Gå til innhold
GeirS

Octavia og Amundsen Navigasjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Skrevet

Hei og velkommen @GeirS :) 

En ting er helt sikkert og det er at det gjerne blir «litt» mer kostbart enn hva en hadde tenkt seg, hver eneste gang en kjøper seg bil.......

Nå vet jeg ikke hvilken utstyrsutgave du har tenkt til å velge, og hvilket annet utstyr du har valgt å ta med i en evt. bestilling sålangt, men etter å ha hatt min første Skoda i snart 10mnd så er det definitivt en del utstyr jeg ikke ville vært foruten, og noe jeg gjerne skulle hatt med som ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min Superb.

Å sette seg et maks grense for hva sluttsummen skal ende på er jeg forsåvidt enig i, men slik som du som gjerne har dine biler en viss tid, får jeg jo fordelt summen over en del år om en velger å se det slik. Om du har bilen i 6år f.eks. og går 20.000,- over hva en har satt som maks grense, så blir det en sum av 278,- pr mnd, har du den i 9 år så blir det da 185,- pr.mnd ekstra. Jeg mener definitivt ikke at en skal sprenge alle budsjett, men når en skal ha en bil over en viss tid, så synes jeg det er enda viktigere å ta med utstyret en egentlig vil ha.

Jeg hadde en maks grense på 470.000,- (pga maks mellomlegg jeg ville betale) og endte på nesten 530.000,-  (denne summen ble forøvrig rabattert ned til 499.000,-), men noe utstyr lot jeg da være å ta med, men det angrer jeg litt på i dag, fordi når bilen er i bruk så er det et lite savn og irritasjonsmoment at utstyret ikke er der......... Men selvfølgelig, et sted går grensen.

 

Ryggekamera er flott på en tørr og pen dag, ellers så er det nesten helt ubrukelig. Det tettes igjen av vann, salt, søle, snø, støv, etc etter noe få meter, leser jo at det har fått spyling i dag, men for å spyle kameraet så må en også spyle bakruta, og det er ikke så heldig om den er helt gjengrodd at «gugge», for det riper noe veldig. Så jeg har deaktivert valget for at bakrutepusseren skal aktiveres når bilen settes i revers, og det gjør den hver gang pusserne foran er aktivert.

Altså jeg vil ikke være foruten ryggekamera, jeg bare synes det skulle vært plassert helt annerledes, så det faktisk var brukbart når en først trenger det.........

Noe kan en «speile» fra mobilen, men det kommer veldig an på hvilken mobil en har, der er iPhone vesentlig enklere å kombinere med Infotainment systemet i bilen, Android er ikke så kompatibelt, jeg har forøvrig en Samsung S7 mobil tlf og Columbus Navi, så det vet jeg av erfaring.

Jeg bruker kun muligheten til å ringe med (og evt lese en sms eller to om bilen står rolig), ellers så setter jeg mer pris på at Navi hører til i bilen, det gjør også at en kan få litt mer igjen for bilen når den skal selges eller bytttes inn.

 

Andre ting jeg ikke ville vært uten er 

  • Varme i rattet
  • Varme i frontruta
  • Canton lydanlegg
  • Knapp for nedfelling av baksete fra lasterommet
  • El seter (begge sider)
  • El. bakluke
  • Reservehjul
  • Hengerfeste
  • Evt gir paddles på rattet

Men nå vet jeg som sagt ikke hva du har plukket ut av utstyr, og det har jeg heller ikke noe med, det var kun en opplysning om hvilket utstyr jeg har satt pris og evn savner fordi det ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min bil.

 

Lykke til med valg av bil og oppsett :) 

Skrevet

Takk og takk for svar.

I tillegg til Style utgavens standard utstyr så tenker jeg meg følgende ekstrautstyr:
Takreling sølvfarget
Reservehjul og jekk 
Tilhengerfeste avtakbart
Simply Clever-pakke 
Vinterhjul
Elektrisk bakluke
Style Business Pack
 Vinterpakke
Oppvarmet multiratt
Lane assist
Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

Så står det mellom Navipakken og Ryggekamera.  Navipakken inneholder ryggekamera.  Får se hvor mye rabatt jeg får, så tar jeg det deretter.

Jeg har også en Samsung S7, men dette med speile å fra mobilen er ikke så integrert at det fungerer tilfredsstillende skjønner jeg.

Får se hva jeg ender opp med.

Geir

Skrevet

Her har du satt sammen en flott bil @GeirS :)

Personlig så hadde jeg tatt med 

  • Canon lydanlegg, for det er en merkbar forskjell fra standard anlegget
  • Oppvarmet frontrute
  • Navipakke Amundsen

Oppvarmet frontrute er noe av det beste jeg har hatt noen gang, for selv om en har Webasto så er det jo ikke alltid en bruker den om en bare skal ta en liten tur, og oppvarmet frontrute fjerner is på utsiden og dugg på innsiden utrolig raskt, mye raskere hva enn Webastoen gjør.

Navi gjør det mye enklere å benytte navigasjon, å speile dette fra Android fungerer ikke så bra.

