Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Se der ja, jeg går fra Moon White metallic som jeg har på min Superb og over til Quarts Grey metallic :) 

Helt enig i at Scout kler den hvite fargen, men jeg vil ikke ha hvit en gang til (i hvert fall ikke 2 stk etter hverandre). Sølv fremhever jo også kontrastene mot de sorte plastikkdetaljene som Scout har, men jeg har hatt litt for mange sølv metallic biler opp igjennom tiden, så var det på tide med noe annet synes jeg :) 

Jeg valgte bensinmotor fordi det passer best til det kjøremønsteret jeg har privat, og det er en del småkjøring til tider, og det er jo ikke det beste for DPF (partikkelfilteret) om bilen/motoren ikke kjøres skikkelig varm. Det er mange ting som er bra med en dieselmotor, uten tvil, men jeg har ikke så stort behov for dem. Så jeg prioriterer heller en bil som har en litt roligere/lavere/behageligere motorlyd (i mine ører), blir fortere varm og takler småkjøring bedre. Hadde jeg derimot benyttet denne bilen frem og tilbake på jobb i tillegg til annen kjøring, så hadde jeg nok også sett litt mer i retning av en dieselmotor. Men jeg disponerer en VW Caddy fra arb.giver både i -og til/fra jobb, så jeg kjører egentlig nok dieselmotor der for å si det slik ;)  Så privat ønsker jeg da et annet støybildet med tanke på motorlyd.

 

Ja lag deg gjerne en egen tråd hvor du skriver litt om bilen du har bestilt og gjerne også hvilket tilleggsutstyr du har valgt/prioritert. Fint om du også legger til noen bilder av bilen din når du har fått den.

 

Når bestilte du bil da, og er det lang ventetid på den bilen du har bestilt da @Octy III ?

 

Skrevet

Antatt produksjon uke 17. Ca levering uke 22. Lagt til en uke ekstra pga. Dinitrol med ekstra støydemping hos forhandler. Forøvrig valgt akkurat samme utstyr som deg bortsett fra parkeringsassistent.  Blir parksensorer f/b selvfølgelig. 

Skrevet
39 minutter siden, Octy III skrev:

Antatt produksjon uke 17. Ca levering uke 22. Lagt til en uke ekstra pga. Dinitrol med ekstra støydemping hos forhandler. Forøvrig valgt akkurat samme utstyr som deg bortsett fra parkeringsassistent.  Blir parksensorer f/b selvfølgelig. 

Gratulerer med bestilling av ny bil @Octy III :) 

Min hadde antatt produksjon i uke 21 når jeg bestilte bilen på torsdag, men når jeg snakket med selgeren nå i dag så var den foreløpig justert til uke 20, og levering 2-3 uker etter det. 

Ekstra understellsbehandling og evt. ekstra støydemping ser jeg an litt behovet for, må teste den først og ikke minst se hvilke sommerdekk den leveres med fra fabrikk, for det er gjerne den største «synderen» for støy i bilene i dag. Det merkes godt når jeg setter på sommerhjula på min Superb for å si det slik, for Pirelli er bra på absolutt alt annet enn veistøy........

Jeg trenger ikke parkeringsassistenten i det hele tatt, men valgte den for å få ekstra parkeringssensorer på sidene av bilen. Vi har en datter som kommer til å øvelseskjøre litt snart, og da trenger en kanskje alle sensorer en kan ha........ ;) 

Har du tenkt noe på dekk og felg til både sommer og vinter da @Octy III , og hva har du evt. valgt der ?

Skrevet

Blir akkurat samme  sommerhjul som deg, vinterhjul er foreløpig Hawk   anthracite 17" 

Er usikker på om jeg liker disse, har heller ikke sett dem på bil selv. Noen tips? 

Skrevet
12 timer siden, Octy III skrev:

Hei. 

Har blitt noen runder ja? Skal forsøke å opprette en egen tråd. Jeg gikk for en 184 diesel, usikker på det valget enda men..Gikk motsatt vei mtp farge jeg. Fra mørk grå metallic på nåværende  til moon white met?Synes scouten kler denne utrolig bra. 

 

 

Gratulerer @Octy III. Velkommen til forumet. Jeg gikk også for moon white på min Scout. Lekker nyvaska, men akk så fort skitten. Mitt motorvalg ble 180 hk bensin. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Octy III skrev:

Blir akkurat samme  sommerhjul som deg, vinterhjul er foreløpig Hawk   anthracite 17" 

Er usikker på om jeg liker disse, har heller ikke sett dem på bil selv. Noen tips? 

