Gå til innhold
Arooo

Arooos Kodiaq Style 2.0 TDI 150hk DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som konfiguratoren til Kodiaq er klar så har jeg satt sammen mitt oppsett for å dele med dere.

http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/96491858

kodiaq.thumb.jpg.046f02c52a77d85ca19ed6385d6fdc3f.jpg

Dette er som nevnt i en tidligere tråd en firmabil og det er kun denne motoren som er innenfor firmaets Co2 utslipps-grense.
Heldigvis så har flere testet denne motoren og den vil nok holde massevis til mitt bruk. 1-2 ganger i året kjører vår familie på fire til Lillehammer, utover dette er det bykjøring i Oslo med en person i bilen eller E6/E18 sørover som er bruksmønsteret.
Det er også en begrensning i firmaet på månedlig leasingpris, dette gjør at jeg ikke får med alt av utstyr som jeg ønsker. Likevel er min mening at jeg sitter igjen med en fornuftig bil.

Utover Style har jeg valgt dette ekstrautstyret:

  • Elektrisk førersete (PB0)
  • Parkeringsvarmer med fjernkontroll (PHC)
  • 18" Aluminiumsfelger Elbrus (PJ3)
  • Reservehjul, plassbesparende (PJD)
  • Elektrisk bakluke, sensorstyrt (PK9)
  • Elektriske speil med minne for elektriske seter (PW2)
  • Ryggekamera (PWF)
  • Barnepakke (PXC)
  • Canton sound system med 12 høyttalere (inkl. Subwoofer) og 610 W forsterker (RA2)
  • Delingsnett (3CX)

Jeg har ikke fått bekreftet produksjonsstart enda, men el. seter hadde produksjonsstart i april hvis jeg ikke husker feil.
Med en pessimistisk tilnærming håper jeg på levering av bilen i juni.

kodiaq1.jpg.0f0a3de15b142a10b4ba832666b2a44c.jpg

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 2.2.2017 den 0.39, Arooo skrev:

Med en pessimistisk tilnærming håper jeg på levering av bilen i juni.

 

I går fikk jeg en hyggelig telefon fra selger; Bekreftet produksjon i uke 13. Klar for utlevering i uke 16 eller 17 (slutten av april) :)

Demo bil er hos forhandler senest 20. mars, så da er det snart mulig å prøve den også.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Liten update: Bilen kom til Bremerhaven på lørdag. Ser ut som det blir utlevering rett over påske. Den har aldri vært nærmere! :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet

På torsdag ble bilen endelig hentet! :D
Det har dessverre vært lite tid til bil pga jobb, men jeg har fått lekt meg litt.

20170420_165058.thumb.jpg.22c25ef0247c00910c5d0034f866a946.jpg
20170420_171101.thumb.jpg.fcab79bc58218684584b711c19d67caa.jpg
20170422_202138.thumb.jpg.0e059a17ee1a341f16ff906aece89b8a.jpg
20170422_202147.thumb.jpg.b068910ea0e348841a42ac23043cd3d8.jpg


Det første jeg merker når jeg setter meg i bilen at premium følelsen er tilstede. Mange små detaljer som er et hakk opp fra min tidligere Octavia. Den enorme plassen er jo umulig å ikke legge merke til. Min venn på 195 cm stilte inn førersetet slik han ville og kunne fint sitte bak seg selv. Da jeg (172 cm) satt meg i passasjersetet og vennen bak kunne vi ha baksetene i fremste posisjon og fortsatt sitte med OK plass. Det var ikke romslig plass, men vi kunne fint sittet slik i noen timer.

Setene er komfortable og jeg liker den høye sittestillingen. Dette er ingen racer med sine 150 hk, men for mitt bruk tror jeg dette vil være mer enn nok. Jeg la også merke til at jeg syns servoen var veldig lett i lav hastighet og strammere i høyere hastigheter, noe jeg liker.

Bakluken er lett å åpne/lukke med foten (sensor) - en lett og rett bevegelse av foten inn under midten av bakluken. Den kan også åpnes via nøkkelen og lukkes om du er ca. 2 m eller nærmere bakluken. Endelig er det også mulig å lukke bakluken med knappen inne i bilen - den må holdes inne til bakluken er helt lukket.

En praktisk plass for oppbevaring av delingsnettet finner du bak baksetene (se egen tråd under Kodiaq for bilder og forklaring).

Canton lydanlegget er fyldig og langt bedre enn Canton anlegget i Octaviaen jeg hadde. Det er en artig løsning på subwooferen - den er festet i rommet inne i reservehjulet og må fjernes dersom man skal benytte seg av reservehjulet.

Den nye skjermen er veldig klar og responsen er god. Android Auto fungerer veldig bra. Det er lett å bruke Spotify eller Google Maps. En hyggelig dame kan også lese opp meldinger fra f.eks. WhatsApp.
Jeg har en liten 4G router som jeg kan bruke i bilen, men jeg ser ikke helt at jeg kommer til å bruke de funksjonene som blir tilgjengelig.
Personlig har jeg "tvangstanker" når det kommer til å låse biler, jeg husker ALDRI om jeg har låst bilen.
Og da er jeg helt forelsket i Skoda Connect appen som viser status på bilen. Det er også mulig å se hvor bilen er parkert, og om du fortsatt ikke finner den kan du starte blinklys og hornet. Disse funksjonene virker uten 4G router.
Screenshot_20170422-204313.thumb.png.33e13f9dd6ca71d50ee7a34b1271c3b5.pngScreenshot_20170422-204243.thumb.png.a98be125c614604407960374e5b42207.png

 

Dette er noen av erfaringene jeg har gjort meg på mine 30 km.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Lekte meg litt med Plasti Dip på speilene forrige dagen. Har aldri prøvd det før, men syns resultatet ble greit.

20170511_171338.thumb.jpg.739873fc71413d6c2bc955ed9868a466.jpg

Skrevet

Synes den gjorde seg bra med svarte speil!

Blir spennende å se holdbarheten til sprayen, har sett litt variable resultater der. 

Skrevet

Plasti Dip liker hvertfall ikke avfetting, så vær noe sparsom med det når du vasker bilen hvertfall :) Stilig ble det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...