Gå til innhold
Sissel Nystad

Endring etter utslipps-oppgradering?


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

Har snakket med advokat hos Naf og de sier at det er veldig mange som har samme problem og at det er veldig mange som har klaget og at jeg må skrike høyt og klage skriftlig fordi det er de som skriker høyest som blir hørt. de hos skoda forhandlerne , både i fredrikstad og sarpsborg sier at de ikke har hatt en eneste klage selv om jeg sier at advokaten fra naf sier noe annet så jeg blir veldig lei meg og frustrert, men nå skal jeg sette meg ned å skrive hele saken på mail til de så jeg er helt sikker på at de får saken skriftlig fra meg og så sier de hos naf at de jobber med en større felles sak på området, men at det vil ta lang tid forde den er så stor. Takk for alle tips på veien. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt sliten av at dette er såpass vrient, men krysser fingrene for at naf kommer noen vei med alle sakene 

Egentlig så spiller det jo svært liten rolle om de har hørt noe om dette på dine lokale merkeverksteder eller ikke, de skal konsentrere seg om din bil, og få den i orden. Det er enklere å løse det om de har vært borti en lignende sak tidligere, men dette skal de uansett finne utav for deg.

Synd at du må gå så langt som dette for at de skal reagere, men godt at advokaten kan presse de litt hardere.

På slike ting som dette har absolutt hele Møllerkonsernet mye å ta tak i, det er ikke slik de får fornøyde kunder. De slutter snart å være på salgstoppen om de ikke begynner å ta kundene mer alvorlig når det er noe som ikke fungerer. Det er da en merker hva som er service eller ikke.........

Lykke til @Sissel Nystad, håper det løser seg for deg :) 

Skrevet

Tusen takk :) Nå er jeg stolt fordi nå har jeg sendt en lang klage med alle de punkter jeg klarer å huske fra hele forløpet og jeg har sendt den til både min forhandler, Møller i Oslo og en pressetalsmann hos Naf så nå kan jeg vel ikke gjøre det bedre håper jeg :) kan jo legge ved brevet jeg skrev dersom du vil lese det :) 

 

Skoda Norge


Sissel Nystad
na
00 na                                                                                                                               Fredrikstad torsdag 20.april 2017


Klage etter miljø-endring av min bil, skoda Yeti ASxxxxx

Etter min bil ble miljø justert har bilen ikke fungert som tidligere og er ikke lengre den fantastisk gode bilen jeg elsket og er blitt et mareritt å kjøre.

Jeg har vært hos forhandler mange ganger i forbindelse med saken og her er en liten historikk:

1. Merket stor endring 1. gang på reise til Sverige da vi kjørte i 105-115 km/t og det var litt oppoverbakke. Vi kjørte som alltid i 6. gir og det føltes som om vi var i et for høyt gir, (during og risting ) (Jeg hadde merket litt ubehag også før denne turen uten å kunne si noe spesifikt) 

2. Dro til skoda for 90 000 service fordi bilen bad om det og bilen hadde gått nærmere 80 000 .Fikk høre at bilen bad om service tidlig fordi jeg mest sannsynlig hadde kjørt en del små kjøring.
De fant umiddelbart ingen feil ved bilen og sa at jeg kunne reise til en dekkforhandler for å sjekke om ubehaget kom fra at noen dekk var ubalanserte. De nevnte også at sand på innsiden av hjulene kunne være årsaken og at eneste muligheten til å fjerne dette var å ta hjulene helt av og vaske de med svamp på innsiden.

3. Jeg reiste til Dekkmann og fikk en bil mekaniker der til å prøvekjøre bilen først. Han kom tilbake og sa at det ikke var noe feil med hjul eller dekk men at motoren virket svak som en gammel dårlig bil. Han anbefalte meg å levere bilen til forhandler og be de rette det opp og få leie bil.

4. Jeg reiste innom skoda igjen og de prøvde bilen og sa at alt var som normalt.
, og overhode ingenting virket galt. De gjentok at jeg skulle ta hjulene av og vaske de grundig på innsiden for sand og at om det ikke hjalp fikk jeg komme tilbake igjen.

