Gå til innhold
perhansen

Skifte til sommerhjul sensor


Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, Sjåføren skrev:

@Superb lll. Joda, står mye i den store klokeboka..... visste ikke at det var et forhåndsintervall selv jeg. Og det med at du fikk varsel på alle fire var det som jeg ikke fikk til å stemme. Har aldri vært borti det iom at jeg resetter ved hvert hjulbytte (kjører 5-6000 mellom) og trykkkorrigering gjennom sesongen. Og de andre varslene du har fått hadde jeg skrevet på kontoen for tilfeldigheter og/eller marginer som går i samme retning, uten at du har kunnet måle det med måleren.

Jeg kjører vanligvis heller ikke så mye, men en del tilfeldigheter har gjort at jeg har kjørt en del mer enn vanlig dette året, så har akkurat passert 26.000km på min Superb nå (på 1 år og 2 uker), vanlig er mellom 15-16.000km i året for min del.

Derfor så har varslet for 10.000km kommet 2 ganger for min del, og som nevnt det ene varslet for v.bakhjul var helt sikkert bare en tilfeldighet.

2 timer siden, Tor2r skrev:

Vi tåler det! Til sommeren kommer det en stor oppdatering på forumet med nye funksjoner. Blant annet hvor man kan markere visse svar/poster som uthevet/rett løsning. Da blir det lettere for lesere å se rett svar/løsning. Mens andre nerder kan flisespikke videre :D

Ps! Ja dette var jo enda mer OT 

Ja dette har jo faktisk litt med topic å gjøre, selv om det er dratt litt vel langt utenfor hva tråden startet med, men er det til hjelp/info/nytte for andre så er det jo greit at det er noen som spikker fliser her også, hehe ;) 

  • 5 måneder senere...
Skrevet

@Superb lll Fulgte det med jekk på bilen når du kjøpte den, eller har du kjøpt inn selv? Jeg skulle skifte til vinterdekk i går og fant ut at jeg ikke har jekk eller hjulvinne i bilen. Kun el - pumpe og guffe.. Så det ble ett kort dekkskift på meg i går kveld.

Skrevet (endret)

Jeg har både jekk og hjulvinne fra fabrikk @TEH, men det kommer av at jeg bestilte bil med reservehjul. Det står også i prislista, at rep. settet frafaller om en bestiller bil med reservehjul.

Jeg har gått på en smell (bokstavelig talt) tidligere hvor et dekk eksploderte, og da hjelper det lite med et rep.sett. Så jeg bestiller alltid bil med reservehjul, eller i det minste at det er muligheten/plass til å legge inn et reservehjul, jekk og hjulvinne under gulvet i lasterommet.

Endret av Superb lll
Skrevet
13 minutes ago, Superb lll said:

Jeg har både jekk og hjulvinne fra fabrikk @TEH, men det kommer av at jeg bestilte bil med reservehjul. Det står også i prislista, at rep. settet frafaller om en bestiller bil med reservehjul.

Jeg har gått på en smell (bokstavelig talt) tidligere hvor et dekk eksploderte, og da hjelper det lite med et rep.sett. Så jeg bestiller alltid bil med reservehjul, eller i det minste at det er muligheten/plass til å legge inn et reservehjul, jekk og hjulvinne under gulvet i lasterommet.

Ok, det er notert og det skal jeg huske til neste gang jeg bestiller bil :) Jeg har faktisk aldri punktert (bank i bordet) men syns det uansett er greit å ha det i tilfelle det skjer. Husker du hva du måtte ut med for reservehjul, hjulvinne og jekk?

Skrevet (endret)
43 minutter siden, TEH skrev:

Ok, det er notert og det skal jeg huske til neste gang jeg bestiller bil :) Jeg har faktisk aldri punktert (bank i bordet) men syns det uansett er greit å ha det i tilfelle det skjer. Husker du hva du måtte ut med for reservehjul, hjulvinne og jekk?

Jeg har faktisk punktert 3 ganger, men kun en av dem var et totalt dekkhavari, og det var selvfølgelig på den eneste bilen jeg har hatt uten reservehjul i, kun et rep.sett. Og da bestemte jeg meg for, aldri en bil til uten reservehjul.

Ja det husker jeg, det var den «store summen» av totalt 1.100,- levert fra fabrikk :)  Ser det fremdeles er den samme summen for det enda også, skjermbilde hentet fra dagens prisliste på nettet til Superb :) 

59d6205e0a0cc_Skjermbilde2017-10-05kl_14_05_51.thumb.png.b1c85276f1ba5a4da7563f90ce4933d5.png

Verdt hver eneste krone spør du meg :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
1 minute ago, Superb lll said:

Jeg har faktisk punktert 3 ganger, men kun en av dem var et totalt dekkhavari, og det var selvfølgelig på den eneste bilen jeg har hatt uten reservehjul i, kun et rep.sett. Og da bestemte jeg meg for, aldri en bil til uten reservehjul.

Ja det husker jeg, det var den «store summen» av totalt 1.100,- levert fra fabrikk :)  Ser det fremdeles er den samme summen for det enda også, skjermbilde hentet fra dagens prisliste på nettet til Superb :) 

59d6205e0a0cc_Skjermbilde2017-10-05kl_14_05_51.thumb.png.b1c85276f1ba5a4da7563f90ce4933d5.png

Det var jo ikke så ille. Skal ikke se bort i fra at jeg bestiller det. Sparer fort inn det der hvis man skal sette bort bilen ved hjulskift 2 ganger i året.

Skrevet
6 timer siden, TEH skrev:

Det var jo ikke så ille. Skal ikke se bort i fra at jeg bestiller det. Sparer fort inn det der hvis man skal sette bort bilen ved hjulskift 2 ganger i året.

Det i tillegg om en skulle ha behov for å ringe etter NAF/Falken/Viking pga et dekkhavari, da kan det bli kostbart. Men hjemme så er det jo like greit med en egnet garasjejekk da, det benytter jeg ved bytte av dekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...