Gå til innhold
Petnub

Petnubs Kodiaq Active 1.4 TSI 125hk Manuell 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er endelig drømmebilen ankommet og testet ut, Bergen -Sarpsborg.

Det første ; min bil kom med midtarmlene foran ,Selvvom utstyrsliste sier dette ikke er standard. På konfigen er det ikke dyser for klimaanlegg bak. Dette er også standard på active.  Det som derimot fraviker i fht.  Utstyrslisten er to handskerom,dette er ikke standard på active. Bilen er som mange skriver, stillegående, gode brede seter.  Fantastisk bolero skjerm som er ultra responsiv. Stor bil følelsen kommer etterhvert som man kjører. Bensin motoren med 125 hk er mer stillegående enn 190 diesel (som jeg har testet) motoren passer fint , men ingen reser med sine 10,6 sek til 100. , motoren trekker overraskende bra . Bedre enn forventet med fullastet bil. Dette skyldes nok turbo som setter inn raskt. Bilen er testet på e6 i 110 sonen og støynivå er fortsatt overraskende lavt.

Jeg kommer med bilder og video etterhvert. Har leitet og leitet på nett etter bilder av active uten resultat. Så da er det vel noen få som får nytte av en video av active :-) 

Håper Skoda oppdaterer utstyrslisten sin!

 

Skrevet

Grattis med levering! 

Fint du kommer med bilder/video så folk får se!

PS! Flytter denne tråden til "Min bil / mitt prosjekt" og endrer litt på tittelen :)

Skrevet

Gratulerer!
Det blir spennende å høre dine erfaringer.
Vi hadde 1.4 TSI 120hk DSG på en Passat 09 tidligere, den hørtes ut som en elbil når den kom kjørende. Så jeg tviler ikke på at din motor er mer stillegående en TDI variantene.
Om motoren holder for en vanlig familie er Active MYE bil for pengene for de som ikke er så opptatt av tiden fra 0-100 km/t. En annen Passat vi hadde var oppgitt til 11 sek. og det var aldri et problem for vår familie på fire.

Skal selv prøve en langkjøring til uken, Oslo - Stavanger.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Her kommet noen bilder av active utgaven. Skal lage en liten filmsnutt etterhvert .  Men tiden flyr ! 

Fantastisk praktisk bil! 

20170518_080045.jpg

20170518_080034.jpg

20170518_080019.jpg

20170518_080002.jpg

20170518_075950.jpg

20170518_075903.jpg

20170518_075855.jpg

20170518_075829.jpg

20170518_075839.jpg

20170518_075933.jpg

20170518_075921.jpg

20170518_075818.jpg

Skrevet

En virkelig flott bil dette @Petnub :)  Gratulerer så mye med ny bil :) 

Er dette Quarts Grey -eller Business Grey metallic @Petnub? (synes den minner mest om Quarts Grey, men en kan jo fort bli lurt av det tilgjengelige lyset når du tok bildene).

 

Jeg har også hatt en prøvetur i Kodiaq og må si at jeg virkelig likte denne bilen, den jeg kjørte hadde også DCC (adaptivt understell) og det synes jeg var noe som passet bilen veldig bra. Plassen er god og bilen var mer romslig enn hva jeg hadde trodd, har selv en Superb som er 16 cm lenger enn Kodiaq, men de cm vet jeg ikke helt hvor har blitt av når jeg ser hvilken plass Kodiaq har innvendig.

 Litt interessant å lese om ditt valg av motor, det var noe jeg ville trodd var for lite i en såpass stor og tung bil som dette. Klart en turbo hjelper jo litt, men det blir jo ikke all verdens dreiemoment her. Men bra du er fornøyd selv om du tydeligvis merket at du fylte den opp med last på din Bergen - Sarpsborg tur. Jeg har 1,8/180hk TSi i min Superb og den synes jeg godt kunne hatt et litt høyere dreiemoment når den er fullpakket, flere hk har jeg egentlig ikke behov for (selv om det er artig og kan være kjekt å ha, hehe). Hadde nok valgt 2,0/180hk TSi selv om jeg skulle hatt Kodiaq, men dessverre så blir den altfor kostbar da den kun leveres i Style versjon med DSG og 4x4, og blir dermed den mest kostbare Kodiaq av dem alle (før en velger evt ekstrautstyr). 