Høres bra ut utstyrsmessig dette da @Octy III :) 

Selgeren foreslo også Hawk for meg til bilen jeg bestilte, og i utg.pkt så tittet jeg på Hawk Antrasitt eller Hawk Sort, men ble ikke helt overbevist om disse. De er fine, men likevel ikke mitt førstevalg, de finnes jo i fire forskjellige varianter da.

5aad297829ce5_Skjermbilde2018-03-17kl_15_30_18.thumb.png.21f6e5b44528182565601fc16f664129.png

Til en hvit bil så synes jeg vel at det bør være en kontrastfelg, men vet ikke hvor lurt det er med felger som ikke er hellakkerte på vinteren, men det kommer jo igjen an på hvor mye en kjører på saltede veier i løpet av vinterhalvåret. Her jeg bor og kjører mest, så ser det i hvert fall ut til at Mesta har fått et kjempetilbud på salt og har altfor mye av noe de må bruke før det går ut på dato.......... Altså jeg vet at det har med trafikksikkerhet å gjøre, men å pøse på med salt på helt tørre slik det er nå, blir jo bare tull.

 

For vår del så ble det tilslutt veldig enkelt, for fruen min valgte tilslutt en hellakkert originalfelg i antrasitt til vår Quarts Grey metallic Scout, Jeg vet  ennå ikke om jeg er 100% enig i det felgvalget, men det får jeg visstnok bare leve med gitt,. For fruens del så ble det 18" Trinity antrasitt, det er forøvrig en felg som er merket kun til Octavia Scout i utstyrskatalogen også.

 

Ellers så er det jo Nivalis som er 17" felgen Octavia Scout leveres med fra fabrikk og er merket med kun for Octavia Scout i katalogen, men den er heller ikke helt mitt førstevalg for å si det slik.

 

Se bare etter at du ikke velger felger med annet innpress enn maks +/- 7,5mm forandring fra ET 43 som er std på Ocatvia Scout. Trinity 7,5x18" som fruen valgte har et innpress på ET 46, og Braga 7,5"x18" som vi begge har valgt fra fabrikk har et innpress på ET 43. 

 

Ellers så kan du jo se litt på denne annonsen herda ser du en hvit Scout med Hawk felger. For meg så ser det ut når jeg forstørrer bildet at det enten er Hawk antrasitt eller Hawk sølv dette her, ved første øyekast så ser de nesten sorte ut på kantene, men det er de ikke når en forstørrer opp bildene. Jeg legger ved et skjermbilde her, ellers så kan du se flere bilder i selve annonsen.

5aad2e01d121a_Skjermbilde2018-03-17kl_15_59_19.thumb.png.65eb7bebc4016ded255a36cb487f7fe9.png

Ellers så finnes det jo selvfølgelig mange andre felger som f.eks. Martins som kan velges med riktig senterdiameter (slik at en slipper løse senterringer) og som er kompatible med de originale hjulboltene (slik at en slipper å ha flere å passe på). Ikke alle som tenker slik, men det får være opptil enhver. Jeg har på det meste hatt 3 forskjellige sett med hjulbolter pga uoriginale og ulike sommer -og vinterfelger, og så en originalfelg som reservehjul (aldri mer for å si det slik).........

 

Det er mange alternativer når det gjelder dekk og felg, men det finnes nesten bare en fasit pr. person, så alt blir jo bare hva enhver liker.

Lykke til med valget @Octy III :) 

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Nå  er jo vinterhjul inkludert hos min forhandler (tillegg for 17") så da er vel  ikke ettermarkedsfelger så aktuelt.  Er klar over problematikken med polert/klarlakk finish og da har ikke utvalget i originalfelg mye som frister. Hva ble tillegget ca for 18"?

Skrevet
1 time siden, Octy III skrev:

Nå  er jo vinterhjul inkludert hos min forhandler (tillegg for 17") så da er vel  ikke ettermarkedsfelger så aktuelt.  Er klar over problematikken med polert/klarlakk finish og da har ikke utvalget i originalfelg mye som frister. Hva ble tillegget ca for 18"?

Ok, for meg så var det kun 4x4 og vinterpakken som det var kampanje på, vinterhjul var utenom. For min del så ble det en del av det jeg forhandlet med selger om, så fra 17" - 18" ble ikke noe dyrere for min del, men noen tusenlapper skiller det nok på totalsummen for komplette vinterhjul i 17" og 18" vil jeg tro.......

