Gå til innhold
Kingbee

Standardutstyr på Style


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan si meg hva som er standard utstyr på Style 1.4 TSI 150HK, kombi?

Blir litt forvirret av konfiguratoren, da det er ekstrautstyr der som jeg trodde var standard.

Skrevet

Hei og velkommen @Kingbee  :) 

 

 

Det hjelper å se i prislista i stedet @Kingbee, for da er det enklere å hva som er inkludert eller ikke. Jeg har selv en  Superb 2016 Style utgave, men er det noe spesielt du lurer på av det som er std utstyr? Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan jeg har satt sammen min Style utgave med utstyrspakker og annet ekstrautstyr i tillegg.

 

Her kan du se prislista til Superb, og den synes jeg er mye bedre å se i enn konfiguratoren, for den er ikke oppdatert,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_superb_201608.pdf

Skrevet

Foreløpig ekstrautstyr, usikker på de med spørsmålstegn.

Parkeringsassistent

Canton sound system

Climatronic 3-soner ?

Elektrisk bakluke

Skinnseter

Columbus ?

Baksetepakke

Trafikkskiltgjenkjenning

Oppvarmet frontrute

 

Med sunset mørke sidevinduer bak, er det vel unødvendig med solgardin?

Skrevet

Av det du har listet opp her @Kingbee, så er det kun parkeringsassistent og skinnseter jeg ikke har, og skinnsetene er den største grunnen til at jeg valgte Style fremfor L&K...........

Jeg valgte å kjøre tilleggspakker slik som;

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Bagasjeromspakke for st.vogn
  • Baksetepakke

I tillegg så valgte jeg;

  • Metallic lakk
  • El.passasjersete med speil med minne og gulvbelysning i baksetet
  • Knapp for nedfelling av baksetet (fra lasterommet)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Foldbart tilhengerfeste

Skulle jeg ha bestilt bil i dag, så hadde jeg også tatt med F1 giring/hendler på rattet, parkeringsassistent og varme i rattet. Ikke at jeg trenger F1 giring, men med den motoren jeg hadde valgt så hadde det vært enklere å være litt mer «aktiv», uten at det skal kjøres hardt/fort av den grunn, for det gjør jeg ikke. Men jeg synes det er morsommere å kjøre litt mer «manuelt» enn hva en DSG kasse kan gjøre for meg i auto eller hva en gjør med DSG spaken, og da gir de hendlene på rattet en enklere mulighet til det :) 

 

Jeg valgt de pakkene fordi det ble en del billigere enn å dele det opp fordi det var så mye i pakkene jeg ville ha med uansett, men når jeg bestilte min bil i vinter så var det ikke det samme utstyret som var standard på Style som det det er i dag.

Jeg måtte bl.a. velge Columbus for å få stor skjerm, det er det ikke så sikkert at jeg hadde gjort i dag, men Businesspakke 2 inneholder jo noe mer jeg likevel skulle hatt med, slik som DCC og ryggekamera, så jeg hadde nok fremdeles valgt business pakken.

 

Solgardinene i bakdørene er faktisk mer praktiske og fornuftige enn hva en skulle tro, de mørke vinduene er ikke så mørke, så de gardinene hjelper mye når sola er sterk. Har 2 tenåringer som er meget begeistret for dem.

3 sone klima kan jvi fint klare oss uten, det settes mye mer pris på baksetevarmen og Webasto i vår familie, enn den 3. sonen på klima anlegget. Men Webasto kjøper jeg aldri en bil uten igjen, det er bare helt gull :) 

 

Skrevet

Leste en plass (tror det var autoexpress), at dcc egentlig er unødvendig til akkurat denne modellen. Så jeg er litt usikker på om jeg trenger det.

Ser at det koster 10K å oppgradere til Columbus...det kan det vel ikke være verdt?

Tenkte svart skinn pga to unger i baksetet.  De begynner riktignok å bli store (10 og 13), men likevel..

Er også usikker på parkeringsvarmer....har garasje, og bruker sjelden bilen på morgenen.

Skal jeg ha ryggekamera så må jeg ha bakrutevisker...? 

