Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Kingbee

Standardutstyr på Style

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen @Kingbee  :) 

 

 

Det hjelper å se i prislista i stedet @Kingbee, for da er det enklere å hva som er inkludert eller ikke. Jeg har selv en  Superb 2016 Style utgave, men er det noe spesielt du lurer på av det som er std utstyr? Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan jeg har satt sammen min Style utgave med utstyrspakker og annet ekstrautstyr i tillegg.

 

Her kan du se prislista til Superb, og den synes jeg er mye bedre å se i enn konfiguratoren, for den er ikke oppdatert,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_superb_201608.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig ekstrautstyr, usikker på de med spørsmålstegn.

Parkeringsassistent

Canton sound system

Climatronic 3-soner ?

Elektrisk bakluke

Skinnseter

Columbus ?

Baksetepakke

Trafikkskiltgjenkjenning

Oppvarmet frontrute

 

Med sunset mørke sidevinduer bak, er det vel unødvendig med solgardin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av det du har listet opp her @Kingbee, så er det kun parkeringsassistent og skinnseter jeg ikke har, og skinnsetene er den største grunnen til at jeg valgte Style fremfor L&K...........

Jeg valgte å kjøre tilleggspakker slik som;

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Bagasjeromspakke for st.vogn
  • Baksetepakke

I tillegg så valgte jeg;

  • Metallic lakk
  • El.passasjersete med speil med minne og gulvbelysning i baksetet
  • Knapp for nedfelling av baksetet (fra lasterommet)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Foldbart tilhengerfeste

Skulle jeg ha bestilt bil i dag, så hadde jeg også tatt med F1 giring/hendler på rattet, parkeringsassistent og varme i rattet. Ikke at jeg trenger F1 giring, men med den motoren jeg hadde valgt så hadde det vært enklere å være litt mer «aktiv», uten at det skal kjøres hardt/fort av den grunn, for det gjør jeg ikke. Men jeg synes det er morsommere å kjøre litt mer «manuelt» enn hva en DSG kasse kan gjøre for meg i auto eller hva en gjør med DSG spaken, og da gir de hendlene på rattet en enklere mulighet til det :) 

 

Jeg valgt de pakkene fordi det ble en del billigere enn å dele det opp fordi det var så mye i pakkene jeg ville ha med uansett, men når jeg bestilte min bil i vinter så var det ikke det samme utstyret som var standard på Style som det det er i dag.

Jeg måtte bl.a. velge Columbus for å få stor skjerm, det er det ikke så sikkert at jeg hadde gjort i dag, men Businesspakke 2 inneholder jo noe mer jeg likevel skulle hatt med, slik som DCC og ryggekamera, så jeg hadde nok fremdeles valgt business pakken.

 

Solgardinene i bakdørene er faktisk mer praktiske og fornuftige enn hva en skulle tro, de mørke vinduene er ikke så mørke, så de gardinene hjelper mye når sola er sterk. Har 2 tenåringer som er meget begeistret for dem.

3 sone klima kan jvi fint klare oss uten, det settes mye mer pris på baksetevarmen og Webasto i vår familie, enn den 3. sonen på klima anlegget. Men Webasto kjøper jeg aldri en bil uten igjen, det er bare helt gull :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en plass (tror det var autoexpress), at dcc egentlig er unødvendig til akkurat denne modellen. Så jeg er litt usikker på om jeg trenger det.

Ser at det koster 10K å oppgradere til Columbus...det kan det vel ikke være verdt?

Tenkte svart skinn pga to unger i baksetet.  De begynner riktignok å bli store (10 og 13), men likevel..

Er også usikker på parkeringsvarmer....har garasje, og bruker sjelden bilen på morgenen.

Skal jeg ha ryggekamera så må jeg ha bakrutevisker...? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo st.vogna og «sedan» utgaven like store, med den samme akselavstanden, så det med DCC hadde i hvert fall jeg valgt, men det er jo ikke dermed sagt at du trenger det av den grunn. Men de aller fleste testene jeg har lest har bare positive ting å si om DCC, og at de setter pris på det.

DCC senker jo bilen 10mm i forhold til standard understell, så hva som passer best til ditt behov er det jo ikke så enkelt å svare på, men som nevnt, etter nå 8 mnd og 18.500km med Superb, så er jeg ikke i tvil, jeg hadde definitivt valgt med DCC.

 

Det med Columbus måtte jeg velge for å få den største skjermen, men det er jo standard fra Amundsen i dag, så det er jeg enig med deg i. Men som sagt, i den pakken så ligger det også DCC som jeg ville ha med, + at jeg ville ha den største skjermen 8" vs 6,5" som Amundsen hadde når jeg bestilte bilen vår. så inneholder jo Columbus noen flere funskjoner, men om du har behov for de er jo en helt annen sak. 