  • 1 måned senere...
Skrevet

Neste uke er det jo uke 17 @Octy III, er produksjonsuken for din bestilte Scout bekreftet nå eller?

Min Scout er definitivt ikke det, startet med uke 21, ble så 20, tilbake til 21, så uke 23, og nå..........?

Helt uvisst ser det ut til, skal ha min Superb på inspeksjons service neste uke, så jeg skal forhøre meg litt nærmere da, men blir jo ikke akkurat overrasket om det fremdeles ikke har blitt en bekreftet produksjonsuke.........

Skrevet

Hei. 

Snakket med selger i går da var bilen produsert og hadde akkurat  trillet ut av fabrikken. Jeg fikk tidligere opplyst at den var produksjonsbekteftet til uke 16. Altså fremdskyndet en uke. Skulle få beskjed når bilen kom til Oslo. Så går det vel 2-2,5 uke derfra til levering. ?

Nå  er jo vinterhjul inkludert hos min forhandler (tillegg for 17") så da er vel  ikke ettermarkedsfelger så aktuelt.  Er klar over problematikken med polert/klarlakk finish og da har ikke utvalget i originalfelg mye som frister. Hva ble tillegget ca for 18"?

Skrevet

Se der ja, da har du i hvert fall noe flott i vente @Octy III :) 

Transportetappene kan gå veldig hurtig, men det kan også være at det omtrentlig blir smurt med tjære og lim........ Om det er noe du ikke har blitt informert ang. transporten, så kan jeg godt informere deg litt, men der har kanskje selgeren din allerede gjort en god jobb med å informere deg?

Ikke at det kanskje betyr så mye, for det tar jo tiden det tar uansett.......

Når det gjelder tillegg for 18" vinterhjul, så var det som nevnt i et tidligere innlegg ikke noe som kostet noe som helst for min del. Jeg fikk et tilbud på 17" vinterhjul i kontraktsforslaget, men jeg forlangte rett og slett å få med 18" vinterhjul, samt lydisoleringsmatte under panseret (om den mangler fra fabrikk pga bensinmotor) og en del andre ting av ymse slag som vi forhandlet om før jeg skrev under kontrakten........

Personlig så synes jeg at denne bilen kler 18" bedre enn 17", men det er jo selvfølgelig bare min personlige mening. Fant heller ingen 17" originalfelger jeg likte, jeg fant jo noen 18" jeg likte godt (tror egentlig det var vRS felger) og følte at passet til Scouten. Men fruen var definitivt ikke enig i dem, og da ble det helt andre felger gitt, men de felgene hun valgte kjenner jeg at  jeg er litt skeptisk til........ Men de hun plukket ut er faktisk merket at de passer til Scout i tilbehørskatalogen, så det var muligens det hun så på, men jeg er likevel ikke helt overbevist om at de felgene er de rette....... Men men, for husfredensskyld så lar jeg det ligge, hehe ;)    

Skrevet (endret)

Er ikke informert om transport, men er vel både tog og ferje involvert?  Blir vel fort slutten av mai tenker jeg. Forhandler skal jo også stå for komplett understellsbehandling. 

 

 

 

Nå  er jo vinterhjul inkludert hos min forhandler (tillegg for 17") så da er vel  ikke ettermarkedsfelger så aktuelt.  Er klar over problematikken med polert/klarlakk finish og da har ikke utvalget i originalfelg mye som frister. Hva ble tillegget ca for 18"?

Endret av Octy III
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Octy III skrev:

Er ikke informert om transport, men er vel både tog og ferje involvert?  Blir vel fort slutten av mai tenker jeg. Forhandler skal jo også stå for komplett understellsbehandling. 

Ja det stemmer. Bilen blir ferdig produsert og havner ut på en kjempestor oppsamlingsplass på fabrikkomerådet. Så ender bilen på et tog til kaia i Bremerhaven, hvor den venter på fergetransport til Bekkelagskaia i Oslo. den fergen går kun 2 ganger i uken, så her kan det bli noen turer uten at bilen en venter på er med......

Men når den endelig har ankommet Bekkelagskaia i Oslo, så blir bilene igjen plassert på en venteplass til at bilen blir transportert til forhandleren bilen skal, og her spiller det jo også ganske stor rolle hvor i vårt langstrakte land bilen skal. Det kan ta alt fra noen få timer om det er i nærheten av Oslo, til flere dager til de forhandlerne som er lengst unna.

