Gå til innhold
Vandreren

Høyt bensinforbruk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt Kodiaq med største bensinmotoren og synes den bruker mer bensin enn jeg hadde forventet. Det er 4*4 med automat. Jeg kjører pent og trår varsomt på gassen men enda ser det ut som det er vanskelig å komme under 0,85/mil på langkjøring. I byen ligger den nok rundt literen..
Er det normalt?

Skrevet

Ja dette er nok ikke unormalt i det hele tatt, bilen kan blir litt rimligere å kjøre med når den har kjørt noen kilometer, men hvor langt har du kjørt med din Kodiaq nå @Vandreren?

Legger ved to skjermbilder her, det ene er fra brosjyren til Kodiaq, og den andre er fra Superb stasjonsvogn som jeg kjører selv. Jeg har forøvrig 1,8/180hk TSi motoren med DSG men uten 4x4, de tallene som er presentert i brosjyren har jeg aldri vært i nærheten av, jeg ligger minst 0,1ltr høyere pr.mil i forhold til hva de skriver i denne brosjyren.

Her er for din Kodiaq

59764467e60e8_Skjermbilde2017-07-24kl_20_57_06.thumb.png.5947c66398a392975afe152490d4fc39.png

Her er for min Superb,

5976446f604d7_Skjermbilde2017-07-24kl_20_58_03.thumb.png.68d35422ed83aed6567408d2f4358dcc.png

På landeveiskjøring så har jeg aldri klart å se 0,5 tallet i det hele tatt, rett over 0,6 er det beste jeg har klart og da gjorde jeg et reelt forsøk på å kjøre pent også. Skulle nok klart ca 0,6 blank, men 0,5 tallet tviler jeg sterkt på at jeg vil klare. Så for min del så stemmer min landeveiskjøring med deres blandakjøring, og deres bykjøring stemmer godt med min blanda kjøring. Tallene for min bykjøring er ikke i nærheten av å være representert her en gang, og går jeg virkelig inn for en «aktiv og inspirert» kjøring, så ligger jeg langt over literen.

Bilen gikk litt rimligere når den passert ca 10.000km, før det så var forbruket enda høyere for min Superb.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med bensinmotor, men til sammenligning ligger jeg på 0.55/mil på langkjøring og 0.75 i snitt per tank på blandet. Kodiaq 190hk TDI. 

Skrevet
41 minutter siden, Quattrokid skrev:

Vet ikke hvordan det er med bensinmotor, men til sammenligning ligger jeg på 0.55/mil på langkjøring og 0.75 i snitt per tank på blandet. Kodiaq 190hk TDI. 

Det ser nok ganske riktig ut etter brosjyren også det @Quattrokid, diesel er vesentlig billigere å kjøre med. Legger ved tallene fra brosjyren til Kodiaq som viser både tallene fra bensin -og dieselutgaven.

5977273858e53_Skjermbilde2017-07-25kl_13_08_06.thumb.png.f75fff6a211262dbc60ee97c210cf28c.png

Skrevet (endret)

Min erfaring er at for alt av Europeiske biler vil man måtte legge på ca 20% på oppgitte tall for å få forholdsvis riktig forbruk. Kjørecomputer viser i tillegg lavere enn reelt forbruk, ca 5% feil.

Min diesel motor 150 TDi løsnet litt etter ca 5k, da sank forbruket noe. Dette er Octavia 150 TDi 7-DSG og 4X4.

Ligger nå på ca 0,58-0,6 på blandet.

Derimot vil jeg si at jeg er positivt overrasket over forbruket på min langtur til og fra Italia med omveier via Sveitsiske alper, lokal kjøring i Italia (ugunstig), totalt ca 5k km. Totalen lå på ca 0,65 for hele turen (reelt, computer viste ca 0,61) og veldig fornøyd med dette. Full bil, rykk og napp i både gass og brems ?

Full guffe på klimaanlegget hjalp ikke akkurat på forbruket

Endret av PaulusA
Skrevet

Jeg lå ofte på 0.8 når bilen min var helt ny (Superb med 220 hk) men ettersom bilen har fått kjlrt seg en stund nå (runder snart 10.000 km) så ligger forbruket stabilt nå på en ca 0.65. Så gi det litt tid, den vil bli billigere i bruk etterhvert :)

Skrevet

Det er nok mulig men veldig avhengig av hastigheter, kjørelengde, topografi og gassfot

Kjører selv mye 110 vei, da er det ikke mulig å komme nærmere enn ca 20% over oppgitt, kombinert med en del annen vei. Ved typisk norsk landevei, som ikke kan kaldes blandet kjøring, blir det likevel fort 10% høyere enn oppgitt,

Skrevet

Prøvde å være litt bevisst på gassfoten hjem fra hytta i dag. På en tur på 140 km. ble forbruket 0.65 målt av kjørecomputeren. Skal se om beg kan komme lavere ved å velge "Eco" kjøreprogram. Men så spørs det hvor lenge jeg gidder å kjøre som om jeg hadde et rått egg mellom foten og gasspedalen...

Skulle nok valgt diesel ?