Ser frem til en liten video-snutt etterhvert også :D 

Skrevet (endret)

Ser absolutt ut som Quartz grey dette @Superb lll. Ser det på det første bildet av front/panser at den er noe mørkere enn business grey :)

Kjempefin gjennomgang av bilen @Petnub! Hvilket barnesete er det der? Jeg har et BeSafe Izi combi x4 som er ganske svært, der poden på 9mnd skal straks begynne å bruke. Er spent på hvordan plassen blir med det setet feks bak førersetet :)

 

Endret av Ooinaru
Skrevet
3 timer siden, Ooinaru skrev:

Ser absolutt ut som Quartz grey dette @Superb lll. Ser det på det første bildet av front/panser at den er noe mørkere enn business grey :)

Ja jeg mener også at det minner mest om Quarts Grey metallic som jeg skrev @Ooinaru :) 

Men jeg har holdt på såpass mye med foto og redigering av bilder at jeg vet at justeringer av farger, lys og wb (hvitbalansen) i bilderedigeringen gjør at en kan få helt andre fargetoner/fargenyanser enn hva virkeligheten er. Samt en haug med forskjellige filtere og andre ting som er tilgjengelig i dag, så i dag er det faktisk ganske vanlig at «bilder lyver», eller i hvert fall ikke gjengir virkeligheten helt riktig........... ;) 

  • 4 uker senere...
Skrevet
På ‎18‎/‎05‎/‎2017 den 15.35, Superb lll skrev:

En virkelig flott bil dette @Petnub :)  Gratulerer så mye med ny bil :) 

Er dette Quarts Grey -eller Business Grey metallic @Petnub? (synes den minner mest om Quarts Grey, men en kan jo fort bli lurt av det tilgjengelige lyset når du tok bildene).

 

Jeg har også hatt en prøvetur i Kodiaq og må si at jeg virkelig likte denne bilen, den jeg kjørte hadde også DCC (adaptivt understell) og det synes jeg var noe som passet bilen veldig bra. Plassen er god og bilen var mer romslig enn hva jeg hadde trodd, har selv en Superb som er 16 cm lenger enn Kodiaq, men de cm vet jeg ikke helt hvor har blitt av når jeg ser hvilken plass Kodiaq har innvendig.

 Litt interessant å lese om ditt valg av motor, det var noe jeg ville trodd var for lite i en såpass stor og tung bil som dette. Klart en turbo hjelper jo litt, men det blir jo ikke all verdens dreiemoment her. Men bra du er fornøyd selv om du tydeligvis merket at du fylte den opp med last på din Bergen - Sarpsborg tur. Jeg har 1,8/180hk TSi i min Superb og den synes jeg godt kunne hatt et litt høyere dreiemoment når den er fullpakket, flere hk har jeg egentlig ikke behov for (selv om det er artig og kan være kjekt å ha, hehe). Hadde nok valgt 2,0/180hk TSi selv om jeg skulle hatt Kodiaq, men dessverre så blir den altfor kostbar da den kun leveres i Style versjon med DSG og 4x4, og blir dermed den mest kostbare Kodiaq av dem alle (før en velger evt ekstrautstyr). 

Ser frem til en liten video-snutt etterhvert også :D 

Hei! her flyr tiden i pappaperm! hehe, dette er quartz grey. Joda merker det godt når bilen er stappet, skal testes i Sverige og Danmark i sommer. Men for vårt bruk, (langturer med småbarn) er ikke behovet for å komme forbi "sinkere"  i trafikken like stort som den en gang var. Og normal kjøring funker det fint.  Det skal sies at jeg har vert vant med 90 hk Fabia. da blir dette en oppgradering. =)

Video skal lages når det slutter å regne i bergen.

På ‎19‎/‎05‎/‎2017 den 10.31, Ooinaru skrev:

Ser absolutt ut som Quartz grey dette @Superb lll. Ser det på det første bildet av front/panser at den er noe mørkere enn business grey :)

Kjempefin gjennomgang av bilen @Petnub! Hvilket barnesete er det der? Jeg har et BeSafe Izi combi x4 som er ganske svært, der poden på 9mnd skal straks begynne å bruke. Er spent på hvordan plassen blir med det setet feks bak førersetet :)

 

dette er også bezafe med isofix bunn, dette er baby setet , altså opp til 9 Kg, skal også bytte stol nå =) kan bli spennede, uansett er det bare å regulere baksetene, vips så er det masse plass!

Skrevet
På 15.6.2017 den 9.33, Petnub skrev:

Video skal lages når det slutter å regne i bergen.

Ja, da er det bare å smøre seg med tålmodighet :D

Skrevet
På 6/15/2017 den 9.33, Petnub skrev:

dette er også bezafe med isofix bunn, dette er baby setet , altså opp til 9 Kg, skal også bytte stol nå =) kan bli spennede, uansett er det bare å regulere baksetene, vips så er det masse plass!

Skal hente Kodiaqen min i morgen så finner ut hvordan plassen (til meg) er da med baksetene regulert helt bak. Setet vi har er vel opp til 18kg mener jeg. Blir spennende som du sier, skal publisere bilder så fort jeg har fått satt setet i! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...