Gå til innhold
tronna

tronnas Kodiaq Style 190 TDI 4x4 DSG 5 seter

Anbefalte innlegg

Skrevet
53 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, men det tullete med de stasjonene er jo at de vises baklengs, Dvs ofte for stasjoner man har passert

Ja det har jeg også bemerket meg. Spesielt når man har satt inn et mål, så burde man få opp stasjonene langs ruta. Litt irriterende det der.

Skrevet

Opplever dere at prisene stemmer? Da jeg testet det ved et par anledninger var de fleste rapportene flere dager gamle.

Skrevet

Jeg har sett uregelmessigheter ja.

Så det kan nok ikke stoles blindt på, og det er jo litt irriterende, selv om det alltid er hyggelig om det er billigere enn forventet :D

Skrevet

Som oftest er det billigere enn oppgitt, men det er jo helt Ok. Problemet er jo at det ikke vises for min rute, og derfor nesten bortkastet

• 3 uker senere...
Skrevet
På 11.1.2018 den 9.57, euphoria skrev:

Nei men da må du få gjort noe med det omgående... :-)

AA er jo ikke tilgjengelig for Google-brukere registrert i Norge, men det er ikke noe problem å installere AA manuelt. Programmet kommer i 32- og 64-bitsversjon, men jeg er usikker på hva Z3+ er bygget på, så jeg linker til begge filene. Fungerer ikke 64-bit avinstallerer du den og tar istedet den andre filen.

64: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574514-release-android-apk-download/
32: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574513-release-android-apk-download/

prøvde dette i forrige uke på min Xperia Z5. installerer appen uten problemer, men får feilmelding på at google play tjenester ikke virker akkurat nå når jeg prøver å starte appen.

har du noe forslag på løsing? har brukt myye tid med google uten  å finne et svar...

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

@sletto

Jeg hadde min tlf til rep for et par uker siden, og måtte installere alt på nytt når jeg fikk den tilbake. 

Fant da ut at linken ovenfor er en eldre versjon, og prøvde med nyeste versjon på siden. Det fungerte brillefint. 

Prøv denne:

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-3-0-5705-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-3-0-570554-release-android-apk-download/

Endret av tronna
  • 5 uker senere...
Skrevet
41 minutter siden, Superb lll skrev:

Der var det nye «løpesko» på plass ja ;) 

Ser veldig flott ut dette @tronna, Kodiaq'en kledde godt disse felgene synes jeg ? :D 

Hvilken dimensjon er det på dekk og felg her da?

Takk for det!

Dette er vanlige Trinity felger som koster 1000kr ekstra, selv om det er samme størrelse som Elbrus felger som kommer standard med Style utstyrspakke.

235-55-18

Synes det er en fin størrelse til en SUV.

Merker noe mer hjulstøy enn med vinterhjula. Vet ingenting om dekkene, mener det er noen Scorpion dekk..

Skrevet (endret)

Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med  av dekk og felg;) 

Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna :) 

Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy.

Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........

Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi).

Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........ ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Vil helt klart kjøre med Scorpion dekkene til de er utslitt. Så fin på det er jeg ikke.

Har sett bilder av 22 tommere på Kodiaq. De mener gjerne at de skulle hatt enda større felger, personlig synes jeg det ser litt ut som dette:

462CCA0F-FA0F-457E-8126-8AEAE51A5B4E.jpeg

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Enig med deg i å kjøre ut de dekka først ☺

Når det gjelder dimensjoner på dekk og felg så har vi nok alle helt forskjellige preferanser, ønsker og meninger. Hadde jeg hatt en Kodiaq så hadde jeg nok endt opp med 19" på både sommer -og vinterhjul. Da tar en etter min mening vare på komforten,  og et litt mer "sportslig " preg, noe annet er ikke helt meg for å si det slik til den typen bil.

Selv har jeg jo bestilt en ny Scout, og der har jeg valgt 18" på både sommer og vinter, ser jo på forskjellige fora at det blir spurt om både 19 " og 20" til Scout, noen skal også senke den typen bil, og da må jeg si jeg stusser litt på hvorfor de har valgt en slik bil i utg.pkt., men det skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil med ?

Når det gjelder bildet du la ved her @tronna, så må jeg jo si at det er som med datoen i gifteringen,  best før, hehe ?

• Lik 1
Skrevet (endret)

Forfengeligheten lenge leve, enten det er store felger, stor silikon i trynet, eller stort billån(som er mitt tilfelle). Alle har sin greie. 

Men å senke en «terrengbil», ja da skjønner jeg ingen verdens ting!

Hadde Kodiaqen blitt levert med 19 tommer som standard, så hadde jeg garantert ikke byttet det mot noe mindre av ren latskap. 

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet

Joda vi har nok alle vårt :) 

Jeg er nok litt der hvor jeg kan synes at litt større hjul og på enkelte biler så kan en liten senking gjøre seg, men senkingen er likevel ikke noe jeg hadde gjort, og i hvert fall ikke på en bil som har helt andre egenskaper og bruksområder. Men nå er det vel nesten slik at (i hvert fall her jeg bor) at de fleste som har en høyere bil kun har det for at det er lettere å komme seg ut/inn i bilen, det er også inkludert meg selv.......

Leste et humoristisk ment innlegg her for en god stund tilbake, som lyder noe slikt som at, en er mer jordnær med en senket bil ;) 

Scout som jeg har bestilt blir levert med 17" hjul fra fabrikk, men den synes jeg kledde en liten økning av str. på felgene uten at det er merkbart på komforten. Synes også 18" felgene har et vesentlig penere design, men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva en synes om det. Da valgte jeg også 18" på vinteren av samme årsak, men nødvendig er det selvfølgelig ikke, kun litt «jåleri» fra min side....... ;) 

Min Superb ble levert med 18" sommerhjul fra fabrikk, og da valgte jeg det på vinterhjula også. Det var et tilvalg med 19", men det valgte jeg ikke å satse på. Men hadde jeg valgt det, så hadde jeg endt med 19" på sommeren og 18" på vinteren.

Siliconlastene har jeg derimot ikke, hehe ;) 

• Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år O.o

Har fått meg noen erfaringer med bilen.

Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv.

Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet.

Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service.

Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er xD

Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.

Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
  • Opprett ny...