Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Nomi

Kjøpe Octavia som har kjørt langt??

Recommended Posts

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en octavia 2014 eller nyere og som har kjørt over 200.000km. 

Finnes det noen her inne som har en octavia som har kjørt over 200.000 eller har kjøpt en rundt tilsvarende km.stand? 

Jeg er ute etter å finne ut om jeg kan forvente mange (og dyre?) verkstedbesøk? Eller om octavia er en solid bil uten de store verkstedbesøkene?

Dette blir ventebilen min til Kodiaq kommer i hus (og jeg har fått solgt bilen min).

Noman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal du ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Dersom bilen du vurderer ikke har byttet deler så bør det påregnes noen kroner i rep og vedlikehold vil jeg tro, men dette avhenger også av hvor mye du skal kjøre, og ikke minst, hvordan bilen er kjørt av forrige eier. 

Såg en taxikjørt Octavia på finn som var gått 180.000km uten at det var nevnt noe om hvilke reparasjoner som var utført forutenom noe lakkering. 

Edited by CitizenX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her finnes det nok ingen fasit dessverre @Nomi

At en bil tåler 200.000km eller mer er det jo ingen tvil om, men når feil og reparasjoner slår til er det jo helt umulig å svare på, på den arb.bilen jeg har (en VW Transporter 4motion) så måtte clutch og svinghjul byttes på allerede 24.000km (grunnet hard bruk av forrige person som disponerte den), bremser er byttet, hadde knekte fjører (kjører mye med tung bil på dårlige veier), den spiser dekk etc.

Joda jeg vet at dette har lite med en Octavia å gjøre, men poenget mitt er at en vet jo svært lite om hvordan bilen er kjørt, og hva en har i vente. det er jo en grunn for at veldig mange bytter inn sine biler ved 80 - 95.000km, for rundt 100.000km så kan ting begynne å skje, og enda mer er det jo trolig at vil skje når den har rullet det dobbelte.

Så her kan du være meget heldig eller svært uheldig, det blir bare ren gjetting egentlig. Ser jo flere på Skoda gruppa på Facebook har Skodaer som har kjørt både langt og lenger enn langt uten for mye problemer, så det er ingen umulighet at det kan gå meget bra @Nomi, men det kan kanskje hende at du bør være forberedt på noe annet også, uten at jeg skal påstå at det blir slik...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min er en 2014 modell, men har kun gått 40.000 9_9

Skoda er vel i bunn og grunn velprøvd VAG teknologi så det dukker neppe opp noen store overraskelser. Men sjekk registreringsnummer mot merkeverksted hvor bilen befinner seg for å få service historikk på den og spør om eventuelle dyre ting som må taes/ bør ha vært gjort osv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har vært en del feil på dem tidligere, og da spes tørrplate kassene, de oljefylte har vært mye bedre. Har vært noen tilfeller her i Norge etter hva jeg har lest på noen andre forum.

I sverige så tillater de ikke bruk av DSG kasser i Taxier lenger,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/

 

Mitt «problem» med min DSG 7 kasse på min 2016 Superb er at den «struper» dreiemomentet til motoren i min bil, jeg har egentlig en 1,8/180hk - 320nm TSi motor, men den er nedtunet til bare 250nm fordi DSG 7 kassa jeg har ikke tåler et høyere dreiemoment enn det....... Et utrolig dårlig valg av kasse i den bilen.

For den kommende Kodiaq så er det en helt nyutviklet oljefylt DSG 7 kasse som blir benyttet, og da er en jo kvitt dette problemet her.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel også de som har vært plaget med 6 trinnskassa, i forhold til antaller kasser som er solgt er de neppe mange, men når enkelte av de spammer alle diskusjoner på bilrelaterte sider om at DSG er dårlige greier, blir det fort en vedtatt sannhet. Linken du viser til @Superb lllgjaldt kombinasjonen 7DSG og ecofuelmodellene og ikke DSG-kassene generelt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er jeg klar over @CitizenX, men svakhetene med de første DSG 7 kassene er like fullt helt reelle dessverre, søk opp «DSG problems» på Google, så mangler du definitivt ikke lesestoff den nærmeste tiden..........

Linken jeg la ved i forrige innlegg var bare ment som et eksempel :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var nok litt vag med hva jeg ønsker å kjøpe. Men så skal dette være en ventebil og da er ikke ting så nøye. Jeg har mye småkjøring så bensin og manuell bør nok være det beste. Men diesel og manuell funker også. Dsg er deilig, men kan gi potensielle kostnader. 

Det jeg mer er ute etter er om disse bilene generelt holder en viss kvalitet (som myten om mercedes) eller om ting begynner å ramle sammen... 

Hvis normalen er store kostnader så kan jeg heller legge på 50.000kr og kjøpe en som har gått mindre. :)

Edited by Nomi

Share this post


Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag vil vedlikeholdskostnadene øke etter 100-150.000 km. Jeg vet av Folk som eier Skoda Octavia av 2.gen med over 200.000km på telleren som omtrent ikke har byttet noe, mens andre med langt lavere kmstand som har vært mye plaget med feks EGR ventil. Sistnevnte må vel forventes av diesel med mye småkjøring.

 

Min opplevelse er at Skoda holder bra kvalitet sålangt, men har bare kjørt ca 45000km. Bilen er enda tight og fin og virker velbygd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...