Gå til innhold
Nomi

Kjøpe Octavia som har kjørt langt??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en octavia 2014 eller nyere og som har kjørt over 200.000km. 

Finnes det noen her inne som har en octavia som har kjørt over 200.000 eller har kjøpt en rundt tilsvarende km.stand? 

Jeg er ute etter å finne ut om jeg kan forvente mange (og dyre?) verkstedbesøk? Eller om octavia er en solid bil uten de store verkstedbesøkene?

Dette blir ventebilen min til Kodiaq kommer i hus (og jeg har fått solgt bilen min).

Noman

Skrevet (endret)

Skal du ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Dersom bilen du vurderer ikke har byttet deler så bør det påregnes noen kroner i rep og vedlikehold vil jeg tro, men dette avhenger også av hvor mye du skal kjøre, og ikke minst, hvordan bilen er kjørt av forrige eier. 

Såg en taxikjørt Octavia på finn som var gått 180.000km uten at det var nevnt noe om hvilke reparasjoner som var utført forutenom noe lakkering. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Her finnes det nok ingen fasit dessverre @Nomi

At en bil tåler 200.000km eller mer er det jo ingen tvil om, men når feil og reparasjoner slår til er det jo helt umulig å svare på, på den arb.bilen jeg har (en VW Transporter 4motion) så måtte clutch og svinghjul byttes på allerede 24.000km (grunnet hard bruk av forrige person som disponerte den), bremser er byttet, hadde knekte fjører (kjører mye med tung bil på dårlige veier), den spiser dekk etc.

Joda jeg vet at dette har lite med en Octavia å gjøre, men poenget mitt er at en vet jo svært lite om hvordan bilen er kjørt, og hva en har i vente. det er jo en grunn for at veldig mange bytter inn sine biler ved 80 - 95.000km, for rundt 100.000km så kan ting begynne å skje, og enda mer er det jo trolig at vil skje når den har rullet det dobbelte.

Så her kan du være meget heldig eller svært uheldig, det blir bare ren gjetting egentlig. Ser jo flere på Skoda gruppa på Facebook har Skodaer som har kjørt både langt og lenger enn langt uten for mye problemer, så det er ingen umulighet at det kan gå meget bra @Nomi, men det kan kanskje hende at du bør være forberedt på noe annet også, uten at jeg skal påstå at det blir slik...........

Skrevet

Min er en 2014 modell, men har kun gått 40.000 9_9

Skoda er vel i bunn og grunn velprøvd VAG teknologi så det dukker neppe opp noen store overraskelser. Men sjekk registreringsnummer mot merkeverksted hvor bilen befinner seg for å få service historikk på den og spør om eventuelle dyre ting som må taes/ bør ha vært gjort osv...

Skrevet

Det har vært en del feil på dem tidligere, og da spes tørrplate kassene, de oljefylte har vært mye bedre. Har vært noen tilfeller her i Norge etter hva jeg har lest på noen andre forum.

I sverige så tillater de ikke bruk av DSG kasser i Taxier lenger,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/

 

Mitt «problem» med min DSG 7 kasse på min 2016 Superb er at den «struper» dreiemomentet til motoren i min bil, jeg har egentlig en 1,8/180hk - 320nm TSi motor, men den er nedtunet til bare 250nm fordi DSG 7 kassa jeg har ikke tåler et høyere dreiemoment enn det....... Et utrolig dårlig valg av kasse i den bilen.

For den kommende Kodiaq så er det en helt nyutviklet oljefylt DSG 7 kasse som blir benyttet, og da er en jo kvitt dette problemet her.....

Skrevet

Det er vel også de som har vært plaget med 6 trinnskassa, i forhold til antaller kasser som er solgt er de neppe mange, men når enkelte av de spammer alle diskusjoner på bilrelaterte sider om at DSG er dårlige greier, blir det fort en vedtatt sannhet. Linken du viser til @Superb lllgjaldt kombinasjonen 7DSG og ecofuelmodellene og ikke DSG-kassene generelt. 

Skrevet

Ja det er jeg klar over @CitizenX, men svakhetene med de første DSG 7 kassene er like fullt helt reelle dessverre, søk opp «DSG problems» på Google, så mangler du definitivt ikke lesestoff den nærmeste tiden..........

Linken jeg la ved i forrige innlegg var bare ment som et eksempel :) 

 

 

Skrevet (endret)

Ja, jeg var nok litt vag med hva jeg ønsker å kjøpe. Men så skal dette være en ventebil og da er ikke ting så nøye. Jeg har mye småkjøring så bensin og manuell bør nok være det beste. Men diesel og manuell funker også. Dsg er deilig, men kan gi potensielle kostnader. 

Det jeg mer er ute etter er om disse bilene generelt holder en viss kvalitet (som myten om mercedes) eller om ting begynner å ramle sammen... 

Hvis normalen er store kostnader så kan jeg heller legge på 50.000kr og kjøpe en som har gått mindre. :)

Endret av Nomi
Skrevet

På generelt grunnlag vil vedlikeholdskostnadene øke etter 100-150.000 km. Jeg vet av Folk som eier Skoda Octavia av 2.gen med over 200.000km på telleren som omtrent ikke har byttet noe, mens andre med langt lavere kmstand som har vært mye plaget med feks EGR ventil. Sistnevnte må vel forventes av diesel med mye småkjøring.

 

Min opplevelse er at Skoda holder bra kvalitet sålangt, men har bare kjørt ca 45000km. Bilen er enda tight og fin og virker velbygd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...