Gå til innhold
Bobletrond

1,8TSI Tungstartet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1.8TSI 4x4 DSG som er 1 år gammel og gått 19000km, og i går startet den å tulle. Den ble veldig tungstartet. Hvis den stopper automatisk klarer den ikke å starte bilen igjen, den forsøker og bare dør hen. Må så sette bilen i park og holde startknappen inne til den starter. Må holde inne startknappen lenge (over 5 sek) for at den skal starte, og den lukter litt bensin. Ingen feilmeldinger og bilen går ellers helt normalt. Oppfører seg også helt likt ved kaldstart. Er selvfølgelig på langtur 500 km hjemmefra. Andre som har opplevd dette? Skal hjem i morgen og tror jeg stopper på nærmeste Skodaforhandler før jeg legger ut på tur over fjellet.

Skrevet (endret)

Stoppet på Møller Bil Gran, men de hadde ikke tid til å hjelpe meg, men de ringte nærmeste langs min kjørerute som var Hønefoss, Hamax Bil. Der var det ferie så de kunne kanskje se på bilen om ei uke..... Utrolig dårlig service begge steder.

Stoppet på Skrim Bil, Skoda forhandler på Kongsberg. Der var de fullbooket, hadde fått inn 3 biler ekstra og hadde folk på ferie og kun 2 mann på verkstedet, men tok seg tid til å se på min bil og lese ut diagnose.  Kjempeservice.

Fant ut at det var feil i hjernen til motorstyringen. Feilkode de ikke hadde sett før, konkluderte med at det var knyttet til oppstart av motor og at det ikke var noe feil under drift. Fikk klarsignal for å kjøre hjem med automatisk start/stop deaktivert. Turen hjem gikk fint. Leverer bilen til lokale Skoda-verkstdet der den er kjøpt i morgen, så får vi se om bilen blir klar til ferien som starter 14/7.

Endret av Bobletrond
Skrevet

Ja, det er dessverre voldsomme forskjeller

Du får best behandling der du kjøpte bilen, ikke andre steder, selv merkeforhandlere

Rent teknisk: Enda en grunn til å deaktivere start-stop dritten

Skrevet

Godt du kom deg vel hjem :) Jeg deaktiverer konsekvent start/stopp systemet når jeg kommer inn i bilen. Det må ha en forferdelig påkjenning for batteri, startmotor og sannsynligvis flere deler i motoren. Noe er nok forsterket. Men, med vanlig bykjøring kan du jo risikere 10 stopp og start på 2 mil... fysj..

Skrevet
3 timer siden, Marius skrev:

Godt du kom deg vel hjem :) Jeg deaktiverer konsekvent start/stopp systemet når jeg kommer inn i bilen. Det må ha en forferdelig påkjenning for batteri, startmotor og sannsynligvis flere deler i motoren. Noe er nok forsterket. Men, med vanlig bykjøring kan du jo risikere 10 stopp og start på 2 mil... fysj..

Spot on ?

Skrevet

Gjør det samme, har lagt meg til vane att etter å trykke på start knappen, trykket jeg alltid på deaktivering av start-stop.. som dere sier er det nok mye påkjenning,  men ikke minst irriterende!!!

Skrevet

Da kom svaret fra Verkstedet der bilen er kjøpt. Gåen turbo. Stag som styrte geometrien som ikke gikk som det skulle.

De ville i utgangspunktet ikke gi meg leiebil fordi bilen kunne kjøres til verkstedet :-( Nå som feilen var funnet var det bare å hente leiebil..... Den kunne jeg beholde til bilen var fikset.

PS Jeg slår også av automatisk start/stop, men bilen skal jo klare å starte selv hvis den har stoppet automatisk. Har funnet oppskrift på hvordan automatisk start/stopp skal kobles ut. Da trykkers knappen automatisk etter 10 sek etter oppstart, og du må manuelt slå på start/stop. Legger ut litt info på forumet når jeg har testet det ut etter ferien. Må inn med litt elektronikk (arduino micro) som sjekker status og trykker automatisk AV hvis det ikke er gjort.

Skrevet

På min forrige bil (VW Golf 2014 1,4/140hk TSi) så måtte den på verkstedet noen få dager før jeg hentet vår nye bil, da var det ladetrykksregulatoren til turboen som hadde røket. Fikk kun EPC varsel i instrumentpanelet, men i følge verkstedet så var det bare et tidsspørsmål om når bilen hadde gått over i nødmodus. Da dette skjedde så var bilen kjørt ca 34.000km og var rett over 2 år gammel, så slike ting kan skje dessverre.