Skrevet

Nå er jo st.vogna og «sedan» utgaven like store, med den samme akselavstanden, så det med DCC hadde i hvert fall jeg valgt, men det er jo ikke dermed sagt at du trenger det av den grunn. Men de aller fleste testene jeg har lest har bare positive ting å si om DCC, og at de setter pris på det.

DCC senker jo bilen 10mm i forhold til standard understell, så hva som passer best til ditt behov er det jo ikke så enkelt å svare på, men som nevnt, etter nå 8 mnd og 18.500km med Superb, så er jeg ikke i tvil, jeg hadde definitivt valgt med DCC.

 

Det med Columbus måtte jeg velge for å få den største skjermen, men det er jo standard fra Amundsen i dag, så det er jeg enig med deg i. Men som sagt, i den pakken så ligger det også DCC som jeg ville ha med, + at jeg ville ha den største skjermen 8" vs 6,5" som Amundsen hadde når jeg bestilte bilen vår. så inneholder jo Columbus noen flere funskjoner, men om du har behov for de er jo en helt annen sak. 

 

Jeg liker ikke skinn av flere grunner, så derfor ville ikke vi ha det, men du verden så praktisk det kan være. Mine grunner er kalde om vinteren, varme/klamme om sommeren, og så er det litt «glatt» å sitte på, det var en slik oppfatning fra oss alle 4 her, og da var ikke skinn det rette valget for oss. Men delskinn og Alcantara som min bil ble levert med er en meget enkel ting og vedlikeholde det også, vi har to jenter på 13 og 17 år.......

Men den største grunnen til at jeg ikke valgte skinn i min bil, var likevel at det kun var det brune skinnet da. Nå som jeg hadde kunnet få L&K med sort skinn, så hadde jeg nok mest sannsynlig valgt det likevel, fordi det er så kostbart å «oppgradere» en Style med utstyrspakker og annet ekstrautstyr, og så får en likevel ikke alt utstyret som L&K har. Og uansett hvor mye en «oppgraderer» en Style utgave, så er det fremdeles «bare» en Style når en skal bytte den inn eller evt selge den videre om en stund............

 

Ryggekamera er ikke så praktisk som det høres ut som heller, for etter en liten kjøre tur på dagens veier (salt) så er det umulig å se noe som helst igjennom det. Grunnen til at du må velge med bakrutepusser, er at det nå er standard  med spyler på ryggekameraet, men for å aktivere det, så må en pusse spyle bakruta. jeg ville heller ikke hatt bakrutepusser på den utgaven av Superb, det ødelegger litt av designet etter min mening.

 

Min bil står også i garasje, og jeg har arb.bil i tillegg, men nå er det ikke alltid bilen står i garasjen om en er på jobb eller borte i en eller annen anledning, og Webasto kan en jo også bruke som kjørevarmer i tillegg, og da har motoren 90 grader etter en liten kilometer eller to. Så det hadde jeg definitivt tatt med, men igjen, det er jo kun min personlige mening da. Det er også en «billig» sak å få levert fra fabrikken, for de koster 25 - 30.000,- om en skal ettermontere dem. Samt at en også får baksetevarme og en nettpakke i tillegg om en velger Vinterpakken som 5 dørs, så det er definitivt verdt hver eneste krone av de 7.600,- (+ 1.000,- for bensinutgaven) det koster etter min mening.

 

Svingbart/foldbart hengerfeste er også noe jeg hadde tatt med, fordi det vil koste mye mer å montere det i etterkant, men det er klart at om en aldri bruker hengerfeste, så bør en jo ikke velge det............

Skrevet

Webasto er sånt som er kjekt å ha, om ikke fordi du bruker det, så vil det definitivt gjøre bilen enklere å selge da mange etterspør dette utstyret. 

Skrevet

Spørs om det kanskje er like lurt å gå for L&K heller...spesielt nå som den kommer i svart skinn.

Men hva mener dere om 1.4 150hk? Det høres jo lite ut med 1.4, men det sies jo mye godt om den på diverse bilsider.

