Gå til innhold
Tomnep88

Kjøp av skvettlapper til Superb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei?

Dette er nok et teit spørsmål, men siden jeg ikke kan det spør jeg likevel?

Sitter fortsatt å venter på bilen min som er bestilt og ikke kommer før i februar, men ser det er flere som anbefaler skvettlapper her og tenkte da at jeg skulle investere i dette, men ser på skodabutikken.no (https://www.skodabutikken.no/shop/no/skoda/tilbehor-til-din-skoda/utvendig-utstyr/skvettlapper/skvettlapper-foran-skoda-superb-2015->-3v0075111-p) at dette er kun til foran, men finner ikke til bak, er det noe forskjell?

følger dette med på  Superb L&K?

noen andre tips som bør investeres i?

kommer i tillegg til dette å investere i lastebedkytter da bikkja er er dråg på 40 kg?

Takker for alle svar?

Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg er blandt de som anbefaler skvettlapper både foran og bak, fordi jeg selv har kjørt ca 6 mnd uten bak, og der er fangeren nesten helt fri for klarlakk i underkant av fangeren, og da har jeg kjørt mer 98% av min kjøring på asfalt.

Det er forskjellige skvett lapper til foran og bak, og de følger ikke med uansett hvilken utstyrsutgave du har kjøpt, men en hyggelig selger kan selvfølgelig inkludere det i kjøpet :) 

Det samme gjelder klar folie oppå støtfangeren bak, det har jeg også fått lagt på min bil i etterkant og den er virkelig verdt det.

Nå finnes det jo flere muligheter her, blandt annet en lastekantbeskytter i metall også, men den er kostbar og litt vanskelig å legge på. alene for den må limes. Og t.o.m. i bruksanvisningen så står det anbefalt med to mann for å holde den riktig. Jeg har den i esken nede i kjelleren, så det er derfor jeg vet dette :) 

Men igjen, dette er jo noe du kan snakke med forhandleren/verkstedet om også, så gjør de helt sikkert dette for deg.

Jeg fikk beskjed om at den ikke kunne leveres, og dermed så la de på folie for meg i stedet, men etter et par mnd så ringte selgeren og sa at de hadde fått dem inn likevel, så jeg kunne bare hente en under forutsetningen av at jeg monterte den selv.. Men siden jeg har folien der, så lar jeg den sitte inntil den blir skadet e.l., så får jeg se hva jeg evt gjør med lastekantbeskytteren da...........

Matte i lasterommet er en smart investering, men det skal du kanskje ha uansett så lenge du skal ha med deg en hund?

 

Skjermbilde 2017-01-11 kl. 18.37.56.png 

EDIT:

Når det gjelder skvettlapper, så er det her bilde av dem bak, og varenummer for både foran og bak ligger i teksten under bildet :)

Skjermbilde 2017-01-11 kl. 18.46.18.png

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Skvettlapper, lastekantbeskyttelse og matte til lasterommet støtter jeg! Spesielt den matta til bagasjerom du som har en hund på størrelse med et lite menneske :D

Skrevet

Supert? 

Takker for svar og skvett-lapp-varenummer?

Matten har jeg bestilt så den ligger klar alt?

Tenkte som du sier @Superb lll nesten som en nødvendighet med tanke på hund.??

husker du sånn ca prisen på skvettlappene?

@Tor2r stemmer det, står han på 2 bein er han nesten 165 høy?

Så derfor jeg må ha Superb, eneste som har plass til en liten ponny baki?

Skrevet

Foran fikk jeg med i handelen, men da tenkte jeg ikke på bak. Men ble jo klar over behovet etterhvert som jeg kjente at klarlakken var i ferd med å bli sandblåst i underkant av fangeren bak. Så de bestilte jeg i etterkant, de kostet ikke så mange kronene 2 - 300,- tror jeg det var, og så betalte jeg ca 800,- totalt ferdig på bilen for de bak.

Men her kan du kanskje få til en liten deal med selgeren din, så lenge bilen ikke er levert enda, det skader jo i hvert fall ikke å spørre :) 

Skrevet

 Det var jo ikke så galt da, sender selgeren  en mail med engang tenker jeg?

Takker for raske  og gode svar alle sammen?

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg synes dette er utrolig merkelig Skoda fenomen! Tar man seg en kjøretur, finner man knapt biler med skvettlapper, foruten Skoda selvsagt! Du finner i alle fall ingen premiummerke med skvettlapp! Som @Superb lll sier så er hans superb nærmest sandblåst etter 6 mnd? Mine Skodaer har også blitt temmelig fort stygge... Har kjørt BMW'er, Ford etc og problemet har vært helt fraværende i forhold uten skvettlapper! Har vært penere lakk på en BMW som har gått 150 000 km enn en Skoda som har gått 20 000km.Må være elendig/tynn lakk på Skoda? Noen fler meninger om dette? 

Beklager å kuppe tråden litt....

Skrevet

Tja, om det er et Skoda (eller VAG etter 2014 mod) fenomen eller ikke skal jeg ikke si så mye om @Salcin, men det var helt annerledes i underkant av bakre støtfanger på min VW Golf st.vogn 2014 mkVll etter 2 år og 5 mnd (som det aldri ble montert skvettlapper bak på) enn det var etter kun 6 mnd med min Superb, og veiene jeg kjører på har jo ikke forandret seg så mye. Men i rettferdighetens navn så kjørte jeg ca 15.000km i året med Golfen, Superben kjørte jeg ca 25.000km i løpet av det første året (men Golfen hadde totalt kjørt 34.000km når den ble byttet inn, og fremdeles ikke matt i underkant av bakre støtfanger).......

Om det er klarlakken som ligger oppå som er tynnere/dårligere nå vet jeg ikke, men det var stor forskjell på de to bilene i underkant av bakre fanger (min forrige bil var sølv metallic). Superben er helt matt i underkant av fangeren bak og flekker seg utrolig godt fast, det hjelper ikke å polere heller, for det er tydeligvis ingen klarlakk å polere blank her. Renser og får bort flekkene, polerer opp igjen, men glansen og den glatte overflaten er ikke der lenger..........

 

Skrevet

Nei, hadde samme problemer med min forrige, og den hadde ikke gått mer enn 20 000km, og kun på asfaltveier... skremmende dårlig er min mening :( Lakken delvis borte og det som er der er matt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...