Gå til innhold
Oct2018FL

Octavia2018FLs Octavia L&K 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2017 Stv


Anbefalte innlegg

Hei, er ny bruker i forumet og førstegangskjøper av Skoda

Bestilte den nye 2018 FL Octaviaen forrige måned etter å ha kjørt både VW og Audi tidligere.

Valgte en 184 hk 4x4 DSG i racingblue og med det meste av tilleggsutstyr . Kessy, trav pakke med 9.2 " skjerm, park assistent, el seter , panorama soltak, DCC adaptivt understell .

Fikk veldig godt inntrykk etter å ha prøvekjørt både Octaviaen og Superb, men valget falt til slutt på Octaviaen.

ville vel helst valgt en annen interiørfarge, men dette er ikke valgfritt i L&K versjonen.

Er også spent på inotainment med bare touch kontroll istedenfor dedikerte brytere for de viktigste funksjoner.

Er det noen som har erfaringer med dette systemet?

Andre nyttige tips som dere kan dele med en førstegangs Skoda kjøper?

Er blitt forespeilet en leveringstid på ca 3 mnd, så da blir det forhåpentligvis bilferie i ny bil. xD

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Oct2018FL :) 

Er nok der hvor mest sannsynlig min neste bil vil være Octavia, og jeg skulle gjerne hatt L&K utgaven, men med den interiørfargen den blir levert med så er nok ikke det aktuelt for min del, det er synd en ikke kan velge slik en kan på Superb L&K.

Tøff farge du har valgt deg, og du har jo utstyrt den meget godt etter min mening, tror ikke du vil mangle så mye her :) Vet ikke om du har tatt det med, men så ikke at du nevnte Vinterpakken her, det er i hvert fall noe jeg ville valgt, spesielt med tanke på at du kjører diesel. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil uten parkeringsvarmer igjen, er det mulig så vil jeg også ha med oppvarmet frontrute, de er utrolig effektiv. For det er jo ikke bestandig en kommer til å bruke tilleggsvarmeren om en bare skal ut en liten kort tur e.l., og da er det greit å slippe å måtte skrape frontruta.

Jeg har ingen erfaring med den nye skjermen og Infotainment systemet som er i FL Octavia, men jeg har sett den hos forhandleren og jeg likte den skjermen meget godt. Stor, klar og detaljert skjerm, vet ikke helt hvor mye «skinn» det vil være i en slik blank overflate i enkelte situasjoner, men får håpe den er godt «refleks behandlet» slik at en slipper å bli blendet av lav sol e.l.

Håper du blir fornøyd med bilen når den kommer, og legg gjerne ut noen bilder av den også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har vinterpakken, spesielt siden jeg kjører en del på hytta. Har det også på min nåværende bil,  og er veldig fornøyd med dieselvarmeren.

Enig med ang. interiørfarge, men det måtte jeg akseptere.

Har for første gang valgt å lease bilen, i en tre årsperiode. Så da får vi kanskje en indikasjon på hvilken veg det går med diesel, hybrid og helelektrisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Oct2018FL

Grattis med bestilling av flott bil! Kan si meg enig med interiørfargen, men men.

Som jeg sier til alle som skal vente på ny bil, håper du har mye å gjøre fremover så ventinga ikke blir så altfor lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, godt å se flere som går får ny Octavia og med diesel.

Tror du kan specce opp en vanlig style mer eller mindre lik L&K, men da med valgfrie farger. L&K er mørkebrun, men så mørk at nesten svart. Jeg liker den, men usikker på om jeg hadde valgt den.

Ellers får du en grom maskin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PaulusA skrev:

Hei, godt å se flere som går får ny Octavia og med diesel.

Tror du kan specce opp en vanlig style mer eller mindre lik L&K, men da med valgfrie farger. L&K er mørkebrun, men så mørk at nesten svart. Jeg liker den, men usikker på om jeg hadde valgt den.

Ellers får du en grom maskin ?

Når det gjelder L&K i Octavia så er det interiøret ganske brunt ja, seter, dashbord etc., det er faktisk merkbart mørkere brunt i Superb L&K, men selv det synes jeg var for brunt. Men nå kan heldigvis interiørfargen for L&K velges som sort i Superb.

Jeg er ikke så kjent med L&K i Octavia, men for Superb sin del, så er det faktisk noe utstyr en ikke får på andre utgaver enn L&K, men om det er tilfelle for Octavia vet jeg ikke. MEN den største forskjellen er jo prisen, en oppgradert Superb Style koster mer enn L&K utgaven, og det er jo noe en aldri vil få noe særlig igjen for. Når en slik bil kommer til en forhandler som innbyttebil, så er det kun en Style, selv om den sikkert blir forsøkt solgt som en «L&K»..........

Grom motor og utstyrt bil dette, det er jeg helt enig med deg i @PaulusA :)  (selv om jeg definitivt hadde valgt bensin, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder L&K i Octavia så er det interiøret ganske brunt ja, seter, dashbord etc., det er faktisk merkbart mørkere brunt i Superb L&K, men selv det synes jeg var for brunt. Men nå kan heldigvis interiørfargen for L&K velges som sort i Superb.

