Gå til innhold
Ooinaru

Ooinarus Kodiaq Style 2.0 150 DSG Business grey


Anbefalte innlegg

Skrevet
På 18.5.2017 den 8.08, Ooinaru skrev:

Er du fornøyd med komforten så langt da? 

Det er ingen racerbil og det er ikke sports seter i den, men det var ikke derfor jeg kjøpte denne bilen. Ønsker jeg å kjøre og sitte mer sportslig så kjører jeg konebilen (Golf GTE :)).
Jeg er absolutt fornøyd med komforten, og jeg syns også det er mindre støy i bilen sammenlignet med Octaviaen jeg hadde.

 

På 18.5.2017 den 8.08, Ooinaru skrev:

Men så er jo jeg 202cm høy og :P

Da er det ikke mer enn 30 cm som skiller oss :P Du kan tenke deg hvor stor plass jeg har i denne bilen :D.

 

På 18.5.2017 den 13.15, Tor2r skrev:

Har du unger med bakovervendt sete?

Her er noen bilder av BeSafe iZi Combi X3. Mamma (170 cm) satt på forrige dagen - hun hadde veldig god klaring ved knærne.
20170519_073731.thumb.jpg.f32c3eff7ae0022965dec7473457c561.jpg20170519_073752.thumb.jpg.5a395d380cf47b89c637f2b0d45e001f.jpg

Skrevet
Akkurat nå, Arooo skrev:

Det er ingen racerbil og det er ikke sports seter i den, men det var ikke derfor jeg kjøpte denne bilen. Ønsker jeg å kjøre og sitte mer sportslig så kjører jeg konebilen (Golf GTE :)).
Jeg er absolutt fornøyd med komforten, og jeg syns også det er mindre støy i bilen sammenlignet med Octaviaen jeg hadde.

 

Da er det ikke mer enn 30 cm som skiller oss :P Du kan tenke deg hvor stor plass jeg har i denne bilen :D.

 

Her er noen bilder av BeSafe iZi Combi X3. Mamma (170 cm) satt på forrige dagen - hun hadde veldig god klaring ved knærne.
 

Var det diesel motor du hadde? Hadde selv en 1,6 TDI men synes støyen var ok i den så har store forhåpninger ift støy i Kodiaq!

Oi såpass ja! Det var da voldsomt til plass og! Jeg visste at det var stor plass i den da jeg kunne sitte greit bak meg selv men, de setene bygger jo ganske mye ut så, dette er jo knallbra!

Skrevet

Jeg hadde 150 TDI (det er vel 2,0) i Octaviaen også. Da jeg kjørte i tunneler og snakket i telefonen (BT) var det umulig å høre hva andre sa, jeg måtte ha lyden på max (selv om jeg hadde Canton).
Her er det stor forskjell nå. Dette skyldes nok bedre isolasjon samt mye bedre Canton anlegg.

Normalt har jeg forover vendt barnesete bak meg, og når fruen skal sette inn jentungen på 4 år så kan hun stå (ikke oppreist :P) foran henne for å komme til setebeltet. Det er så god plass fra baksetet frem til førersetet. :) 

Skrevet
41 minutter siden, Arooo skrev:

Jeg hadde 150 TDI (det er vel 2,0) i Octaviaen også. Da jeg kjørte i tunneler og snakket i telefonen (BT) var det umulig å høre hva andre sa, jeg måtte ha lyden på max (selv om jeg hadde Canton).
Her er det stor forskjell nå. Dette skyldes nok bedre isolasjon samt mye bedre Canton anlegg.

Normalt har jeg forover vendt barnesete bak meg, og når fruen skal sette inn jentungen på 4 år så kan hun stå (ikke oppreist :P) foran henne for å komme til setebeltet. Det er så god plass fra baksetet frem til førersetet. :) 

Har ingen større problemer med å høre andre prater, selv i tunneler i min Octavia ?

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Har ingen større problemer med å høre andre prater, selv i tunneler i min Octavia ?

Nå har du en nyere bil også da :)

Jeg overdriver nok litt, og det kan være mange faktorer til min opplevelse/erfaring rundt dette.
Men jeg har hatt mange Passater i løpet av de siste årene og det var merkbar forskjell da jeg fikk Octaviaen. Nå som jeg har fått Kodiaq merker jeg at jeg er tilbake til samme opplevelse av lyd/støy som i Passat - om ikke bedre. Mulig det var noe galt med Canton anlegget i Octaviaen.

