Gå til innhold
oktavia_1.8tsi

Plass til nye felger? innpress? Spacere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal handle felger til bilen min (som jeg ikke har fått enda.) Har søkt en del på nettet men finner ikke ut av hva jeg har plass til, og ettersom jeg ikke har bilen får jeg ikke målt. 

Jeg har funnet et sett jeg tror blir fine på bilen med størrelse 19x9,5 ET 42. Går dette bra? Hvor brede spacere trenger jeg eventuelt? Vil gjerne bestille de så det er klart til jeg får bilen. Det er noe leveringstid på dem.

Takk for svar.

fs29r.jpg

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @oktavia_1.8tsi :) 

Jeg har funnet en del forskjellige av den nye Octavia med regnummer, slik at jeg har vært inne på SVV sine nettsider og funnet kjøretøyopplysningene for disse bilene. Og for de jeg har funnet så har de samme opplysningene angående innpress vært like. Dette er hva som står oppgitt på SVV sine nettsider,

593e5ee3e218a_Skjermbilde2017-06-12kl_11_16_21.thumb.png.80138f533b0be934b670a3903d5b2992.png

I følge kjøretøyforskriften §13 punkt 6.1 og 6.2 som omhandler dekk/felg (limer inn skjermbiler av dem her), så kan du gjøre følgende forandringer lovlig,

593e5eee994e6_Skjermbilde2017-06-12kl_11_23_27.thumb.png.f2c6e594c329068e129f381ca4bd257b.png

593e5ef839ee4_Skjermbilde2017-06-12kl_11_24_21.thumb.png.c1be3dc9fd747188944ddacd1dc4a4e2.png

Spacere er noe jeg personlig ville ha unngått, fordi det forandrer trykkpunktet på understell/hjuloppheng, og vil gi økt belastning på det. Så personlig hadde jeg heller funnet felger som hadde riktig innpress, eller i hvert fall kan brukes lovlig uten å benytte spacere, men det er kun min personlige mening. Å forandre litt på innpresset synes jeg bilen kler godt, for på Octavia så synes jeg hjulene er vel langt «inne i hjulbuen» spesielt når det gjelder bakhjulene.

Som nevnt, jeg hadde holdt meg innenfor hva kjøretøyforskriften sier og ikke valgt felger som krever bruk av spacere, men jeg skal ikke legge føringer for hva andre skal velge eller gjøre :) 

 

Artig om du kan gi oss noen detaljer om bilen du har bestilt @oktavia_1.8tsi utstyrsversjons, annet ekstrautstyr, farge, etc,

Lag også gjerne en egen tråd på bilen din her @oktavia_1.8tsi og sett inn noen bilder når du får den :) 

Er det lenge igjen å vente til du får bilen eller?

 

Skrevet (endret)

Hei. Råtøffe felger du tenker på! De kommer til å kle bilen.

Jeg skal ikke være 100% bombastisk med hensyn til dimensjonen du tenker på, men 9,5 brede felger er helt i grenseland for hva som er mulig å få på. Nå har ikke jeg prøvd noe spesielt selv, men jeg tror nok at du vil slite både på innsiden og ute mot skjermene. Jeg har sett at RS 230 TSI har vært satt opp med 9x19, ET38, men her har det nok mye å si om du skal senke, samt dekkdimensjonen du vil ha på. Peronlig synes jeg Octavia må ha senk for å kle 19" når det er lite høyde på gummien, fordi hjulbuene i utgangspunktet står høyt i forhold til dekkene.

Som sagt, så tror jeg du er i kategorien "skohorn" for at dekk og felg skal gå rundt uten å rubbe mot hjuloppheng og skjermer, spesielt i sving og med mye utslag i fjæring. Spacere kan du i utgangspunktet glemme, både fordi disse felgene i 9,5 " bredde allerede stikker langt ut mot skjermkanten, samt at det ikke er lov (og det er gode grunner for akkurat det).

Keep us informed!

