Gå til innhold
Nomi

Hva regnes som normal verditap på Octavia?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eid en 2011-modell Octavia, som ble byttet ut med en bmw 320i xdrive fullutstyrt! Men nå er bmw'en solgt og leting etter octavia i gang. 

Spørsmålet er hva som er forventet verditap etter 3 år? Jeg ser da på 2014-modeller. Ulik verditap for en bil med mye utstyr kontra en helt ok utstyrt?

Jeg har sett på en 2.0tdi med 150hk med mye utstyr som er lagt ut for 339.000kr. Kjørt ca 75.000km. Har også lest en artikkel som jeg tolker til at dieselbiler kan forvente tap på 50-55% etter tre år. Denne hadde en nypris på 440.000 og derav 45% verditap. http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/2005/Motor/fem-til-ti-prosent-verdifall-pa-dieselbiler

dette er bilen jeg vurderer: https://www.finn.no/89331959

Skrevet

Kvd baserer seg nok på prisantydning da de ikke vet hva den faktiske salgsprisen ble. Eller tar jeg feil? Og det er jo som kjent et gap mellom prisantydning og faktisk salgspris. 

Skrevet (endret)

 

Finn.no er vel også et sted som gir en viss pekepinn om forventede pris/verdi på bilene, men hva en bil er priset til, er jo ikke det samme som hva den blir solgt for..............

 

Det er vanskelig å sette en fasit på hvor stort et verditap vil bli, for det er mange faktorer det er avhengig av, og her er noen punkter i vilkårlig rekkefølge,

  • motor str
  • bensin vs turbodiesel
  • fwd vs 4x4
  • manuell vs automat
  • stasjonsvogn vs combi/sedan
  • om bilen er kollisjonsskadet
  • utstyr
  • kjørelengde
  • om servicer fulgt
  • hvordan den ser ut riper/bulker
  • farge
  • hvor mange det er av den aktuelle modellen med «riktig specs» på markedet........ 

 

Alt dette er punkter som kan avgjøre om en bil er lettsolgt eller ikke, og er med på å sette verdien på bilen. En bil som «bommer» på mange punkt her, kan være tungsolgt og verditapet kan bli stort, skriver kan med uthevet skrift, for selvfølgelig finnes det unntak.

I 2001 så byttet jeg inn en helt strøken Ford Escort 1,8 Si Sport st.vogn som hadde det meste av utstyret som var tilgjengelig, kjørt lite og fulgt alle servicer. Selgeren ga oss et innbytte vi ble meget overrasket over, det var høyere enn hva vi hadde trodd og håpet på. Fordi bilen var helt slik selgeren mente at den bilen burde være med tanke på utstyr, motor kjørelengde og alt annet, men noe gikk tydeligvis feil likevel for selgeren. Den bilen stod tilsalgs i 1 år og 3 mnd før den ble solgt, og ble solgt for 40.000,- mindre enn innbyttesummen vi hadde på kontrakten, så som sagt, en fasit kan det være veldig vanskelig å komme med.

Som et annet eksempel, så burde en kanskje også tenke litt på om en bor i det «rette området» om en bør være litt forsiktig med å velge en dieselmotor med tanke på dieselforbudet som nylig ble iverksatt i Oslo (selv om det var kortvarig denne gangen). Slike ting kan fort bli gjort i andre byer/tettsteder også, og skjer det, så teller jo ikke akkurat det positivt for verdien på biler med dieselmotor. Det var heller ingen fasit, men noe i hvert fall jeg ville ha tenkt en del på om jeg skulle ha kjøpt bil nå...........

En del av dette er tatt ut i fra selgeren jeg kjøpte bil av våren 2016, og dette var mye av det de måtte ta hensyn til når de takserer bilene de skulle ta i innbytte. Men her er det jo også rom for «forhandlinger» alt avhengig av hva en kjøper igjen og hvor opptatt forhandleren er med å få flere biler ut på veien i et bestemt område, og ikke minst hvordan de skriver sine tall..........

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg har en 2014 Octavia 1,6TDI 4x4 med full vinterpakke og mye anna snacks. Gått ca 45.000km og forventer å kunne få en plass fra 275-290 tusen for den i dag. Betalte selv 355.000,- pluss 12.000,- for 18" sommerfelger/dekk utenom. Om det slår til vil jeg ikke ha tapt mer en 20-30 prosent alt etter som...

Den linken til KVD gir noen helt andre og veldig urealistiske tall så den ville jeg overhode ikke brukt!

Bilforhandlerpris
272 700 kr
Cirkapris hos bilforhandleren
Privatpris
245 300 - 257 900 kr
Cirkapris ved kjøp hos privatperson
Skrevet

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Skrevet
7 timer siden, Salcin skrev:

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Helt enig, som jeg har gjort i mitt tilfelle.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en vRs som jeg kjøpte ifjor sommer for 500.000 som en demobil, da gått 5000 km. 

I helga kom det en 2016 vRs 4x4 på Finn til 419.000! Solgt idag :-)  Riktig nok har jeg mer utstyr ( har alt som er tilgjengelig )

Blir litt satt ut av det høye verditapet. Hadde forventet at jeg skulle få rundt 450.000 visst jeg solgte min idag ( som jeg vurderer ) min er nå rullet 22.000 km. 

Skrevet (endret)

@LofotguttVet du hvor lenge den lå ute? Kan være en som måtte selge kjapt og dermed dumpet prisen. Såg f.eks en fulltstyrt '16 Superb L&K 280 TSI før jul til 550k, noe som var minst 50k under alle andre. 

Salg etter ett eller to år er etter min erfaring dyrt..Har sluttet med sånt nå ?

Endret av CitizenX
Skrevet (endret)

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Endret av Helge
Skrevet
18 timer siden, Helge skrev:

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Skrevet
4 timer siden, Razor skrev:

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Så bra. De to siste bilene mine har vært Audi og dyre i utgangspunktet, mulig det blir et annerledes prisutvikling for en rimligere bil.

Enda en grunn til å velge Skoda.

 

Skrevet

Rabatt på selve bilen er det ikke sikkert at en klarer så mye mer enn 7-10%. Pleier selv å legge innstøtet på matter dekkk og annet tilbehør som ikke nødvendigvis koster forhandler så mye, men er dyrt å kjøpe.

Som eksempel er dekk med orginalfelg som oftes kraftig overpriset. Her kan det være mange tusenlapper å hente om en er sta nok :-)

Ofte så er det ganske gode kampanjer fra tid til annen også og da pleier forhandlerne å våre forsiktigere med rabbatter.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...