 

Skrevet
1 time siden, Arooo skrev:

Nå har du en nyere bil også da :)

Jeg overdriver nok litt, og det kan være mange faktorer til min opplevelse/erfaring rundt dette.
Men jeg har hatt mange Passater i løpet av de siste årene og det var merkbar forskjell da jeg fikk Octaviaen. Nå som jeg har fått Kodiaq merker jeg at jeg er tilbake til samme opplevelse av lyd/støy som i Passat - om ikke bedre. Mulig det var noe galt med Canton anlegget i Octaviaen.

 

Ja, jeg har i grunn holdt meg langt unna Skoda inntil nå, men synes bilene har blitt for bra til å unngå de ?

Synes de fleste modeller begynner å bli snertne og absolutt noe av det mest attraktive hvis man tar hensyn til prisen

Kom fra 2013 Mondeo og synes ikke det er noe støymessig nedtur i Octavia

Er selvfølgelig mer støy enn i min Mercedes B Electric på 225/45-18" Conti Sport Contact 5 dekk, men skulle bare mangle. Forskjellen er likevel ikke formidabel

Skrevet

Jeg var å testet Ford Mondeo st.vogn før jeg kjøpte min Superb, jeg synes helt ærlig at Mondeoen var bedre støyisolert enn Superb, men plassen var merkbart mindre på samtlige steder, så det ble ikke en aktuell bil for vår del.

Men helt enig med deg @PaulusA, jeg har egentlig ikke vurdert Skoda tidligere, har sikkert noe med gamle rykter og synspunkter å gjøre. Men så feil kan en ta, liker jo min Superb mye bedre enn Passat, og en annen ting er jo at VW Passat finnes jo heller ikke i Norge med den motoren jeg ville ha, så da så det seg egentlig selv hvilken bil vi skulle ha :) 

 

Skrevet
10 timer siden, Arooo skrev:

Her er noen bilder av BeSafe iZi Combi X3. Mamma (170 cm) satt på forrige dagen - hun hadde veldig god klaring ved knærne.

Stjeler disse bildene og lager en ekstra tråd jeg. Tok en kjapp liten sjekk i google sin statistikk og det er mange som søker etter skoda bakovervendt, octavia bakovervendt osv osv om de fleste modeller som finnes fra mange merker.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Gratulerer med bestilt bil til deg også @Ooinaru. Blir fin farge og godt nok med utstyr uten at det blir alt for dyr moro. :)

I morgen er siste dag i mai, da skal jeg hente min Kodiaq! Sitter oppe litt seint pga. mini på 4 mnd. våknet når vi skulle legge oss, trengte mat. Er ikke våken pga. søvnproblemer altså :P 

Fikk beskjed om levering i begynnelsen av juni,men nå ble det slutte av mai i stedet. Alltid greit å ikke håpe for mye og heller bli positivt overrasket ;) Men siden det er 1. juni på torsdag så kan man teknisk sett si at dette er første uken i juni og da har du ikke lenge igjen nå, du har kanskje fått en oppdatering fra forhandler?

Jeg går fra Subaru Legacy og ble ikke noe innbytte for min del hos Skodaforhandler, skulle gjerne gjort det,hadde vært enklest. Men skal levere den hos noen andre som tar den i innbytte, litt småplukk på den som andre heller kan få gleden av å fikse og selge med en fortjeneste. Er det mye dere "taper" ved innbytte kontra privat salg og hva er grensen på alder/årsmodell som forhandler tar i innbytte?

Skrevet
5 timer siden, Krissme skrev:

Gratulerer med bestilt bil til deg også @Ooinaru. Blir fin farge og godt nok med utstyr uten at det blir alt for dyr moro. :)

I morgen er siste dag i mai, da skal jeg hente min Kodiaq! Sitter oppe litt seint pga. mini på 4 mnd. våknet når vi skulle legge oss, trengte mat. Er ikke våken pga. søvnproblemer altså :P 

Fikk beskjed om levering i begynnelsen av juni,men nå ble det slutte av mai i stedet. Alltid greit å ikke håpe for mye og heller bli positivt overrasket ;) Men siden det er 1. juni på torsdag så kan man teknisk sett si at dette er første uken i juni og da har du ikke lenge igjen nå, du har kanskje fått en oppdatering fra forhandler?

