommeren, men på vinteren så velger jeg heller lakkerte overflater slik at de ikke blir ødelagt av salt i det omerådet her jeg kjører.

 

Tittet på NAF sin dekktest for fjoråret, og der gjorde ikke Blizzak det spesielt bra. De kom nesten et helt poeng etter de beste, og da begynner forskjellen å bli store. MEN det var jo ikke det dekket du vurderer, så det dekket vet jeg ikke noe om. Er det et nytt vinterdekk fra Bridgestone dette året?

Vil tro at NAF sin dekktest for dette året kommer ganske så snart, så den vil kanskje gi litt bedre svar. Men det er jo også stor forskjell på vårt langstrakte land, så best for noen er jo ikke nødvendigvis best for andre......... Så her er det sikkert like mange meninger og fasiter, som det kommer svar.........

 

Personlig så valgte jeg Skoda originalfelger i 18" (Modus) og har Nokian Hakkapelitta R2 i 235/45-18" dekk, men det er en løsning som koster en del mer, bare dekka koster jo mer enn budsjettet du satt opp..

Dekk sparer jeg ikke penger på, for det er den eneste kontakten en har med underlaget, så de vil jeg skal være best mulig. Og de dekka jeg har valgt, passer best for det undrlaget jeg kjører mest på, og var også vinneren i nevnte dekktest i både 2014 og 2015, testen for 2016 har ikke kommet ut enda...........

Skrevet

Hei Superb III og takk for svar. 

Jeg har god erfaring fra tidligere med både Blizzak og også Conti ice contact, det har liksom vært "mine" vinterdekk. Jeg har kjørt piggfritt i 5-6 år nå. 

Hakka R2 som du anbefaler blir noe dyrere men heldigvis ikke overvettes, byttdekk.com kan levere med ATS 18" felger til rundt 14.000,- så det er jeg villig til å vudere dersom det er et bedre dekk.  

Min bil har forresten 19" Phoenix Antrasitt sommersko, virkelig lekre!

Skrevet

Bare hyggelig :)

 

Her forsøker vi å dele av våre erfaringer så godt vi kan :)

 

Jeg har nå kjørt piggfritt siden 2001, og har hatt flere forskjellige merker så langt, bl.a. Conti, Nokian og Michelin. Og som rent vinterdekk (på vinterføre, ren is og snø), så har jeg absolutt hatt best erfaring med Nokian. MEN det har ikke sine beste egenskaper på våt asfalt, om det er det du kjører mest på..........?

Så hvilket underlag en kjører mest på betyr jo ganske mye, og for min del så er det faktisk våt/saltet veibane jeg kjører mest på gjennom vinteren, men jeg vil være best mulig sikret på de glatte underlagene også, så derfor har jeg valgt å satse på noe av det beste de har på det underlaget og dermed ble det Nokian for min del.

Her kan du lese testen som kommer fra NAF for 2015, og jeg regner med at testen for 2016 blir lagt ut en av de første dagene nå, siden denne ble lagt ut 02.10. i fjor,

 

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/

 

Der har du en virkelig flott kombo på sommerhjula, den er lekker ??

Skrevet

Hei og velkommen @Lydonen!

Er også stor fan av NAF sine tester, rett og slett fordi jeg ikke evner å vurdere dekk ut i fra hva produsenten sier om ditt og datt egenskaper. Som @Superb lll sier så kommer vel NAFs test nå snart.

@Tom_berend var tidlig ute i år og lurte på det samme:

Ja og ikke minst, gratulerer med fin fin bil! :D

Skrevet

Takk for gode svar! Spent på NAF-testen nå.. Føret der jeg bor på Tynset har endret seg de siste årene, nå har vi mye bare veier og plussgrader vinterstid, ikke noe føre for piggdekk i hvertfall. 

  • 3 uker senere...
Skrevet
4 timer siden, Lydonen skrev:

Takk for innspill og hjelp! Jeg endte opp med piggfrie Hakkapelitta R2 på 17" OVM-felger, totalt 10.000,- fraktfritt.

Se der ja, det er slik en velger når kun det beste er godt nok @Lydonen, hehe ;) 

Godt valg, så får vi bare håpe at du også blir fornøyd med dem. :) 

Skrevet
På 24.10.2016 den 3.14, Superb lll skrev:

Se der ja, det er slik en velger når kun det beste er godt nok @Lydonen, hehe ;) 

Godt valg, så får vi bare håpe at du også blir fornøyd med dem. :) 

Jo takk for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...