Gå til innhold
helged

Inspeksjonservice - Hva gjør de?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Skrevet (endret)
6 timer siden, helged skrev:

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Jeg hadde min bil (Superb 2016 1,8 TSi) på Inspeksjonsservice i våres, og jeg betalte ca 4.600,- for dette. Men dette var en service som ble tatt fordi bilen varslet om tid for service, bilen var da 1 år og 2 mnd, og hadde kjørt ca 28.300km. Så dette ble jo da også en Longlifeservice med tanke på km. stand og kjørestil.

Det de gjorde i tillegg til bytte av skruen til bunnpanna, olje -og oljefilter, var bytte av luft -og pollenfilter. Så ble det en titt i bilens programvare og de tok de evt. oppdateringene som var tilgjengelig der. Fikke ikke snakket så utfyllende med kundemottakeren når jeg skulle hente bilen, så akkurat hva som lå i det med oppdateringer vet jeg ikke helt, men det var i hvert fall det jeg ble fortalt.

Ellers så sjekket de bilen væskenivåer, bremseklosser og skiver (de hadde av alle hjula), om de sjekker for steinsprut i lakk og andre ting vet jeg ikke, for jeg har dessverre ikke noe servicehefte til bilen i det hele tatt...........

Inspeksjonsservicen har en pris, olje filter sin pris, oljen (Longlife) sin pris, skrun til bunnpanna sin pris, og luft -og pollenfilter sin pris, så tilsammen ble dette noe rundt 4.600,- som nevnt. Ikke billig å følge dette serviceprogrammet, men skal en opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien så har en jo ikke noe valg der.............

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for svar.

Savner et servicehefte ja, men er vel vanskelig å lage et når en har variable intervaller...

Skrevet

Tja, enten så er det jo tids -og/eller kjørelengde intervaller, så det burde jo ikke være så vanskelig. Jeg hadde det samme Longlife-serviceintervallet på min forrige bil (VW Golf 2014), og den kom med servicehefte og det var ikke noe problem å følge opp det, men VAG synes kanskje det er enklere uten dette og la bilen si i fra selv..........

Jeg for min del synes derimot det kan være greit å vite litt mer hva jeg går til før bilen skal på service, for her kan det variere mye for hva den enkelte service koster, det kommer jo helt an på hva som skal gjøres, men det vet jeg jo ikke uten serviceheftet.

 

Jeg har riktignok fått en utskrift av kundemottakeren over hva som skal gjøres med min bil til hvilket tidspunkt/kilometerstand, så jeg har jo kontroll på dette, men dette kunne jo like godt ha stått i et servicehefte etter min mening, men det gjenspeiler sikkert bare hvor gammeldags i tankesettet jeg er........... ;) 

 

  • Lik 1
Skrevet

Å utelate service heftet føler jeg er et tiltak for å få flere til å bruke merkeverksted, men det går fint lage en mappe hvor en lagrer utskrift av gjennomført service og samt faktura.

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det er ikke behov for å benytte merkeverksted for å opprettholde garanti/ reklamasjon.

Skrevet
1 time siden, Helge skrev:

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Appen  dokumenter kun det som blir utført hos Møller.

Mange ikke merke avhengige verksteder som gjør like god jobb, men da må en passe på dokumentasjonen selv.

Endret av Helge
Skrevet

Helt enig med deg der @Helge, det er mange veldig gode bilverksteder som ikke er merkeverksteder, og de var jeg en flittig bruker av selv også før jeg hadde økonomi til å kjøpe meg fabrikknye biler. Men jeg velger likevel å foreta servicer på merkeverkstedet, og det av den enkle grunnen at de etter min mening kan enklere løse ting fordi de har tilgang til mye mer info om det skulle være en litt mer komplisert sak.

Jeg sitter med en følelse av at merkeverkstedene har mer kunnskap/verktøy/utstyr/oppdatert programvare så lenge de kan konsentrere seg om færre merker og modeller, de har også lettere tilgang til en større informasjonskilde om tilsvarende feil/problemer og bruker oftere mindre tid på selve reparasjonene. Men det er ikke derimot sagt at servicen fra importør og/eller merkeverkstedet er bra eller tilfredstillende, så langt derifra. Alle historiene om VAG/Møller gjorde at jeg var meget betenkt før jeg kjøpte VW Golf i 2013 og min Superb i 2016, men så langt så har jeg (heldigvis) ikke opplevd noen av «skrekkhistoriene» med mine privatbiler, tidligere erfaringer med arb.biler er dog en helt annen historie............... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...