 

Jeg liker ikke skinn av flere grunner, så derfor ville ikke vi ha det, men du verden så praktisk det kan være. Mine grunner er kalde om vinteren, varme/klamme om sommeren, og så er det litt «glatt» å sitte på, det var en slik oppfatning fra oss alle 4 her, og da var ikke skinn det rette valget for oss. Men delskinn og Alcantara som min bil ble levert med er en meget enkel ting og vedlikeholde det også, vi har to jenter på 13 og 17 år.......

Men den største grunnen til at jeg ikke valgte skinn i min bil, var likevel at det kun var det brune skinnet da. Nå som jeg hadde kunnet få L&K med sort skinn, så hadde jeg nok mest sannsynlig valgt det likevel, fordi det er så kostbart å «oppgradere» en Style med utstyrspakker og annet ekstrautstyr, og så får en likevel ikke alt utstyret som L&K har. Og uansett hvor mye en «oppgraderer» en Style utgave, så er det fremdeles «bare» en Style når en skal bytte den inn eller evt selge den videre om en stund............

 

Ryggekamera er ikke så praktisk som det høres ut som heller, for etter en liten kjøre tur på dagens veier (salt) så er det umulig å se noe som helst igjennom det. Grunnen til at du må velge med bakrutepusser, er at det nå er standard  med spyler på ryggekameraet, men for å aktivere det, så må en pusse spyle bakruta. jeg ville heller ikke hatt bakrutepusser på den utgaven av Superb, det ødelegger litt av designet etter min mening.

 

Min bil står også i garasje, og jeg har arb.bil i tillegg, men nå er det ikke alltid bilen står i garasjen om en er på jobb eller borte i en eller annen anledning, og Webasto kan en jo også bruke som kjørevarmer i tillegg, og da har motoren 90 grader etter en liten kilometer eller to. Så det hadde jeg definitivt tatt med, men igjen, det er jo kun min personlige mening da. Det er også en «billig» sak å få levert fra fabrikken, for de koster 25 - 30.000,- om en skal ettermontere dem. Samt at en også får baksetevarme og en nettpakke i tillegg om en velger Vinterpakken som 5 dørs, så det er definitivt verdt hver eneste krone av de 7.600,- (+ 1.000,- for bensinutgaven) det koster etter min mening.

 

Svingbart/foldbart hengerfeste er også noe jeg hadde tatt med, fordi det vil koste mye mer å montere det i etterkant, men det er klart at om en aldri bruker hengerfeste, så bør en jo ikke velge det............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webasto er sånt som er kjekt å ha, om ikke fordi du bruker det, så vil det definitivt gjøre bilen enklere å selge da mange etterspør dette utstyret. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det kanskje er like lurt å gå for L&K heller...spesielt nå som den kommer i svart skinn.

Men hva mener dere om 1.4 150hk? Det høres jo lite ut med 1.4, men det sies jo mye godt om den på diverse bilsider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en flott motor uten tvil, jeg hadde forgjengeren til den (1,4/140hk) i min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014), og den gikk både rimelig og var relativt pigg.

Men jeg bestemte meg ganske tidlig for at jeg ville opp (minst) et hakk i motorstørrelse når jeg skulle ha en så stor bil som Superb.

Så jeg valgte 1,8/180hk motoren, og det angrer jeg ikke på, den passer veldig godt til den bilen. Det eneste jeg ikke liker er at Skoda har satt inn "feil" girkasse i kombinasjon med den motoren. DSG 7 kassa tåler kun 250nm dreiemoment, og da har de klart kunststykket og tune ned motoren jeg har fra 320nm -----> 250nm for at den skal passe med girkassa, i stedet for å gi den DSG 6 kassa som tåler et høyere dreiemoment. Nå skal det sies at det ikke er verdens største problem, for det er krefter nok og det fungerer helt greit, den bare girer litt oftere ned når bilen er fullastet.

Så skulle jeg ha bestilt en ny Superb i dag, så hadde jeg valgt 2,0/220hk i L&K versjon med noen få tillegg, det er basert på min egen brukererfaring etter å ha hatt Superb nå i rett over 8mnd. Det er ikke nødvendig med den motoren, men jeg er bare skuffet over denne løsningen Skoda har valgt med tanke på valg av girkasse, for det er som sagt krefter nok i 1,8/180hk, uten tvil. Men jeg personlig hadde ikke valgt mindre motor enn 1,8/180hk, den saken er helt klar.

Jeg har ikke kjørt Superb med 1,4/150hk, men jeg har prøvet en Passat med den motoren, og den føltes litt "undermotorisert" ut når det var flere personer i bilen, og vi skulle akselerere ut på E6. Det støyet vesentlig mer enn det flyttet seg etter min mening, og det føltes litt "seigt og tregt" ut. At den motoren holder er det heller ingen tvil om, men da ville jeg ikke hatt med meg flere personer og fullt lasterom så veldig ofte. Det vil jo også gjøre at den blir dyrere å kjøre med, når den blir belastet hardere pga vekt, så mitt valg er minimum 1,8/180hk TSi motor basert på vårt bruk og behov. Som da er svært ofte 4 personer 2 foreldre og 2 tenåringer, med endel treningsbagger flere ganger i uka, og en del kjøring til en hytte vi leier en del ganger i året.

