Gå til innhold
Sissel Nystad

Endring etter utslipps-oppgradering?


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

Har snakket med advokat hos Naf og de sier at det er veldig mange som har samme problem og at det er veldig mange som har klaget og at jeg må skrike høyt og klage skriftlig fordi det er de som skriker høyest som blir hørt. de hos skoda forhandlerne , både i fredrikstad og sarpsborg sier at de ikke har hatt en eneste klage selv om jeg sier at advokaten fra naf sier noe annet så jeg blir veldig lei meg og frustrert, men nå skal jeg sette meg ned å skrive hele saken på mail til de så jeg er helt sikker på at de får saken skriftlig fra meg og så sier de hos naf at de jobber med en større felles sak på området, men at det vil ta lang tid forde den er så stor. Takk for alle tips på veien. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt sliten av at dette er såpass vrient, men krysser fingrene for at naf kommer noen vei med alle sakene 

Egentlig så spiller det jo svært liten rolle om de har hørt noe om dette på dine lokale merkeverksteder eller ikke, de skal konsentrere seg om din bil, og få den i orden. Det er enklere å løse det om de har vært borti en lignende sak tidligere, men dette skal de uansett finne utav for deg.

Synd at du må gå så langt som dette for at de skal reagere, men godt at advokaten kan presse de litt hardere.

På slike ting som dette har absolutt hele Møllerkonsernet mye å ta tak i, det er ikke slik de får fornøyde kunder. De slutter snart å være på salgstoppen om de ikke begynner å ta kundene mer alvorlig når det er noe som ikke fungerer. Det er da en merker hva som er service eller ikke.........

Lykke til @Sissel Nystad, håper det løser seg for deg :) 

Skrevet

Tusen takk :) Nå er jeg stolt fordi nå har jeg sendt en lang klage med alle de punkter jeg klarer å huske fra hele forløpet og jeg har sendt den til både min forhandler, Møller i Oslo og en pressetalsmann hos Naf så nå kan jeg vel ikke gjøre det bedre håper jeg :) kan jo legge ved brevet jeg skrev dersom du vil lese det :) 

 

Skoda Norge


Sissel Nystad
na
00 na                                                                                                                               Fredrikstad torsdag 20.april 2017


Klage etter miljø-endring av min bil, skoda Yeti ASxxxxx

Etter min bil ble miljø justert har bilen ikke fungert som tidligere og er ikke lengre den fantastisk gode bilen jeg elsket og er blitt et mareritt å kjøre.

Jeg har vært hos forhandler mange ganger i forbindelse med saken og her er en liten historikk:

1. Merket stor endring 1. gang på reise til Sverige da vi kjørte i 105-115 km/t og det var litt oppoverbakke. Vi kjørte som alltid i 6. gir og det føltes som om vi var i et for høyt gir, (during og risting ) (Jeg hadde merket litt ubehag også før denne turen uten å kunne si noe spesifikt) 

2. Dro til skoda for 90 000 service fordi bilen bad om det og bilen hadde gått nærmere 80 000 .Fikk høre at bilen bad om service tidlig fordi jeg mest sannsynlig hadde kjørt en del små kjøring.
De fant umiddelbart ingen feil ved bilen og sa at jeg kunne reise til en dekkforhandler for å sjekke om ubehaget kom fra at noen dekk var ubalanserte. De nevnte også at sand på innsiden av hjulene kunne være årsaken og at eneste muligheten til å fjerne dette var å ta hjulene helt av og vaske de med svamp på innsiden.

3. Jeg reiste til Dekkmann og fikk en bil mekaniker der til å prøvekjøre bilen først. Han kom tilbake og sa at det ikke var noe feil med hjul eller dekk men at motoren virket svak som en gammel dårlig bil. Han anbefalte meg å levere bilen til forhandler og be de rette det opp og få leie bil.

4. Jeg reiste innom skoda igjen og de prøvde bilen og sa at alt var som normalt.
, og overhode ingenting virket galt. De gjentok at jeg skulle ta hjulene av og vaske de grundig på innsiden for sand og at om det ikke hjalp fikk jeg komme tilbake igjen.

