Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Kingbee

Standardutstyr på Style

Recommended Posts

Noen som kan si meg hva som er standard utstyr på Style 1.4 TSI 150HK, kombi?

Blir litt forvirret av konfiguratoren, da det er ekstrautstyr der som jeg trodde var standard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @Kingbee  :) 

 

 

Det hjelper å se i prislista i stedet @Kingbee, for da er det enklere å hva som er inkludert eller ikke. Jeg har selv en  Superb 2016 Style utgave, men er det noe spesielt du lurer på av det som er std utstyr? Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan jeg har satt sammen min Style utgave med utstyrspakker og annet ekstrautstyr i tillegg.

 

Her kan du se prislista til Superb, og den synes jeg er mye bedre å se i enn konfiguratoren, for den er ikke oppdatert,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_superb_201608.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foreløpig ekstrautstyr, usikker på de med spørsmålstegn.

Parkeringsassistent

Canton sound system

Climatronic 3-soner ?

Elektrisk bakluke

Skinnseter

Columbus ?

Baksetepakke

Trafikkskiltgjenkjenning

Oppvarmet frontrute

 

Med sunset mørke sidevinduer bak, er det vel unødvendig med solgardin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av det du har listet opp her @Kingbee, så er det kun parkeringsassistent og skinnseter jeg ikke har, og skinnsetene er den største grunnen til at jeg valgte Style fremfor L&K...........

Jeg valgte å kjøre tilleggspakker slik som;

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Bagasjeromspakke for st.vogn
  • Baksetepakke

I tillegg så valgte jeg;

  • Metallic lakk
  • El.passasjersete med speil med minne og gulvbelysning i baksetet
  • Knapp for nedfelling av baksetet (fra lasterommet)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Foldbart tilhengerfeste

Skulle jeg ha bestilt bil i dag, så hadde jeg også tatt med F1 giring/hendler på rattet, parkeringsassistent og varme i rattet. Ikke at jeg trenger F1 giring, men med den motoren jeg hadde valgt så hadde det vært enklere å være litt mer «aktiv», uten at det skal kjøres hardt/fort av den grunn, for det gjør jeg ikke. Men jeg synes det er morsommere å kjøre litt mer «manuelt» enn hva en DSG kasse kan gjøre for meg i auto eller hva en gjør med DSG spaken, og da gir de hendlene på rattet en enklere mulighet til det :) 

 

Jeg valgt de pakkene fordi det ble en del billigere enn å dele det opp fordi det var så mye i pakkene jeg ville ha med uansett, men når jeg bestilte min bil i vinter så var det ikke det samme utstyret som var standard på Style som det det er i dag.

Jeg måtte bl.a. velge Columbus for å få stor skjerm, det er det ikke så sikkert at jeg hadde gjort i dag, men Businesspakke 2 inneholder jo noe mer jeg likevel skulle hatt med, slik som DCC og ryggekamera, så jeg hadde nok fremdeles valgt business pakken.

 

Solgardinene i bakdørene er faktisk mer praktiske og fornuftige enn hva en skulle tro, de mørke vinduene er ikke så mørke, så de gardinene hjelper mye når sola er sterk. Har 2 tenåringer som er meget begeistret for dem.

3 sone klima kan jvi fint klare oss uten, det settes mye mer pris på baksetevarmen og Webasto i vår familie, enn den 3. sonen på klima anlegget. Men Webasto kjøper jeg aldri en bil uten igjen, det er bare helt gull :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leste en plass (tror det var autoexpress), at dcc egentlig er unødvendig til akkurat denne modellen. Så jeg er litt usikker på om jeg trenger det.

Ser at det koster 10K å oppgradere til Columbus...det kan det vel ikke være verdt?

Tenkte svart skinn pga to unger i baksetet.  De begynner riktignok å bli store (10 og 13), men likevel..

Er også usikker på parkeringsvarmer....har garasje, og bruker sjelden bilen på morgenen.

Skal jeg ha ryggekamera så må jeg ha bakrutevisker...? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er jo st.vogna og «sedan» utgaven like store, med den samme akselavstanden, så det med DCC hadde i hvert fall jeg valgt, men det er jo ikke dermed sagt at du trenger det av den grunn. Men de aller fleste testene jeg har lest har bare positive ting å si om DCC, og at de setter pris på det.