6. Jeg byttet dekk og vasket alle hjul godt og kjørte bilen igjen. Desverre var det ingen merkbar endring. Ved nøyere granskning ser jeg et mønster i endringene: Jeg må hele tiden kjøre i et lavere gir enn tidligere og et høyere turtall for at bilen skal oppfattes som «fornøyd». Der jeg tidligere kunne ligge i 5. giret fra 60 km/t og opp til over 80 må jeg nå benytte 3. giret først så 4. giret før 5. giret først kan benyttes når jeg er passert 80 km/t. Og slik er det i all fart. tidligere fløt bilen på 15. omdreininger og nå er den misfornøyd før jeg er oppe mot og gjerne over 20. omdreininger. På motorveien er det verst, når jeg ligger i 110-112 km/t og det er litt stigning er det grusomt.( senere skulle det vise seg at om jeg kjørte i 5. giret i dette tilfellet føltes det litt bedre, men da blir turtallet voldsomt høyt i forhold til det jeg er vent med og det jeg mener skal være riktig med denne bilen)

7. andre som har sittet på og kjørt bilen tidligere merker også denne endringen selv når jeg ikke har fortalt de om problemet, da spesielt i høy hastighet og litt stigning.

8.Jeg ringte skoda igjen og fortalte om dette og de skrev ned det jeg fortalte og skulle sende saken til Oslo. Da vi skulle kjøre til Stocholm i Påsken var jeg urolig for å kjøre denne bilen og spurte om de ville gi meg en leie bil men de sa at jeg kunne kjøre i 5. giret på motorveien og at det kanskje ville hjelpe. ( det viste seg at det var noe hjelp i det i alle stigninger, men jeg klarer ikke se at denne bilen skal måtte kjøre i 5. giret i slike hastigheter, noe jeg aldri har gjort tidligere, det er jo selvsagt mere bråk og ubehag med det høye turtallet også for ikke å snakke om bensin bruken )

9. Jeg har forhørt meg med andre skoda eiere på nett og noen viste meg en link til en artikkel fra Sverige som viste at biler var testet og biler hadde problemer på linje med det jeg opplever. Flere andre eiere av biler som har vært igjennom samme endring som meg skriver om lignende problemer som det jeg har i en diskusjon under artikkelen.

10. Jeg har fått tips om å melde meg inn i Naf for å få hjelp av de med denne saken. og det har jeg gjort . 

11. Jeg tok kontakt med advokatene i Naf og der fikk jeg høre at det er enorme mengder med mennesker som har klaget på sine biler også i Norge, etter bilen har vært igjennom denne endringen og at noen har fått hjelp av forhandler med leiebil og nye endringer imens de fleste ikke har kommet noen vei foreløpig med denne saken. De har derfor laget en større sak rundt problemet og min sak er notert. De fortalte meg at jeg måtte klage til forhandler skriftlig og følge med hvordan saken gikk  hos de via deres nettside.

12. Jeg ringte også forbruker rådet og også de fortalte at de hadde mange henvendelser rundt dette problemet og rådet meg til å skrive en skriftlig klage og de vurderte også å lage en felles sak om problemet.

Her er min skriftelige klage og jeg synes det er merkelig at de hos Skoda forteller meg at de ikke har hatt en eneste klage når både Naf og forbruker rådet har fått inn  enorme mengder klager og de i Sverige skriver av det er tester gjort som bekrefter problemet for mange. Jeg ber om å få respekt og tillitt til min opplevelse av at min den gang mest fantastiske bil jeg noen gang har kjørt, nå er en bil jeg ikke på noe sett og vis trives med å kjøre. Jeg har virkelig vært så fornøyd med denne bilen og håper at Dere kan hjelpe meg til at jeg fortsatt kan være fornøyd med denne bilen og eller skoda i sin helhet.

Hilsen Sissel Nystad

 

 

Skrevet

Det virker som om de har redusert dreiemomentet i motoren ved denne "fixen", men at det er noe mer/annet som gjør at du får vibrasjoner.

Jeg ville ha gått til en tuningekspert og fått lagt inn en ny effektkurve, og glemt hele byråkratiet. Da hadde du fått optimalisert motorytelsen uten å nødvendigvis øke effekten ulovlig mye. Men regninga måtte du nok betale sjøl i tilfelle. 5-6 000 burde holde.

Uansett, lykke til. Blir nok et klassesøksmål av dette til slutt.