Skrevet

Spurte deg om en ting i mitt forrige innlegg i tråden din som du ikke har besvart enda, hvor langt har bilen din kjørt nå? For som nevnt så går forbruket litt ned et sted i mellom 5 og 10.000km, men har du passert det allerede så så går det nok ikke lenger ned, da er det kun tyngden på din høyrefot som kan minke forbruket...........

Et forbruk på 0,65 med den bilen må jo være meget bra etter min mening, som regel hjem fra en hytte så har en gjerne ikke tom bil heller............?

En dieselmotor er billigere å kjøre med, det er det ingen tvil om, i tillegg til å ha et vesentlig høyere dreiemoment ved et lavere turtall. Så tenker en kun på dette, så er nok diesel tingen. Jeg personlig synes at en type bil og såpass stor bil som Kodiaq er burde hatt dieselmotor, men som deg @Vandreren hadde jeg valgt Kodiaq som min neste bil så hadde det definitivt blitt med den samme motoren som du har.

For min del så har bensinmotoren så mange andre fordeler at dette med forbruket hadde jeg ikke tenkt på engang, den bruker det den trenger av drivstoff avhengig av tyngden på høyrefoten. Så såvidt på skjermen i min egen bil i dag, og siden forrige fylling så lå snittet på 0,76 (blandet kjøring), og på langtidskjøring som også var et alternativ så hadde den i løpet av de siste 4.875km hatt et forbruk på 0,68 (det er også blanda kjøring).

 

Litt of-topic her;

Jeg kjører ikke med lett høyrebein, for jeg liker å gi på litt når anledningen byr seg, og da er det kun akselerasjon opp til tillat hastighet jeg snakker om, liker godt lyden bilen lager da (hviner fint i turboen og «bromler» litt i eksosen, alt er originalt), og dette vet jeg bruker drivstoff så det holder. Hvordan du kjører vet jeg ikke, men du har en helt annen drivlinje (4x4) og en annen DSG kasse som skal drives, og en bil som er merkbart tyngre enn min Superb. Om du har 5 seter utgaven 260kg tyngre, om du har 7 seter utgaven 303kg tyngre bil. I tillegg en helt annen aoerodynamikk og så har du 2,0ltr mot min 1,8ltr. Sett i forhold til hva som faktisk skiller våre biler, så synes jeg ikke du har et høyt forbruk (da i forhold til mitt forbruk, hvor jeg stort sett har vært alene eller med 2 personer i bilen og hatt tomt lasterom), men det er klart om en har sett for seg forbruk ned mot 0,5 - 0,6 så kan jeg forstå skuffelsen........

Skrevet (endret)

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Endret av Vandreren
Skrevet

Bare hyggelig :) 

Det meste «slipper opp» når motor, drivverk, girkasse, hjullager, etc får kjørt seg litt til og kommet i bevegelse. Det er «tregheter» i de fleste begveglige delene når de er helt nye. Om en kjøper en kommode e.l. så er jo skuffene der også relativt trege inntil de blir beveget og brukt en del. Bare det at på en ny bil så det langt flere beveglige deler, så derfor bruker den også mer drivstoff i starten og er litt tregere i akselerasjonen også. Det er også en av årsakene til at det tidligere står en del om innkjøring av bilene i instruksjonsbøkene, med begrensninger om max turtall, ikke kraftige akselerasjoner, oppbremsinger etc, rett og slett for at alt skal bli pent innkjørt og ikke bli hardt belastet før delene er litt «smidigere». En (full) lastet bil, bruk av AC vil også øke drivstofforbruket.

Så ikke gi opp håpet enda @Vandreren, bilen din er ikke innkjørt enda :) Du vil merke en forskjell når den har kjørt et sted i mellom 5 og 10.000km, merket både på forbruk og reaksjon at bilen min slapp opp ved ca 10.000km, min forrige bil (VW Golf 2014) slapp opp ved ca 7.000km.

Skrevet
1 time siden, Vandreren skrev:

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Veldig godt spørsmål egentlig. Er nok mest at delene tilpasser seg hverandre litt bedre ettersom motoren brukes. Er ikke akkurat et kvalitetstegn mener nå jeg... Hadde ikke en slik utvikling med min Outback diesel.

Ang bensin mot diesel spør jeg litt om hvilke mange fordeler man har? 1.8T går hardere på turtall enn motoren i den Accorden jeg solgte ifjor (2.2 diesel). Enig i at 2.0 TDi bråker mer, faktisk også en støyende motor, men forskjellen mot 1.8T er ikke merkbar i skikkelig fart.

Håper derimot at 2.0T (bensin) har en mer behagelig gange enn 1.8T, da selv min 150hk 1.8T (bensin) i A6 fra 1998 hadde mye roligere gange og mye mindre støy.

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Skrevet
23 minutter siden, PaulusA skrev:

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Den diskusjonen kan vi og flere til gjerne ta, fint å få frem hva de forskjellige mener og har behov for :)

Men da oppretter jeg heller en ny tråd for dette @PaulusA, slik at vi ikke sporer av tråden til @Vandreren her, starter en ny diskusjon ganske snart, må bare tenke litt på formuleringen  og hvor tråden bør plasseres :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...