Gå til innhold
helged

Inspeksjonservice - Hva gjør de?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Skrevet (endret)
6 timer siden, helged skrev:

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Jeg hadde min bil (Superb 2016 1,8 TSi) på Inspeksjonsservice i våres, og jeg betalte ca 4.600,- for dette. Men dette var en service som ble tatt fordi bilen varslet om tid for service, bilen var da 1 år og 2 mnd, og hadde kjørt ca 28.300km. Så dette ble jo da også en Longlifeservice med tanke på km. stand og kjørestil.

Det de gjorde i tillegg til bytte av skruen til bunnpanna, olje -og oljefilter, var bytte av luft -og pollenfilter. Så ble det en titt i bilens programvare og de tok de evt. oppdateringene som var tilgjengelig der. Fikke ikke snakket så utfyllende med kundemottakeren når jeg skulle hente bilen, så akkurat hva som lå i det med oppdateringer vet jeg ikke helt, men det var i hvert fall det jeg ble fortalt.

Ellers så sjekket de bilen væskenivåer, bremseklosser og skiver (de hadde av alle hjula), om de sjekker for steinsprut i lakk og andre ting vet jeg ikke, for jeg har dessverre ikke noe servicehefte til bilen i det hele tatt...........

Inspeksjonsservicen har en pris, olje filter sin pris, oljen (Longlife) sin pris, skrun til bunnpanna sin pris, og luft -og pollenfilter sin pris, så tilsammen ble dette noe rundt 4.600,- som nevnt. Ikke billig å følge dette serviceprogrammet, men skal en opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien så har en jo ikke noe valg der.............

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for svar.

Savner et servicehefte ja, men er vel vanskelig å lage et når en har variable intervaller...

Skrevet

Tja, enten så er det jo tids -og/eller kjørelengde intervaller, så det burde jo ikke være så vanskelig. Jeg hadde det samme Longlife-serviceintervallet på min forrige bil (VW Golf 2014), og den kom med servicehefte og det var ikke noe problem å følge opp det, men VAG synes kanskje det er enklere uten dette og la bilen si i fra selv..........

Jeg for min del synes derimot det kan være greit å vite litt mer hva jeg går til før bilen skal på service, for her kan det variere mye for hva den enkelte service koster, det kommer jo helt an på hva som skal gjøres, men det vet jeg jo ikke uten serviceheftet.

 

Jeg har riktignok fått en utskrift av kundemottakeren over hva som skal gjøres med min bil til hvilket tidspunkt/kilometerstand, så jeg har jo kontroll på dette, men dette kunne jo like godt ha stått i et servicehefte etter min mening, men det gjenspeiler sikkert bare hvor gammeldags i tankesettet jeg er........... ;) 

 

  • Lik 1
Skrevet

Å utelate service heftet føler jeg er et tiltak for å få flere til å bruke merkeverksted, men det går fint lage en mappe hvor en lagrer utskrift av gjennomført service og samt faktura.

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det er ikke behov for å benytte merkeverksted for å opprettholde garanti/ reklamasjon.

Skrevet
1 time siden, Helge skrev:

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Appen  dokumenter kun det som blir utført hos Møller.

Mange ikke merke avhengige verksteder som gjør like god jobb, men da må en passe på dokumentasjonen selv.

Endret av Helge
Skrevet

Helt enig med deg der @Helge, det er mange veldig gode bilverksteder som ikke er merkeverksteder, og de var jeg en flittig bruker av selv også før jeg hadde økonomi til å kjøpe meg fabrikknye biler. Men jeg velger likevel å foreta servicer på merkeverkstedet, og det av den enkle grunnen at de etter min mening kan enklere løse ting fordi de har tilgang til mye mer info om det skulle være en litt mer komplisert sak.

Jeg sitter med en følelse av at merkeverkstedene har mer kunnskap/verktøy/utstyr/oppdatert programvare så lenge de kan konsentrere seg om færre merker og modeller, de har også lettere tilgang til en større informasjonskilde om tilsvarende feil/problemer og bruker oftere mindre tid på selve reparasjonene. Men det er ikke derimot sagt at servicen fra importør og/eller merkeverkstedet er bra eller tilfredstillende, så langt derifra. Alle historiene om VAG/Møller gjorde at jeg var meget betenkt før jeg kjøpte VW Golf i 2013 og min Superb i 2016, men så langt så har jeg (heldigvis) ikke opplevd noen av «skrekkhistoriene» med mine privatbiler, tidligere erfaringer med arb.biler er dog en helt annen historie............... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...