Gå til innhold
tronna

tronnas Kodiaq Style 190 TDI 4x4 DSG 5 seter


Anbefalte innlegg

Skrevet
53 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, men det tullete med de stasjonene er jo at de vises baklengs, Dvs ofte for stasjoner man har passert

Ja det har jeg også bemerket meg. Spesielt når man har satt inn et mål, så burde man få opp stasjonene langs ruta. Litt irriterende det der.

Skrevet

Opplever dere at prisene stemmer? Da jeg testet det ved et par anledninger var de fleste rapportene flere dager gamle.

Skrevet

Jeg har sett uregelmessigheter ja.

Så det kan nok ikke stoles blindt på, og det er jo litt irriterende, selv om det alltid er hyggelig om det er billigere enn forventet :D

 

Skrevet

Som oftest er det billigere enn oppgitt, men det er jo helt Ok. Problemet er jo at det ikke vises for min rute, og derfor nesten bortkastet

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 11.1.2018 den 9.57, euphoria skrev:

Nei men da må du få gjort noe med det omgående... :-)

AA er jo ikke tilgjengelig for Google-brukere registrert i Norge, men det er ikke noe problem å installere AA manuelt. Programmet kommer i 32- og 64-bitsversjon, men jeg er usikker på hva Z3+ er bygget på, så jeg linker til begge filene. Fungerer ikke 64-bit avinstallerer du den og tar istedet den andre filen.

64: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574514-release-android-apk-download/
32: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574513-release-android-apk-download/

 

prøvde dette i forrige uke på min Xperia Z5. installerer appen uten problemer, men får feilmelding på at google play tjenester ikke virker akkurat nå når jeg prøver å starte appen.

har du noe forslag på løsing? har brukt myye tid med google uten  å finne et svar...

 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

@sletto

Jeg hadde min tlf til rep for et par uker siden, og måtte installere alt på nytt når jeg fikk den tilbake. 

Fant da ut at linken ovenfor er en eldre versjon, og prøvde med nyeste versjon på siden. Det fungerte brillefint. 

Prøv denne:

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-3-0-5705-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-3-0-570554-release-android-apk-download/

Endret av tronna
  • 5 uker senere...
Skrevet
41 minutter siden, Superb lll skrev:

Der var det nye «løpesko» på plass ja ;) 

Ser veldig flott ut dette @tronna, Kodiaq'en kledde godt disse felgene synes jeg ? :D 

Hvilken dimensjon er det på dekk og felg her da?

Takk for det!

Dette er vanlige Trinity felger som koster 1000kr ekstra, selv om det er samme størrelse som Elbrus felger som kommer standard med Style utstyrspakke.

235-55-18

Synes det er en fin størrelse til en SUV.

Merker noe mer hjulstøy enn med vinterhjula. Vet ingenting om dekkene, mener det er noen Scorpion dekk..

Skrevet (endret)

Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med  av dekk og felg;) 

Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna :) 

 

Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy.

Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........

 

Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi).

Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........ ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Vil helt klart kjøre med Scorpion dekkene til de er utslitt. Så fin på det er jeg ikke.

Har sett bilder av 22 tommere på Kodiaq. De mener gjerne at de skulle hatt enda større felger, personlig synes jeg det ser litt ut som dette:

 

462CCA0F-FA0F-457E-8126-8AEAE51A5B4E.jpeg

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Enig med deg i å kjøre ut de dekka først ☺

Når det gjelder dimensjoner på dekk og felg så har vi nok alle helt forskjellige preferanser, ønsker og meninger. Hadde jeg hatt en Kodiaq så hadde jeg nok endt opp med 19" på både sommer -og vinterhjul. Da tar en etter min mening vare på komforten,  og et litt mer "sportslig " preg, noe annet er ikke helt meg for å si det slik til den typen bil.

Selv har jeg jo bestilt en ny Scout, og der har jeg valgt 18" på både sommer og vinter, ser jo på forskjellige fora at det blir spurt om både 19 " og 20" til Scout, noen skal også senke den typen bil, og da må jeg si jeg stusser litt på hvorfor de har valgt en slik bil i utg.pkt., men det skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil med ?

Når det gjelder bildet du la ved her @tronna, så må jeg jo si at det er som med datoen i gifteringen,  best før, hehe ?

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Forfengeligheten lenge leve, enten det er store felger, stor silikon i trynet, eller stort billån(som er mitt tilfelle). Alle har sin greie. 

Men å senke en «terrengbil», ja da skjønner jeg ingen verdens ting!

Hadde Kodiaqen blitt levert med 19 tommer som standard, så hadde jeg garantert ikke byttet det mot noe mindre av ren latskap. 

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Joda vi har nok alle vårt :) 

 

Jeg er nok litt der hvor jeg kan synes at litt større hjul og på enkelte biler så kan en liten senking gjøre seg, men senkingen er likevel ikke noe jeg hadde gjort, og i hvert fall ikke på en bil som har helt andre egenskaper og bruksområder. Men nå er det vel nesten slik at (i hvert fall her jeg bor) at de fleste som har en høyere bil kun har det for at det er lettere å komme seg ut/inn i bilen, det er også inkludert meg selv.......

Leste et humoristisk ment innlegg her for en god stund tilbake, som lyder noe slikt som at, en er mer jordnær med en senket bil ;) 

 

Scout som jeg har bestilt blir levert med 17" hjul fra fabrikk, men den synes jeg kledde en liten økning av str. på felgene uten at det er merkbart på komforten. Synes også 18" felgene har et vesentlig penere design, men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva en synes om det. Da valgte jeg også 18" på vinteren av samme årsak, men nødvendig er det selvfølgelig ikke, kun litt «jåleri» fra min side....... ;) 

Min Superb ble levert med 18" sommerhjul fra fabrikk, og da valgte jeg det på vinterhjula også. Det var et tilvalg med 19", men det valgte jeg ikke å satse på. Men hadde jeg valgt det, så hadde jeg endt med 19" på sommeren og 18" på vinteren.

 

Siliconlastene har jeg derimot ikke, hehe ;) 

  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år O.o

Har fått meg noen erfaringer med bilen.

Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv.

Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet.

Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service.

Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er xD

Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.

 

Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...