Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Nomi

Hva regnes som normal verditap på Octavia?

Recommended Posts

Jeg har eid en 2011-modell Octavia, som ble byttet ut med en bmw 320i xdrive fullutstyrt! Men nå er bmw'en solgt og leting etter octavia i gang. 

Spørsmålet er hva som er forventet verditap etter 3 år? Jeg ser da på 2014-modeller. Ulik verditap for en bil med mye utstyr kontra en helt ok utstyrt?

Jeg har sett på en 2.0tdi med 150hk med mye utstyr som er lagt ut for 339.000kr. Kjørt ca 75.000km. Har også lest en artikkel som jeg tolker til at dieselbiler kan forvente tap på 50-55% etter tre år. Denne hadde en nypris på 440.000 og derav 45% verditap. http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/2005/Motor/fem-til-ti-prosent-verdifall-pa-dieselbiler

dette er bilen jeg vurderer: https://www.finn.no/89331959

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvd baserer seg nok på prisantydning da de ikke vet hva den faktiske salgsprisen ble. Eller tar jeg feil? Og det er jo som kjent et gap mellom prisantydning og faktisk salgspris. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Finn.no er vel også et sted som gir en viss pekepinn om forventede pris/verdi på bilene, men hva en bil er priset til, er jo ikke det samme som hva den blir solgt for..............

 

Det er vanskelig å sette en fasit på hvor stort et verditap vil bli, for det er mange faktorer det er avhengig av, og her er noen punkter i vilkårlig rekkefølge,

  • motor str
  • bensin vs turbodiesel
  • fwd vs 4x4
  • manuell vs automat
  • stasjonsvogn vs combi/sedan
  • om bilen er kollisjonsskadet
  • utstyr
  • kjørelengde
  • om servicer fulgt
  • hvordan den ser ut riper/bulker
  • farge
  • hvor mange det er av den aktuelle modellen med «riktig specs» på markedet........ 

 

Alt dette er punkter som kan avgjøre om en bil er lettsolgt eller ikke, og er med på å sette verdien på bilen. En bil som «bommer» på mange punkt her, kan være tungsolgt og verditapet kan bli stort, skriver kan med uthevet skrift, for selvfølgelig finnes det unntak.

I 2001 så byttet jeg inn en helt strøken Ford Escort 1,8 Si Sport st.vogn som hadde det meste av utstyret som var tilgjengelig, kjørt lite og fulgt alle servicer. Selgeren ga oss et innbytte vi ble meget overrasket over, det var høyere enn hva vi hadde trodd og håpet på. Fordi bilen var helt slik selgeren mente at den bilen burde være med tanke på utstyr, motor kjørelengde og alt annet, men noe gikk tydeligvis feil likevel for selgeren. Den bilen stod tilsalgs i 1 år og 3 mnd før den ble solgt, og ble solgt for 40.000,- mindre enn innbyttesummen vi hadde på kontrakten, så som sagt, en fasit kan det være veldig vanskelig å komme med.

Som et annet eksempel, så burde en kanskje også tenke litt på om en bor i det «rette området» om en bør være litt forsiktig med å velge en dieselmotor med tanke på dieselforbudet som nylig ble iverksatt i Oslo (selv om det var kortvarig denne gangen). Slike ting kan fort bli gjort i andre byer/tettsteder også, og skjer det, så teller jo ikke akkurat det positivt for verdien på biler med dieselmotor. Det var heller ingen fasit, men noe i hvert fall jeg ville ha tenkt en del på om jeg skulle ha kjøpt bil nå...........

En del av dette er tatt ut i fra selgeren jeg kjøpte bil av våren 2016, og dette var mye av det de måtte ta hensyn til når de takserer bilene de skulle ta i innbytte. Men her er det jo også rom for «forhandlinger» alt avhengig av hva en kjøper igjen og hvor opptatt forhandleren er med å få flere biler ut på veien i et bestemt område, og ikke minst hvordan de skriver sine tall..........

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2014 Octavia 1,6TDI 4x4 med full vinterpakke og mye anna snacks. Gått ca 45.000km og forventer å kunne få en plass fra 275-290 tusen for den i dag. Betalte selv 355.000,- pluss 12.000,- for 18" sommerfelger/dekk utenom. Om det slår til vil jeg ikke ha tapt mer en 20-30 prosent alt etter som...

Den linken til KVD gir noen helt andre og veldig urealistiske tall så den ville jeg overhode ikke brukt!

Bilforhandlerpris
272 700 kr
Cirkapris hos bilforhandleren
Privatpris
245 300 - 257 900 kr
Cirkapris ved kjøp hos privatperson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Salcin skrev:

Den linken til KVD Norge henger jo over hode ikke på greip! Den vil jo si 200 000kr i tap på ett år og 3 mnd i forhold til nypris... Har nylig solgt bilen min og kan bekrefte att dette over hode ikke stemmer... Så jeg vil nok mer ha trua på å sammenligne på tilsvarende biler, med tilsvarende utstyr på Finn.no og regne med prisen går noe under det, slik som @Superb lll sier..

Helt enig, som jeg har gjort i mitt tilfelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en vRs som jeg kjøpte ifjor sommer for 500.000 som en demobil, da gått 5000 km. 

I helga kom det en 2016 vRs 4x4 på Finn til 419.000! Solgt idag :-)  Riktig nok har jeg mer utstyr ( har alt som er tilgjengelig )

Blir litt satt ut av det høye verditapet. Hadde forventet at jeg skulle få rundt 450.000 visst jeg solgte min idag ( som jeg vurderer ) min er nå rullet 22.000 km. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LofotguttVet du hvor lenge den lå ute? Kan være en som måtte selge kjapt og dermed dumpet prisen. Såg f.eks en fulltstyrt '16 Superb L&K 280 TSI før jul til 550k, noe som var minst 50k under alle andre. 

Salg etter ett eller to år er etter min erfaring dyrt..Har sluttet med sånt nå ?

Edited by CitizenX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, Helge skrev:

Regner - 50000 når bilen tas ut av butikk, deretter 50 - 80000 pr år de første 3-4 årene. Hvor mye tapet blir er også avhengig av type og merke.

Eller sånn ca halvpris av ny pris på 3-4 år.

 

Basert på ovenstående så er jo ikke eksempelet over så langt unna, men noen er bedre på salg og kjøp enn meg og kommer stort sett bedre ut.

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Razor skrev:

Stemmer overhode ikke i mitt tilfelle!

Om jeg la disse tallene (minimums tapet) til grunn ville min bil vært verdt kun 105.000,- nå til høsten da den blir 4 år i november. Der bommer du med minst 100.000 eller mer

Så bra. De to siste bilene mine har vært Audi og dyre i utgangspunktet, mulig det blir et annerledes prisutvikling for en rimligere bil.

Enda en grunn til å velge Skoda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rabatt på selve bilen er det ikke sikkert at en klarer så mye mer enn 7-10%. Pleier selv å legge innstøtet på matter dekkk og annet tilbehør som ikke nødvendigvis koster forhandler så mye, men er dyrt å kjøpe.

Som eksempel er dekk med orginalfelg som oftes kraftig overpriset. Her kan det være mange tusenlapper å hente om en er sta nok :-)

Ofte så er det ganske gode kampanjer fra tid til annen også og da pleier forhandlerne å våre forsiktigere med rabbatter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...