Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
helged

Inspeksjonservice - Hva gjør de?

Recommended Posts

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, helged skrev:

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Jeg hadde min bil (Superb 2016 1,8 TSi) på Inspeksjonsservice i våres, og jeg betalte ca 4.600,- for dette. Men dette var en service som ble tatt fordi bilen varslet om tid for service, bilen var da 1 år og 2 mnd, og hadde kjørt ca 28.300km. Så dette ble jo da også en Longlifeservice med tanke på km. stand og kjørestil.

Det de gjorde i tillegg til bytte av skruen til bunnpanna, olje -og oljefilter, var bytte av luft -og pollenfilter. Så ble det en titt i bilens programvare og de tok de evt. oppdateringene som var tilgjengelig der. Fikke ikke snakket så utfyllende med kundemottakeren når jeg skulle hente bilen, så akkurat hva som lå i det med oppdateringer vet jeg ikke helt, men det var i hvert fall det jeg ble fortalt.

Ellers så sjekket de bilen væskenivåer, bremseklosser og skiver (de hadde av alle hjula), om de sjekker for steinsprut i lakk og andre ting vet jeg ikke, for jeg har dessverre ikke noe servicehefte til bilen i det hele tatt...........

Inspeksjonsservicen har en pris, olje filter sin pris, oljen (Longlife) sin pris, skrun til bunnpanna sin pris, og luft -og pollenfilter sin pris, så tilsammen ble dette noe rundt 4.600,- som nevnt. Ikke billig å følge dette serviceprogrammet, men skal en opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien så har en jo ikke noe valg der.............

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Savner et servicehefte ja, men er vel vanskelig å lage et når en har variable intervaller...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, enten så er det jo tids -og/eller kjørelengde intervaller, så det burde jo ikke være så vanskelig. Jeg hadde det samme Longlife-serviceintervallet på min forrige bil (VW Golf 2014), og den kom med servicehefte og det var ikke noe problem å følge opp det, men VAG synes kanskje det er enklere uten dette og la bilen si i fra selv..........

Jeg for min del synes derimot det kan være greit å vite litt mer hva jeg går til før bilen skal på service, for her kan det variere mye for hva den enkelte service koster, det kommer jo helt an på hva som skal gjøres, men det vet jeg jo ikke uten serviceheftet.

 

Jeg har riktignok fått en utskrift av kundemottakeren over hva som skal gjøres med min bil til hvilket tidspunkt/kilometerstand, så jeg har jo kontroll på dette, men dette kunne jo like godt ha stått i et servicehefte etter min mening, men det gjenspeiler sikkert bare hvor gammeldags i tankesettet jeg er........... ;) 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å utelate service heftet føler jeg er et tiltak for å få flere til å bruke merkeverksted, men det går fint lage en mappe hvor en lagrer utskrift av gjennomført service og samt faktura.

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det er ikke behov for å benytte merkeverksted for å opprettholde garanti/ reklamasjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Helge skrev:

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Appen  dokumenter kun det som blir utført hos Møller.

Mange ikke merke avhengige verksteder som gjør like god jobb, men da må en passe på dokumentasjonen selv.

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der @Helge, det er mange veldig gode bilverksteder som ikke er merkeverksteder, og de var jeg en flittig bruker av selv også før jeg hadde økonomi til å kjøpe meg fabrikknye biler. Men jeg velger likevel å foreta servicer på merkeverkstedet, og det av den enkle grunnen at de etter min mening kan enklere løse ting fordi de har tilgang til mye mer info om det skulle være en litt mer komplisert sak.

Jeg sitter med en følelse av at merkeverkstedene har mer kunnskap/verktøy/utstyr/oppdatert programvare så lenge de kan konsentrere seg om færre merker og modeller, de har også lettere tilgang til en større informasjonskilde om tilsvarende feil/problemer og bruker oftere mindre tid på selve reparasjonene. Men det er ikke derimot sagt at servicen fra importør og/eller merkeverkstedet er bra eller tilfredstillende, så langt derifra. Alle historiene om VAG/Møller gjorde at jeg var meget betenkt før jeg kjøpte VW Golf i 2013 og min Superb i 2016, men så langt så har jeg (heldigvis) ikke opplevd noen av «skrekkhistoriene» med mine privatbiler, tidligere erfaringer med arb.biler er dog en helt annen historie............... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Så ”godt” å se at andre også har problemer. Har mye av samme problemene som deg. Har en 2020 Kodiaq.  Har flere ganger opplevd at CarPlay kobler inn og ut, samt at den ikke vil starte. Har også opplevd ved et par anledninger at ryggekameraet ikke starter.  En annen ting som irriterer meg er at et pr ganger når jeg rygger bilen inn i garasjen kommer en slags nødmodus, der det piper høyt og bilen bremser.    Når det kommer til iPhone-problemet bruker jeg iPhone 11 pro, mens fruen bruker iPhone X. Ingen forskjell der. Akkurat når det kommer til CarPlay tror jeg det er et VAG-problem, da jeg har nøyaktig samme problem i min 2019 Transporter T6. Har ikke hatt Skodaen inne på verksted for dette enda, men Transporteren har vært inne flere ganger. Tror ikke de har noen løsning...
    • Dette er vel ganske normalt på VAG biler. Som regel er dette resultatet av avfetting/sterke såper, som dem ikke tåler. Vær alltid påpasselig med å ikke bruke avfetting over dørhåndtak og en ganske ph nøytral såpe over dørhåndtak. Så slipper man dette. Mange sier det hjelper å polere opp chromelistene igjen.
    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...