Gå til innhold
Nomi

Hva regnes som normal verditap på Octavia?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eid en 2011-modell Octavia, som ble byttet ut med en bmw 320i xdrive fullutstyrt! Men nå er bmw'en solgt og leting etter octavia i gang. 

Spørsmålet er hva som er forventet verditap etter 3 år? Jeg ser da på 2014-modeller. Ulik verditap for en bil med mye utstyr kontra en helt ok utstyrt?

Jeg har sett på en 2.0tdi med 150hk med mye utstyr som er lagt ut for 339.000kr. Kjørt ca 75.000km. Har også lest en artikkel som jeg tolker til at dieselbiler kan forvente tap på 50-55% etter tre år. Denne hadde en nypris på 440.000 og derav 45% verditap. http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/2005/Motor/fem-til-ti-prosent-verdifall-pa-dieselbiler

dette er bilen jeg vurderer: https://www.finn.no/89331959

Skrevet

Kvd baserer seg nok på prisantydning da de ikke vet hva den faktiske salgsprisen ble. Eller tar jeg feil? Og det er jo som kjent et gap mellom prisantydning og faktisk salgspris. 

Skrevet (endret)

 

Finn.no er vel også et sted som gir en viss pekepinn om forventede pris/verdi på bilene, men hva en bil er priset til, er jo ikke det samme som hva den blir solgt for..............

 

Det er vanskelig å sette en fasit på hvor stort et verditap vil bli, for det er mange faktorer det er avhengig av, og her er noen punkter i vilkårlig rekkefølge,

  • motor str
  • bensin vs turbodiesel
  • fwd vs 4x4
  • manuell vs automat
  • stasjonsvogn vs combi/sedan
  • om bilen er kollisjonsskadet
  • utstyr
  • kjørelengde
  • om servicer fulgt
  • hvordan den ser ut riper/bulker
  • farge
  • hvor mange det er av den aktuelle modellen med «riktig specs» på markedet........ 

 

Alt dette er punkter som kan avgjøre om en bil er lettsolgt eller ikke, og er med på å sette verdien på bilen. En bil som «bommer» på mange punkt her, kan være tungsolgt og verditapet kan bli stort, skriver kan med uthevet skrift, for selvfølgelig finnes det unntak.

I 2001 så byttet jeg inn en helt strøken Ford Escort 1,8 Si Sport st.vogn som hadde det meste av utstyret som var tilgjengelig, kjørt lite og fulgt alle servicer. Selgeren ga oss et innbytte vi ble meget overrasket over, det var høyere enn hva vi hadde trodd og håpet på. Fordi bilen var helt slik selgeren mente at den bilen burde være med tanke på utstyr, motor kjørelengde og alt annet, men noe gikk tydeligvis feil likevel for selgeren. Den bilen stod tilsalgs i 1 år og 3 mnd før den ble solgt, og ble solgt for 40.000,- mindre enn innbyttesummen vi hadde på kontrakten, så som sagt, en fasit kan det være veldig vanskelig å komme med.

Som et annet eksempel, så burde en kanskje også tenke litt på om en bor i det «rette området» om en bør være litt forsiktig med å velge en dieselmotor med tanke på dieselforbudet som nylig ble iverksatt i Oslo (selv om det var kortvarig denne gangen). Slike ting kan fort bli gjort i andre byer/tettsteder også, og skjer det, så teller jo ikke akkurat det positivt for verdien på biler med dieselmotor. Det var heller ingen fasit, men noe i hvert fall jeg ville ha tenkt en del på om jeg skulle ha kjøpt bil nå...........

En del av dette er tatt ut i fra selgeren jeg kjøpte bil av våren 2016, og dette var mye av det de måtte ta hensyn til når de takserer bilene de skulle ta i innbytte. Men her er det jo også rom for «forhandlinger» alt avhengig av hva en kjøper igjen og hvor opptatt forhandleren er med å få flere biler ut på veien i et bestemt område, og ikke minst hvordan de skriver sine tall..........

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg har en 2014 Octavia 1,6TDI 4x4 med full vinterpakke og mye anna snacks. Gått ca 45.000km og forventer å kunne få en plass fra 275-290 tusen for den i dag. Betalte selv 355.000,- pluss 12.000,- for 18" sommerfelger/dekk utenom. Om det slår til vil jeg ikke ha tapt mer en 20-30 prosent alt etter som...

Den linken til KVD gir noen helt andre og veldig urealistiske tall så den ville jeg overhode ikke brukt!

Bilforhandlerpris
272 700 kr
Cirkapris hos bilforhandleren
Privatpris
245 300 - 257 900 kr
Cirkapris ved kjøp hos privatperson
Skrevet

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Skrevet
7 timer siden, Salcin skrev:

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Helt enig, som jeg har gjort i mitt tilfelle.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en vRs som jeg kjøpte ifjor sommer for 500.000 som en demobil, da gått 5000 km. 

I helga kom det en 2016 vRs 4x4 på Finn til 419.000! Solgt idag :-)  Riktig nok har jeg mer utstyr ( har alt som er tilgjengelig )

Blir litt satt ut av det høye verditapet. Hadde forventet at jeg skulle få rundt 450.000 visst jeg solgte min idag ( som jeg vurderer ) min er nå rullet 22.000 km. 

Skrevet (endret)

@LofotguttVet du hvor lenge den lå ute? Kan være en som måtte selge kjapt og dermed dumpet prisen. Såg f.eks en fulltstyrt '16 Superb L&K 280 TSI før jul til 550k, noe som var minst 50k under alle andre. 

Salg etter ett eller to år er etter min erfaring dyrt..Har sluttet med sånt nå ?

Endret av CitizenX
Skrevet (endret)

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Endret av Helge
Skrevet
18 timer siden, Helge skrev:

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Skrevet
4 timer siden, Razor skrev:

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Så bra. De to siste bilene mine har vært Audi og dyre i utgangspunktet, mulig det blir et annerledes prisutvikling for en rimligere bil.

Enda en grunn til å velge Skoda.

 

Skrevet

Rabatt på selve bilen er det ikke sikkert at en klarer så mye mer enn 7-10%. Pleier selv å legge innstøtet på matter dekkk og annet tilbehør som ikke nødvendigvis koster forhandler så mye, men er dyrt å kjøpe.

Som eksempel er dekk med orginalfelg som oftes kraftig overpriset. Her kan det være mange tusenlapper å hente om en er sta nok :-)

Ofte så er det ganske gode kampanjer fra tid til annen også og da pleier forhandlerne å våre forsiktigere med rabbatter.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...