Skrevet
36 minutter siden, Scout skrev:

Det virker som om de har redusert dreiemomentet i motoren ved denne "fixen", men at det er noe mer/annet som gjør at du får vibrasjoner.

Jeg ville ha gått til en tuningekspert og fått lagt inn en ny effektkurve, og glemt hele byråkratiet. Da hadde du fått optimalisert motorytelsen uten å nødvendigvis øke effekten ulovlig mye. Men regninga måtte du nok betale sjøl i tilfelle. 5-6 000 burde holde.

Uansett, lykke til. Blir nok et klassesøksmål av dette til slutt.

Takker alle sammen :) Jeg har nok ikke de pengene tilgjengelig , men håper på at de får gjort noe etter hvert :) Den eneste vibrasjonen og duringa vi kjenner nå er nok relatert til at vi må kjøre på andre gir slik jeg opfatter det :) 

Og at bilen er annerledes enn tidligere i følge denne saken

  • 1 måned senere...
Skrevet

Vet ikke om det er det samme som hos meg men tipser nå uansett.


Jeg chipet min. Altså omprogrammering for å få mere hester. Dit måtte jeg flere ganger i ettertid for å justere. Det som skjedde var at jeg fikk voldsom risting i bilen ved et vist turtall på de forskjellige girene. Dette var vanlig når de forandret på programmet sa han og etter ett par justeringer har jeg nå en bil som fungerer utmerket, trekker bedre og har gått ned i forbruk.


Denne programmeringen mistet jeg selvfølgelig ved omprogrammering nå sist ved verksted. Så må nok ta turen pånytt hvis jeg skal få de ekstra kreftene tilbake.

 

Skrevet

Tusen takk for flott innspill :) Nå etter jeg sendte inn brevet har de hatt bilen inne flere ganger og jobber med å fjerne lyder ved å bytte ting og gjøre ting de ikke forteller meg hva er. Jeg merker bedring, ,men det er fortsatt ikke slik den var før omprogrameringen. SYnes fortsatt at den virker noe tregere og noe mere ubehag på lave turtall imens den på høye turtall er blitt atskillig bedre , garantien går ut disse dager så jeg er veldig glad for at de gjør det de gjør nå. Jeg synes det er vanskelig å være den som skal vurdere dette hele veien siden jeg ikke egentlig har peiling på bil, bare kjenner at bilen er annerledes enn før. De mest tydelige problemene, som alle kunne se når jeg viste det er mulig borte nå så om det er tilfelle vil det bli veldig vanskelig å få de til å forstå hva som gjelder. Jeg skal teste litt til før jeg gir de en ny tilbakemelding , de har i hvertfall vært mye mere hyggelig og hjelpsom nå :) 

Skrevet

Så bra at de både tar dette mer alvorlig og at de forsøker å løse dette før nybilgarantien går ut på din bil @Sissel Nystad :) 

Så lenge de holder på med forskjellige ting med din bil nå, så tror jeg helt ærlig at de ikke ser så veldig nøye på akkurat når datoen for dette går ut heller, du har jo sagt i fra om dette tidligere, uten at de gjorde så veldig mye med de første gangene.

Ditt velformulerte og godt skrevne klagebrev har nok også gjort sitt til at de har tatt dette mer alvorlig nå, bare synd at en skal være nødt til å ta slike steg før det skjer noe.

Håper virkelig du kommer i mål slik at alt blir som det skal være denne gangen, lykke til :) 

Skrevet

Hei, så bra de er igang!

Alle feil meldt inn før garantitiden er ute har de plikt på å fikse ordentlig, akkurat som Superbern sier

Skrevet

Ja de sier at om problemet fortsatt er tilstedet sender de nå saken inn til Oslo, så derfor skal jeg teste litt mere for å finne ut hvordan jeg føler at den er, når tiden går og de fikser mere og mere små lyder blir det jo vanskeligere å huske og se forskjellene, men tror ikke den er helt i mål enda, men spørsmålet er om jeg kan leve med det :)

Skrevet
27 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Ja de sier at om problemet fortsatt er tilstedet sender de nå saken inn til Oslo, så derfor skal jeg teste litt mere for å finne ut hvordan jeg føler at den er, når tiden går og de fikser mere og mere små lyder blir det jo vanskeligere å huske og se forskjellene, men tror ikke den er helt i mål enda, men spørsmålet er om jeg kan leve med det :)

Tror fortsatt det kun er motorrelatert. Det @Bård skriver er veldig relevant. Når du tukler med motorstyringa oppstår det gjerne følgefeil som de han nevner. Og de har tukla med motorstyring mht å redusere utslipp. Da blir forholdet luft, diesel, elektronikk berørt, og motoren kan vibrere og trekke dårlig fordi den ikke får nok diesel ift luft feks. 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen fremdrift her da @Sissel Nystad?