Skrevet (endret)
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Gåen turbo etter 19k, fysjom

Høres ikke bra ut

Alle oppskrifter taes imot med takk!

Ikke bra, nei. Kjørte med tilhenger når den startet å tulle. Var etter at jeg kjørte opp fra Dalen, ble nok litt varm, for oljetempen var oppe på 115gr.

Var ikke feil på selve turbin delen, men noe stag som hadde med styring var det som kundebehandleren sa. Er vel både variabel turbogeometri og styring av wastegate på den turboen der som har stag. Eksakt hva som var feilen tror jeg ikke kundebehandleren hadde kontroll på, men de bytter alt ved garantifeil var det jeg fikk beskjed om. Kan ha vært feil på den fra den var ny, men at kjøring med henger har framprovosert feilen. Jeg er glad det ble oppdaget så tidlig. Har kjørt turbobil (flest TDI) i over 14 år år nå, første bil jeg har måttet skifte turbo på. Jeg er alltid nøye med å la bilen gå litt på tomgang etter belastning før jeg stopper den. Bilen har også gått mye langkjøring, startet med 1200km første helga den var ny og så ble det 4000km på ferie.

Fikk leiebil, Fabia 1,0 55kW, det var nedtur......

Endret av Bobletrond
Skrevet

Oljetemperatur på 115 grader skal vel ikke klare å ødelegge en turbo, eller noe annet i motoren. Oljen skal tåle mye mer og likevel opprettholde god smøring. Som du skriver, så passer du på å la motoren gå noen minutter før den stoppes etter belastning. Det er viktig for å sirkulere olje gjennom den varme turboen, slik at det ikke kokes inni der. Jeg jar lest en plass at det vil sirkulere olje gjennom turboen uansett (det er  muligens overtrykk på ene siden som gjør at kaldere olje passerer en stund etter stopp), så alt tilsier at du har gjort alt riktig.

Så for meg høres dette ut som en annen feil som har oppstått. Har du skiftet motoroljen siden ny? Har du hatt lavt oljemengde? Mange kaldstarter i veldig lave vintertemperaturer?

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Oljetemperatur på 115 grader skal vel ikke klare å ødelegge en turbo, eller noe annet i motoren. Oljen skal tåle mye mer og likevel opprettholde god smøring. Som du skriver, så passer du på å la motoren gå noen minutter før den stoppes etter belastning. Det er viktig for å sirkulere olje gjennom den varme turboen, slik at det ikke kokes inni der. Jeg jar lest en plass at det vil sirkulere olje gjennom turboen uansett (det er  muligens overtrykk på ene siden som gjør at kaldere olje passerer en stund etter stopp), så alt tilsier at du har gjort alt riktig.

Så for meg høres dette ut som en annen feil som har oppstått. Har du skiftet motoroljen siden ny? Har du hatt lavt oljemengde? Mange kaldstarter i veldig lave vintertemperaturer?

115gr er vel ikke så mye, men det er 10 gr over det normale så jeg vil tro turboen ble noe varm, kjørte dessuten over 5 mil før jeg stoppet bilen etterpå også. Når feilen med turboen skjedde aner jeg heller for jeg fikk ingen varsellampe eller merkbar endring, bare at den ble vanskelig å starte. Muligens også litt dårligere kraft på lave turtall.

Har ikke helt troen på longlife service så jeg hadde byttet olje på ca 15000km. Har dårlig erfaring med longlife (trolig Shell) og Audi A6, så kosten med et ekstra oljeskift er så liten i forhold til hva dårlig olje kan gjøre. Kundebehandleren mente det var bortkastet, men når selgeren selv hadde byttet på sin bil 15000 så gjorde jeg det også.

Skrevet
9 timer siden, Bobletrond skrev:

115gr er vel ikke så mye, men det er 10 gr over det normale så jeg vil tro turboen ble noe varm, kjørte dessuten over 5 mil før jeg stoppet bilen etterpå også. Når feilen med turboen skjedde aner jeg heller for jeg fikk ingen varsellampe eller merkbar endring, bare at den ble vanskelig å starte. Muligens også litt dårligere kraft på lave turtall.

Har ikke helt troen på longlife service så jeg hadde byttet olje på ca 15000km. Har dårlig erfaring med longlife (trolig Shell) og Audi A6, så kosten med et ekstra oljeskift er så liten i forhold til hva dårlig olje kan gjøre. Kundebehandleren mente det var bortkastet, men når selgeren selv hadde byttet på sin bil 15000 så gjorde jeg det også.