DCC senker jo bilen 10mm i forhold til standard understell, så hva som passer best til ditt behov er det jo ikke så enkelt å svare på, men som nevnt, etter nå 8 mnd og 18.500km med Superb, så er jeg ikke i tvil, jeg hadde definitivt valgt med DCC.

 

Det med Columbus måtte jeg velge for å få den største skjermen, men det er jo standard fra Amundsen i dag, så det er jeg enig med deg i. Men som sagt, i den pakken så ligger det også DCC som jeg ville ha med, + at jeg ville ha den største skjermen 8" vs 6,5" som Amundsen hadde når jeg bestilte bilen vår. så inneholder jo Columbus noen flere funskjoner, men om du har behov for de er jo en helt annen sak. 

 

Jeg liker ikke skinn av flere grunner, så derfor ville ikke vi ha det, men du verden så praktisk det kan være. Mine grunner er kalde om vinteren, varme/klamme om sommeren, og så er det litt «glatt» å sitte på, det var en slik oppfatning fra oss alle 4 her, og da var ikke skinn det rette valget for oss. Men delskinn og Alcantara som min bil ble levert med er en meget enkel ting og vedlikeholde det også, vi har to jenter på 13 og 17 år.......

Men den største grunnen til at jeg ikke valgte skinn i min bil, var likevel at det kun var det brune skinnet da. Nå som jeg hadde kunnet få L&K med sort skinn, så hadde jeg nok mest sannsynlig valgt det likevel, fordi det er så kostbart å «oppgradere» en Style med utstyrspakker og annet ekstrautstyr, og så får en likevel ikke alt utstyret som L&K har. Og uansett hvor mye en «oppgraderer» en Style utgave, så er det fremdeles «bare» en Style når en skal bytte den inn eller evt selge den videre om en stund............

 

Ryggekamera er ikke så praktisk som det høres ut som heller, for etter en liten kjøre tur på dagens veier (salt) så er det umulig å se noe som helst igjennom det. Grunnen til at du må velge med bakrutepusser, er at det nå er standard  med spyler på ryggekameraet, men for å aktivere det, så må en pusse spyle bakruta. jeg ville heller ikke hatt bakrutepusser på den utgaven av Superb, det ødelegger litt av designet etter min mening.

 

Min bil står også i garasje, og jeg har arb.bil i tillegg, men nå er det ikke alltid bilen står i garasjen om en er på jobb eller borte i en eller annen anledning, og Webasto kan en jo også bruke som kjørevarmer i tillegg, og da har motoren 90 grader etter en liten kilometer eller to. Så det hadde jeg definitivt tatt med, men igjen, det er jo kun min personlige mening da. Det er også en «billig» sak å få levert fra fabrikken, for de koster 25 - 30.000,- om en skal ettermontere dem. Samt at en også får baksetevarme og en nettpakke i tillegg om en velger Vinterpakken som 5 dørs, så det er definitivt verdt hver eneste krone av de 7.600,- (+ 1.000,- for bensinutgaven) det koster etter min mening.

 

Svingbart/foldbart hengerfeste er også noe jeg hadde tatt med, fordi det vil koste mye mer å montere det i etterkant, men det er klart at om en aldri bruker hengerfeste, så bør en jo ikke velge det............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Webasto er sånt som er kjekt å ha, om ikke fordi du bruker det, så vil det definitivt gjøre bilen enklere å selge da mange etterspør dette utstyret. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørs om det kanskje er like lurt å gå for L&K heller...spesielt nå som den kommer i svart skinn.

Men hva mener dere om 1.4 150hk? Det høres jo lite ut med 1.4, men det sies jo mye godt om den på diverse bilsider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en flott motor uten tvil, jeg hadde forgjengeren til den (1,4/140hk) i min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014), og den gikk både rimelig og var relativt pigg.

Men jeg bestemte meg ganske tidlig for at jeg ville opp (minst) et hakk i motorstørrelse når jeg skulle ha en så stor bil som Superb.

