Gå til innhold
Nomi

Kjøpe Octavia som har kjørt langt??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en octavia 2014 eller nyere og som har kjørt over 200.000km. 

Finnes det noen her inne som har en octavia som har kjørt over 200.000 eller har kjøpt en rundt tilsvarende km.stand? 

Jeg er ute etter å finne ut om jeg kan forvente mange (og dyre?) verkstedbesøk? Eller om octavia er en solid bil uten de store verkstedbesøkene?

Dette blir ventebilen min til Kodiaq kommer i hus (og jeg har fått solgt bilen min).

Noman

Skrevet (endret)

Skal du ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Dersom bilen du vurderer ikke har byttet deler så bør det påregnes noen kroner i rep og vedlikehold vil jeg tro, men dette avhenger også av hvor mye du skal kjøre, og ikke minst, hvordan bilen er kjørt av forrige eier. 

Såg en taxikjørt Octavia på finn som var gått 180.000km uten at det var nevnt noe om hvilke reparasjoner som var utført forutenom noe lakkering. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Her finnes det nok ingen fasit dessverre @Nomi

At en bil tåler 200.000km eller mer er det jo ingen tvil om, men når feil og reparasjoner slår til er det jo helt umulig å svare på, på den arb.bilen jeg har (en VW Transporter 4motion) så måtte clutch og svinghjul byttes på allerede 24.000km (grunnet hard bruk av forrige person som disponerte den), bremser er byttet, hadde knekte fjører (kjører mye med tung bil på dårlige veier), den spiser dekk etc.

Joda jeg vet at dette har lite med en Octavia å gjøre, men poenget mitt er at en vet jo svært lite om hvordan bilen er kjørt, og hva en har i vente. det er jo en grunn for at veldig mange bytter inn sine biler ved 80 - 95.000km, for rundt 100.000km så kan ting begynne å skje, og enda mer er det jo trolig at vil skje når den har rullet det dobbelte.

Så her kan du være meget heldig eller svært uheldig, det blir bare ren gjetting egentlig. Ser jo flere på Skoda gruppa på Facebook har Skodaer som har kjørt både langt og lenger enn langt uten for mye problemer, så det er ingen umulighet at det kan gå meget bra @Nomi, men det kan kanskje hende at du bør være forberedt på noe annet også, uten at jeg skal påstå at det blir slik...........

Skrevet

Min er en 2014 modell, men har kun gått 40.000 9_9

Skoda er vel i bunn og grunn velprøvd VAG teknologi så det dukker neppe opp noen store overraskelser. Men sjekk registreringsnummer mot merkeverksted hvor bilen befinner seg for å få service historikk på den og spør om eventuelle dyre ting som må taes/ bør ha vært gjort osv...

Skrevet

Det har vært en del feil på dem tidligere, og da spes tørrplate kassene, de oljefylte har vært mye bedre. Har vært noen tilfeller her i Norge etter hva jeg har lest på noen andre forum.

I sverige så tillater de ikke bruk av DSG kasser i Taxier lenger,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/

 

Mitt «problem» med min DSG 7 kasse på min 2016 Superb er at den «struper» dreiemomentet til motoren i min bil, jeg har egentlig en 1,8/180hk - 320nm TSi motor, men den er nedtunet til bare 250nm fordi DSG 7 kassa jeg har ikke tåler et høyere dreiemoment enn det....... Et utrolig dårlig valg av kasse i den bilen.

For den kommende Kodiaq så er det en helt nyutviklet oljefylt DSG 7 kasse som blir benyttet, og da er en jo kvitt dette problemet her.....

Skrevet

Det er vel også de som har vært plaget med 6 trinnskassa, i forhold til antaller kasser som er solgt er de neppe mange, men når enkelte av de spammer alle diskusjoner på bilrelaterte sider om at DSG er dårlige greier, blir det fort en vedtatt sannhet. Linken du viser til @Superb lllgjaldt kombinasjonen 7DSG og ecofuelmodellene og ikke DSG-kassene generelt. 

Skrevet

Ja det er jeg klar over @CitizenX, men svakhetene med de første DSG 7 kassene er like fullt helt reelle dessverre, søk opp «DSG problems» på Google, så mangler du definitivt ikke lesestoff den nærmeste tiden..........

Linken jeg la ved i forrige innlegg var bare ment som et eksempel :) 

 

 

Skrevet (endret)

Ja, jeg var nok litt vag med hva jeg ønsker å kjøpe. Men så skal dette være en ventebil og da er ikke ting så nøye. Jeg har mye småkjøring så bensin og manuell bør nok være det beste. Men diesel og manuell funker også. Dsg er deilig, men kan gi potensielle kostnader. 

Det jeg mer er ute etter er om disse bilene generelt holder en viss kvalitet (som myten om mercedes) eller om ting begynner å ramle sammen... 

Hvis normalen er store kostnader så kan jeg heller legge på 50.000kr og kjøpe en som har gått mindre. :)

Endret av Nomi
Skrevet

På generelt grunnlag vil vedlikeholdskostnadene øke etter 100-150.000 km. Jeg vet av Folk som eier Skoda Octavia av 2.gen med over 200.000km på telleren som omtrent ikke har byttet noe, mens andre med langt lavere kmstand som har vært mye plaget med feks EGR ventil. Sistnevnte må vel forventes av diesel med mye småkjøring.

 

Min opplevelse er at Skoda holder bra kvalitet sålangt, men har bare kjørt ca 45000km. Bilen er enda tight og fin og virker velbygd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...