Skrevet

Det er en flott motor uten tvil, jeg hadde forgjengeren til den (1,4/140hk) i min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014), og den gikk både rimelig og var relativt pigg.

Men jeg bestemte meg ganske tidlig for at jeg ville opp (minst) et hakk i motorstørrelse når jeg skulle ha en så stor bil som Superb.

Så jeg valgte 1,8/180hk motoren, og det angrer jeg ikke på, den passer veldig godt til den bilen. Det eneste jeg ikke liker er at Skoda har satt inn "feil" girkasse i kombinasjon med den motoren. DSG 7 kassa tåler kun 250nm dreiemoment, og da har de klart kunststykket og tune ned motoren jeg har fra 320nm -----> 250nm for at den skal passe med girkassa, i stedet for å gi den DSG 6 kassa som tåler et høyere dreiemoment. Nå skal det sies at det ikke er verdens største problem, for det er krefter nok og det fungerer helt greit, den bare girer litt oftere ned når bilen er fullastet.

Så skulle jeg ha bestilt en ny Superb i dag, så hadde jeg valgt 2,0/220hk i L&K versjon med noen få tillegg, det er basert på min egen brukererfaring etter å ha hatt Superb nå i rett over 8mnd. Det er ikke nødvendig med den motoren, men jeg er bare skuffet over denne løsningen Skoda har valgt med tanke på valg av girkasse, for det er som sagt krefter nok i 1,8/180hk, uten tvil. Men jeg personlig hadde ikke valgt mindre motor enn 1,8/180hk, den saken er helt klar.

Jeg har ikke kjørt Superb med 1,4/150hk, men jeg har prøvet en Passat med den motoren, og den føltes litt "undermotorisert" ut når det var flere personer i bilen, og vi skulle akselerere ut på E6. Det støyet vesentlig mer enn det flyttet seg etter min mening, og det føltes litt "seigt og tregt" ut. At den motoren holder er det heller ingen tvil om, men da ville jeg ikke hatt med meg flere personer og fullt lasterom så veldig ofte. Det vil jo også gjøre at den blir dyrere å kjøre med, når den blir belastet hardere pga vekt, så mitt valg er minimum 1,8/180hk TSi motor basert på vårt bruk og behov. Som da er svært ofte 4 personer 2 foreldre og 2 tenåringer, med endel treningsbagger flere ganger i uka, og en del kjøring til en hytte vi leier en del ganger i året.

Til Octavia så kunne jeg ha klart meg med 1,4/150hk motoren, men i en så stor bil som Superb er, så er den etter min mening (og erfaring) i snaueste laget.

Men likevel så er det jo ikke enkelt å si hva andre burde velge av motor og utstyrsversjon, motoren har jeg jo begrunnet mitt synspunkt på, utstyrsmessig så hadde jeg i dag valgt L&K versjonen pga prisen på utstyrspakker og annet ekstra utstyr. Det jeg vil ha av utstyr blir billigere med L&K, enn det gjør med en "oppgradert" Style versjon, og likevel så får en mer utstyr i L&K, fordi det er ikke alt som er tilgjengelig som ekstrautstyr i Style. Om en har behov for det er nå en sak, men det gjør mye med innbytte verdien og hvor populær bilen er i innbytte, og det samme vil jo også gjelde for valg av motor.

 

EDIT: Bare for å poengtere og tydelig gjøre en ting, jeg mener altså ikke at en har behov en 2,0/220hk bensinmotor i Superb på noen som helst måte, jeg ville kun ha valgt den motoren for å få det dreiemomentet en fullastet bil har behov for uten å måtte gire ned og kjøre på et høyere turtall enn nødvendig i motbakker og ved akselerasjon. Den motoren gir et dreiemoment på 350nm, og det er mer riktig for en bil av denne størrelsen når den er fullastet, som jeg kjører en del med.

1,8/180hk hadde holdt i massevis, bare ikke de hadde benyttet en DSG kasse som ikke tåler hva motoren egentlig gir, og sette ned dreiemomentet fra 320nm -----> 250nm er for dumt, her har de rett og slett brukt feil girkasse til denne bilen/motoren etter min mening. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...