Endret av Sjåføren
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men ganske, og tror at spacere er forbudt for vanlige gatebiler. Tror det isåfall må godkjennes spesielt

Skrevet

Håper du når frem til  noen som har prøvd den dimensjonen på tilsvarende bil, ang SVV så er det som @Superb lll sier visse regler og holde seg til, men jeg har personlig aldri i mine leve år brydd meg nevneverdig med dette, og har gått bra så langt :) Er det plass er det tøft :P Vet desverre ikke hva som er plass på din, men leste en del om min superb, og fant flere som hadde så bredt som 10" rundt hele på den, selv har jeg bare hatt 9,5" på den! Men du kan faktisk klare å måle deg frem selv. Finne forskjell på innpresset på felgen di har, og legg til bredden på felgen/dekket 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men ganske, og tror at spacere er forbudt for vanlige gatebiler. Tror det isåfall må godkjennes spesielt

Du KAN bruke spacere, men bare for å bringe felger med feil innpress innenfor lovlig avvik, +/- 7,5 mm pr side.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Dette er vel ikke akkurat hva SVV henger seg mest opp i, om sporvidden er forandret mer enn 7,5mm pr side og/eller det er montert spacere, så der kan jeg godt både være enig og forstå hva @Salcin mener. Synes bare det var greit å vise til hva regelverket faktisk sier, for det er det ikke alle som er klar over, ikke at det faktisk er noe som heter kjøretøyforskriften engang, hehe............ ;) 

 

Det er mye kunnskap blant mange av medlemmene her på forumet som du ser av innleggene i tråden din @oktavia_1.8tsi, men i Skoda gruppa på FB , så er vel nesten hvert tredje spørsmål gjennomsnittelig ang senking og/eller dekk/felg kombinasjoner, så det kan hende at du kan få enda flere «kreative» løsninger der i tillegg til de du allerede har fått her. For der er det mange som gjør mye med spes Octavia.

Så det kan kanskje være en idé å ta en liten titt der @oktavia_1.8tsi, eller muligens også stille spørsmålet direkte der, om du ikke føler at du har fått helt det rette svaret eller løsningen her enda. :) 

 

  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei

Vurdere strekt å skifte ut de sorte 18" bbs felgene mine.

Takler ikke sorte felger.

Har funnet ett sett nær meg her, som jeg tror kan gjøre seg på bilen.

Noen som har 19" på octavia?

Passer vel uten problemer disse? Zito - Felg 8"x19" - Boltsirkel 5x112 - ET45 med dekk 235/35 R19.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104384853

Endret av Ken
Skrevet

De passer.

Men pass på: du trenger senterringer. Mersche har 66(komma-noe) senterhull, mens Skoda har 57,1 mm. Og så har jeg hørt at Mershe har en annen diameter på boltene og/eller annen kon? Litt usikker, men greit å sjekke opp før man får fullt av postkasser i skjegget.

Skrevet (endret)

Ja bolter og ringer er jeg klar over.

Har avtale til helga, i morgen ettermiddag eller lørdag.

Håper på å få prøvemontere 2stk for å se utseende og sjekke klarininger mot understell osv.

Er jeg fornøyd montere de 2 siste og ta en liten testrunde for ikke å få skjegget i postkassa før evt kjøp. ?

Er 25 minutter unna meg så er ikke lange turen.

Kan forresten nevne at min er levert med lavere understell.

Men noen andre som har 19 på octavia, som har erfaringer å dele?

 

Endret av Ken
Skrevet

God kveld.

Vart vist nye felger på bilen ja.

Har skiftet, ble litt mørkt så skal ta noen bilder i morgen. Så poster bilder i morgen når det blir lyst.

Men gjorde seg ja, passa smekke bra. God plass med 46ET  og 8 tommers bred felg.

 

Moderatorer, tråden post ditt bilde av superb 3  med bilder av uorginale felger.

Kunne ikke den tråde  vært døpt om til " Post bilder av felgene på din skoda"  istedet ?

Eller bør vi ha det kategorisert som ""Post bilder av felgene på din "fabia"octavia"superb" osv""

 

Skrevet (endret)
10 timer siden, Ken skrev:

Kunne ikke den tråde  vært døpt om til " Post bilder av felgene på din skoda"  istedet ?

Så bra at det ordnet seg! Jeg har selv kjørt mange mil og tatt ferge for å kjøpe brukte felger, som viste seg å være i mye dårligere forfatning enn på bilder og beskrivelse. Prisen sto da ikke til tilstanden, så da ble det ikke kjøp.

