Gå til innhold
Tor2r

Oppdatering av ditt Skoda system


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kart oppdateringer skjer vanligvis to ganger per år (neste juni 2016), mens selve systemet til Columbus, Amundsen, Bolero og Swing oppdateres etter hvert som behovet er der. For å sjekke hva du kan oppdatere, gå hit og fyll inn dit VIN nummer:

http://updateportal.skoda-auto.com/

Slik finner du ditt VIN nummer:

finne_vin.jpg

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Lastet ned den nyeste kartpakken og pakket ut zip'en på et "vanlig" SD-kort. Når jeg putter det i bilen får jeg beskjed om å putte i et kort med gyldige nav. data. Skjønner ikke helt det. Har også fått med meg at det må være et originalt Skoda SD-kort, men tør ikke helt å slette eller flytte dataene på det kortet som står i bilen i frykt for at de går tapt. Noen som har noen konkrete tips? Tråden det vises til er den samme man finner på nett.. 

Endret av J-LJ
Skrevet
25 minutter siden, J-LJ skrev:

Lastet ned den nyeste kartpakken og pakket ut zip'en på et "vanlig" SD-kort. Når jeg putter det i bilen får jeg beskjed om å putte i et kort med gyldige nav. data. Skjønner ikke helt det. Har også fått med meg at det må være et originalt Skoda SD-kort, men tør ikke helt å slette eller flytte dataene på det kortet som står i bilen i frykt for at de går tapt. Noen som har noen konkrete tips? Tråden det vises til er den samme man finner på nett.. 

Hei, 

Denne linken som ligger i posten over, er vel kun til Columbus.

Har du lastet ned til Amundsen fra Skoda?

Om du har gjort det. Så er eneste muligheten din å bruke et orginalt Skoda sdkort. Ligger vist en egen kryptert filpartisjon på orginalkortene.. 

Skrevet

Har selv et helt ordinært Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter som jeg bruker å oppdatere med, så at man må ha "skoda SD kort" er bare tøys. 

Med Windows PC, går så via linken ref til her legger inn vin nr, laster ned, pakker så direkte ut til minnekortet etter nedlasting fullført (Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter i sdkort-usb-leser plugget i pc)

Så stort nok kort

Data som er ut pakket er nok noe feil med uansett, så kan bare fjernes. 

Pakka filene har du uansett der du lasta de ned, så bare å pakk ut på nytt. 

Skrevet
20 minutter siden, Ken skrev:

Har selv et helt ordinært Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter som jeg bruker å oppdatere med, så at man må ha "skoda SD kort" er bare tøys. 

Med Windows PC, går så via linken ref til her legger inn vin nr, laster ned, pakker så direkte ut til minnekortet etter nedlasting fullført (Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter i sdkort-usb-leser plugget i pc)

Så stort nok kort

Data som er ut pakket er nok noe feil med uansett, så kan bare fjernes. 

Pakka filene har du uansett der du lasta de ned, så bare å pakk ut på nytt. 

Jeg har aldri gjort dette med Amundsen selv, har bare forholdt meg til hva som blir sagt på briskoda, skodacommunity.de, forhandlere.

Der sier dem at, har man Amundsen Navi, må man bruke originalt SDKORT.
Men, om du har en annen opplevelse, så er jo det kjempe bra :) 

Men, har du Columbus eller Amundsen Navi i bilen din?
Columbus kan du faktisk oppdaterte med uoriginalt sdkort...

Skrevet
18 timer siden, Marius skrev:

Hei, 

Denne linken som ligger i posten over, er vel kun til Columbus.

Har du lastet ned til Amundsen fra Skoda?

Om du har gjort det. Så er eneste muligheten din å bruke et orginalt Skoda sdkort. Ligger vist en egen kryptert filpartisjon på orginalkortene.. 

Hei,

Har lastet ned til Amundsen, så da kan det være at jeg må ha et originalt kort.. Det er i tilfelle rart, men jeg får høre med de på Møller. Ordner seg nok til slutt :) Var på tur nå i jula og hadde vi fulgt GPPS'en tror jeg neppe vi hadde vært hjemme enda.. 

Skrevet

Lastet selv ned for en stund siden, og fikk det ikke til i starten. Er en tekstfil som må være med, som det ikke ser ut til å være på tidligere oppdateringer. Med en gang jeg la inn den på minnekort (originalt) så fungerte det. 

Skrevet
19 timer siden, Frederik skrev:

Lastet selv ned for en stund siden, og fikk det ikke til i starten. Er en tekstfil som må være med, som det ikke ser ut til å være på tidligere oppdateringer. Med en gang jeg la inn den på minnekort (originalt) så fungerte det. 

Er det da sånn å forstå at du formaterte det originale kortet og pakket ut oppdateringen på det? 

Skrevet

Tror jeg har løst det :) Tok ut det originale SD-kortet og flyttet innholdet over på en ekstern harddisk. Jeg formaterte ikke kortet bare flyttet innholdet sånn at kortet var tomt. Pakket ut oppdateringen på det kortet og vips så funket det. Konklusjon: til Fabia med Amundsen ser det ut for at man er nødt for å ha "originalt" SD-kort. 

  • Lik 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Kjører en 2017-modell Fabia med Amundsen, og oppdaterte til siste tilgjengelige versjon. Mitt råd: IKKE gjør det! Det første jeg la merke til var at GPS'en ikke fant hjemmeadressen vår. Den forrige kartversjonene gjorde det. Etter å ha kjørt litt rundt i nærmiljøet ser jeg at det "mangler" flere sentrale gater, veier og POI'er som var på den forrige versjonen. I tillegg er en del av anvisningene i beste fall unøyaktige. Mulig dette bare gjelder Norge, men er jo redd for at det også gjelder andre land 😞 Vi skal kjøre til svigers i utlandet til sommeren så forhåpentligvis kommer det ny og mer nøyaktig oppdatering til da. 

Endret av J-LJ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...