Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Nomi

Kjøpe Octavia som har kjørt langt??

Recommended Posts

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en octavia 2014 eller nyere og som har kjørt over 200.000km. 

Finnes det noen her inne som har en octavia som har kjørt over 200.000 eller har kjøpt en rundt tilsvarende km.stand? 

Jeg er ute etter å finne ut om jeg kan forvente mange (og dyre?) verkstedbesøk? Eller om octavia er en solid bil uten de store verkstedbesøkene?

Dette blir ventebilen min til Kodiaq kommer i hus (og jeg har fått solgt bilen min).

Noman

Skal du ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Dersom bilen du vurderer ikke har byttet deler så bør det påregnes noen kroner i rep og vedlikehold vil jeg tro, men dette avhenger også av hvor mye du skal kjøre, og ikke minst, hvordan bilen er kjørt av forrige eier. 

Såg en taxikjørt Octavia på finn som var gått 180.000km uten at det var nevnt noe om hvilke reparasjoner som var utført forutenom noe lakkering. 

Edited by CitizenX

Her finnes det nok ingen fasit dessverre @Nomi

At en bil tåler 200.000km eller mer er det jo ingen tvil om, men når feil og reparasjoner slår til er det jo helt umulig å svare på, på den arb.bilen jeg har (en VW Transporter 4motion) så måtte clutch og svinghjul byttes på allerede 24.000km (grunnet hard bruk av forrige person som disponerte den), bremser er byttet, hadde knekte fjører (kjører mye med tung bil på dårlige veier), den spiser dekk etc.

Joda jeg vet at dette har lite med en Octavia å gjøre, men poenget mitt er at en vet jo svært lite om hvordan bilen er kjørt, og hva en har i vente. det er jo en grunn for at veldig mange bytter inn sine biler ved 80 - 95.000km, for rundt 100.000km så kan ting begynne å skje, og enda mer er det jo trolig at vil skje når den har rullet det dobbelte.

Så her kan du være meget heldig eller svært uheldig, det blir bare ren gjetting egentlig. Ser jo flere på Skoda gruppa på Facebook har Skodaer som har kjørt både langt og lenger enn langt uten for mye problemer, så det er ingen umulighet at det kan gå meget bra @Nomi, men det kan kanskje hende at du bør være forberedt på noe annet også, uten at jeg skal påstå at det blir slik...........

Min er en 2014 modell, men har kun gått 40.000 9_9

Skoda er vel i bunn og grunn velprøvd VAG teknologi så det dukker neppe opp noen store overraskelser. Men sjekk registreringsnummer mot merkeverksted hvor bilen befinner seg for å få service historikk på den og spør om eventuelle dyre ting som må taes/ bør ha vært gjort osv...

Det har vært en del feil på dem tidligere, og da spes tørrplate kassene, de oljefylte har vært mye bedre. Har vært noen tilfeller her i Norge etter hva jeg har lest på noen andre forum.

I sverige så tillater de ikke bruk av DSG kasser i Taxier lenger,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/

Mitt «problem» med min DSG 7 kasse på min 2016 Superb er at den «struper» dreiemomentet til motoren i min bil, jeg har egentlig en 1,8/180hk - 320nm TSi motor, men den er nedtunet til bare 250nm fordi DSG 7 kassa jeg har ikke tåler et høyere dreiemoment enn det....... Et utrolig dårlig valg av kasse i den bilen.

For den kommende Kodiaq så er det en helt nyutviklet oljefylt DSG 7 kasse som blir benyttet, og da er en jo kvitt dette problemet her.....

Det er vel også de som har vært plaget med 6 trinnskassa, i forhold til antaller kasser som er solgt er de neppe mange, men når enkelte av de spammer alle diskusjoner på bilrelaterte sider om at DSG er dårlige greier, blir det fort en vedtatt sannhet. Linken du viser til @Superb lllgjaldt kombinasjonen 7DSG og ecofuelmodellene og ikke DSG-kassene generelt. 