Du kan jo starte en slik tråd du, og begynne med dine nye (og gamle felger forsåvidt). Så skal jeg følge opp med mine.

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet
På 12.6.2017 den 11.49, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @oktavia_1.8tsi :) 

Jeg har funnet en del forskjellige av den nye Octavia med regnummer, slik at jeg har vært inne på SVV sine nettsider og funnet kjøretøyopplysningene for disse bilene. Og for de jeg har funnet så har de samme opplysningene angående innpress vært like. Dette er hva som står oppgitt på SVV sine nettsider,

593e5ee3e218a_Skjermbilde2017-06-12kl_11_16_21.thumb.png.80138f533b0be934b670a3903d5b2992.png

I følge kjøretøyforskriften §13 punkt 6.1 og 6.2 som omhandler dekk/felg (limer inn skjermbiler av dem her), så kan du gjøre følgende forandringer lovlig,

593e5eee994e6_Skjermbilde2017-06-12kl_11_23_27.thumb.png.f2c6e594c329068e129f381ca4bd257b.png

593e5ef839ee4_Skjermbilde2017-06-12kl_11_24_21.thumb.png.c1be3dc9fd747188944ddacd1dc4a4e2.png

Spacere er noe jeg personlig ville ha unngått, fordi det forandrer trykkpunktet på understell/hjuloppheng, og vil gi økt belastning på det. Så personlig hadde jeg heller funnet felger som hadde riktig innpress, eller i hvert fall kan brukes lovlig uten å benytte spacere, men det er kun min personlige mening. Å forandre litt på innpresset synes jeg bilen kler godt, for på Octavia så synes jeg hjulene er vel langt «inne i hjulbuen» spesielt når det gjelder bakhjulene.

Som nevnt, jeg hadde holdt meg innenfor hva kjøretøyforskriften sier og ikke valgt felger som krever bruk av spacere, men jeg skal ikke legge føringer for hva andre skal velge eller gjøre :) 

 

Artig om du kan gi oss noen detaljer om bilen du har bestilt @oktavia_1.8tsi utstyrsversjons, annet ekstrautstyr, farge, etc,

Lag også gjerne en egen tråd på bilen din her @oktavia_1.8tsi og sett inn noen bilder når du får den :) 

Er det lenge igjen å vente til du får bilen eller?

 

Hei igjen. Lovlig sent svar på meg, men takk for alle svar. Jeg endte opp med å handle felgene og senket bilen 40mm. Det var absolutt ikke behov for noe spacere, i hvert fall ikke bak, her er det akkurat(!) plass. Foran kunne blitt penere med 5mm spacere, men jeg lar det være som det er nå. Syntes den kunne vært enda lavere for estetikkens skyld, men da er den jo ikke så praktisk og bruke lenger. Den er faktisk i overkant lav nå på vinteren fordi den jo er enda lavere med vinterhjul, og subber hvis veien er veldig sporete. Et par parkeringshus jeg også styrer unna!? Det gjør like vondt hver gang det skjer...

Skrevet

Det er visst slik at Facelift av Octavia har bredere sporvidde bak enn pre-FL. Det ser mye bedre ut hjulene ligger lengre ut, men jeg vet ikke hva forskjellen utgjør.

Bilen ser kanonbra ut, men hva mener du med at bilen er lavere med vinterhjul?

Skrevet
2 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er visst slik at Facelift av Octavia har bredere sporvidde bak enn pre-FL. Det ser mye bedre ut hjulene ligger lengre ut, men jeg vet ikke hva forskjellen utgjør.

Bilen ser kanonbra ut, men hva mener du med at bilen er lavere med vinterhjul?

Takk :-) Nei den er jo nå senket 40mm. Vinterhjulene har mindre dimensjon som gjør at den blir en del lavere enn med sommerhjulene. Vurderte og sette på de andre fjørene før vinteren men ble ikke noe av. 

Skrevet

235/35-19 har jeg og det er innafor fem prosenten. Litt pluss mener jeg å huske, speedometer har 1km/t feilmargin mener jeg no. 

Synes det såg ut på bildene dine at det var mye gummisider ja. 235/40-19 bli nok for stor rulleomkrets ja

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...