Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

GeirS

Octavia og Amundsen Navigasjon

Recommended Posts

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @GeirS :) 

En ting er helt sikkert og det er at det gjerne blir «litt» mer kostbart enn hva en hadde tenkt seg, hver eneste gang en kjøper seg bil.......

Nå vet jeg ikke hvilken utstyrsutgave du har tenkt til å velge, og hvilket annet utstyr du har valgt å ta med i en evt. bestilling sålangt, men etter å ha hatt min første Skoda i snart 10mnd så er det definitivt en del utstyr jeg ikke ville vært foruten, og noe jeg gjerne skulle hatt med som ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min Superb.

Å sette seg et maks grense for hva sluttsummen skal ende på er jeg forsåvidt enig i, men slik som du som gjerne har dine biler en viss tid, får jeg jo fordelt summen over en del år om en velger å se det slik. Om du har bilen i 6år f.eks. og går 20.000,- over hva en har satt som maks grense, så blir det en sum av 278,- pr mnd, har du den i 9 år så blir det da 185,- pr.mnd ekstra. Jeg mener definitivt ikke at en skal sprenge alle budsjett, men når en skal ha en bil over en viss tid, så synes jeg det er enda viktigere å ta med utstyret en egentlig vil ha.

Jeg hadde en maks grense på 470.000,- (pga maks mellomlegg jeg ville betale) og endte på nesten 530.000,-  (denne summen ble forøvrig rabattert ned til 499.000,-), men noe utstyr lot jeg da være å ta med, men det angrer jeg litt på i dag, fordi når bilen er i bruk så er det et lite savn og irritasjonsmoment at utstyret ikke er der......... Men selvfølgelig, et sted går grensen.

 

Ryggekamera er flott på en tørr og pen dag, ellers så er det nesten helt ubrukelig. Det tettes igjen av vann, salt, søle, snø, støv, etc etter noe få meter, leser jo at det har fått spyling i dag, men for å spyle kameraet så må en også spyle bakruta, og det er ikke så heldig om den er helt gjengrodd at «gugge», for det riper noe veldig. Så jeg har deaktivert valget for at bakrutepusseren skal aktiveres når bilen settes i revers, og det gjør den hver gang pusserne foran er aktivert.

Altså jeg vil ikke være foruten ryggekamera, jeg bare synes det skulle vært plassert helt annerledes, så det faktisk var brukbart når en først trenger det.........

Noe kan en «speile» fra mobilen, men det kommer veldig an på hvilken mobil en har, der er iPhone vesentlig enklere å kombinere med Infotainment systemet i bilen, Android er ikke så kompatibelt, jeg har forøvrig en Samsung S7 mobil tlf og Columbus Navi, så det vet jeg av erfaring.

Jeg bruker kun muligheten til å ringe med (og evt lese en sms eller to om bilen står rolig), ellers så setter jeg mer pris på at Navi hører til i bilen, det gjør også at en kan få litt mer igjen for bilen når den skal selges eller bytttes inn.

 

Andre ting jeg ikke ville vært uten er 

  • Varme i rattet
  • Varme i frontruta
  • Canton lydanlegg
  • Knapp for nedfelling av baksete fra lasterommet
  • El seter (begge sider)
  • El. bakluke
  • Reservehjul
  • Hengerfeste
  • Evt gir paddles på rattet

Men nå vet jeg som sagt ikke hva du har plukket ut av utstyr, og det har jeg heller ikke noe med, det var kun en opplysning om hvilket utstyr jeg har satt pris og evn savner fordi det ikke var tilgjengelig når jeg bestilte min bil.

 

Lykke til med valg av bil og oppsett :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk og takk for svar.

I tillegg til Style utgavens standard utstyr så tenker jeg meg følgende ekstrautstyr:
Takreling sølvfarget
Reservehjul og jekk 
Tilhengerfeste avtakbart
Simply Clever-pakke 
Vinterhjul
Elektrisk bakluke
Style Business Pack
 Vinterpakke
Oppvarmet multiratt
Lane assist
Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

Så står det mellom Navipakken og Ryggekamera.  Navipakken inneholder ryggekamera.  Får se hvor mye rabatt jeg får, så tar jeg det deretter.

Jeg har også en Samsung S7, men dette med speile å fra mobilen er ikke så integrert at det fungerer tilfredsstillende skjønner jeg.

Får se hva jeg ender opp med.

Geir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her har du satt sammen en flott bil @GeirS :)

Personlig så hadde jeg tatt med 

  • Canon lydanlegg, for det er en merkbar forskjell fra standard anlegget
  • Oppvarmet frontrute
  • Navipakke Amundsen

Oppvarmet frontrute er noe av det beste jeg har hatt noen gang, for selv om en har Webasto så er det jo ikke alltid en bruker den om en bare skal ta en liten tur, og oppvarmet frontrute fjerner is på utsiden og dugg på innsiden utrolig raskt, mye raskere hva enn Webastoen gjør.

