Gå til innhold
Superb lll

Diesel forbud i Oslo


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har faktisk det varslede dieselforbudet blitt vedtatt, og gjelder fra førstkommende tirsdag. Så jeg er glad jeg ikke har eller skal ha en dieselbil, selv om jeg ikke bor i Oslo.

 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/dieselforbud/

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag/66638488

 

Kanskje noe å tenke på for de som blir rammet av dette,

http://www.dagbladet.no/nyheter/tidenes-storste-svindel-av-bilistene-er-na-realitet/66638835

 

EDIT:

Har jo lest noen steder tidligere at enkelte har trodd/ment at EURO 6 dieselmotorene ikke ville bli rammet av et slikt forbud, men de er ikke fritatt, kun de tyngre kjøretøyene som har EURO Vl som det står i skrivet fra Oslo kommune.

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Tenkte jeg skulle skrive noe om det her ja, men kom ikke så langt.

Man kommer jo seg litt rundt. Men er vel rimelig umulig å ikke komme innom kommunensveier.

Så er det håndhevingen av dette her da... politiet sier de skal trå til. Men blir vel neppe flere kontroller eller patruljer av den grunn.

Kommer sikkert en artikkel som dette; "Arild er første nordmann som ble bøtelagt for dieselbruk"

Skrevet

Det kommer garantert til å bli noen som blir bøtelagt her for å statuere et eksempel for hva som skjer om en bryter dette forbudet. Det er jo pga forurensing dette her, så noe må de jo gjøre, men om det er det rette tiltaket når forrige regjering oppfordret til å kjøpe bil med dieselmotor fordi de forurenset mindre blir jo kanskje litt feil. Er jo mindre CO2 fra en dieselmotor, men NO2 (NOx) er jo høyere fra en dieselmotor enn en bensinmotor. Ser jo ikke ut til at det hjelper med EURO 6 motorer heller, slik som enkelte har hevdet tidligere.

Politiet burde jo ha noen mer fornuftige oppdrag enn dette her, men tror nok dessverre at de vil bli «kommandert» til å finne noen som bryter forbudet for å statuere det eksemplet som du også skriver @Tor2r 

Det er jo lov å håpe at en tar feil, men oddsene for det tror jeg er små...........

Skrevet (endret)

Altså: ingen tilrettelegging for dem som blir rammet må jo gi kjempeutfordringer med logistikken for dem som ikke har kunnet tilpasse seg dette. Ingen restriksjoner på de store forurenserne: lastebiler, varebiler, båter til kai, vedfyring og andre forurensere: busser på diesel, drosjer, diesel-hybrider (som gjerne er store SUV'er som eieren ikke gidder å lade likevel ( eller "uheldigvis" er tom for strøm), kjøpt bare fordi de har så lave avgifter .

Hvis det er folks helse som er prioritert, så må man gå drastisk til verks og forby der det monner, og tilrettelegge med lokal utslippsfri forflytning med bane, trikk o.lign. Og så må folk gis mulighet til å tilpasse seg, og ikke bare få forbud og tullete ekstrautgifter. 

Så gjenstår det å se om luftkvaliteten blir bra av dette...... Lykke til, dere som er eller blir rammet!

Endret av Sjåføren
Skrevet

Tiltakene henger ikke på greip..,,  Tror heller ikke veldig mange kommer til å bry seg om dette, da sjansen for å bli tatt er minimal... Tror faktisk ikke politiet kommer til å prioritere dette over hode, da det kun er kommunen sitt valg og ikke staten. Politiet har hverken ressurser eller mulighet til å håndheve dette i stor grad, så blir du tatt for dette tror jeg man har uflaks. Men selvsagt skal man ta miljø på alvor, men dette er ikke veien å gå! Lag enorme parkeringsplasser i utkanten av byen ved innfartsveiene, og ett kollektivtilbud som monner, da vil man bli kvitt enorme mengder av pendler trafikk! Så slippe de som bor lokalt og må kjøre/hente barn på skole/barnehage/fritidsaktiviteter å bli rammet.