Ja det er jeg klar over @CitizenX, men svakhetene med de første DSG 7 kassene er like fullt helt reelle dessverre, søk opp «DSG problems» på Google, så mangler du definitivt ikke lesestoff den nærmeste tiden..........

Linken jeg la ved i forrige innlegg var bare ment som et eksempel :) 

Ja, jeg var nok litt vag med hva jeg ønsker å kjøpe. Men så skal dette være en ventebil og da er ikke ting så nøye. Jeg har mye småkjøring så bensin og manuell bør nok være det beste. Men diesel og manuell funker også. Dsg er deilig, men kan gi potensielle kostnader. 

Det jeg mer er ute etter er om disse bilene generelt holder en viss kvalitet (som myten om mercedes) eller om ting begynner å ramle sammen... 

Hvis normalen er store kostnader så kan jeg heller legge på 50.000kr og kjøpe en som har gått mindre. :)

Edited by Nomi

På generelt grunnlag vil vedlikeholdskostnadene øke etter 100-150.000 km. Jeg vet av Folk som eier Skoda Octavia av 2.gen med over 200.000km på telleren som omtrent ikke har byttet noe, mens andre med langt lavere kmstand som har vært mye plaget med feks EGR ventil. Sistnevnte må vel forventes av diesel med mye småkjøring.

Min opplevelse er at Skoda holder bra kvalitet sålangt, men har bare kjørt ca 45000km. Bilen er enda tight og fin og virker velbygd. 

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Emner

• Siste Innlegg

• Denne funker greit: MyŠKODA fra Skoda Auto a.s. https://itunes.apple.com/no/app/myškoda/id555311924?l=nb&mt=8   finnes også til Android
    • Ser det er flere engelske pdf.filer en kan laste ned for Octavia, men det er så mange forskjellige utgaver her at jeg vil ikke linke til noe spesifikt. Ser ut til at det er et dele i 2008 også som heller ikke gjør det enklere å søke etter den rette linken/nedlastingen, men det dele er muligens en forskjell fra 2008 og til 2009 uten at jeg vet noe om det. Jeg kjenner lite til Skoda før 2016 når jeg selv kjøpte min første nye Superb.........   Jeg ville vel forsøkt å søke etter noe slikt på Google (sjekk linken under her),  Skoda Octavia owners manual 2008 Da får du i hvert fall noen forslag, ellers så får du bare forandre litt på søkekriteriene. Lykke til  
    • Hehe Bra! Ja, er alltid lov å glo på noe nytt Synd de ikke selger 150 tsi og 4x4, hadde vært en fin kombo Med min kjørelengde er liksom ikke 180hk bensin så interessant, er litt vel tørst Håper de kommer med hybrider etterhvert 
    • Ja tenker det samme, at instruksjonsbok hadde vært interessant å ha. Hvor kan en finne det? (skal selvsagt Google det ja). Bilen er en octavia stasjonsvogn 2008 mod med 1,9 TDI. 
    • Ja da Octavia har fungert meget bra så langt. Var forresten nede hos forhandler og fikk låne en smøring til listene i dørene, for det knirket veldig i dem når varmen kom nå, og det er vel omtrentlig det eneste jeg har  ordnet med etter hva jeg kan huske. Men nå er ikke denne bilen så mye brukt/kjørt heller da @PaulusA, den står stort sett stille i ukedagene for tiden, og så er det noe kjøring i helgene, har kun kjørt rett i overkant av 13.000km med den siden Juli 2018....... Det er vel ikke alt jeg er helt tilfreds med, men det kan ikke Octaviaen noe for. Det har med med at jeg savner Superben jeg hadde, men igjen, det valget kan jeg ikke skylde på Octavia for, så det får jeg ta på min egen kappe gitt   Kommer jo en helt ny Octavia til høsten (2020 modell), så får en vel kaste noen blikk på den etter hvert vel  
    • Jepp skal ha 3. service om få dager. Kan selvfølgelig være litt lite olje på forrige service. Uansett, for det som betyr noe er bilen helt fin - Dvs drift og pålitelighet - da heldigvis null kritiske feil Håper du er fortsatt fornøyd med din Octavia?
    • I hvert fall så får jeg varsel på min bil etter noen mnd, men om det samme varselet gjelder for alle Skoda sine modeller vet jeg ikke. Tittet i instruksjonsboka for min bil nå, og der står det at det skal gjøres minimum 1 gang i året eller ved hver 10.000km. Om jeg ikke tar helt feil så er det ABS sensorene som reagerer på forandringer i hastigheten til hjulet som har mistet luft, for det hjulet som har mistet luft vil rotere litt saktere enn de hjula med korrekt satt lufttrykk. En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre @Nordavinden er å søke etter en instruksjonsbok til din aktuelle bil på nettet, for der ligger det instruksjonsbøker/brukermanualer til de aller fleste merker og modeller, det gjør en litt mer selvhjulpen i enkelte situasjoner   Hvilken årsmodell av Octavia er det du har?
    • Ok så jeg blir påminnet visse mellomrom å sjekke dekk trykket altså?. Er det bare en fast påminnelse feks 1 gang i mnd eller er det faktisk sensorer som ser/føler dekk trykk på denne bilen?. 
    • Det er faktisk et EU direktiv, så alle nye biler etter et visst årstall må ha dette. Det varsler om lavt dekktrykk, så det er rett og slett en sikkerhetsanordning. Det er viktig å korrigere etter hver gang en har byttet dekk (ca hver 6. mnd), og/eller ved hver ca 10.000 kjørte kilometere (om jeg ikke husker helt feil). Det gjelder også om en benytter samme dekkdimensjon sommer/vinter. Så om en ikke har korrigert dette etter en del kilometere/mnd, så vil et slikt varsel komme for å minne om at lufttrykket skal måles/justeres og bekreftes.  
    • Noen som har mer erfaring med denne bilen enn meg. Hvordan skifte pære tåkelyset på denne?. Må jeg skru ut hele den plast bunnplata under bilen? 
  • Other new topics

