Gå til innhold
Ken

Hvilket dekktrykk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvilket lufttrykk har dere i deres dekk?  Ikke tabell trykk, men brukererfaringstrykk, justert og korrigert.

Octavia

Sommerdekk 225/40-18 

Vinterdekk 225/45-17

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mange personer og hvilken last en har i bilen, aller helst så bør jo det korrigeres etter behov. Jeg for min del benytter øverste delen av tabellen hele tiden, fordi jeg som oftest har min 3 personer i bilen og en del saker og ting i lasterommet (blir som regel mye å ha med når en har 2 aktive tenåringsdøtre ;)).

Jeg har 235/45-18" på både sommer -og vinterhjul, og har 2,5 bar foran og 2,8 bar bak, det kan være litt hardt å kjøre på når jeg en sjelden gang kjører med tom bil, men det hører til sjeldenhetene at jeg gjør det.........

Skrevet (endret)

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Endret av Sjåføren
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 12.4.2017 den 23.56, Sjåføren skrev:

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Bra innspill, viktig med praktisk erfaring i ulike situasjoner. Min erfaring fra andre biler er også at 0,1 bar mer for hvert hjul er perfekt for sommer og 0,2 bar for vinter (0 grader, kalde dekk) nøyaktig justert med digital måler (kalibrert).

Vil påpeke at mye bedre å kjøre med 0,1-0,2 bar for mye enn for lite, både for kjøreegenskaper og dekkslitasje.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har ContiSportContact på bilen min, og Continental gir informasjon om dekktrykk for forskjellige biler på deres nettsted. Her finns en lenke: dekktrykk  Skoda er på side 172. Jeg har funnet den linken på dekk online, der kan også være anbefalinger for andre dekk.

Skrevet (endret)

Greit å få merke-spesifikke trykk. Noen dekkmerker kan med fordel ha annet trykk enn det som bilprodusenten anbefaler. Det kan jo være spesiell oppbygging av dekksider (for eksempel) som gjør at det er fordelaktig med et annet lufttrykk. 

Litt typisk at det mangler opplysninger nettopp for nettopp Octavia Combi 13- da. Men mange andre Skoda-modeller står der jo (men fremdeles med endel blanke felt).

En annen ting jeg stusset på: endel Skoda-modeller er oppgitt med høyere lufttrykk bak enn foran (for 1 person). Trodde at det hovedsaklig var vektbelastning som var dimensjonerende for lufttrykket, og en bil som for eksempel Superb hadde mest vekt foran. 

Endret av Sjåføren
Skrevet

Om det spiller noen rolle for lufttrykket hvilken produsent dekkene kommer fra vet jeg ikke, det viktigste er vel i mine øyne at en tar hensyn dekkdimensjonen en benytter og til lasten en har med seg. Jeg øker lufttrykket litt når vinterdekkene er på bilen og kulda kommer.

Denne tabellen det er linket til ang dekktrykk er jo ganske ufullstendig og lite oppdatert, de siste årsmodellene er ikke med, det er mange tomme felt, mange dekkdimensjoner som er std i dag er ikke nevnt........

 

Det tyder vel på en eller annen trykkfeil om dekktrykket skal være høyere foran enn bak? Enten så bør det jo være likt eller størst/høyest lufttrykk  i bakhjula pga flere passasjerer og økt last i lasterommet som du også nevner @Sjåføren Alt annet høres merkelig ut..........

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Nå fikk jeg en liten a-ha opplevelse. Ikke med den rådyre popgruppa, men med dekka mine. Trykket var 2,5 bar bak og 2,65 bar foran, mye mer enn jeg hadde hatt i. Nå er vel lufttemperaturen sikkert 10-12 grader mer også, men skitten på dekkmønsteret viser at hele mønsterbredden er i kontakt med veien foran, mens det kan være 1 cm igjen bak. Betyr det at lufttrykket bak er for høyt, og de slites mindre på sidene? 

Kanskje det er synlig på bildene hva jeg mener.

1496862841024-1658096999.jpg

1496862898591-1409106396.jpg

Skrevet (endret)

Ikke nødvendigvis, husk at hjulene foran svinger og dekka legger seg mer «over» i svinger enn hva bakhjulene gjør. I tillegg så har du også mest aktivitet i drivhjula foran selv om du har 4x4, for det systemet overfører vel ikke så mye krefter til bakhjula før du har behov for det?