Navi gjør det mye enklere å benytte navigasjon, å speile dette fra Android fungerer ikke så bra.

Men jeg har jo full forståelse for at et sted går grensen for hva en kan betale for en bil, det var kun velmente forslag :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Android Auto fungerer knirkefritt med min Samsung s7 :) Bruker både spotify og kart gjennom den. kan til og med snakke til den (på engelsk) og den hiver i gang både musikk og ringer opp folk via talestyringen.  Eg valgte traveller pakken i min bil med lane assist, ryggekamera, trafikkskiltgjennkjenning og største skjermn (amundsen det kanskje?) og angrer ikkje, men kartet synes eg er bedre på Android Auto.  

Du må trikse litt fordi Android Auto ikkje er lansert i norge.  Merk at du må bruke medfølgende kabel frå samsung, det går ikkje trådløst, men det gjer det vel heller ikkje med iphone Carplay. 

Det fikser du ved å følge denne linken: 

http://www.kyrre.no/index.php/e-golf/719-android-auto-i-norge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canton, hengerfeste, el førersete, ryggekamera, webasto, el frontrute, standard amundsen navi, mørke ruter, automat, ryggekamera, sensorer frem og bak. Droppa keyless og den store navien som bare er svindyr. Jeg spekka den slik at den har utstyr som er etterspurt ved videresalg. Velg for all del med hengerfeste. Det koster opp mot 30 000 å ettermontere-må skifte radiator

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Planlegger å kjøpe en ny Skoda Octavia FL 2018 1.8TSI 180Hk automat.  Hadde tenkt meg en maksgrense, og har dyttet på masse utstyr, vinterpakken og businesspakken.  Ser jeg bikker litt over grensen min allerede.

Så lurer jeg på denne  Navi Amundsen-pakken.  Den inneholder ryggekamera som jeg kunne tenke meg, men er usikker på navigasjonen.  Bikker enda mer over budsjettet mitt med denne pakken, og bilen har jo smartlink.  Burde ikke da f.eks google maps fungere mot bilens display?  Er det noen som bruker google maps slik?

De 2 siste bilene mine har jeg kjøpt nye og hatt de i 9-10 år. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne bilen i 5+ år.

Geir

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, krosjefen skrev:

Eg synes det er meget praktisk med både columbus (største skjermen, lettere å treffe riktig valg) og Kessy. Spesielt Kessy sidan du slepp å rote i jakkelommer etter nøkler for å opne. Lita hånd på håndtaket så opner den. Kjapt sveip så lukker den. Hadde blitt "tungvint" uten det nå :)

Lykke til med valget ditt. Du får deg ein snasen bil! 

Det beste med Columbus nå er jo at den er på 9,2" :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, GeirS skrev:

Takk for mange gode tilbakemeldinger. 

Businesspakken inneholder canton lydanlegg, det var ett krav fra datteren min :-) og mørke ruter bak.

Så ut fra tilbakemeldinger dere har gitt meg så blir det i hverfall dette:
- Takreling sølvfarget
- Reservehjul og jekk
- Tilhengerfeste avtakbart
- Simply Clever-pakke
- Style Business Pack
- Vinterhjul
- Elektrisk bakluke
- Vinterpakke
- Oppvarmet multiratt
- Lane assist
- Trailer assist og parkeringssensorer foran og bak

For navigering så vet jeg ikke om jeg går for Navipakke eller satser på det med Android Auto.  Får gruble litt på den.  Hadde vært enkelt å velge dersom Android Auto og google maps hadde fungert knirkefritt.
Dropper jeg Navipakken, så tenker jeg ryggekamera (tror jeg), men får gruble litt på det også.

Oppvarmet frontrute lurer jeg på om jeg ikke skal ta med også.

GeirS

 

Du kan jo vurdere om du treng reservehjul og jekk. Det får du på biltema til hundrelappen og punkterer du så har du veghjelp i garantien uansett ;) Heller ryggekamera for å gjøre den meir attraktiv for videresalg. 

Eg synes Google maps og Android Auto fungerer veldig bra. Og det blir bedre og bedre. Vart nettopp oppdatert til v.2.0 for ikkje så lenge sidan.  Lane Assist ser eg ikkje heilt hensikta med sidan den virkar kun i 12 sekund så må du holde på styret. Kult party-triks for å vise at bilen har autopilot i nokre sekundar. =)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bil har også Lane Assist, og det var det første jeg koblet ut og det hadde jeg ikke betalt ekstra for å få med. For min del så lå den i en utstyrspakke, men ble deaktivert etter 2-3 dager og har siden ikke vært i bruk, og kommer heller aldri til å bli det igjen.........

