Gå til innhold
euphoria

euphorias Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Edit: Tittelen på tråden er endret i henhold til det som etter mye om og men faktisk ble bestilt...

Hei,

Har satt opp et utgangspunkt her, men er åpen for innspill...

http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/102259366

Modell: Kodiaq 5-seter
Utstyr: Ambition
Interiør: Sort
Motor: 1,4 TSI 150 hk 4x4
Farge: Candy White
Ekstrautstyr
Oppvarmet frontrute (PKV)
Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart (1M6)
Parkeringssensorer foran og bak (7X2)
Foldbart passasjersete foran (3H2)
Stor kjørecomputer med fargeskjerm (9S6)
SunSet, ekstra mørke sidereuter bak (4KF)
Delingsnett (3CX)
 
Har et rimelig bevisst forhold til hva jeg har inkludert/utelatt, men som sagt tar jeg gjerne imot innspill.
Rent konkret lurer jeg på:
- Har noen sett Candy White? Er den like hvit som Moon White f.eks.?
- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?
- 150hk bensin vs 150hk diesel?
 
Adaptivt understell kunne vært aktuelt, men det blir uforholdsmessig dyrt slik jeg har satt opp bilen, da jeg ikke trenger navigasjon (bruker Android Auto), og Amundsen må ligge i bunn for dette valget...
 
Hvor stor rabatt klarer dere å oppnå i forhold til listepris?
Endret av euphoria
Skrevet

Ser jo veldig bra ut i utg.pkt dette her @euphoria :) 

 

Andre valg/tilvalg jeg hadde tatt med er;

  • Vinterpakke/drivstoffvarmer (bestiller aldri en bil igjen uten dette, om det finnes fabrikkmontert)
  • Canton lydanlegg (det koster så lite i forhold den kvalitets lyden det gir)
  • Reservehjul (hjelper ikke med rep.sett eller kompressor om dekket er i stykker, og det har jeg opplevd ja)
  • Jeg hadde valgt metallic lakk (den er kjent for å være mer holdbar, både med tanke på glans og farge)

 

  • Candy White er ikke så hvit som Moon White metallic, Candy White har en «gulere» nyanse.

 

  • Jeg har adaptivt understell på min Superb, og den bilen bør/må også ha enten det eller sportsunderstell, eller så blir den altfor myk/duvende. Men om det er en nødvendighet på en bil som Kodiaq vet jeg ikke, jeg liker å kunne «stramme opp» understellet litt på bilen, så jeg hadde definitivt tatt det med uansett, men det er helt klart bare en personlig preferanse............

 

  • Bensin blir jo svakere enn diesel om en ser på dreiemomentet, en for liten bensinmotor kan fortere få et merkbart høyere forbruk om en belaster motoren hardere, dvs flere personer i bilen, mye last i lasterommet og evt en henger etter. Kjører en mye med dette, så er det nok bedre med en større bensinmotor eller en dieselmotor. Mitt valg i Kodiaq hadde vært 2,0/180hk TSi 4x4, men det ut i fra hvordan jeg kjenner Superb, størrelse/tyngde på bilen, hvordan den er med last og mitt bruks -og kjøremønster i de 13 mnd jeg har hatt denne bilen. Varslede dieselforbud, en motor som bruker lang tid på å bli varm, en motor som ikke liker småkjøring så godt, DPF, svinghjul, «dieselstøy» og lukta av diesel er mer enn nok årsaker til at jeg aldri kommer til å velge diesel i min privatbil.

 

  • Tja rabatter jo så mangt, det kommer jo ofte an på om en har innbyttebil eller ikke. det betyr mye for hva en evt. kan oppnå i rabatter, uten innbyttebil så er de gjerne villige til å strekke seg merkbart lenger i rabattene etter min erfaring. Det de gjerne har mer å gå på er prisen på ekstrautstyret en velger, men vinterhjul oppnår en som regel bedre priser på andre steder. Min Superb (2016) kom på ca 535.000,- (inkl 18" vinterhjul) etter prislista, på kontrakten så står det 497.000,-, men da ble også verdien på innbyttebilen skrevet litt ned...........

 

Mye personlig synsing her @euphoria, men du spurte jo om våre synspunkter, og da har jeg forsøkt å begrunne litt om hvorfor jeg hadde valgt/prioritert slik som jeg har gjort her. Andre har selvfølgelig helt andre meninger og behov enn de jeg har listet opp, det er vanskelig å foreslå utstyr, motor og drivverk for andre uten å vite noe om hvilke ønsker/behov/krav de har, ei heller å vite noe om budsjett etc.............

 

Lykke til med valg/bestilling/kjøp av bil :) 

 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Skrevet

Gratulerer, @euphoria!

Dette ser ut som en god og fornuftig bil! Har selv 150 TDI og Moon White - er veldig fornøyd med begge deler.
Hyggelig med så tidlig produksjon, da får du vel en ny bil i juli :)

Nå er jo bilen bestilt, men for å svare på spørsmålet ditt:

På 3.5.2017 den 15.49, euphoria skrev:

- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?

Med DMS kan du endre kjøreprofilen til mer komfortabel eller mer sportslig. Ved f.eks. Sport vil rattet bli fastere, DSG legger seg på et høyre turtall og er mer responsiv, DCC understellet stives av, ACC (adaptiv cruise control) akselererer raskere om bilen foran bytter fil...
Jeg prøvekjørte en Superb med dette og det var veldig behagelig, men det er lite å hente om man ikke har de viktigste elementene DMS kontrollerer. I mine øyne er det ingen poeng med DMS med mindre man har DCC (adaptivt understell) og DSG.