Det samme er det med type småstein i vinterhjula, det finnes nesten ikke en liten stein i dekka til forhjula, mens bakhjula som bare henger etter, er fulle av småstein, slik er det i hvert fall på de bilene jeg har hatt så langt.

EDIT:

En har jo også mer tyngde på forhjula til enhver tid fordi motoren også tynger ned fronten på bilen og «flater» dekka mer ut.

Men det er klart at for mye luft i bakhjula i forhold til hva en har med seg, gjør jo at de blir mer slitt i midten. Hva sier tabellen at du skal ha for lufttrykk da, i forhold til hvordan du vanligvis benytter din bil? Tenker da på om du som oftest kjører med tom bil, men har lufttrykket justert for at den skal være fullastet med personer og last i lasterommet.........

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg er for å slite dekk på midten, hehe

Uansett, min Octavia står oppført med 2.5 bar foran og bak i "Eco" modus, funker fint det. Betyr nok slitasje på midten av dekkene, men helt ok i mine øyne

Har tradisjonelt slitt alle dekk litt ekstra på midten uten at det har gitt store utslag på levetiden. Det gir derimot utslag på forbruket 

Skrevet


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Skrevet

Jepp, helt klar over dette, men min erfaring tilsier at det er litt lekkasje av luft, og da slipper jeg å etterfylle for ofte ?

En liten økning gir minimal forskjell i forhold til flate mot veien, mens lavere trykk kan både være direkte farlig samt slite dekk utrolig fort.

Som sagt, i drivstoff deksel står det 2.5 bar foran og bak for Eco, da bruker jeg dette med god samvittighet.

Hvis man sjekker mange forskjellige tabeller, for ulike biler, kan man også finne klare trender mot høyere trykk ved høyere hastigheter. Jeg kjører mye E18 og 110 sone. 

En annen sak er at bilen ber om 3.2 bar bak ved fullastet bil, Dvs at hvis man innimellom har noe last kommer man ikke så skjevt ut ved å ha litt høyere trykk bak enn minimum.

Ellers er jeg helt enig i at tradisjonelle forhjulstrekk biler trenger ofte ikke mere trykk bak enn foran minus 0,1-0,2 bar ?

Skal på Europatur med full bil, da blir det nok 3.2 bar som gjelder ja...

Ang trykk forandringer gir 10 grader økning av utvendig temperatur en økning på 0,1 bar for dekktrykk, derfor smart å sjekke og justere ned utover sommeren og opp igjen utover høsten ?

Dette er også hovedgrunnen til at det anbefales 0,2 bar høyere trykk i dekkene på vinteren, samt at alu krymper i kulden og større lekkasje (bør da også sjekke trykket oftere). Trykket detter jo også 0,1 bar per 10 grader nedover, ikke lett ved kanskje  30-40 grader forskjell om vinteren.

Skrevet
6 timer siden, Sjåføren skrev:


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Joda det er vekta av bilen i hvert hjørne som skaper marktrykket og har en for høyt lufttrykk i forhold til hva bilen er lastet med/veier, så vil en få et mer ballongformet dekk og kun slitasje på midten, men det er jo ikke det hos deg.

Hadde du hatt for høyt luftrykk i dekka så hadde du en mye smalere slitebane i midten av dekket. Så med tanke på mer vekt foran grunnet motor, sving og krefter fra drivhjul og ikke minst økt vekt ved oppbremsing, så er det ikke unormalt det du ser her. Det er også derfor det er anbefalt og bytte for/bakdekk (på samme side av bilen, ikke kryssbytting som en gjorde før i tiden) etter hver sesong en har kjørt med dekka, slik at de blir nogenlunde likt slitt. 

Jeg benytter 2,5 Bar foran og 2,7/2,8 Bar bak på min Superb med 18" hjul, og 0,1 - 0,2 høyere lufttrykk på vinteren, og slik som dette ser tabellen ut for min bil, og slitasjen ser helt lik ut hos meg som den gjør hos deg, men om vi fyller opp bilen, så flater også bakhjula seg ut. Vi kjører oftere med fullastet bil enn tom bil (gjerne noe i mellom de 2 øverste vektbelastningene som er oppgitt i tabellen her) når det gjelder last, på vedlagt bilde). og derfor har jeg valgt en liten mellomting når det gjelder lufttrykket i bakhjula

20170516_233449.thumb.jpg.0531fee7b957b88b3a07fec0516d1259.jpg

  • 7 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?

 

Skrevet (endret)

Hei @Lars1988

Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på sommerdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer.

Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest.

Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...