Adaptiv Cruice derimot er meget bra :) 

Reservehjul hadde ikke jeg valgt bort, for det rep.settet er null verdt om en får et hull/flenge i dekket. Et rep.sett må en også bytte ut med javne mellomrom etter hva jeg har hørt, for de er datostemplet. En kompressor hjelper jo heller ikke om det er hull i hjulet.

Canton lå i en utstyrspakke ja, det er bra @GeirS :)

Jeg har 2 tenåringsdøtre selv, så det  lydanlegget blir flittig brukt for å si det slik, hehe ;) 

Oppvarmet frontrute er som nevnt noe jeg er meget fornøyd med, og slik som det er på min bil så er det en folie som dekker hele frontvinduet og er helt usynlig, ikke slike små tynne «sytråder» som ofte ble brukt tidligere. De kan irritere litt når en først har lagt merke til dem, men vil jo likevel ha valgt varme i frontruta om det hadde vært tråder. Gull verdt etter min mening og erfaring :) 

Jeg benytter ikke mobilen til noe annet i bilen enn samtaler og evt. lese en sms når bilen står stille, streame musikk via Spotify e.l. gjør jeg heller ikke, har lastet inn haugevis av musikk på et minne kort så jeg har all musikken jeg trenger og radioen ikke spiller noe interessant.........

Slik som @krosjefen beskriver dette så fungerer det jo meget bra med Android og Infotainment systemet i bilen, jeg for min del bruker heller Columbus Navi om jeg trenger kartet, og det er det jo noen fordeler med når en evt. skal selge/bytte inn bilen også. 

Men som nevnt tidligere @GeirS , jeg forstår veldig godt at grensen for hva en bil kan koste må settes et sted, så da kan jeg bare ønske lykke til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Helge skrev:

Når jeg bestilte Octavia på tampen av året 2016 så ble det valgt elektriske seter på begge sider. Dette grunnet at kun de elektriske hadde mulighet for å justere vippen på sete, med dette mener jeg at du kan heve fram eller bakkant uavhengig høyde justeringen.

Om det fortsatt er gjeldene vet jeg ikke.

Lurt med el sete. Den vippejusteringa må du ha hvis du har lange føtter. Verdt pengene

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, GeirS skrev:

Da har jeg prøvekjørt en Octavia style 150hk dsg, med en god del utstyr.  
Lane assist dropper jeg.  Var litt kult når jeg var på E6 og kjørte med lane assist og ACC, men ellers så var det så som så.  Selger ga meg kjapp info før jeg kjørte og det han gjorde først var å deaktivere lane assist.  
Trailer assisst dropper jeg også, men beholder parkeringssensor foran.
Adaptive cruise controll funket bra.  Var litt tett på bilen foran, men det kan justeres i følge selger.

Det jeg var mest nysgjerrig på var smartlink og android auto. @krosjefen, linken du la inn over brukte jeg. Lastet ned og installerte android auto.  Gikk smertefritt.  Hadde med meg en kabel og koblet mobilen til usb utgangen i bilen. Noen få tastetrykk og vips så hadde jeg google maps, spotify, kontakter og litt til på skjermen i bilen.  Bilen hadde Columbus navigasjon så da ser du kartet mens du kjører.  Med google maps på telefon, så og si akkurat det samme.  Navigering med google maps på displayet i bilen funket bra.  Jeg likte hvordan det ble vist på skjermen.  Det eneste negative jeg opplevde på turen var at smartlinken koblet ned ett par ganger.  Det var i områder med generelt dårlig mobildekning.  Om det er slik eller om dette er noe som kan justeres vet jeg ikke.  Første gangen knotet jeg litt, og klikket både på mobil og display.  Men andre gang trykket jeg på android auto i displayet i bilen og da kom smartlinken opp igjen.  Men det var en positiv opplevelse at det funket.

Bilen hadde også el.førersete og det var litt digg. Under kjøring så er det enkelt og justere litt dersom skulle føle for å endre stillingen litt.

Litt usikker på standardfelgene som kommer på bilen, vet ikke om jeg helt liker dem.  18" felgene så litt stiligere ut, men er usikker på om jeg vil ha 18".

Bilen ellers var deilig å kjøre, så det blir nok en Skoda. Må bare bestemme meg for hvilket utstyr jeg skal gå for.

GeirS

Så bra at du fekk ein god opplevelse med prøvekjøyringa di. :) Android Auto fungerer veldig bra. Rart at den kobla ut, det har eg aldri opplevd, men nå er det ikkje så ofte eg bruker kartet, går mest i spotify her. Kan anbefale el-seter med minne. Eg gjekk for det ilag med delskinn-stoff. Gir god støtte og du slepp å bli klam. Adaptive cruise controllen kan justeres og på lengste rekkevidde har den god avstand og langt nok til å unngå steinsprut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...