Må si at dette her bruker de virkelig lang tid på etter min mening. Det viktigste er jo selvfølgelig at det blir i orden for deg, men nå har det tross alt gått over 2 mnd siden du lagde denne tråden, og da burde det jo ha blitt noen fremskritt i riktig retning synes jeg.

Krysser fingrene, og håper de finner ut av dette for deg. For slik som dette her skal det jo bare ikke være, lykke til :) 

Skrevet

Nå er det jeg som holder på å teste bilen for meg selv siden det de gjorde har gjort bilen bedre er det litt vnskelig å se nøyaktig hva som fremdeles ikke er som det var og siden det har gått så lang tid, er det også vanskelig å huske nøyaktig hvordan den var. Venter også på nye dekk jeg har bestilt slik at de ikke skal skylde på de nedslitte dekkene. Jeg har fått beskjed om at dersom det fremdeles ikke er slik jeg ønsker skal saken sendes til Oslo. Jeg føler vel at den ikke er helt der den var, men at den er bedre og jeg lurer på om jeg skal leve med den slik den er eller fortsette klagen, skal ta en lengre kjøretur når de nye dekkene er kommet for å se skikkelig :) Tusen takk for ditt engasjement :) 

Skrevet

Hvis ikke dekkene på bilen din er ubalansert @Sissel Nystad, så skal det ikke ha noe med saken å gjøre, men med nye dekk så er det jo en ting til som blir eliminert bort selvfølgelig. Synes ikke du skal ta til takke med en løsning som du ikke er fornøyd med, men det kan kanskje tære litt på både tålmodighet og krefter etterhvert om en skal fortsette «kampen» videre. Møller konsernet har til tider vært tunge å jobbe i mot, men nå ser det i hvert fall ut som at du har verkstedet på din side, og det er jo positivt da. Men det blir fort TTT (ting tar tid) med slike ting som dette her, og en må jo også bruke mye egen tid og energi på dette også for å nå frem. Men det ser jo ut til at du er på rett vei nå da i det minste :) 

Håper det løser seg for deg til slutt, og kan jo ikke annet gjøre enn å ønske deg lykke til videre :) 

Skrevet

Fint om du ber dem om å dokumentere i detalj hva de har gjort, ( og poster det her) slik at andre med samme problem får det lettere @Sissel Nystad. Jeg hadde vel vært fristet til å få saken undersøkt i Oslo uansett, for i ditt tilfelle har de åpenbart bare prøvd seg frem. ??

Lykke til.?

Skrevet

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

Skrevet
12 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

Bra ?. Du kan jo spørre "hva de har gjort med motoren"? For det er jo der problemet ligger rent logisk: De tar inn bilen ->fikser VW utslippsproblemet i motoren -> bilen trekker dårlig og vibrerer. 

Skrevet
37 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

En «sving greie» er nok mest sannsynlig at de har byttet svinghjul på din bil, det kan skape vibrasjoner og ulyder. Så da er det jo en ting som kan elimineres i hvert fall, og med nye dekk så vil du jo også ha eliminert enda en potensiell feilkilde @Sissel Nystad :) 

Veldig smart det @Scout også skriver her, om at du sørger å få det skriftlig og dokumentert alt de har gjort med din bil så langt. Da er det enklere utelukke ting etter hvert, såfremt det de har gjort er utbedret skikkelig og at det ikke er noe feil med delene de har montert. 

På et par tidligere Opler jeg har hatt så skjedde nettopp det, inn på verkstedet, byttet ut delene som var i stykker, men problemet var jo at delene de satt inn heller ikke var noe bedre, så de feilene kom tilbake hele tiden...........

Så det er nok smart det du gjør her @Sissel Nystad, test bilen din skikkelig, slik at du får enda bedre vurdert om du er fornøyd med hva de har utbedret så langt eller ikke :) 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...