6. Jeg byttet dekk og vasket alle hjul godt og kjørte bilen igjen. Desverre var det ingen merkbar endring. Ved nøyere granskning ser jeg et mønster i endringene: Jeg må hele tiden kjøre i et lavere gir enn tidligere og et høyere turtall for at bilen skal oppfattes som «fornøyd». Der jeg tidligere kunne ligge i 5. giret fra 60 km/t og opp til over 80 må jeg nå benytte 3. giret først så 4. giret før 5. giret først kan benyttes når jeg er passert 80 km/t. Og slik er det i all fart. tidligere fløt bilen på 15. omdreininger og nå er den misfornøyd før jeg er oppe mot og gjerne over 20. omdreininger. På motorveien er det verst, når jeg ligger i 110-112 km/t og det er litt stigning er det grusomt.( senere skulle det vise seg at om jeg kjørte i 5. giret i dette tilfellet føltes det litt bedre, men da blir turtallet voldsomt høyt i forhold til det jeg er vent med og det jeg mener skal være riktig med denne bilen)

7. andre som har sittet på og kjørt bilen tidligere merker også denne endringen selv når jeg ikke har fortalt de om problemet, da spesielt i høy hastighet og litt stigning.

8.Jeg ringte skoda igjen og fortalte om dette og de skrev ned det jeg fortalte og skulle sende saken til Oslo. Da vi skulle kjøre til Stocholm i Påsken var jeg urolig for å kjøre denne bilen og spurte om de ville gi meg en leie bil men de sa at jeg kunne kjøre i 5. giret på motorveien og at det kanskje ville hjelpe. ( det viste seg at det var noe hjelp i det i alle stigninger, men jeg klarer ikke se at denne bilen skal måtte kjøre i 5. giret i slike hastigheter, noe jeg aldri har gjort tidligere, det er jo selvsagt mere bråk og ubehag med det høye turtallet også for ikke å snakke om bensin bruken )

9. Jeg har forhørt meg med andre skoda eiere på nett og noen viste meg en link til en artikkel fra Sverige som viste at biler var testet og biler hadde problemer på linje med det jeg opplever. Flere andre eiere av biler som har vært igjennom samme endring som meg skriver om lignende problemer som det jeg har i en diskusjon under artikkelen.

10. Jeg har fått tips om å melde meg inn i Naf for å få hjelp av de med denne saken. og det har jeg gjort . 

11. Jeg tok kontakt med advokatene i Naf og der fikk jeg høre at det er enorme mengder med mennesker som har klaget på sine biler også i Norge, etter bilen har vært igjennom denne endringen og at noen har fått hjelp av forhandler med leiebil og nye endringer imens de fleste ikke har kommet noen vei foreløpig med denne saken. De har derfor laget en større sak rundt problemet og min sak er notert. De fortalte meg at jeg måtte klage til forhandler skriftlig og følge med hvordan saken gikk  hos de via deres nettside.

12. Jeg ringte også forbruker rådet og også de fortalte at de hadde mange henvendelser rundt dette problemet og rådet meg til å skrive en skriftlig klage og de vurderte også å lage en felles sak om problemet.

Her er min skriftelige klage og jeg synes det er merkelig at de hos Skoda forteller meg at de ikke har hatt en eneste klage når både Naf og forbruker rådet har fått inn  enorme mengder klager og de i Sverige skriver av det er tester gjort som bekrefter problemet for mange. Jeg ber om å få respekt og tillitt til min opplevelse av at min den gang mest fantastiske bil jeg noen gang har kjørt, nå er en bil jeg ikke på noe sett og vis trives med å kjøre. Jeg har virkelig vært så fornøyd med denne bilen og håper at Dere kan hjelpe meg til at jeg fortsatt kan være fornøyd med denne bilen og eller skoda i sin helhet.

Hilsen Sissel Nystad

 

 

Skrevet

Det virker som om de har redusert dreiemomentet i motoren ved denne "fixen", men at det er noe mer/annet som gjør at du får vibrasjoner.

Jeg ville ha gått til en tuningekspert og fått lagt inn en ny effektkurve, og glemt hele byråkratiet. Da hadde du fått optimalisert motorytelsen uten å nødvendigvis øke effekten ulovlig mye. Men regninga måtte du nok betale sjøl i tilfelle. 5-6 000 burde holde.

Uansett, lykke til. Blir nok et klassesøksmål av dette til slutt.

Skrevet
36 minutter siden, Scout skrev:

Det virker som om de har redusert dreiemomentet i motoren ved denne "fixen", men at det er noe mer/annet som gjør at du får vibrasjoner.

Jeg ville ha gått til en tuningekspert og fått lagt inn en ny effektkurve, og glemt hele byråkratiet. Da hadde du fått optimalisert motorytelsen uten å nødvendigvis øke effekten ulovlig mye. Men regninga måtte du nok betale sjøl i tilfelle. 5-6 000 burde holde.