Skrevet

Ja er enige med dere der, det her blir altfor lite når man først skal sette i gang tiltak. MEN, blir spennende å se resultatet. Typisk er det om været endret seg slik at man ikke oppnår dette lokket osv. Så får vi aldri sett en evt effekt.

Skrevet

Noe må de jo finne på, men om det er rette veien å gå skal jeg være forsiktig med å uttale meg for mye om.

De gir jo ikke folk som blir rammet av dette så mange alternativer, så at enkelte føler seg lurt av forrige regjering forstår jeg godt. En annen ting er jo at det ikke føles riktig å forby noe som er helt lovlig å kjøpe i Norge, både i fortid og er det fremdeles........

 

Men noe som likevel overrasker meg litt, er at det nå er ca 2 år siden de varslet om et mulig dieselforbud den første gangen, og at dette kunne være noe de måtte ty til for å få ned forurensingen på de verste dagene i Oslo. Men likevel så fortsetter mange å kjøpe nye biler med kun dieselmotor når de både bor -og kjører bil i Oslo, og som nevnt tidligere, det hjelper heller ikke med EURO 6 dieselmotor mot dieselforbudet som enkelte har trodd heller............

Jeg har flere kollegaer som både bor -og kjører bil i Oslo, og når vi har snakket om bil så har de fortalt meg at de enten nettopp har kjøpt eller bestilt seg ny bil og da med dieselmotor, og da har jeg spurt dem, hva om det varslede dieselforbudet blir innført da? Svaret jeg har stort sett har fått, er at det aldri kommer til å skje, det får de aldri gjennomført, med EURO 6 motor så er det helt problemfritt, og da blir jeg litt overrasket over deres valg av motor så lenge de bor og kjører bil der de gjør. 

Men det får de jo gjøre som de vil med, mulig de angrer litt på det nå..........

Skrevet

Det som er utrolig her, er jo att både staten, media, og bilforhandlere har hele tiden påstått att euro6 motoren skulle få lov å kjøre selv med ett diesel forbud... Men så kan en enkelt kommune komme å kjøre over det staten har gått ut med!

Skrevet

Akkurat det er jeg enig med deg i @Salcin, at EURO 6 skulle bli rammet av et kjøreforbud er en overraskelse for mange.

 

Det har jo ikke manglet på oppslag over hva som er anbefalt og hvordan en kan bli «straffet» ved bruk av dieselbil den siste tiden om en bor -og kjører bil i de større byene i Norge som er plaget av luftforurensing ved utfordrende værforhold (kalde og stillestående luftmasser).

http://www.dagbladet.no/emne/diesel 

Men igen, EURO 6 skulle jo være fritatt for et slikt kjøre forbud, det er det ingen tvil om..........

Skrevet

Tragikomisk? Flopp? Hodeløst? Feilslått? Ja, litt av alt.

Greit nok å ville det beste for de av innbyggerene som er plaget av forurensning. Men makan til dårlig forarbeide, gjennomføring og lite målrettede tiltak. Ikke engang været ville være med på dette. Hva med de virkelig store forurenserne: vedfyringen, lastebilene, varebilene, båtene i havnene og omegn? Hvis det er så forurenset at det ikke er levelig for enkelte grupper i stor-Oslo, så må de starte med de største forurenserne. Ikke bare ta en liten gruppe som står for en veldig liten del av problemet og ødelegge for dem, uten å kompensere med f.eks. gratis kollektivtransport.

Hva med den massive gjennomgangstrafikken, trafikk som ikke skal til Oslo, men kjører gjennom verste områdene bare fordi der ikke er noen omkjøringsveier. Alt skal i ring 3 eller gjennom Opera-omrrådet. Og ingen har planer for å få omkjøringsmuligheter..... Huff!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...