Gå til innhold
tronna

tronnas Kodiaq Style 190 TDI 4x4 DSG 5 seter


Anbefalte innlegg

Skrevet
53 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, men det tullete med de stasjonene er jo at de vises baklengs, Dvs ofte for stasjoner man har passert

Ja det har jeg også bemerket meg. Spesielt når man har satt inn et mål, så burde man få opp stasjonene langs ruta. Litt irriterende det der.

Skrevet

Opplever dere at prisene stemmer? Da jeg testet det ved et par anledninger var de fleste rapportene flere dager gamle.

Skrevet

Jeg har sett uregelmessigheter ja.

Så det kan nok ikke stoles blindt på, og det er jo litt irriterende, selv om det alltid er hyggelig om det er billigere enn forventet :D

 

Skrevet

Som oftest er det billigere enn oppgitt, men det er jo helt Ok. Problemet er jo at det ikke vises for min rute, og derfor nesten bortkastet

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 11.1.2018 den 9.57, euphoria skrev:

Nei men da må du få gjort noe med det omgående... :-)

AA er jo ikke tilgjengelig for Google-brukere registrert i Norge, men det er ikke noe problem å installere AA manuelt. Programmet kommer i 32- og 64-bitsversjon, men jeg er usikker på hva Z3+ er bygget på, så jeg linker til begge filene. Fungerer ikke 64-bit avinstallerer du den og tar istedet den andre filen.

64: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574514-release-android-apk-download/
32: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574513-release-android-apk-download/

 

prøvde dette i forrige uke på min Xperia Z5. installerer appen uten problemer, men får feilmelding på at google play tjenester ikke virker akkurat nå når jeg prøver å starte appen.

har du noe forslag på løsing? har brukt myye tid med google uten  å finne et svar...

 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

@sletto

Jeg hadde min tlf til rep for et par uker siden, og måtte installere alt på nytt når jeg fikk den tilbake. 

Fant da ut at linken ovenfor er en eldre versjon, og prøvde med nyeste versjon på siden. Det fungerte brillefint. 

Prøv denne:

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-3-0-5705-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-3-0-570554-release-android-apk-download/

Endret av tronna
  • 5 uker senere...
Skrevet
41 minutter siden, Superb lll skrev:

Der var det nye «løpesko» på plass ja ;) 

Ser veldig flott ut dette @tronna, Kodiaq'en kledde godt disse felgene synes jeg ? :D 

Hvilken dimensjon er det på dekk og felg her da?

Takk for det!

Dette er vanlige Trinity felger som koster 1000kr ekstra, selv om det er samme størrelse som Elbrus felger som kommer standard med Style utstyrspakke.

235-55-18

Synes det er en fin størrelse til en SUV.

Merker noe mer hjulstøy enn med vinterhjula. Vet ingenting om dekkene, mener det er noen Scorpion dekk..

Skrevet (endret)

Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med  av dekk og felg;) 

Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna :) 

 

Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy.

Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........

 

Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi).

Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........ ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Vil helt klart kjøre med Scorpion dekkene til de er utslitt. Så fin på det er jeg ikke.

Har sett bilder av 22 tommere på Kodiaq. De mener gjerne at de skulle hatt enda større felger, personlig synes jeg det ser litt ut som dette:

 

462CCA0F-FA0F-457E-8126-8AEAE51A5B4E.jpeg

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Enig med deg i å kjøre ut de dekka først ☺

Når det gjelder dimensjoner på dekk og felg så har vi nok alle helt forskjellige preferanser, ønsker og meninger. Hadde jeg hatt en Kodiaq så hadde jeg nok endt opp med 19" på både sommer -og vinterhjul. Da tar en etter min mening vare på komforten,  og et litt mer "sportslig " preg, noe annet er ikke helt meg for å si det slik til den typen bil.

Selv har jeg jo bestilt en ny Scout, og der har jeg valgt 18" på både sommer og vinter, ser jo på forskjellige fora at det blir spurt om både 19 " og 20" til Scout, noen skal også senke den typen bil, og da må jeg si jeg stusser litt på hvorfor de har valgt en slik bil i utg.pkt., men det skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil med ?

Når det gjelder bildet du la ved her @tronna, så må jeg jo si at det er som med datoen i gifteringen,  best før, hehe ?

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Forfengeligheten lenge leve, enten det er store felger, stor silikon i trynet, eller stort billån(som er mitt tilfelle). Alle har sin greie. 

Men å senke en «terrengbil», ja da skjønner jeg ingen verdens ting!

Hadde Kodiaqen blitt levert med 19 tommer som standard, så hadde jeg garantert ikke byttet det mot noe mindre av ren latskap. 

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Joda vi har nok alle vårt :) 

 

Jeg er nok litt der hvor jeg kan synes at litt større hjul og på enkelte biler så kan en liten senking gjøre seg, men senkingen er likevel ikke noe jeg hadde gjort, og i hvert fall ikke på en bil som har helt andre egenskaper og bruksområder. Men nå er det vel nesten slik at (i hvert fall her jeg bor) at de fleste som har en høyere bil kun har det for at det er lettere å komme seg ut/inn i bilen, det er også inkludert meg selv.......

Leste et humoristisk ment innlegg her for en god stund tilbake, som lyder noe slikt som at, en er mer jordnær med en senket bil ;) 

 

Scout som jeg har bestilt blir levert med 17" hjul fra fabrikk, men den synes jeg kledde en liten økning av str. på felgene uten at det er merkbart på komforten. Synes også 18" felgene har et vesentlig penere design, men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva en synes om det. Da valgte jeg også 18" på vinteren av samme årsak, men nødvendig er det selvfølgelig ikke, kun litt «jåleri» fra min side....... ;) 

Min Superb ble levert med 18" sommerhjul fra fabrikk, og da valgte jeg det på vinterhjula også. Det var et tilvalg med 19", men det valgte jeg ikke å satse på. Men hadde jeg valgt det, så hadde jeg endt med 19" på sommeren og 18" på vinteren.

 

Siliconlastene har jeg derimot ikke, hehe ;) 

  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år O.o

Har fått meg noen erfaringer med bilen.

Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv.

Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet.

Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service.

Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er xD

Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.

 

Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...