Gå til innhold
euphoria

euphorias Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Edit: Tittelen på tråden er endret i henhold til det som etter mye om og men faktisk ble bestilt...

Hei,

Har satt opp et utgangspunkt her, men er åpen for innspill...

http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/102259366

Modell: Kodiaq 5-seter
Utstyr: Ambition
Interiør: Sort
Motor: 1,4 TSI 150 hk 4x4
Farge: Candy White
Ekstrautstyr
Oppvarmet frontrute (PKV)
Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart (1M6)
Parkeringssensorer foran og bak (7X2)
Foldbart passasjersete foran (3H2)
Stor kjørecomputer med fargeskjerm (9S6)
SunSet, ekstra mørke sidereuter bak (4KF)
Delingsnett (3CX)
 
Har et rimelig bevisst forhold til hva jeg har inkludert/utelatt, men som sagt tar jeg gjerne imot innspill.
Rent konkret lurer jeg på:
- Har noen sett Candy White? Er den like hvit som Moon White f.eks.?
- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?
- 150hk bensin vs 150hk diesel?
 
Adaptivt understell kunne vært aktuelt, men det blir uforholdsmessig dyrt slik jeg har satt opp bilen, da jeg ikke trenger navigasjon (bruker Android Auto), og Amundsen må ligge i bunn for dette valget...
 
Hvor stor rabatt klarer dere å oppnå i forhold til listepris?
Endret av euphoria
Skrevet

Ser jo veldig bra ut i utg.pkt dette her @euphoria :) 

 

Andre valg/tilvalg jeg hadde tatt med er;

  • Vinterpakke/drivstoffvarmer (bestiller aldri en bil igjen uten dette, om det finnes fabrikkmontert)
  • Canton lydanlegg (det koster så lite i forhold den kvalitets lyden det gir)
  • Reservehjul (hjelper ikke med rep.sett eller kompressor om dekket er i stykker, og det har jeg opplevd ja)
  • Jeg hadde valgt metallic lakk (den er kjent for å være mer holdbar, både med tanke på glans og farge)

 

  • Candy White er ikke så hvit som Moon White metallic, Candy White har en «gulere» nyanse.

 

  • Jeg har adaptivt understell på min Superb, og den bilen bør/må også ha enten det eller sportsunderstell, eller så blir den altfor myk/duvende. Men om det er en nødvendighet på en bil som Kodiaq vet jeg ikke, jeg liker å kunne «stramme opp» understellet litt på bilen, så jeg hadde definitivt tatt det med uansett, men det er helt klart bare en personlig preferanse............

 

  • Bensin blir jo svakere enn diesel om en ser på dreiemomentet, en for liten bensinmotor kan fortere få et merkbart høyere forbruk om en belaster motoren hardere, dvs flere personer i bilen, mye last i lasterommet og evt en henger etter. Kjører en mye med dette, så er det nok bedre med en større bensinmotor eller en dieselmotor. Mitt valg i Kodiaq hadde vært 2,0/180hk TSi 4x4, men det ut i fra hvordan jeg kjenner Superb, størrelse/tyngde på bilen, hvordan den er med last og mitt bruks -og kjøremønster i de 13 mnd jeg har hatt denne bilen. Varslede dieselforbud, en motor som bruker lang tid på å bli varm, en motor som ikke liker småkjøring så godt, DPF, svinghjul, «dieselstøy» og lukta av diesel er mer enn nok årsaker til at jeg aldri kommer til å velge diesel i min privatbil.

 

  • Tja rabatter jo så mangt, det kommer jo ofte an på om en har innbyttebil eller ikke. det betyr mye for hva en evt. kan oppnå i rabatter, uten innbyttebil så er de gjerne villige til å strekke seg merkbart lenger i rabattene etter min erfaring. Det de gjerne har mer å gå på er prisen på ekstrautstyret en velger, men vinterhjul oppnår en som regel bedre priser på andre steder. Min Superb (2016) kom på ca 535.000,- (inkl 18" vinterhjul) etter prislista, på kontrakten så står det 497.000,-, men da ble også verdien på innbyttebilen skrevet litt ned...........

 

Mye personlig synsing her @euphoria, men du spurte jo om våre synspunkter, og da har jeg forsøkt å begrunne litt om hvorfor jeg hadde valgt/prioritert slik som jeg har gjort her. Andre har selvfølgelig helt andre meninger og behov enn de jeg har listet opp, det er vanskelig å foreslå utstyr, motor og drivverk for andre uten å vite noe om hvilke ønsker/behov/krav de har, ei heller å vite noe om budsjett etc.............

 

Lykke til med valg/bestilling/kjøp av bil :) 

 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Skrevet

Gratulerer, @euphoria!

Dette ser ut som en god og fornuftig bil! Har selv 150 TDI og Moon White - er veldig fornøyd med begge deler.
Hyggelig med så tidlig produksjon, da får du vel en ny bil i juli :)

Nå er jo bilen bestilt, men for å svare på spørsmålet ditt:

På 3.5.2017 den 15.49, euphoria skrev:

- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?

Med DMS kan du endre kjøreprofilen til mer komfortabel eller mer sportslig. Ved f.eks. Sport vil rattet bli fastere, DSG legger seg på et høyre turtall og er mer responsiv, DCC understellet stives av, ACC (adaptiv cruise control) akselererer raskere om bilen foran bytter fil...
Jeg prøvekjørte en Superb med dette og det var veldig behagelig, men det er lite å hente om man ikke har de viktigste elementene DMS kontrollerer. I mine øyne er det ingen poeng med DMS med mindre man har DCC (adaptivt understell) og DSG.