Så jeg valgte 1,8/180hk motoren, og det angrer jeg ikke på, den passer veldig godt til den bilen. Det eneste jeg ikke liker er at Skoda har satt inn "feil" girkasse i kombinasjon med den motoren. DSG 7 kassa tåler kun 250nm dreiemoment, og da har de klart kunststykket og tune ned motoren jeg har fra 320nm -----> 250nm for at den skal passe med girkassa, i stedet for å gi den DSG 6 kassa som tåler et høyere dreiemoment. Nå skal det sies at det ikke er verdens største problem, for det er krefter nok og det fungerer helt greit, den bare girer litt oftere ned når bilen er fullastet.

Så skulle jeg ha bestilt en ny Superb i dag, så hadde jeg valgt 2,0/220hk i L&K versjon med noen få tillegg, det er basert på min egen brukererfaring etter å ha hatt Superb nå i rett over 8mnd. Det er ikke nødvendig med den motoren, men jeg er bare skuffet over denne løsningen Skoda har valgt med tanke på valg av girkasse, for det er som sagt krefter nok i 1,8/180hk, uten tvil. Men jeg personlig hadde ikke valgt mindre motor enn 1,8/180hk, den saken er helt klar.

Jeg har ikke kjørt Superb med 1,4/150hk, men jeg har prøvet en Passat med den motoren, og den føltes litt "undermotorisert" ut når det var flere personer i bilen, og vi skulle akselerere ut på E6. Det støyet vesentlig mer enn det flyttet seg etter min mening, og det føltes litt "seigt og tregt" ut. At den motoren holder er det heller ingen tvil om, men da ville jeg ikke hatt med meg flere personer og fullt lasterom så veldig ofte. Det vil jo også gjøre at den blir dyrere å kjøre med, når den blir belastet hardere pga vekt, så mitt valg er minimum 1,8/180hk TSi motor basert på vårt bruk og behov. Som da er svært ofte 4 personer 2 foreldre og 2 tenåringer, med endel treningsbagger flere ganger i uka, og en del kjøring til en hytte vi leier en del ganger i året.

Til Octavia så kunne jeg ha klart meg med 1,4/150hk motoren, men i en så stor bil som Superb er, så er den etter min mening (og erfaring) i snaueste laget.

Men likevel så er det jo ikke enkelt å si hva andre burde velge av motor og utstyrsversjon, motoren har jeg jo begrunnet mitt synspunkt på, utstyrsmessig så hadde jeg i dag valgt L&K versjonen pga prisen på utstyrspakker og annet ekstra utstyr. Det jeg vil ha av utstyr blir billigere med L&K, enn det gjør med en "oppgradert" Style versjon, og likevel så får en mer utstyr i L&K, fordi det er ikke alt som er tilgjengelig som ekstrautstyr i Style. Om en har behov for det er nå en sak, men det gjør mye med innbytte verdien og hvor populær bilen er i innbytte, og det samme vil jo også gjelde for valg av motor.

 

EDIT: Bare for å poengtere og tydelig gjøre en ting, jeg mener altså ikke at en har behov en 2,0/220hk bensinmotor i Superb på noen som helst måte, jeg ville kun ha valgt den motoren for å få det dreiemomentet en fullastet bil har behov for uten å måtte gire ned og kjøre på et høyere turtall enn nødvendig i motbakker og ved akselerasjon. Den motoren gir et dreiemoment på 350nm, og det er mer riktig for en bil av denne størrelsen når den er fullastet, som jeg kjører en del med.