Jeg går fra Subaru Legacy og ble ikke noe innbytte for min del hos Skodaforhandler, skulle gjerne gjort det,hadde vært enklest. Men skal levere den hos noen andre som tar den i innbytte, litt småplukk på den som andre heller kan få gleden av å fikse og selge med en fortjeneste. Er det mye dere "taper" ved innbytte kontra privat salg og hva er grensen på alder/årsmodell som forhandler tar i innbytte?

Takk for det! Føler at jeg har fått til et greit kompromiss altså :)

Stemmer, da har du virkerlig noe å glede deg til når du våkner igjen! De har en (lei?) tendens til å våkne på nettene disse små ;) en av mine på 9mnd har funnet ut at han skal stå opp i 5-halv 6 tiden på "morgenen", passelig at jeg er i pappaperm da :ph34r:

Absolutt! Jeg har prøvd å være litt pessimistisk ift det forhandler har forespeilet men klart når man venter på noe så er det ikke alltid like lett å holde tålmodigheten oppe :P har ikke hørt fra forhandler enda men han sa han skulle ringe i slutten av denne uken så evt tar jeg kontakt og "maser" litt, hehe :D

Ja det er greit å kunne skrive fra seg ansvaret og være "ferdig" med gamlebilen. Hadde en Volvo V50 før jeg i det hele tatt tenkte på Skoda og den byttet jeg inn hos en bruktbilimportør og kjøpte Octaviaen jeg hadde frem til midten av mai :)

Innbytte vil jo alltid være et tapsprosjekt men jeg føler egentlig ikke at tapet var så stort som jeg hadde sett for meg. Kjøpte Octaviaen i januar 2015, den var førstegangsregistert i nov. 2013, så en 2014 mod. Tapte ca 106.000 på den og ut i fra det jeg har sett på finn så kunne jeg ha redusert tapet til rundt 80-90.000 hvis jeg skulle solgt den selv men, har jo ingen garantier for hvor lenge den står før man får solgt heller. Tror hvor gammel bilen kan være varierer fra forhandler til forhandler. V50en jeg hadde var feks en 2004 modell :)

Skrevet
50 minutter siden, Ooinaru skrev:

Ja det er greit å kunne skrive fra seg ansvaret og være "ferdig" med gamlebilen. Hadde en Volvo V50 før jeg i det hele tatt tenkte på Skoda og den byttet jeg inn hos en bruktbilimportør og kjøpte Octaviaen jeg hadde frem til midten av mai :)

Innbytte vil jo alltid være et tapsprosjekt men jeg føler egentlig ikke at tapet var så stort som jeg hadde sett for meg. Kjøpte Octaviaen i januar 2015, den var førstegangsregistert i nov. 2013, så en 2014 mod. Tapte ca 106.000 på den og ut i fra det jeg har sett på finn så kunne jeg ha redusert tapet til rundt 80-90.000 hvis jeg skulle solgt den selv men, har jo ingen garantier for hvor lenge den står før man får solgt heller. Tror hvor gammel bilen kan være varierer fra forhandler til forhandler. V50en jeg hadde var feks en 2004 modell :)

Selv om jeg også byttet inn bil med nybilgaranti, så synes jeg også det er veldig greit å være ferdig med den bilen når den nye hentes. :) En annen ting som gjør at jeg bestandig bytter inn mine biler ved kjøp av ny bil, er at jeg ikke ønsker å ha 2 biler, for en vet jo aldri når bilen en skal selge/bytte inn faktisk blir solgt.

Bilen jeg byttet inn for 3 biler tilbake leverte jeg på morgenen når jeg hentet den nye bilen, og den hadde en ny eier ved lunchtider og ble levert på ettermiddagen. Den neste bilen sto hos forhandler i over 6 mnd, og den siste jeg byttet inn ble solgt etter ca 2 mnd. Den mest «tungsolgte» bilen jeg har levert fra meg hos en forhandler sto i over 1 år og 6 mnd, det var forøvrig en Ford Escort 1,8 Si Sport 1995 st.vogn, byttet inn i Oktober 2001 og solgt våren 2003!

