Gå til innhold
Kingbee

Standardutstyr på Style


Anbefalte innlegg

Hei og velkommen @Kingbee  :) 

 

 

Det hjelper å se i prislista i stedet @Kingbee, for da er det enklere å hva som er inkludert eller ikke. Jeg har selv en  Superb 2016 Style utgave, men er det noe spesielt du lurer på av det som er std utstyr? Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan jeg har satt sammen min Style utgave med utstyrspakker og annet ekstrautstyr i tillegg.

 

Her kan du se prislista til Superb, og den synes jeg er mye bedre å se i enn konfiguratoren, for den er ikke oppdatert,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_superb_201608.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ekstrautstyr, usikker på de med spørsmålstegn.

Parkeringsassistent

Canton sound system

Climatronic 3-soner ?

Elektrisk bakluke

Skinnseter

Columbus ?

Baksetepakke

Trafikkskiltgjenkjenning

Oppvarmet frontrute

 

Med sunset mørke sidevinduer bak, er det vel unødvendig med solgardin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det du har listet opp her @Kingbee, så er det kun parkeringsassistent og skinnseter jeg ikke har, og skinnsetene er den største grunnen til at jeg valgte Style fremfor L&K...........

Jeg valgte å kjøre tilleggspakker slik som;

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Bagasjeromspakke for st.vogn
  • Baksetepakke

I tillegg så valgte jeg;

  • Metallic lakk
  • El.passasjersete med speil med minne og gulvbelysning i baksetet
  • Knapp for nedfelling av baksetet (fra lasterommet)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Foldbart tilhengerfeste

Skulle jeg ha bestilt bil i dag, så hadde jeg også tatt med F1 giring/hendler på rattet, parkeringsassistent og varme i rattet. Ikke at jeg trenger F1 giring, men med den motoren jeg hadde valgt så hadde det vært enklere å være litt mer «aktiv», uten at det skal kjøres hardt/fort av den grunn, for det gjør jeg ikke. Men jeg synes det er morsommere å kjøre litt mer «manuelt» enn hva en DSG kasse kan gjøre for meg i auto eller hva en gjør med DSG spaken, og da gir de hendlene på rattet en enklere mulighet til det :) 

 

Jeg valgt de pakkene fordi det ble en del billigere enn å dele det opp fordi det var så mye i pakkene jeg ville ha med uansett, men når jeg bestilte min bil i vinter så var det ikke det samme utstyret som var standard på Style som det det er i dag.

Jeg måtte bl.a. velge Columbus for å få stor skjerm, det er det ikke så sikkert at jeg hadde gjort i dag, men Businesspakke 2 inneholder jo noe mer jeg likevel skulle hatt med, slik som DCC og ryggekamera, så jeg hadde nok fremdeles valgt business pakken.

 

Solgardinene i bakdørene er faktisk mer praktiske og fornuftige enn hva en skulle tro, de mørke vinduene er ikke så mørke, så de gardinene hjelper mye når sola er sterk. Har 2 tenåringer som er meget begeistret for dem.

3 sone klima kan jvi fint klare oss uten, det settes mye mer pris på baksetevarmen og Webasto i vår familie, enn den 3. sonen på klima anlegget. Men Webasto kjøper jeg aldri en bil uten igjen, det er bare helt gull :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass (tror det var autoexpress), at dcc egentlig er unødvendig til akkurat denne modellen. Så jeg er litt usikker på om jeg trenger det.

Ser at det koster 10K å oppgradere til Columbus...det kan det vel ikke være verdt?

Tenkte svart skinn pga to unger i baksetet.  De begynner riktignok å bli store (10 og 13), men likevel..

Er også usikker på parkeringsvarmer....har garasje, og bruker sjelden bilen på morgenen.

Skal jeg ha ryggekamera så må jeg ha bakrutevisker...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo st.vogna og «sedan» utgaven like store, med den samme akselavstanden, så det med DCC hadde i hvert fall jeg valgt, men det er jo ikke dermed sagt at du trenger det av den grunn. Men de aller fleste testene jeg har lest har bare positive ting å si om DCC, og at de setter pris på det.

DCC senker jo bilen 10mm i forhold til standard understell, så hva som passer best til ditt behov er det jo ikke så enkelt å svare på, men som nevnt, etter nå 8 mnd og 18.500km med Superb, så er jeg ikke i tvil, jeg hadde definitivt valgt med DCC.

 

Det med Columbus måtte jeg velge for å få den største skjermen, men det er jo standard fra Amundsen i dag, så det er jeg enig med deg i. Men som sagt, i den pakken så ligger det også DCC som jeg ville ha med, + at jeg ville ha den største skjermen 8" vs 6,5" som Amundsen hadde når jeg bestilte bilen vår. så inneholder jo Columbus noen flere funskjoner, men om du har behov for de er jo en helt annen sak. 

 

Jeg liker ikke skinn av flere grunner, så derfor ville ikke vi ha det, men du verden så praktisk det kan være. Mine grunner er kalde om vinteren, varme/klamme om sommeren, og så er det litt «glatt» å sitte på, det var en slik oppfatning fra oss alle 4 her, og da var ikke skinn det rette valget for oss. Men delskinn og Alcantara som min bil ble levert med er en meget enkel ting og vedlikeholde det også, vi har to jenter på 13 og 17 år.......

Men den største grunnen til at jeg ikke valgte skinn i min bil, var likevel at det kun var det brune skinnet da. Nå som jeg hadde kunnet få L&K med sort skinn, så hadde jeg nok mest sannsynlig valgt det likevel, fordi det er så kostbart å «oppgradere» en Style med utstyrspakker og annet ekstrautstyr, og så får en likevel ikke alt utstyret som L&K har. Og uansett hvor mye en «oppgraderer» en Style utgave, så er det fremdeles «bare» en Style når en skal bytte den inn eller evt selge den videre om en stund............