I forhold til 4x4 og off-road modus så er jeg usikker hva som justeres, men tror du kan få opp helningen på bilen og annen informasjon på infotainment skjermen.
 

Skrevet
6 timer siden, euphoria skrev:

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Dette høres jo veldig bra ut @euphoria, dette blir en bil du garantert du vil bli fornøyd med :) 

Ventetiden ser jo heller ikke så verst ut, så dette blir nok meget bra :D 

 

  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Som nevnt i andre tråder endret jeg min bestilling 9. juni, men det er på tide å oppdatere denne tråden med riktig informasjon. Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG med følgende utstyr:

  • Adaptivt understell (DCC)
  • Parkeringsvarmer med fjernkontroll
  • 18" Aluminiumsfelger Elbrus
  • Elektrisk bakluke, sensorstyrt
  • Oppvarmet multifunksjonsratt med paddles for styring av DSG
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart
  • Delingsnett

Ønsket egentlig også å ha med

  • Elektriske seter foran med minnefunksjon for fører
  • Elektriske speil med minne for elektriske seter

Men dette ga produksjonstid i 2018, så det gadd jeg ikke vente på. Hadde dog et lite håp om at dette var en dummy-dato i mangel på en bekreftet dato, så jeg tok kontakt i dag for å sjekke om el-seter nå forskyver produksjon. Selger mente det var mulig å legge inn det nå uten forsinkelse. Får det bekreftet på torsdag når kompetent personell er på plass...

Hadde opprinnelig Oppvarmet frontrute i den første bestillingen, men tok ut den når jeg gjorde endringer og inkluderte parkeringsvarmer. Vurderer likevel å ta inn dette igjen på torsdag, da effekten av parkeringsvarmeren krever litt planlegging...

Før ferien var estimert produksjon i uke 34. Nå står det uke 36, og det blir forhåpentligvis bekreftet i neste uke. Da blir det isåfall muligens bil til høstferien :o.

Opprinnelig bil ble forøvrig ikke tatt ut av bestilling av forhandler. Den står nå på kaia, så om noen har lyst på den konfigurasjonen, så er det mulig å få kjøpt bil uten ventetid :x.

Endret av euphoria
  • 3 uker senere...
Skrevet

Bilen er produksjonsbekreftet for uke 36, men har ikke fått produksjonsnummer ennå, så det er kanskje ikke helt spikret... Men håper på levering i uke 40!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Ventetiden er snart over... Bilen kommer til forhandler førstkommende fredag. Jeg overtar den påfølgende fredag (6.10), da den skal 2 dager på antirustbehandling og 2 dager på lakkforsegling m.m. På tide å få solgt det gamle vraket xD.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Legger på oppfording  fra @tronna ut noen bilder tatt den dagen jeg hentet bilen (på vinterhjul). Beklager forsinkelsen :$.

 image.png.33fdc6985930c2051a42872c83d4ef31.png 

image.png.573ab3f4be84a9baba3caf66e0039f56.png

image.png.91fa330734c2a4d57e3033e1f90c4d3e.png

image.png.f65ffecf77b8ea2dfe65c86b85b18fa5.png

image.png.b668b8010068be0ba48af4ffd15ab828.png

Generelt veldig fornøyd med bilen. Noen småfeil som må fikses er det, som bakdører som subber og krever ekstra fart for å lukke. Får også stadig noen feilmeldinger fra elektronikken, bl.a. om at det er feil på nødanropssystemet. 

Appstyrt parkeringsvarmer er genialt. Var helt topp å komme til snøfrie ruter etter jobb igår... Ville valgt varme i frontrute i tillegg, hvis jeg skulle valgt igjen. Liker laneassist, adaptivt understell, automatisk stopp ved hinding, alle kameraene i ryggepakken osv. Utrolig behagelig med svingbart hengerfeste. Har ikke kjørt i forhold der fjernlysassistenten slår inn ennå. Liker ikke adaptiv cruisekontroll på 4-feltsvei. Passer ikke min kjørestil, da jeg som regel kjører litt fortere enn gjennomsnittet. Når man da ligger i høyrefeltet og tar igjen trafikk, bremser systemet ned bilen før man rekker å legge seg ut. I slike tilfeller hadde det vært greit å kunne slå av den adaptive delen av cruisekontrollen.

Plassen er topp. Kjøpte Kodiaq bl.a. fordi den har stort nok bagasjerom for en familie på påsketur, selv med hundebur for 2 hunder.  Bestilte derfor bilen uten reservehjul og annet som stjeler plass. Som bildene viser har jeg etter egne mål bestilt et hundebur som er optimalisert til Kodiaq'ens bagasjerom. Det passer på centimeteren både mot seteryggen i bakre posisjon, mot bakdøren og opp mot bagasjeromstrekket (så man kan benytte dette selv med buret i bilen). Bur-døren er også optimal, så den akkurat rekker over terskelen. Buret er av typen Bonzo, fra Brødrene Aase. Hvis noen trenger målene er det bare å ta kontakt.

Integrasjonen med Android Auto er nesten det aller beste med bilen. Musikkavspilling (Spotify og Google Play Music), podcasts, navigasjon (Google Maps og Waze), oppringing og meldinger (vanlig SMS i tillegg til andre tjenester) fungerer mye bedre enn bilens standardsystemer. Disse tjenestene betjener jeg i all hovedsak med talestyring.

  • Lik 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...