Men jeg har jo full forståelse for at et sted går grensen for hva en kan betale for en bil, det var kun velmente forslag :) 

 

Skrevet

Android Auto fungerer knirkefritt med min Samsung s7 :) Bruker både spotify og kart gjennom den. kan til og med snakke til den (på engelsk) og den hiver i gang både musikk og ringer opp folk via talestyringen.  Eg valgte traveller pakken i min bil med lane assist, ryggekamera, trafikkskiltgjennkjenning og største skjermn (amundsen det kanskje?) og angrer ikkje, men kartet synes eg er bedre på Android Auto.  

Du må trikse litt fordi Android Auto ikkje er lansert i norge.  Merk at du må bruke medfølgende kabel frå samsung, det går ikkje trådløst, men det gjer det vel heller ikkje med iphone Carplay. 

Det fikser du ved å følge denne linken: 

http://www.kyrre.no/index.php/e-golf/719-android-auto-i-norge

Skrevet

Canton, hengerfeste, el førersete, ryggekamera, webasto, el frontrute, standard amundsen navi, mørke ruter, automat, ryggekamera, sensorer frem og bak. Droppa keyless og den store navien som bare er svindyr. Jeg spekka den slik at den har utstyr som er etterspurt ved videresalg. Velg for all del med hengerfeste. Det koster opp mot 30 000 å ettermontere-må skifte radiator

Skrevet
17 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Skrevet
1 time siden, krosjefen skrev:

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Det beste med Columbus nå er jo at den er på 9,2" :) 

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Skrevet
11 minutter siden, GeirS skrev:

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Du kan jo vurdere om du treng reservehjul og jekk. Det får du på biltema til hundrelappen og punkterer du så har du veghjelp i garantien uansett ;) Heller ryggekamera for å gjøre den meir attraktiv for videresalg. 

Eg synes Google maps og Android Auto fungerer veldig bra. Og det blir bedre og bedre. Vart nettopp oppdatert til v.2.0 for ikkje så lenge sidan.  Lane Assist ser eg ikkje heilt hensikta med sidan den virkar kun i 12 sekund så må du holde på styret. Kult party-triks for å vise at bilen har autopilot i nokre sekundar. =)  

Skrevet

Min bil har også Lane Assist, og det var det første jeg koblet ut og det hadde jeg ikke betalt ekstra for å få med. For min del så lå den i en utstyrspakke, men ble deaktivert etter 2-3 dager og har siden ikke vært i bruk, og kommer heller aldri til å bli det igjen.........

Adaptiv Cruice derimot er meget bra :) 

Reservehjul hadde ikke jeg valgt bort, for det rep.settet er null verdt om en får et hull/flenge i dekket. Et rep.sett må en også bytte ut med javne mellomrom etter hva jeg har hørt, for de er datostemplet. En kompressor hjelper jo heller ikke om det er hull i hjulet.

Canton lå i en utstyrspakke ja, det er bra @GeirS :)

Jeg har 2 tenåringsdøtre selv, så det  lydanlegget blir flittig brukt for å si det slik, hehe ;) 

Oppvarmet frontrute er som nevnt noe jeg er meget fornøyd med, og slik som det er på min bil så er det en folie som dekker hele frontvinduet og er helt usynlig, ikke slike små tynne «sytråder» som ofte ble brukt tidligere. De kan irritere litt når en først har lagt merke til dem, men vil jo likevel ha valgt varme i frontruta om det hadde vært tråder. Gull verdt etter min mening og erfaring :) 

Jeg benytter ikke mobilen til noe annet i bilen enn samtaler og evt. lese en sms når bilen står stille, streame musikk via Spotify e.l. gjør jeg heller ikke, har lastet inn haugevis av musikk på et minne kort så jeg har all musikken jeg trenger og radioen ikke spiller noe interessant.........

Slik som @krosjefen beskriver dette så fungerer det jo meget bra med Android og Infotainment systemet i bilen, jeg for min del bruker heller Columbus Navi om jeg trenger kartet, og det er det jo noen fordeler med når en evt. skal selge/bytte inn bilen også. 

Men som nevnt tidligere @GeirS , jeg forstår veldig godt at grensen for hva en bil kan koste må settes et sted, så da kan jeg bare ønske lykke til :) 

Skrevet

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Skrevet

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Skrevet
2 timer siden, Helge skrev:

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Lurt med el sete. Den vippejusteringa må du ha hvis du har lange føtter. Verdt pengene

Skrevet
5 timer siden, GeirS skrev:

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Så bra at du fekk ein god opplevelse med prøvekjøyringa di. :) Android Auto fungerer veldig bra. Rart at den kobla ut, det har eg aldri opplevd, men nå er det ikkje så ofte eg bruker kartet, går mest i spotify her. Kan anbefale el-seter med minne. Eg gjekk for det ilag med delskinn-stoff. Gir god støtte og du slepp å bli klam. Adaptive cruise controllen kan justeres og på lengste rekkevidde har den god avstand og langt nok til å unngå steinsprut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...