• Andre nye innlegg

• Får spamme litt mer bilder da i håp om at flere hiver seg med i tråden.  Velvet Red Metallic i solen:
    • De originale 20» blir mest sannsynlig vinterhjul etterhvert og nye helt sorte 21» blir sommerhjul.  Baklysene skal ikke kodes på med DRL her i gården nei, liker at dem er av på dagtid Men mulig det blir kodet andre småting frem    
    • Kodiaq gjør seg utrolig flott i denne rødfargen og de sorte detaljene, så den er virkelig flott   Ja litt mørkere vinduer bak synes jeg absolutt gjør seg, men det er det sikkert ikke alle som er enige i, jeg synes som sagt at den originale toningen på Sunset er i lyseste laget. Felgene synes jeg også er veldig flotte til denne bilen, fint design og jeg liker veldig godt sammensettingen av polerte alukanter og antrasitt fargen. Har nesten det samme designet og utseendet til min bil, mens mine vinterfelger synes jeg rett og slett blir for mørke/dystre. Men der hadde jeg ikke stemmerett en gang, for det avgjorde fruen sammen med selger...........   En annen ting jeg har gjort (bestilt) til min Octavia er koding på baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysene) foran. Det er nok en original programmering for flere andre europeiske land så jeg i fjor sommer, for det var det i hvert fall en del biler fra andre land som hadde. Nå vet jeg jo at du har god kunnskap på dette med koding selv @BGB, så dette er vel noe du sikkert ordner selv om du har lyst til det........?  
    • Takk for det @Superb lll Kan hende vinduene blir litt mørkere etterhvert

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

• Create New...