I forhold til 4x4 og off-road modus så er jeg usikker hva som justeres, men tror du kan få opp helningen på bilen og annen informasjon på infotainment skjermen.
 

Skrevet
6 timer siden, euphoria skrev:

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Dette høres jo veldig bra ut @euphoria, dette blir en bil du garantert du vil bli fornøyd med :) 

Ventetiden ser jo heller ikke så verst ut, så dette blir nok meget bra :D 

 

  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Som nevnt i andre tråder endret jeg min bestilling 9. juni, men det er på tide å oppdatere denne tråden med riktig informasjon. Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG med følgende utstyr:

  • Adaptivt understell (DCC)
  • Parkeringsvarmer med fjernkontroll
  • 18" Aluminiumsfelger Elbrus
  • Elektrisk bakluke, sensorstyrt
  • Oppvarmet multifunksjonsratt med paddles for styring av DSG
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart
  • Delingsnett

Ønsket egentlig også å ha med

  • Elektriske seter foran med minnefunksjon for fører
  • Elektriske speil med minne for elektriske seter

Men dette ga produksjonstid i 2018, så det gadd jeg ikke vente på. Hadde dog et lite håp om at dette var en dummy-dato i mangel på en bekreftet dato, så jeg tok kontakt i dag for å sjekke om el-seter nå forskyver produksjon. Selger mente det var mulig å legge inn det nå uten forsinkelse. Får det bekreftet på torsdag når kompetent personell er på plass...

Hadde opprinnelig Oppvarmet frontrute i den første bestillingen, men tok ut den når jeg gjorde endringer og inkluderte parkeringsvarmer. Vurderer likevel å ta inn dette igjen på torsdag, da effekten av parkeringsvarmeren krever litt planlegging...

Før ferien var estimert produksjon i uke 34. Nå står det uke 36, og det blir forhåpentligvis bekreftet i neste uke. Da blir det isåfall muligens bil til høstferien :o.

Opprinnelig bil ble forøvrig ikke tatt ut av bestilling av forhandler. Den står nå på kaia, så om noen har lyst på den konfigurasjonen, så er det mulig å få kjøpt bil uten ventetid :x.

Endret av euphoria
  • 3 uker senere...
Skrevet

Bilen er produksjonsbekreftet for uke 36, men har ikke fått produksjonsnummer ennå, så det er kanskje ikke helt spikret... Men håper på levering i uke 40!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Ventetiden er snart over... Bilen kommer til forhandler førstkommende fredag. Jeg overtar den påfølgende fredag (6.10), da den skal 2 dager på antirustbehandling og 2 dager på lakkforsegling m.m. På tide å få solgt det gamle vraket xD.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Legger på oppfording  fra @tronna ut noen bilder tatt den dagen jeg hentet bilen (på vinterhjul). Beklager forsinkelsen :$.

 image.png.33fdc6985930c2051a42872c83d4ef31.png 

image.png.573ab3f4be84a9baba3caf66e0039f56.png

image.png.91fa330734c2a4d57e3033e1f90c4d3e.png

image.png.f65ffecf77b8ea2dfe65c86b85b18fa5.png

image.png.b668b8010068be0ba48af4ffd15ab828.png

Generelt veldig fornøyd med bilen. Noen småfeil som må fikses er det, som bakdører som subber og krever ekstra fart for å lukke. Får også stadig noen feilmeldinger fra elektronikken, bl.a. om at det er feil på nødanropssystemet. 

Appstyrt parkeringsvarmer er genialt. Var helt topp å komme til snøfrie ruter etter jobb igår... Ville valgt varme i frontrute i tillegg, hvis jeg skulle valgt igjen. Liker laneassist, adaptivt understell, automatisk stopp ved hinding, alle kameraene i ryggepakken osv. Utrolig behagelig med svingbart hengerfeste. Har ikke kjørt i forhold der fjernlysassistenten slår inn ennå. Liker ikke adaptiv cruisekontroll på 4-feltsvei. Passer ikke min kjørestil, da jeg som regel kjører litt fortere enn gjennomsnittet. Når man da ligger i høyrefeltet og tar igjen trafikk, bremser systemet ned bilen før man rekker å legge seg ut. I slike tilfeller hadde det vært greit å kunne slå av den adaptive delen av cruisekontrollen.

Plassen er topp. Kjøpte Kodiaq bl.a. fordi den har stort nok bagasjerom for en familie på påsketur, selv med hundebur for 2 hunder.  Bestilte derfor bilen uten reservehjul og annet som stjeler plass. Som bildene viser har jeg etter egne mål bestilt et hundebur som er optimalisert til Kodiaq'ens bagasjerom. Det passer på centimeteren både mot seteryggen i bakre posisjon, mot bakdøren og opp mot bagasjeromstrekket (så man kan benytte dette selv med buret i bilen). Bur-døren er også optimal, så den akkurat rekker over terskelen. Buret er av typen Bonzo, fra Brødrene Aase. Hvis noen trenger målene er det bare å ta kontakt.

Integrasjonen med Android Auto er nesten det aller beste med bilen. Musikkavspilling (Spotify og Google Play Music), podcasts, navigasjon (Google Maps og Waze), oppringing og meldinger (vanlig SMS i tillegg til andre tjenester) fungerer mye bedre enn bilens standardsystemer. Disse tjenestene betjener jeg i all hovedsak med talestyring.

  • Lik 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...