Gå til innhold
Bobletrond

1,8TSI Tungstartet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på langt vei enig med deg, og spesielt for min Octavia med allerede 10.200km etter 2mnd, vil jeg kun følge intervaller, da blir det ny olje hver 7-8mnd

Men, hvis jeg selv skulle ha kjøpt en 4-5 år gammel bil og valget var mellom en med 30k og en annen med 15k intervaller er valget enkelt.

For levetiden til motor vil man nok få fordeler av kortere intervaller, men kanskje ikke målbart før etter 200k?

Skrevet

Uten å gå for mye inn på skifteintervaller, men det er nok turboen som krever beste oljen. Selvsagt er god smøreevne viktig, men selve motoren klarer seg nok så lenge man passer på at der er nok olje i bunnpannen og at den ikke er full av majones og avleiringer.

Her på berget er det kjøring med tung last på en lang og bratt fjellovergang en varm sommerdag som er mest krevende. Rød turbo på vei opp og rødglødende bremser på vei ned! Men bilene er laget for all slags bruk, fra under -40 til over 50 graders varme, så det skal mye til for at varmgang skal ødelegge motor eller turbo. Turboen er forøvrig vannkjølt, etter hva jeg har funnet ut. Så det er nok en annen årsak @Bobletrond.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Det er lett å klage på servicen på bilverkstedene, men i sommermånedene mener jeg vi må ha forståelse for at de ikke kan slippe alt de har i hendene for å hjelpe alle. De får gjerne inn flere enn en kunde som kommer "drop in" og de har gjerne allerede bukkene fulle. Har du bestilt i forkant så er du gjerne ikke interessert i at de "aldri" blir ferdig med bilen din pga av de prioriterer "alle" de som bare kommer innom. Når det er sagt så skjønner jeg frustrasjonen til Bobletrond  :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...