Jeg er ikke så kjent med L&K i Octavia, men for Superb sin del, så er det faktisk noe utstyr en ikke får på andre utgaver enn L&K, men om det er tilfelle for Octavia vet jeg ikke. MEN den største forskjellen er jo prisen, en oppgradert Superb Style koster mer enn L&K utgaven, og det er jo noe en aldri vil få noe særlig igjen for. Når en slik bil kommer til en forhandler som innbyttebil, så er det kun en Style, selv om den sikkert blir forsøkt solgt som en «L&K»..........

Grom motor og utstyrt bil dette, det er jeg helt enig med deg i @PaulusA :)  (selv om jeg definitivt hadde valgt bensin, hehe ;)

Hehe,

Jeg gleder meg til 7 trinns kassa mi jeg da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe,

Jeg gleder meg til 7 trinns kassa mi jeg da ??

Hehe, ja det forstår jeg veldig godt. ?

Den nye DSG 7 er vesentlig bedre enn den DSG 7 trinnskassa jeg har i min Superb ja. At DSG 7 kassa i min bil er underdimensjonert ?og sommerdekka støyer mye er de to tingene jeg ikke er helt tilfreds med, men ellers så har overgangen til Skoda vært meget bra ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, ja det forstår jeg veldig godt. ?

Den nye DSG 7 er vesentlig bedre enn den DSG 7 trinnskassa jeg har i min Superb ja. At DSG 7 kassa i min bil er underdimensjonert ?og sommerdekka støyer mye er de to tingene jeg ikke er helt tilfreds med, men ellers så har overgangen til Skoda vært meget bra ??

Bra overgang da. Har prøvd den kassa di i en Golf med 160hk 1.4 (turbo og kompressor) som fatter hadde. Kjapp og fin, men nappete der man ønsket å ta det med ro.

Blir første Skoda for meg også, har vel både tvilt og jobbet meg frem til denne Octavia som et godt kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, PaulusA skrev:

Bra overgang da. Har prøvd den kassa di i en Golf med 160hk 1.4 (turbo og kompressor) som fatter hadde. Kjapp og fin, men nappete der man ønsket å ta det med ro.

Blir første Skoda for meg også, har vel både tvilt og jobbet meg frem til denne Octavia som et godt kompromiss.

Ja den kan være litt rykkete og nølende ved i igangkjøring, så det kan være litt utfordrende om en skal ut i en luke i trafikken eller underlaget er vått/glatt, blir fort hjulspinn. Men det verste er jo at den dreper momentet på min motor, det synes jeg er et talentløst valg av Skoda, de har definitivt satt inn feil DSG kasse i bilen jeg har, hadde mye heller hatt DSG 6 kassa enn den jeg har.........

Ellers så er har det fungert helt upåklagelig med Skoda, det eneste besøket jeg har hatt på verkstedet/forhandleren i løpet av 13 mnd er for å få et nytt lasteromstrekk, siden det ikke ville rulle seg tilbake lenger. Etter 13 mnd og 26.600km så har jeg heller ikke fylt på noe olje, det synes jeg også er meget bra, ser det har minket litt på peilepinnen, men likevel ikke nok til at det er nødvendig å etterfylle olje. Oljenivået var 2-3 mm over midten på peilepinnen når jeg fikk bilen, og nå er den 2-3 mm under midten, men det var helt unødvendig å etterfylle dette som de sa når jeg hentet det nye lasteromstrekket i Mars mnd, nærmer seg jo den første servicen også.

Tok litt tid før jeg valgte Skoda også, egentlig så hadde jeg planer om en godt utstyrt 2014/2015 BMW 520i st.vogn, men slik utstyrt som jeg ville ha den var ikke enkelt å finne. Den ene de tilslutt klarte å spore opp var rettet opp etter en del småskader, og det fristet ikke. Den neste de fant etter at jeg hadde bestemt meg for Superb hadde kjørt ca det dobbelte av innbyttebilen min, og det fristet heller ikke, i tillegg så manglet den et par vesentlige ting på utstyrslista mi.........

Så får vi se hva det blir neste gang, hittil så har jeg vært fristet av Ocativa 1,8/180hk TSi 4x4 og Octavia vRS 230, men har ikke tenkt så mye over det enda. Ny Superb frister jo også, men den jeg vil ha er for kostbar..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har gjort et klokt valg :)

Det er nettopp den rykkinga jeg var skeptisk til i forhold til DSG, men så fant jeg ut at det kun var ved tørr clutch...

Men, har hørt mye rart om de tørr clutch kassene til VW gruppen....., den er egentlig i svakeste laget, men er nok satt inn grunnet økonomi

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er endeligventetiden over og jeg går over fra å være en fornøyd Audi eier til en spent Skoda eier.

Må bare si at førsteinntrykket er meget bra, synes både de flittig diskuterte nye lyktene, og de brune setene, ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bildene.

Mye kjekke og spennende funksjoner, og en sprek motor. 

Om ikke får den prøvd seg på den første langturen til Tyskland, gleder meg allerede

Nedenfor har jeg lagt til et par bilder

 

 

IMG_0801.JPG

IMG_0807.JPG

IMG_0809.JPG

IMG_0810.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også 2x Audi til Skoda og er godt fornøyd med bytte.

Octavia har muligens noe mer hjulstøy enn Audien. Utover det så har jeg ingen ting å være missfornøyd med.

Godt med plass i seter og bagasjerom er det også.

Lykke til :-)

 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...