Uansett, lykke til. Blir nok et klassesøksmål av dette til slutt.

Takker alle sammen :) Jeg har nok ikke de pengene tilgjengelig , men håper på at de får gjort noe etter hvert :) Den eneste vibrasjonen og duringa vi kjenner nå er nok relatert til at vi må kjøre på andre gir slik jeg opfatter det :) 

Og at bilen er annerledes enn tidligere i følge denne saken

  • 1 måned senere...
Skrevet

Vet ikke om det er det samme som hos meg men tipser nå uansett.


Jeg chipet min. Altså omprogrammering for å få mere hester. Dit måtte jeg flere ganger i ettertid for å justere. Det som skjedde var at jeg fikk voldsom risting i bilen ved et vist turtall på de forskjellige girene. Dette var vanlig når de forandret på programmet sa han og etter ett par justeringer har jeg nå en bil som fungerer utmerket, trekker bedre og har gått ned i forbruk.


Denne programmeringen mistet jeg selvfølgelig ved omprogrammering nå sist ved verksted. Så må nok ta turen pånytt hvis jeg skal få de ekstra kreftene tilbake.

 

Skrevet

Tusen takk for flott innspill :) Nå etter jeg sendte inn brevet har de hatt bilen inne flere ganger og jobber med å fjerne lyder ved å bytte ting og gjøre ting de ikke forteller meg hva er. Jeg merker bedring, ,men det er fortsatt ikke slik den var før omprogrameringen. SYnes fortsatt at den virker noe tregere og noe mere ubehag på lave turtall imens den på høye turtall er blitt atskillig bedre , garantien går ut disse dager så jeg er veldig glad for at de gjør det de gjør nå. Jeg synes det er vanskelig å være den som skal vurdere dette hele veien siden jeg ikke egentlig har peiling på bil, bare kjenner at bilen er annerledes enn før. De mest tydelige problemene, som alle kunne se når jeg viste det er mulig borte nå så om det er tilfelle vil det bli veldig vanskelig å få de til å forstå hva som gjelder. Jeg skal teste litt til før jeg gir de en ny tilbakemelding , de har i hvertfall vært mye mere hyggelig og hjelpsom nå :) 

Skrevet

Så bra at de både tar dette mer alvorlig og at de forsøker å løse dette før nybilgarantien går ut på din bil @Sissel Nystad :) 

Så lenge de holder på med forskjellige ting med din bil nå, så tror jeg helt ærlig at de ikke ser så veldig nøye på akkurat når datoen for dette går ut heller, du har jo sagt i fra om dette tidligere, uten at de gjorde så veldig mye med de første gangene.

Ditt velformulerte og godt skrevne klagebrev har nok også gjort sitt til at de har tatt dette mer alvorlig nå, bare synd at en skal være nødt til å ta slike steg før det skjer noe.

Håper virkelig du kommer i mål slik at alt blir som det skal være denne gangen, lykke til :) 

Skrevet

Hei, så bra de er igang!

Alle feil meldt inn før garantitiden er ute har de plikt på å fikse ordentlig, akkurat som Superbern sier

Skrevet

Ja de sier at om problemet fortsatt er tilstedet sender de nå saken inn til Oslo, så derfor skal jeg teste litt mere for å finne ut hvordan jeg føler at den er, når tiden går og de fikser mere og mere små lyder blir det jo vanskeligere å huske og se forskjellene, men tror ikke den er helt i mål enda, men spørsmålet er om jeg kan leve med det :)

Skrevet
27 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Ja de sier at om problemet fortsatt er tilstedet sender de nå saken inn til Oslo, så derfor skal jeg teste litt mere for å finne ut hvordan jeg føler at den er, når tiden går og de fikser mere og mere små lyder blir det jo vanskeligere å huske og se forskjellene, men tror ikke den er helt i mål enda, men spørsmålet er om jeg kan leve med det :)

Tror fortsatt det kun er motorrelatert. Det @Bård skriver er veldig relevant. Når du tukler med motorstyringa oppstår det gjerne følgefeil som de han nevner. Og de har tukla med motorstyring mht å redusere utslipp. Da blir forholdet luft, diesel, elektronikk berørt, og motoren kan vibrere og trekke dårlig fordi den ikke får nok diesel ift luft feks. 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen fremdrift her da @Sissel Nystad?