 

Ryggekamera er ikke så praktisk som det høres ut som heller, for etter en liten kjøre tur på dagens veier (salt) så er det umulig å se noe som helst igjennom det. Grunnen til at du må velge med bakrutepusser, er at det nå er standard  med spyler på ryggekameraet, men for å aktivere det, så må en pusse spyle bakruta. jeg ville heller ikke hatt bakrutepusser på den utgaven av Superb, det ødelegger litt av designet etter min mening.

 

Min bil står også i garasje, og jeg har arb.bil i tillegg, men nå er det ikke alltid bilen står i garasjen om en er på jobb eller borte i en eller annen anledning, og Webasto kan en jo også bruke som kjørevarmer i tillegg, og da har motoren 90 grader etter en liten kilometer eller to. Så det hadde jeg definitivt tatt med, men igjen, det er jo kun min personlige mening da. Det er også en «billig» sak å få levert fra fabrikken, for de koster 25 - 30.000,- om en skal ettermontere dem. Samt at en også får baksetevarme og en nettpakke i tillegg om en velger Vinterpakken som 5 dørs, så det er definitivt verdt hver eneste krone av de 7.600,- (+ 1.000,- for bensinutgaven) det koster etter min mening.

 

Svingbart/foldbart hengerfeste er også noe jeg hadde tatt med, fordi det vil koste mye mer å montere det i etterkant, men det er klart at om en aldri bruker hengerfeste, så bør en jo ikke velge det............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flott motor uten tvil, jeg hadde forgjengeren til den (1,4/140hk) i min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014), og den gikk både rimelig og var relativt pigg.

Men jeg bestemte meg ganske tidlig for at jeg ville opp (minst) et hakk i motorstørrelse når jeg skulle ha en så stor bil som Superb.

Så jeg valgte 1,8/180hk motoren, og det angrer jeg ikke på, den passer veldig godt til den bilen. Det eneste jeg ikke liker er at Skoda har satt inn "feil" girkasse i kombinasjon med den motoren. DSG 7 kassa tåler kun 250nm dreiemoment, og da har de klart kunststykket og tune ned motoren jeg har fra 320nm -----> 250nm for at den skal passe med girkassa, i stedet for å gi den DSG 6 kassa som tåler et høyere dreiemoment. Nå skal det sies at det ikke er verdens største problem, for det er krefter nok og det fungerer helt greit, den bare girer litt oftere ned når bilen er fullastet.

Så skulle jeg ha bestilt en ny Superb i dag, så hadde jeg valgt 2,0/220hk i L&K versjon med noen få tillegg, det er basert på min egen brukererfaring etter å ha hatt Superb nå i rett over 8mnd. Det er ikke nødvendig med den motoren, men jeg er bare skuffet over denne løsningen Skoda har valgt med tanke på valg av girkasse, for det er som sagt krefter nok i 1,8/180hk, uten tvil. Men jeg personlig hadde ikke valgt mindre motor enn 1,8/180hk, den saken er helt klar.

Jeg har ikke kjørt Superb med 1,4/150hk, men jeg har prøvet en Passat med den motoren, og den føltes litt "undermotorisert" ut når det var flere personer i bilen, og vi skulle akselerere ut på E6. Det støyet vesentlig mer enn det flyttet seg etter min mening, og det føltes litt "seigt og tregt" ut. At den motoren holder er det heller ingen tvil om, men da ville jeg ikke hatt med meg flere personer og fullt lasterom så veldig ofte. Det vil jo også gjøre at den blir dyrere å kjøre med, når den blir belastet hardere pga vekt, så mitt valg er minimum 1,8/180hk TSi motor basert på vårt bruk og behov. Som da er svært ofte 4 personer 2 foreldre og 2 tenåringer, med endel treningsbagger flere ganger i uka, og en del kjøring til en hytte vi leier en del ganger i året.

Til Octavia så kunne jeg ha klart meg med 1,4/150hk motoren, men i en så stor bil som Superb er, så er den etter min mening (og erfaring) i snaueste laget.

Men likevel så er det jo ikke enkelt å si hva andre burde velge av motor og utstyrsversjon, motoren har jeg jo begrunnet mitt synspunkt på, utstyrsmessig så hadde jeg i dag valgt L&K versjonen pga prisen på utstyrspakker og annet ekstra utstyr. Det jeg vil ha av utstyr blir billigere med L&K, enn det gjør med en "oppgradert" Style versjon, og likevel så får en mer utstyr i L&K, fordi det er ikke alt som er tilgjengelig som ekstrautstyr i Style. Om en har behov for det er nå en sak, men det gjør mye med innbytte verdien og hvor populær bilen er i innbytte, og det samme vil jo også gjelde for valg av motor.

 

EDIT: Bare for å poengtere og tydelig gjøre en ting, jeg mener altså ikke at en har behov en 2,0/220hk bensinmotor i Superb på noen som helst måte, jeg ville kun ha valgt den motoren for å få det dreiemomentet en fullastet bil har behov for uten å måtte gire ned og kjøre på et høyere turtall enn nødvendig i motbakker og ved akselerasjon. Den motoren gir et dreiemoment på 350nm, og det er mer riktig for en bil av denne størrelsen når den er fullastet, som jeg kjører en del med.

1,8/180hk hadde holdt i massevis, bare ikke de hadde benyttet en DSG kasse som ikke tåler hva motoren egentlig gir, og sette ned dreiemomentet fra 320nm -----> 250nm er for dumt, her har de rett og slett brukt feil girkasse til denne bilen/motoren etter min mening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...