Ja, jeg liker heller ikke longlife, men litt avhengig av hvor fort en når 30k

Jeg har også kjørt mye biler med turbo, siden 2002, og heller ikke hatt noe turboras, men så har jeg alltid passet på oljen

Nå tror jeg at "tomgang" i lenger tid etter kjøring er tull, men rolig kjøring de siste km er smart

Skrevet

Må si det var veldig merkelig med Longlife servicene som Skoda og VW i forhold til serviceintervalene  jeg var vant med fra før av, men jeg bestemte meg for å holde meg til hva Møller selv sier det skal være. Min forrige bil fikk sin første service etter ca 1 år og 8 mnd, og da hadde den kjørt ca 25.000km, der hadde jeg også etterfylt ca 0,5 ltr av den medfølgende oljeflasken. Bilen hadde ikke varslet om service enda, men det ville den ha gjort i løpet av ferieturen vi skulle ut på, så da tak vi i samråd med verkstedet servicen før sommerferien startet.

På min nåværende Superb (2016) så hadde den sin første service i Mai dette året etter ca 28.000km og da var bilen 1 år og 2 mnd gammel. Denne har jeg ikke etterfylt noe olje på heller, det hadde minket litt på peilepinnen, men ikke nok til at en etterfylling var nødvendig.

Så jeg fortsetter med Skoda sitt Longlife serviceinterval, og skulle ikke bilen tåle det, så vet jeg noen som vil få det i ganske klar tekst hva jeg mener om det.......... Jeg følger opp med jevnlig peiling av olje, og om nødvendig så etterfyller jeg selvfølgelig, men utover det så skal jeg gjøre som både selger og verkstedet sier, følg hva bilen gir beskjed om.

Personlig så vil jeg mer enn gjerne bytte olje hver 15.000km slik jeg er vant til, men det skal ikke være nødvendig for dette er testet ut og det er hva motorene skal tåle får jeg beskjed om fra både verksted og selger, det er også hva bilens serviceintervaler er programmert til, og det gjelder også bilen som går i Europa som gjerne blir kjørt på helt andre turtall og hastigheter enn hva vi gjør her i Norge, samt småkjøringen som vi også har. Så jeg har rett og slett slått meg til ro med at da er det slik det skal gjøres med VAG sine biler og da forholder jeg meg kun til det, så får vi se hvordan det fungerer i praksis etterhvert som flere km blir kjørt og bilen eldes............. 

Jeg bytter uansett bil før garantitiden er ute, men er jo likevel spent på hvordan dette vil fungere i praksis etterhvert som km ruller på etter at garantien har gått ut, mobilitetsgarantien løper jo så lenge servicer blir fulgt opp, men om det dekker alt er jo en helt annen sak.............

Skrevet

Det som ofte er problemet med lange oljeskift intervaller, er som regel at EGR blandt annet kokser igjen, har jeg forstått.. Og det gjelder særlig her i landet, med mye småkjøring osv.
Jeg kommer til å forholde meg til 10-15k intervall på Oljebytte, Så tar jeg det derifra, da jeg ikke vet hvor lenge jeg kommer til å beholde bilen enda.

Skrevet

Tviler på at vi her på berget har så mye mer småkjøring enn hva de har ellers i Europa, men vi har litt andre klimaforhold her, og i tillegg så har vi her i Skandivia såkalt vinterdiesel som skal hindre at diesefiltere skal bli tette av voks. Det har de ikke nedover i sentral Europa, og enkelte av landene her har jo helt andre fartsgrenser også, så de har nok oftere riktig arbeidstemperatur på sine motorer.

Er ikke  noe problem å skifte serviceprogram på bilen heller slik at du har service/oljeskift hver 15.000km, jeg er absolutt ikke uenig at det kan være smartere, men jeg har som nevnt bestemt for å følge opp hva bilen gir meg beskjed om. Jeg har jo heller ikke noe servicehefte som kan gi meg en indikasjon om hva som skal gjøres på neste service, det er kun digitalt og kun noe som verksted/forhandler har tilgang til. Så jeg har ingen andre ting å forholde meg til enn hva bilen gir beskjed om. Jeg fikk riktignok en skjermdump av serviceprogrammet til min bil når jeg hadde den på service, men den er jo spesifikk for min bil/motor/drivverk/girkasse, andre biler med andre specs vil ha noen andre intervaller for enkelte ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...