 

Hva som er mest «lønnsomt» av privat salg eller innbytte finnes det nok ingen fasit på, slik bilene er priset på Finn.no er jo kun hva selger ønsker for pris, ikke hva bilen faktisk blir solgt for og akkurat der kan det nok være store avvik. Jeg savner en oversikt over hva ting prises for på Finn.no og hva ting faktisk blir solgt for, men uten å legge ut kopi av kjøpe/salgs kontrakten så ville det vel ikke blitt så nøyaktig mest sannsynlig. For det ville vel ofte ha vært et sprik i mellom hva selger ville ha oppgitt og hva kjøper ville ha oppgitt vil jeg tro, fordi ingen er interessert i å oppgi de reelle tallene, fordi begge mener de har gjort best mulig handel og kanskje ikke vil skrive hva det faktisk endte opp med. Selger har vel gjerne gjort et «kjempesalg» og kjøper har vel gjerne gjort et «kjempekjøp», og det stemmer nok dårlig med realitetene i en del tilfeller vil jeg tro............

Noen venner av meg har sine meninger om at de absolutt taper minst ved privat salg, men de liker likevel ikke konkrete spørsmål om hvordan det har gått økonomisk sett. Et par av bilene har de visstnok fått mer enn prisantydningen for pga budrunde, men som oftest så blir bilene solgt for 10 - 30.000,- under hva de har priset dem til på Finn.no, og er vel gjerne hva innbytteprisene er...........? Så i mine øyne så tjener de ikke noe særlig på å selge bilene selv (da tenker jeg konkret på hva de har oppgitt til meg av salgssummer og innbyttepriser), men de får en bedre deal hos forhandler ved kjøp av ny bil fordi de ikke har innbyttebil, for forhandlerne har gjerne noen innbyttebiler på lager fra før av...........

Skrevet

Tror ikke det finnes noen fasit, og jeg har solgt mange biler privat gjennom årene.

Personlig er jeg litt lei av å selge biler, mer moro å kjøpe, hehe

Solgte siste bil til bruktbilforhandler, fikk da 10 laken mer enn der jeg kjøpte nye bilen

Skrevet

Fikk en liten oppdatering fra selger i dag, etter at jeg tok kontakt. Bilen er her i løpet av neste uke og han skal ringe meg når den er klar. Kjenner at tålmodigheten er på bristepunktet :/

Skrevet

Det forstår jeg godt @Ooinaru, det er nesten ikke noe verre enn de siste dagene med venting, det tærer i hvert fall på min tålmodighet og vel så det........... Trøsten er jo at det ikke er så lenge til da ?

Såfremt du ikke fikk noen flere detaljer enn dette her ang når bilen din kommer til forhandleren, så kan det jo fort bli ut i uken etter der også før du får den. Mener ikke å være dum eller pessimist, det var kun for at vi ikke har flere detaljer foreløpig.

Lykke til @Ooinaru, så håper jeg for din del at du har bil i løpet av neste uke ??

Skrevet
47 minutter siden, Superb lll skrev:

Det forstår jeg godt @Ooinaru, det er nesten ikke noe verre enn de siste dagene med venting, det tærer i hvert fall på min tålmodighet og vel så det........... Trøsten er jo at det ikke er så lenge til da ?

Såfremt du ikke fikk noen flere detaljer enn dette her ang når bilen din kommer til forhandleren, så kan det jo fort bli ut i uken etter der også før du får den. Mener ikke å være dum eller pessimist, det var kun for at vi ikke har flere detaljer foreløpig.

Lykke til @Ooinaru, så håper jeg for din del at du har bil i løpet av neste uke ??

Hehe takk for det! Pessimist (realist?) er helt greit det, er jo kjekt å bli positivt overrasket ;-) kunne jo tenkt meg en konkret dato å forholde meg til men jeg skjønner jo at det ikke er lett når bilen ikke har kommet til forhandleren engang :)

Skrevet

Forsøker gjerne å være realist, men blir fort «stemplet» av enkelte medlemmer i husstanden her for å være pessimist, så det kommer nok an på hvem sin mening det er snakk om ja ?

Ja jeg tenker også slik, forsøker å være så realistisk som mulig, og blir heller mer enn gjerne positivt overrasket, enn at det går motsatt vei. Det har en lært med noe år på baken, men to tenåringsjenter her er ikke så veldig enig med sin «gamle» far i det nei, hehe ? 

Vi krysser fingrene @Ooinaru for en snarlig levering av bil til deg ??

Skrevet

Jeg for min del kaller meg selv "optimistisk realist", er ikke dumt å være litt fornuftig i antakelser ja ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...