1,8/180hk hadde holdt i massevis, bare ikke de hadde benyttet en DSG kasse som ikke tåler hva motoren egentlig gir, og sette ned dreiemomentet fra 320nm -----> 250nm er for dumt, her har de rett og slett brukt feil girkasse til denne bilen/motoren etter min mening. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Jo det er nok Møller Norge som avgjør det, men det kommer nok mye an på hva de gjør når de allerede har VW Passat Alltrack........ Men jeg støtter deg absolutt i at en Scout utgave vil kunne være praktisk praktisk her i Norge, selv om jeg personlig ikke ville ha valgt det på nytt. Jeg er nok mer der at en stasjonsvogn kler bedre å være en tradisjonell stasjonsvogn, og så heller la Scout være mer tilpasset til biler som f.eks. Kodiaq og Karoq, men det er selvfølgelig bare en personlig synsing.......   Så når Octavia VI blir lansert i løpet av høsten, så vil det for meg være den tradisjonelle utgaven som frister meg mest, jeg kommer nok ikke til å velge flere utgaver av Scout....... Det blir litt for mye sort plastikk som egentlig ikke har så stor misjon slik jeg har fått en erfaring med så langt., men et litt høyere understell og ekstra beskyttelse under bilen er absolutt en stor fordel om en har mye kjøring på dårlige veier.  
    • Jeg er meget fornøyd med min Octavia, og det har heller ikke vært noen problemer så langt med den. Etter å ha hatt den siden Juli 2018 så har jeg vel dannet meg den erfaringen at jeg ikke kommer til å velge en stasjonsvogn Scout en gang til. Er ikke så fornøyd med all denne sorte plastikken og de grå feltene på fangeren foran og bak, men det er selvfølgelig bare min personlige mening   Fordelene med et forhøyet understell og ekstra beskyttelse under bilen ser jeg absolutt fordelene med om en kjører mye på dårlige veier.   Jeg laget en liten bildeserie i mens jeg ventet på min bil i fjor sommer med forskjellige løsninger for fjerning av emblemer, og jeg valgte tilslutt å fjerne alt sammen, bortsett fra det runde Skoda merket. Her er tråden jeg laget på dette, Legger også ved et skjermbilde av min egen bil fra dagen etter at jeg hentet den, Så emblemer kommer jeg til å fortsette å fjerne på de neste bilene jeg kjøper også, bortsett fra slike som det runde Skoda merket på bakluken. Har gjort det på de 3 siste bilene jeg har hatt, og kan bare si at jeg angrer på at jeg ikke har gjort det på flere tidligere også   Har også original Sunset fra før av, og varmetrådene synes jo forsåvidt, men det måtte jeg faktisk gå i garasjen for å se, så det er  på ingen måte fremtredende eller skjemmende etter min mening. Men hva andre synes er det jo ikke så godt å si........
    • Det vil overraske meg stort om Superb Scout ikke blir lansert i Norge. Da gjør Skoda (er det Møller som bestemmer dette?) et veldig dumt valg, iallefall etter min mening. Scout selger ganske bra på alle de andre modellene, og modellen er som hånd i hanske for norske forhold.
    • Takk @Superb lll!   Ja, jeg spør kanskje litt generelt, men jeg er vel bare ute etter tips til saker som kan være verdt å gjøre som jeg ikke har tenkt på selv. Har f.eks vurdert takspoiler slik som RS-utgaven har, men jeg er usikker på hvordan dette blir på Scout... Emblemer har jeg vurdert å fjerne, må tygge litt på den. Jeg ser absolutt det praktiske ved å fjerne de. Koding av baklys var ikke så dumt, og en billig penge for litt ekstra sikkerhet. Jeg regner med du er fornøyd med Scouten? Vi har vel så og si identiske biler så vidt jeg kan huske. Jeg har original toning ja. Jeg la ikke merke til varmetrådene når jeg hentet bilen fra forhandleren i dag. Men har studert det litt nå, og jeg synes ikke de er spesielt synlig, men det er mulig å se de. Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut.
    • Hadde du original toning? (Sunset) Vi har sotingen fra fabrikk men synes den er for lys og jeg vurderer å legge ekstra, men er redd varmetrådene i bakruten blir synlige, ble de det hos deg?
    • Er jo ikke sikkert at det vil koste noe ekstra heller for de mest utstyrte utgavene slik som Style, Sportline og L&K, og evt Scout om det stemmer at den blir lansert i Norge....... For det kan jo være slik det ble på Octavia, den finnes jo kun med LED her i Norge. Det samme har jo Opel gjort på en del modeller, de leverer kun den største utstyrsutgaven her i Norge, og da er LED Matrix std. lysutrustning. Det er jo lov å håpe da  