Må si at dette her bruker de virkelig lang tid på etter min mening. Det viktigste er jo selvfølgelig at det blir i orden for deg, men nå har det tross alt gått over 2 mnd siden du lagde denne tråden, og da burde det jo ha blitt noen fremskritt i riktig retning synes jeg.

Krysser fingrene, og håper de finner ut av dette for deg. For slik som dette her skal det jo bare ikke være, lykke til :) 

Skrevet

Nå er det jeg som holder på å teste bilen for meg selv siden det de gjorde har gjort bilen bedre er det litt vnskelig å se nøyaktig hva som fremdeles ikke er som det var og siden det har gått så lang tid, er det også vanskelig å huske nøyaktig hvordan den var. Venter også på nye dekk jeg har bestilt slik at de ikke skal skylde på de nedslitte dekkene. Jeg har fått beskjed om at dersom det fremdeles ikke er slik jeg ønsker skal saken sendes til Oslo. Jeg føler vel at den ikke er helt der den var, men at den er bedre og jeg lurer på om jeg skal leve med den slik den er eller fortsette klagen, skal ta en lengre kjøretur når de nye dekkene er kommet for å se skikkelig :) Tusen takk for ditt engasjement :) 

Skrevet

Hvis ikke dekkene på bilen din er ubalansert @Sissel Nystad, så skal det ikke ha noe med saken å gjøre, men med nye dekk så er det jo en ting til som blir eliminert bort selvfølgelig. Synes ikke du skal ta til takke med en løsning som du ikke er fornøyd med, men det kan kanskje tære litt på både tålmodighet og krefter etterhvert om en skal fortsette «kampen» videre. Møller konsernet har til tider vært tunge å jobbe i mot, men nå ser det i hvert fall ut som at du har verkstedet på din side, og det er jo positivt da. Men det blir fort TTT (ting tar tid) med slike ting som dette her, og en må jo også bruke mye egen tid og energi på dette også for å nå frem. Men det ser jo ut til at du er på rett vei nå da i det minste :) 

Håper det løser seg for deg til slutt, og kan jo ikke annet gjøre enn å ønske deg lykke til videre :) 

Skrevet

Fint om du ber dem om å dokumentere i detalj hva de har gjort, ( og poster det her) slik at andre med samme problem får det lettere @Sissel Nystad. Jeg hadde vel vært fristet til å få saken undersøkt i Oslo uansett, for i ditt tilfelle har de åpenbart bare prøvd seg frem. ??

Lykke til.?

Skrevet

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

Skrevet
12 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

Bra ?. Du kan jo spørre "hva de har gjort med motoren"? For det er jo der problemet ligger rent logisk: De tar inn bilen ->fikser VW utslippsproblemet i motoren -> bilen trekker dårlig og vibrerer. 

Skrevet
37 minutter siden, Sissel Nystad skrev:

Jeg har forsøkt å få ting skriftelig, men er kun noen notater fra siste besøk jeg fikk en kopi av, da byttet de en sving greie som er relatert til clutchen . Jeg skal se om jeg får skrevet mere hva som stod senere og ja når dekkene er litt slitte kan det gi en ekstra lyd i tillegg til problemet og det vil jeg eliminere i prosessen. Jeg føler at noe av det jeg strevde med er blitt litt bedre, bilen klarer å kjøre på litt høyere gir, men ikke helt som tidligere og bråket i høy hastighet i oppoverbakke på motoveien er blitt litt bedre, men ikke helt borte, men skal sjekke det enda mere før jeg gir de svar :) 

En «sving greie» er nok mest sannsynlig at de har byttet svinghjul på din bil, det kan skape vibrasjoner og ulyder. Så da er det jo en ting som kan elimineres i hvert fall, og med nye dekk så vil du jo også ha eliminert enda en potensiell feilkilde @Sissel Nystad :) 

Veldig smart det @Scout også skriver her, om at du sørger å få det skriftlig og dokumentert alt de har gjort med din bil så langt. Da er det enklere utelukke ting etter hvert, såfremt det de har gjort er utbedret skikkelig og at det ikke er noe feil med delene de har montert. 

På et par tidligere Opler jeg har hatt så skjedde nettopp det, inn på verkstedet, byttet ut delene som var i stykker, men problemet var jo at delene de satt inn heller ikke var noe bedre, så de feilene kom tilbake hele tiden...........

Så det er nok smart det du gjør her @Sissel Nystad, test bilen din skikkelig, slik at du får enda bedre vurdert om du er fornøyd med hva de har utbedret så langt eller ikke :) 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...