Gå til innhold
Superb lll

Diesel forbud i Oslo


Anbefalte innlegg

Da har faktisk det varslede dieselforbudet blitt vedtatt, og gjelder fra førstkommende tirsdag. Så jeg er glad jeg ikke har eller skal ha en dieselbil, selv om jeg ikke bor i Oslo.

 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/dieselforbud/

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag/66638488

 

Kanskje noe å tenke på for de som blir rammet av dette,

http://www.dagbladet.no/nyheter/tidenes-storste-svindel-av-bilistene-er-na-realitet/66638835

 

EDIT:

Har jo lest noen steder tidligere at enkelte har trodd/ment at EURO 6 dieselmotorene ikke ville bli rammet av et slikt forbud, men de er ikke fritatt, kun de tyngre kjøretøyene som har EURO Vl som det står i skrivet fra Oslo kommune.

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive noe om det her ja, men kom ikke så langt.

Man kommer jo seg litt rundt. Men er vel rimelig umulig å ikke komme innom kommunensveier.

Så er det håndhevingen av dette her da... politiet sier de skal trå til. Men blir vel neppe flere kontroller eller patruljer av den grunn.

Kommer sikkert en artikkel som dette; "Arild er første nordmann som ble bøtelagt for dieselbruk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer garantert til å bli noen som blir bøtelagt her for å statuere et eksempel for hva som skjer om en bryter dette forbudet. Det er jo pga forurensing dette her, så noe må de jo gjøre, men om det er det rette tiltaket når forrige regjering oppfordret til å kjøpe bil med dieselmotor fordi de forurenset mindre blir jo kanskje litt feil. Er jo mindre CO2 fra en dieselmotor, men NO2 (NOx) er jo høyere fra en dieselmotor enn en bensinmotor. Ser jo ikke ut til at det hjelper med EURO 6 motorer heller, slik som enkelte har hevdet tidligere.

Politiet burde jo ha noen mer fornuftige oppdrag enn dette her, men tror nok dessverre at de vil bli «kommandert» til å finne noen som bryter forbudet for å statuere det eksemplet som du også skriver @Tor2r 

Det er jo lov å håpe at en tar feil, men oddsene for det tror jeg er små...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: ingen tilrettelegging for dem som blir rammet må jo gi kjempeutfordringer med logistikken for dem som ikke har kunnet tilpasse seg dette. Ingen restriksjoner på de store forurenserne: lastebiler, varebiler, båter til kai, vedfyring og andre forurensere: busser på diesel, drosjer, diesel-hybrider (som gjerne er store SUV'er som eieren ikke gidder å lade likevel ( eller "uheldigvis" er tom for strøm), kjøpt bare fordi de har så lave avgifter .

Hvis det er folks helse som er prioritert, så må man gå drastisk til verks og forby der det monner, og tilrettelegge med lokal utslippsfri forflytning med bane, trikk o.lign. Og så må folk gis mulighet til å tilpasse seg, og ikke bare få forbud og tullete ekstrautgifter. 

Så gjenstår det å se om luftkvaliteten blir bra av dette...... Lykke til, dere som er eller blir rammet!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene henger ikke på greip..,,  Tror heller ikke veldig mange kommer til å bry seg om dette, da sjansen for å bli tatt er minimal... Tror faktisk ikke politiet kommer til å prioritere dette over hode, da det kun er kommunen sitt valg og ikke staten. Politiet har hverken ressurser eller mulighet til å håndheve dette i stor grad, så blir du tatt for dette tror jeg man har uflaks. Men selvsagt skal man ta miljø på alvor, men dette er ikke veien å gå! Lag enorme parkeringsplasser i utkanten av byen ved innfartsveiene, og ett kollektivtilbud som monner, da vil man bli kvitt enorme mengder av pendler trafikk! Så slippe de som bor lokalt og må kjøre/hente barn på skole/barnehage/fritidsaktiviteter å bli rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enige med dere der, det her blir altfor lite når man først skal sette i gang tiltak. MEN, blir spennende å se resultatet. Typisk er det om været endret seg slik at man ikke oppnår dette lokket osv. Så får vi aldri sett en evt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må de jo finne på, men om det er rette veien å gå skal jeg være forsiktig med å uttale meg for mye om.

De gir jo ikke folk som blir rammet av dette så mange alternativer, så at enkelte føler seg lurt av forrige regjering forstår jeg godt. En annen ting er jo at det ikke føles riktig å forby noe som er helt lovlig å kjøpe i Norge, både i fortid og er det fremdeles........

 

Men noe som likevel overrasker meg litt, er at det nå er ca 2 år siden de varslet om et mulig dieselforbud den første gangen, og at dette kunne være noe de måtte ty til for å få ned forurensingen på de verste dagene i Oslo. Men likevel så fortsetter mange å kjøpe nye biler med kun dieselmotor når de både bor -og kjører bil i Oslo, og som nevnt tidligere, det hjelper heller ikke med EURO 6 dieselmotor mot dieselforbudet som enkelte har trodd heller............

Jeg har flere kollegaer som både bor -og kjører bil i Oslo, og når vi har snakket om bil så har de fortalt meg at de enten nettopp har kjøpt eller bestilt seg ny bil og da med dieselmotor, og da har jeg spurt dem, hva om det varslede dieselforbudet blir innført da? Svaret jeg har stort sett har fått, er at det aldri kommer til å skje, det får de aldri gjennomført, med EURO 6 motor så er det helt problemfritt, og da blir jeg litt overrasket over deres valg av motor så lenge de bor og kjører bil der de gjør. 

Men det får de jo gjøre som de vil med, mulig de angrer litt på det nå..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utrolig her, er jo att både staten, media, og bilforhandlere har hele tiden påstått att euro6 motoren skulle få lov å kjøre selv med ett diesel forbud... Men så kan en enkelt kommune komme å kjøre over det staten har gått ut med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jeg enig med deg i @Salcin, at EURO 6 skulle bli rammet av et kjøreforbud er en overraskelse for mange.

 

Det har jo ikke manglet på oppslag over hva som er anbefalt og hvordan en kan bli «straffet» ved bruk av dieselbil den siste tiden om en bor -og kjører bil i de større byene i Norge som er plaget av luftforurensing ved utfordrende værforhold (kalde og stillestående luftmasser).

http://www.dagbladet.no/emne/diesel 

Men igen, EURO 6 skulle jo være fritatt for et slikt kjøre forbud, det er det ingen tvil om..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragikomisk? Flopp? Hodeløst? Feilslått? Ja, litt av alt.

Greit nok å ville det beste for de av innbyggerene som er plaget av forurensning. Men makan til dårlig forarbeide, gjennomføring og lite målrettede tiltak. Ikke engang været ville være med på dette. Hva med de virkelig store forurenserne: vedfyringen, lastebilene, varebilene, båtene i havnene og omegn? Hvis det er så forurenset at det ikke er levelig for enkelte grupper i stor-Oslo, så må de starte med de største forurenserne. Ikke bare ta en liten gruppe som står for en veldig liten del av problemet og ødelegge for dem, uten å kompensere med f.eks. gratis kollektivtransport.

Hva med den massive gjennomgangstrafikken, trafikk som ikke skal til Oslo, men kjører gjennom verste områdene bare fordi der ikke er noen omkjøringsveier. Alt skal i ring 3 eller gjennom Opera-omrrådet. Og ingen har planer for å få omkjøringsmuligheter..... Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...