Gå til innhold
Nomi

Hva regnes som normal verditap på Octavia?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eid en 2011-modell Octavia, som ble byttet ut med en bmw 320i xdrive fullutstyrt! Men nå er bmw'en solgt og leting etter octavia i gang. 

Spørsmålet er hva som er forventet verditap etter 3 år? Jeg ser da på 2014-modeller. Ulik verditap for en bil med mye utstyr kontra en helt ok utstyrt?

Jeg har sett på en 2.0tdi med 150hk med mye utstyr som er lagt ut for 339.000kr. Kjørt ca 75.000km. Har også lest en artikkel som jeg tolker til at dieselbiler kan forvente tap på 50-55% etter tre år. Denne hadde en nypris på 440.000 og derav 45% verditap. http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/2005/Motor/fem-til-ti-prosent-verdifall-pa-dieselbiler

dette er bilen jeg vurderer: https://www.finn.no/89331959

Skrevet

Kvd baserer seg nok på prisantydning da de ikke vet hva den faktiske salgsprisen ble. Eller tar jeg feil? Og det er jo som kjent et gap mellom prisantydning og faktisk salgspris. 

Skrevet (endret)

 

Finn.no er vel også et sted som gir en viss pekepinn om forventede pris/verdi på bilene, men hva en bil er priset til, er jo ikke det samme som hva den blir solgt for..............

 

Det er vanskelig å sette en fasit på hvor stort et verditap vil bli, for det er mange faktorer det er avhengig av, og her er noen punkter i vilkårlig rekkefølge,

  • motor str
  • bensin vs turbodiesel
  • fwd vs 4x4
  • manuell vs automat
  • stasjonsvogn vs combi/sedan
  • om bilen er kollisjonsskadet
  • utstyr
  • kjørelengde
  • om servicer fulgt
  • hvordan den ser ut riper/bulker
  • farge
  • hvor mange det er av den aktuelle modellen med «riktig specs» på markedet........ 

 

Alt dette er punkter som kan avgjøre om en bil er lettsolgt eller ikke, og er med på å sette verdien på bilen. En bil som «bommer» på mange punkt her, kan være tungsolgt og verditapet kan bli stort, skriver kan med uthevet skrift, for selvfølgelig finnes det unntak.

I 2001 så byttet jeg inn en helt strøken Ford Escort 1,8 Si Sport st.vogn som hadde det meste av utstyret som var tilgjengelig, kjørt lite og fulgt alle servicer. Selgeren ga oss et innbytte vi ble meget overrasket over, det var høyere enn hva vi hadde trodd og håpet på. Fordi bilen var helt slik selgeren mente at den bilen burde være med tanke på utstyr, motor kjørelengde og alt annet, men noe gikk tydeligvis feil likevel for selgeren. Den bilen stod tilsalgs i 1 år og 3 mnd før den ble solgt, og ble solgt for 40.000,- mindre enn innbyttesummen vi hadde på kontrakten, så som sagt, en fasit kan det være veldig vanskelig å komme med.

Som et annet eksempel, så burde en kanskje også tenke litt på om en bor i det «rette området» om en bør være litt forsiktig med å velge en dieselmotor med tanke på dieselforbudet som nylig ble iverksatt i Oslo (selv om det var kortvarig denne gangen). Slike ting kan fort bli gjort i andre byer/tettsteder også, og skjer det, så teller jo ikke akkurat det positivt for verdien på biler med dieselmotor. Det var heller ingen fasit, men noe i hvert fall jeg ville ha tenkt en del på om jeg skulle ha kjøpt bil nå...........

En del av dette er tatt ut i fra selgeren jeg kjøpte bil av våren 2016, og dette var mye av det de måtte ta hensyn til når de takserer bilene de skulle ta i innbytte. Men her er det jo også rom for «forhandlinger» alt avhengig av hva en kjøper igjen og hvor opptatt forhandleren er med å få flere biler ut på veien i et bestemt område, og ikke minst hvordan de skriver sine tall..........

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg har en 2014 Octavia 1,6TDI 4x4 med full vinterpakke og mye anna snacks. Gått ca 45.000km og forventer å kunne få en plass fra 275-290 tusen for den i dag. Betalte selv 355.000,- pluss 12.000,- for 18" sommerfelger/dekk utenom. Om det slår til vil jeg ikke ha tapt mer en 20-30 prosent alt etter som...

Den linken til KVD gir noen helt andre og veldig urealistiske tall så den ville jeg overhode ikke brukt!

Bilforhandlerpris
272 700 kr
Cirkapris hos bilforhandleren
Privatpris
245 300 - 257 900 kr
Cirkapris ved kjøp hos privatperson
Skrevet

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Skrevet
7 timer siden, Salcin skrev:

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Helt enig, som jeg har gjort i mitt tilfelle.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en vRs som jeg kjøpte ifjor sommer for 500.000 som en demobil, da gått 5000 km. 

I helga kom det en 2016 vRs 4x4 på Finn til 419.000! Solgt idag :-)  Riktig nok har jeg mer utstyr ( har alt som er tilgjengelig )

Blir litt satt ut av det høye verditapet. Hadde forventet at jeg skulle få rundt 450.000 visst jeg solgte min idag ( som jeg vurderer ) min er nå rullet 22.000 km. 

Skrevet (endret)

@LofotguttVet du hvor lenge den lå ute? Kan være en som måtte selge kjapt og dermed dumpet prisen. Såg f.eks en fulltstyrt '16 Superb L&K 280 TSI før jul til 550k, noe som var minst 50k under alle andre. 

Salg etter ett eller to år er etter min erfaring dyrt..Har sluttet med sånt nå ?

Endret av CitizenX
Skrevet (endret)

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Endret av Helge
Skrevet
18 timer siden, Helge skrev:

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Skrevet
4 timer siden, Razor skrev:

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Så bra. De to siste bilene mine har vært Audi og dyre i utgangspunktet, mulig det blir et annerledes prisutvikling for en rimligere bil.

Enda en grunn til å velge Skoda.

 

Skrevet

Rabatt på selve bilen er det ikke sikkert at en klarer så mye mer enn 7-10%. Pleier selv å legge innstøtet på matter dekkk og annet tilbehør som ikke nødvendigvis koster forhandler så mye, men er dyrt å kjøpe.

Som eksempel er dekk med orginalfelg som oftes kraftig overpriset. Her kan det være mange tusenlapper å hente om en er sta nok :-)

Ofte så er det ganske gode kampanjer fra tid til annen også og da pleier forhandlerne å våre forsiktigere med rabbatter.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...