Så kommer jo jobben med klargjøring som den lokale forhandleren skal gjøre, og det er jo alt fra montering av ekstrautstyr, klargjøring av vinterhjul, ekstra lakkbeskyttelse, ekstra rustbeskyttelse, etc. Det de gjør internt går som regel helt på skinner, mens det som eksterne skal utføre kan det være litt ventetid på, pga at de ikke helt eksakt vet når bilen ankommer og da kanskje må vente noen dager før de har ledig kapasitet. 

EDIT:

Så transportetappene kan ta alt fra ca 2 uker og opptil 4-5 uker om en er riktig uheldig og en bor et stykke unna Oslo. Superben jeg har i dag bestilte jeg 08.02.16 og hentet den 21.03.16 ferdig hos forhandler, så der tok hele prosessen ca 6 uker fra bestilling til henting. Den forrige bilen jeg bestilte (VW Golf 2014 modell) ble bestilt i førsten av August 2013 og hentet hos forhandler helt sist i November 2013. Der tok bare transport og klargjøring hele 6 uker totalt, så det kan også ta relativt lang tid.........

23 minutter siden, Octy III skrev:

Nå  er jo vinterhjul inkludert hos min forhandler (tillegg for 17") så da er vel  ikke ettermarkedsfelger så aktuelt.  Er klar over problematikken med polert/klarlakk finish og da har ikke utvalget i originalfelg mye som frister. Hva ble tillegget ca for 18"?

Dette er besvart 2 ganger tidligere, men for å gjenta det, for meg ble det ikke noe tillegg fra 17" og opp til 18" vinterhjul, det forhandlet jeg med frem til før jeg skrev under kjøpekontrakten. Prisen for vinterhjulene som står på kontrakten er rett i underkant av 17.000,- og det er relativt billig med 18" vinterhjul på originalfelger, og da har jeg valgt Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) i dimensjonen 225/45-18".

Endret av Superb lll
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 21.4.2018 den 20.40, Octy III skrev:

Hei. 

Snakket med selger i går da var bilen produsert og hadde akkurat  trillet ut av fabrikken. Jeg fikk tidligere opplyst at den var produksjonsbekteftet til uke 16. Altså fremdskyndet en uke. Skulle få beskjed når bilen kom til Oslo. Så går det vel 2-2,5 uke derfra til levering. ?

Har bilen kommet til Oslo enda eller @Octy III ?

Og har du kommet noe lenger med tanke på om du skal oppgradere til 18" vinterhjul, eller skal du beholde 17" og Hawk felgene som vinterhjul?

Skrevet

Har ikke hørt noe enda.. Ikke bestemt meg for vinterhjul. Er fan av antrasitt til slikt bruk, og det passer fargen (hvit). Utvalget er noe skralt etter min smak. 

Skrevet (endret)

Antrasitt er veldig fint til hvit bil, det er det ingen tvil om @Octy III  :) 

Min Superb blir kjedeligere når jeg bytter over til de sølvfargede vinterfelgene jeg har på den.

 

Utvalget av antrasittfargede original felger i 17" er ikke så stort, det er jeg helt enig med deg i. Så det var 2 årsaker til at vi (eh, fruen) valgte de hun valgte i stedet for 17" Hawk som selgeren synes var fine.

  1. Flere felger og velge i mellom når det gjelder 18"
  2. Trinity 18" antrasitt har et annet innpress som gjør at hjula kommer litt lenger ut mot hjulbuen, og det synes jeg bilene kler mye bedre. 18" Trinity felgene er også merket med at de er beregnet til Scout, og det synes jeg gjør at de er bedre tilpasset til den bilen med tanke på innpresset på de felgene som nevnt.
Endret av Superb lll
Skrevet

I fare for å repetere meg selv, men Martins har flotte, forborrede, felger i tilsvarende originalkvalitet i antrasitt. Har selv et sett av de på Merca B El og funker perfekt med originale bolter etc

Skrevet
30 minutter siden, PaulusA skrev:

I fare for å repetere meg selv, men Martins har flotte, forborrede, felger i tilsvarende originalkvalitet i antrasitt. Har selv et sett av de på Merca B El og funker perfekt med originale bolter etc

Gode råd og forslag kan aldri sies for ofte @PaulusA :) 

Men for @Octy III sin del, så har det vel mest med at han har fått med vinterhjul i kontrakten, slik at han får med 17" vinterhjul uten ekstra kostnader, det er i hvert fall slik jeg har forstått det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...