Gå til innhold
JohnMartin

Ny bil =)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Da er det rett før bestillingen går inn på ny Kodiaq.

Har satt opp en bil, men tenkte kanskje jeg kunne få noen input fra dere på oppsettet? :)

Har også noen uklarheter som kanskje noen her vet.

Får ikke valgt ventilerte seter, er dette inkludert i noe annet?

Bad road, er det kun forsterkning under, eller er er noe mer? Høyere klaring e.l.
 
Har også valgt handsfree premium med sim-kort. 
Droppet phone box, for ser ikke helt behovet for bedre dekning på mobilen når jeg har tvilling sim i bilen, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? :)
 
-
John Martin

skoda Kodiaq.pdf

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @JohnMartin :) 

Ser ut til å bli en virkelig flott bil dette her, synes du har tatt med mye av utstyret jeg også ville ha gjort. Savner i grunnen bare Canton lydanlegget (det er verdt hver eneste krone = 4.200,-) og reservehjul/jekk (1.200,-). Hjelper lite med rep.sett om en har kjørt i stykker dekket/felgen, da er det kun et nytt hjul som er redningen..........  

 

Anbefaler deg å se litt i prislista også, for det er ikke alle tingene som blir helt korrekt i bilkonfiguratoren. Det er tre muligheter for skinnseter i Kodiaq til Styleutgaven;

  1. Skinnseter = 2.800,-
  2. Skinn Sportsseter = 5.600,-
  3. Ventilerte skinnseter = 8.000,-  *

*men ventilerte skinnseter setter også krav til at en har el.seter foran, og det gjør jo prisen enda litt høyere om en ikke har valgt el.seter fra før av slik det står i prislista.

 

BadRoad står det også om der, og det er kun en ekstra beskyttelsesplate på Kodiaq (3.000,-).

 

Når det gjelder dette med phonebox og/eller sim-kort mulighet, så har jeg ikke de rette kunnskapene om akkurat det.

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for svar!

Får ikke valgt det beste lydanlegget.. Vet ikke hva som hindrer det.

Men er å forstå at konfiguratoren er mangelfull da?

Avtalen med selger var å sette opp bilen og sende over til de, så skulle de komme med tilbud på kjøp/lån og leasing.

Men hvis ikke man får med alt, så må jeg evt sette meg ned med prislisten og skrive ned det jeg vil ha da. (?)

Screenshot_20170716-173852.png

Skrevet

Dms=Driving mode selection 

Til Octavia får du da også tre personlige nøkler, veldig kjekt

Lykke til med flott bil!

Skrevet
1 time siden, Håvard skrev:

Men hvis ikke man får med alt, så må jeg evt sette meg ned med prislisten og skrive ned det jeg vil ha da. (?)

Jeg hadde definitivt satt meg ned og studert prislista i stedet, for der får du frem alt du kan velge og ikke minst også om noe av dette henger sammen, altså at en ting innebærer «tvang» til noe annet.

Canton lydanlegg og reservehjul kan du jo bare skrive ned i en mail i tillegg til selger at du ønsker å ha med i tillegg til det oppsettet du har laget i konfigurasjonen.

Lykke til :) 

Skrevet
2 timer siden, JohnMartin skrev:

Får ikke valgt det beste lydanlegget.. Vet ikke hva som hindrer det.

Prøv å legg til "Reservehjul, plassbesparende" i konfiguratoren - da skal du nok kunne velge Canton også, om jeg ikke tar helt feil. :)

Skrevet

Da var man tilbake i sivilisasjon og fått gått skikkelig igjennom.

Endte opp med dette:

http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/105986272?skipMobileDetection=true?utm_source=QRcode&utm_medium=konfigurator&utm_campaign=konfigurator

Eneste som ikke er valgt av det som ikke er utgrået, det er:

Bad road

Sports pedaler

Soltak

Sovepakke

 

Havnet også på Pacific blue, men den er jo ikke Metallic.

Har det noe å si? Skal høre med selger senere, men rett og slett den fargen som vi likte best(for en gangs skyld den billigste!).

Er det noe kvalitetsforskjeller?

Skrevet

Dette ser jo meget bra ut da @JohnMartin :) 

Forskjellene på «vanlig» lakk og metallic lakk var muligens litt større tidligere enn hva den er på den vannbaserte miljølakken de benytter i dag. Tidligere så «falmet» vanlig lakk mye fortere enn metallic, og ble også litt fortere matt. Akkurat hvor store forskjeller det er med tanke på dagens lakk er jeg ikke sikker på.

Dette kan jo også ha noe med hvor populær bilen er for neste eier, men ved leasing som du vurderte så spiller vel det kanskje ikke den største rollen for din del. 

Bilen med dette utstyrsnivået ser i hvert fall veldig flott ut :) 

Skrevet

Var innom selger idag, og fikk bekreftet at Pacific Blue ikke har klarlakk. Så da er den uaktuell.

Fikk satt opp bilen med Lava Blue. De hadde en Superb i lava blue i utstillingen, og den var jo ikke i nærheten av det som er i konfiguratoren. Var jo egentlig ganske flott den.

Har enda ikke bestilt da.. Klarer ikke å bestemme meg for 5 eller 7 seter.

Har vært veldig kjekt med 2.5 tonn på kroken, men samtidig så hadde 7-seter vært veldig kjekt.. O.o

Skrevet

Lava Blue metallic er en flott farge, og den synes jeg passer veldig bra på Kodiaq :) 

Kan jo ikke helt si hva som er fasiten for den enkelte, men vi har hatt 2 stk Nissan Qashqai +2 på rad uten at de bakre setene noen gang var oppe, så de vet jeg faktisk ikke hvordan så ut engang, ei heller hvordan de var å slå opp ;) Eneste grunnene til at vi valgte den var at det var en merkbar lengre akselavstand, merkbar bedre plass i baksetet og større lasterom, men når det gjelder Kodiaq så er det jo ikke fysiske forskjeller på bilen, slik det var på Qashqai.

Har du behov for 7 seter så velg den, har du mer behov for å kunne trekke en tyngre henger (2.000kg vs 2.500kg) så velger du 5 seter ;) Personlig så hadde jeg uten tvil valgt 5 seter utgaven fordi det også gir noen fordeler i lasterommet, når en ikke har ekstra seter å måtte ta hensyn til. Det hadde betydd mer for meg enn, enn 2 ekstra seter som aldri ville ha blitt brukt. Men det er selvfølgelig bare basert på egne preferanser/erfaringer og behov, andre familier har jo helt andre behov enn hva vi har :) 

Muligens så har en også mindre verditap på en 7 seter kontra en 5 seter, men det spiller kanskje ikke den største rollen for deg @JohnMartin så lenge du vurdererå lease bilen.........?

Du har som nevnt tidligere satt sammen en utrolig flott bil, og tror også du gjør veldig lurt i å velge en lakk med klarlakk, fremfor en som ikke har det beskyttende ekstra laget med lakk.

Lykke til med avgjørelsen nå som du er helt i sluttfasen slik det ser ut nå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...