Til Octavia så kunne jeg ha klart meg med 1,4/150hk motoren, men i en så stor bil som Superb er, så er den etter min mening (og erfaring) i snaueste laget.

Men likevel så er det jo ikke enkelt å si hva andre burde velge av motor og utstyrsversjon, motoren har jeg jo begrunnet mitt synspunkt på, utstyrsmessig så hadde jeg i dag valgt L&K versjonen pga prisen på utstyrspakker og annet ekstra utstyr. Det jeg vil ha av utstyr blir billigere med L&K, enn det gjør med en "oppgradert" Style versjon, og likevel så får en mer utstyr i L&K, fordi det er ikke alt som er tilgjengelig som ekstrautstyr i Style. Om en har behov for det er nå en sak, men det gjør mye med innbytte verdien og hvor populær bilen er i innbytte, og det samme vil jo også gjelde for valg av motor.

 

EDIT: Bare for å poengtere og tydelig gjøre en ting, jeg mener altså ikke at en har behov en 2,0/220hk bensinmotor i Superb på noen som helst måte, jeg ville kun ha valgt den motoren for å få det dreiemomentet en fullastet bil har behov for uten å måtte gire ned og kjøre på et høyere turtall enn nødvendig i motbakker og ved akselerasjon. Den motoren gir et dreiemoment på 350nm, og det er mer riktig for en bil av denne størrelsen når den er fullastet, som jeg kjører en del med.

1,8/180hk hadde holdt i massevis, bare ikke de hadde benyttet en DSG kasse som ikke tåler hva motoren egentlig gir, og sette ned dreiemomentet fra 320nm -----> 250nm er for dumt, her har de rett og slett brukt feil girkasse til denne bilen/motoren etter min mening. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Flott bil, venter Sportline med samme drivlinje (ankommet å skadet under lossing) og må si jeg er spent på hvordan denne "nye" motoren er. Jeg leser litt forskjellig, at softwaren og bensin partikkel filter er så justert for utslipp at den er er litt rykkete å kjøre i lav hastighet.
    • Har nå hatt bilen noen uker, fikk den i starten av mars.  Veldig fornøyd så langt! Den har absolutt innfridd til forventningene mine. Angrer ikke på at jeg valgte digitalt dashbord, det er veldig mye bedre enn standardvalget. Har fått Android Auto til å fungere, så jeg kan bruke Google Maps og Spotify via telefonen. Det var bare å laste ned APK og plugge i telefonen.  På første lengre tur (15 mil) målte bilen selv et forbruk på 0.77/mil, halvparten motorvei og halvparten litt svingete landevei. Klager ikke på det. Da fikk jeg òg testet ut det adaptive understellet litt. På motorveien med lange slake svinger satte jeg den i Comfort for å få den mykere, mens på landeveien kjørte jeg mye i Sport. Litt raskere akselerasjon og stivere understell. Comfort på den type veier blir for mye båt. Angrer ikke på at jeg valgte dette heller. 190hk-motoren gjorde seg på denne bilen. Det har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått bruk for varmen i frontruten, men kupevarmeren har vært veldig fin. Styringen fra mobilen har gått knirkefritt. Må igjen få takke alle som har kommet med innspill i tråden, det har vært veldig nyttig.
    • Du finner ikke selve kroken eller hvor den skal? Den skal ligge i reservehjuls brønnen.
    • Fikk for meg at jeg skulle kikke etter slepekrok til bruk foran på min Kodiaq men jeg fant den ikke.  Kan heller ikke se at instruksjonsboka sier noe om hvor jeg finner den. Jeg har tilhengerfeste bak men øye til å skru på fremme finner jeg ikke. Noen som vet?
    • Hei, Har opplevd noe ustabilitet på serveren siste uken blant annet, så jeg ønsker å flytte forumet over til ny server sent fredag kveld. Vil være noe nede tid iforbindelse med flyttingen og oppdatering av dns servere! Håper ikke dette vil medføre for mye ulemper     Marius
    • Sjekket i dag og modellskiftet er flyttet til uke 29 nå, det var tidligere uke 21/22. 
    • Velholdt, praktisk og økonomisk familiebil med veldig god plass for både passasjerer og bagasje selges
    • Det er sort røyk som er problemet forresten? Eller grå/hvit røyk? Er det sort røyk det er snakk om, er det som oftest alltid brennkammeret som må byttes. (Usikker på om det går an å rense brennkammeret.) Du nevner du har mye småkjøring. Som oftest er da problemet at webastoen går veldig kort tid, da får den ikke nok varme til å brenne seg ren, brennkammeret soter ned, og du får problemer med at det ryker. Webastoen er anbefalt å gå minst 30 minutter for å unngå slike problemer.  
    • Ligger vel i garasjen. Skal de sendes, eller vil du hente dem? Befinner seg i Trondheim
    • Det ryker etter smo kjøring, er det noe som må renses etter hvert ? takk for svaren 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display. Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten? https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !    

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...