    • Synes du har gjort veldig mye bra med bilen din her nå @OctaviaScout   Gassdempere til panseret har jeg selv igjen å anskaffe, men får satse litt på at det kanskje kan skje i løpet av sommeren........ Tja hva du kan gjøre ellers, kommer jo veldig an på i hvilke baner du tenker. Altså om du skal gjøre noe med det tekniske og/eller du ønsker å forandre noe annet. Selv har jeg fått fjernet alle emblemer på bakluken, og det synes jeg ble en mye renere look bak på bilen, i tillegg så er det lettere å holde ren når det ikke samler seg vann/søle/skitt i alle disse bokstavene. Jeg har også lagt på en ekstra soting på vinduene fra B stolpen og bakover, og i tillegg så bestilte jeg en koding til baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysa) foran. Så nå er det tente baklys på bilen uansett lys -og kjøreforhold, og det synes jeg er fornuftig slik at en også blir litt mer lagt merke til i skumring og/eller korte underganger/tuneller, som er såpass korte at lyssensoren ikke aktiverer nærlysa. Kosta ca 600,- og var gjort på noen få minutter. Det er det noen som synes er fornuftig å gjøre, mens andre ikke deler den oppfatningen, så her er det i høyeste grad opp til enhver hva de vil gjøre.  
    • Hei igjen! Tenkte å oppdatere litt her. Har gjort litt småtterier med bilen den tiden jeg har hatt den (ett år i juli): Tectylbehandling Gassdempere til panseret Alt av interiørbelysning er byttet til LED (Osram) Tåkelys er byttet til LED (Osram). Disse passet overraskende godt til LED-stripene. Og i dag: sotet vinduer fra B-stolpe og bak. Eksisterende toning er alt for lys etter min mening, så dette synes jeg ble meget bra. Lakkbehandling droppet jeg, men jeg ser i ettertid at man kanskje skulle gjort det. Etter å ha tatt vårvasken ser jeg at det har kommet mange riper og små skrammer i lakken etter folk som har slengt døren i, eller subbet borti når bilen har stått parkert. Irriterende, men lite å gjøre med det. Så får håpe en runde med polish fikser noe. Er forøvrig meget fornøyd med bilen, den leverte på alle punkter som vinterbil (kjører en del til fjells)! Noen forslag til annet som kan være verdt å gjøre med bilen? 🤔
    • Hehe, jeg ble litt opptatt med et oppdrag på jobben, og hadde tenkt til å nevne det her etterpå, men da var en for sent ute gitt.......   Spennende å se om Scout utgaven også blir lansert i Norge da, regner vel med det egentlig, men en kan jo aldri vite......... For det finnes jo enkelte motor og girkasse kombinasjoner av nåværende Superb utgave som ikke er tilgjengelig i Norge.
    • Ser slik ut ja, @Marius! Skulle akkurat til å skrive den samme observasjonen 😄
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Har sagt det før og sier det igjen, den rødfargen sammen med de sorte Sportline detaljene er utrolig flott! 😊 Du kan gjerne også lage en egen tråd på bilen din her @BGB https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/ De fleste av oss har vel laget egne tråder på bilene våre der, så det er kanskje derfor det ikke legges ut så mange flere bilder i tråden du har startet her. Jeg personlig har hverken flere bilder eller en bil det er så veldig spennende å legge ut flere bilder av, men jeg liker veldig godt initiativet ditt for mer aktivitet/flere bilder av de mange flotte bilene som medlemmene her har 👍 😊
    • Får spamme litt mer bilder da i håp om at flere hiver seg med i tråden.  Velvet Red Metallic i solen:
    • De originale 20» blir mest sannsynlig vinterhjul etterhvert og nye helt sorte 21» blir sommerhjul.  Baklysene skal ikke kodes på med DRL her i gården nei, liker at dem er av på dagtid Men mulig det blir kodet andre småting frem    
    • Kodiaq gjør seg utrolig flott i denne rødfargen og de sorte detaljene, så den er virkelig flott   Ja litt mørkere vinduer bak synes jeg absolutt gjør seg, men det er det sikkert ikke alle som er enige i, jeg synes som sagt at den originale toningen på Sunset er i lyseste laget. Felgene synes jeg også er veldig flotte til denne bilen, fint design og jeg liker veldig godt sammensettingen av polerte alukanter og antrasitt fargen. Har nesten det samme designet og utseendet til min bil, mens mine vinterfelger synes jeg rett og slett blir for mørke/dystre. Men der hadde jeg ikke stemmerett en gang, for det avgjorde fruen sammen med selger...........   En annen ting jeg har gjort (bestilt) til min Octavia er koding på baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysene) foran. Det er nok en original programmering for flere andre europeiske land så jeg i fjor sommer, for det var det i hvert fall en del biler fra andre land som hadde. Nå vet jeg jo at du har god kunnskap på dette med koding selv @BGB, så dette er vel noe du sikkert ordner selv om du har lyst til det........?  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...