Gå til innhold
Wrathchild

Problem med Webasto og forhåndsprogrammering.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en Superb stv L&K fra Mai i år.

Har oppdaget ett lite problem med webastoen når jeg skal forhåndsprogrammere start på skjermen i bilen.

Jeg får nesten alltid beskjed om at 12V batteri har for lite strøm til å aktivere webastoen-altså den kan ikke programmerestil start.

At det er lite strøm på batteriet tror jeg ingenting på. Jeg får beskjed om dette selv om jeg har ladet det natten over med en CTEK intelligent lader.

Webastoen starter alltid og alt er greit når jeg bruker fjernkontrollen.

Hva kan dette være? Er det en softwarefeil?

Ligger det inn en feil grenseverdi i systemet som må justeres?

Skrevet

Hei og velkommen Wrathchild :) 

 

Dette virker meget merkelig, har en Superb 2016 (fra Mars) selv, og Webasto kan jo både forprogrammeres og aktiveres via fjernkontrollen uten noen som helst problemer.

Så jeg tror nok helt klart at du er inne på noe når du skriver ‹‹software›› feil her. Hadde tatt en tlf til din forhandler og forhørt meg litt jeg, for dette skal jo bare virke. Og dette må de jo ordne for deg på verkstedet, men om en bor et stykke unna (eller jobber til ugunstige tider) så kan det jo selvfølgelig være en utfordring å få gjort det, men tror nok ikke at det er noen annen mulighet til å få ordnet det på heller.

Men dette var jo bare høyst ukvalifisert gjetning fra min side, ta en tlf først og forhør deg litt med forhandleren/merkeverkstedet ditt.

Skrevet

Hei.

Har vel allerede fått klarhet i dette.

Jeg tok kontakt med forhandleren og forklarte situasjonen.

Fikk time førstkommende Mandag for å finne ut av det.

Etter dette ble jeg oppringt av verksmester som fortalte at de trolig vet hva som gjør dette.

Det ligger inne en software-oppdatering som må til på min bil som deriblant går på timer og webasto'en.

Får håpe dette ordner opp bug'en. veldig kjekk og fin funksjon.

Webasto'en varmer opp bilen til 22 grader og kjølevannet til 80-90 grader glatt på 30 min. 

Skrevet

Så flott at det ordner seg da @Wrathchild :) 

Greit å ha slike ting i orden før vinteren setter skikkelig inn, Webasto er vel den beste pakka jeg har valgt i tillegg på min Superb (har Style utgave). Selv om jeg har bensinmotor som blir ganske så fort varm, så er det en betydelig forskjell på om Webastoen har vært aktivert før en kjører avgårde. Men også om en starter den når en begynner å kjøre, for da fungerer den jo som en kjørevarmer.

Skrevet

Hei og velkommen Wrathchild!

Godt at alt nå er "løst" :)

Kjedelig med ny bil å ha slike feil, og godt er det med garanti også :)

For min del er jeg allerede godt i gang med bruk av webastoen!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Gjenåpner denne, noen som opplever at forhandsprogrammeringen ikke vil starte webastoen?

Har prøvd to instillinger kl 7:30 og 15:30 men den starter ikke på noen av de. I innstillingen setter jeg den til "på", må den kanskje settes i stede til riktig dag? Har valg mellom på, man, tir, ons, tors, fre, lør, søn...

2014 Octavia

Skrevet

Ulogisk, men ja virker som den "PÅ" innstillingen ikke har noen funksjon, Satt den til Fredag 7:25 idag å da starta den, men oppdaga samtidig at den starter rett over kl 7 og stoppet 7:25.. Så mistenker at tiden du stiller inn er tiden du vil at bilen skal være ferdig oppvarmet. Også ulogisk! Å man kan ikke forhandsprogrammere 3 forskjellige tider/dager fremover i tid. Man kan legge inn 3 forskjellige dag/tider men kun aktivere en av disse i slengen. Synes hele denne oppbyggingen er ulogisk å dårlig for å være helt ærlig...

Skrevet

Riktig som du sier art den tider du stiller inn er den tiden bilen skal være varm!

Samtidig delvis enig med deg att det er litt dunt man bare kan aktivere en og en timer om gangen... Men tipper det har noe med batteristrøm å gjøre, uten att jeg vet det. Dersom man ikke henter opp bilen etter første "varming", kan det i værste fall gå 2-3 ganger uten kjøretur i mellom... Da tipper jeg batteriet begynner å mistrives :)

Skrevet

Synes det er greit å stille inn på tiden den skal være ferdig oppvarmet. Bilen vil da sjekke temp i eller ute og starter da i rett tid for å kompensere for ute temp, trenger jo ikke starte 30 min før om det er 4 pluss ute. Da slipper man selv å vurdere hvor lenge den må kjøre for å få god nok temp.

Skrevet
6 timer siden, Razor skrev:

Sant nok, men tekstene skulle vært litt annerledes da så man forstår hva som menes ;)

Joa, den ser jeg, absolutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...