Gå til innhold
JohnMartin

Antirust behandling


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viktigste er i hvert fall at din forhandler godkjenner hvor du utfører den ekstra understellsbehandlingen, slik at du ikke kan få utfordringer med rustgarantien til Skoda etter understellsbehandling er utført.

Det er slettes ikke sikkert at det er nødvendig med en ekstra støydemping som @BGB skriver heller, for det er et av punktene Skoda har gjort noe med på Superb, og det har de også gjort med Kodiaq før den ble lansert. Og for Superb sin del, så var det merkbart med tanke på dekkstøy, selv om dette også er veldig avhengig av hvilket dekkmerke bilen leveres med, dekkprofil og bredde på dekk har også litt å si for den delen.

Men @kristh, hvilken Kodiaq er det du har bestilt da? Tenker da på motorisering, utstyrsutgave, farge, etc.......

Skrevet (endret)

Vi endte opp med Kodiaq Style 1.5l 150hk TSi 4x4 (DSG), business grey.
Den motoren med 4x4 er ikke tilgjengelig på 2020-modellen og vi valgte å prioritere ekstrautstyr framfor motor. Så får vi håpe jeg ikke angrer på det 🙂

Egentlig er jeg veldig fan av Superben, men gjorde sjakktrekket å ha med kona til Møller for morroskyld, da ble det selvsagt en ny SUV. Men Superben blei egentlig utelukka, siden hovedkravet mitt er 4x4 og bensin, da måtte man opp i 272hk på Superben og det blei altfor kostbart. Men med kampanjene som var nå, så fikk vi en ganske ok pris på Kodiaqen synes jeg, og kona lot meg slå meg løs med ekstrautstyr, så da blei den specka ganske bra opp med alt av utstyret jeg hadde lyst på. 

Endret av kristh
oppdatert motorspec
Skrevet

Høres ut til å bli en veldig flott bil dette @kristh :) 

Motoren er det nok ingen problemer med i daglig bruk og kjøring, det er kan kanskje bli litt «åndenød» om en pakker bilen full og henger en henger etter, men hvor ofte en faktisk gjør det er en helt annen sak........

Kodiaq er jo en kjempe flott bil, så den blir dere helt sikkert meget fornøyde med vil jeg tro @kristh :) 

 

Jeg hadde Superb 2016 1,8/180hk TSi og var utrolig godt fornøyd med den bilen, bortsett fra enkelte situasjoner vinterstid, da var savnet av 4x4 stort. Så vi vurderte i fjor våres en ny Superb med 4x4 og bensinmotor, det var (og er fremdeles) kun 2,0/280hk (272hk i dag) som er alternativet for oss, men det passer defintivt ikke for «sparegrisen» for å si det slik.......

Så da valgte vi heller en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 4x4 i stedet, i ettertid så har jeg nok angret litt på at jeg valgte Scout utgaven og ikke en tradisjonell stasjonsvogn i stedet, all den sorte plastiskken på kanaler og skjermbuer er ikke helt min stil for å si det slik, hjelper heller ikke så mye med de store feltene med sølvfarget på fangeren både foran og bak heller.Liker godt at den er litt høyere, men det synes jeg igjen kun passer på en Scout utgave (kun min personlige mening). Så en får se til høsten når neste generasjon av Octavia IV lanseres, om det kan friste med et bytte da. Motor og drivlinje er i hvert fall allerede plukket ut, da blir det 2,0/190hk TSi 4x4 uten tvil for min del om det skulle bli en ny Octavia ;) 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Superb lll said:

Jeg hadde Superb 2016 1,8/180hk TSi og var utrolig godt fornøyd med den bilen, bortsett fra enkelte situasjoner vinterstid, da var savnet av 4x4 stort. Så vi vurderte i fjor våres en ny Superb med 4x4 og bensinmotor, det var (og er fremdeles) kun 2,0/280hk (272hk i dag) som er alternativet for oss, men det passer defintivt ikke for «sparegrisen» for å si det slik.......

@Superb lll jeg kjente også savnet etter 4x4 i vinter da vi flytta. Bytta til piggdekk som fungerte bra, men noen dager er det kun 4x4 som duger. Vurderte også Octavia, men når man først har vent seg til den enorme plassen i Superben og aldri må tenke på styr med barnevogn og kofferter som må stables av en med svart belte i tetris, så måtte det bli Kodiaq. Tror også vi kommer til å bli kjempefornøyd med den. Nok av knapper og dingser hvertfall, er vel det jeg elsker aller mest med Skodaene. 

Nå får jeg bilen på sommerstid, så da kan jeg teste litt med tanke på støy før jeg får den rustbehandla før vinteren kommer og forhører meg med Møller på Hvam. Når jeg spurte selgeren før vi kjøpte, sa han det er greit så lenge de ikke borrer, men jeg tror nok jeg vil ha skriftlig fra dem hvilke behandlinger de godkjenner. Synes egentlig det var litt rart de ikke tilbød å gjøre det før de leverte ut da jeg spurte om det. Det de tilbød seg var keramisk coating.

Men som andre før meg er jeg bare enda mer usikker hvilken behandling jeg går for på lakken. I starten var jeg ganske mindset på på keramisk, men nå heller jeg mot enten Soft 99 Fusso 12 month eller kanskje Swisswax Shield. Regner med jeg kommer til å ombestemme meg ganske så mange ganger før bilen kommer 😅

Endret av kristh
Skrevet (endret)
43 minutter siden, kristh skrev:

Synes egentlig det var litt rart de ikke tilbød å gjøre det før de leverte ut da jeg spurte om det.

Vår bil ble behandlet før utlevering, ble satt på kontrakten når vi signerte. Som regel har Møller samarbeidspartnere de bruker til slike ting.

43 minutter siden, kristh skrev:

Men som andre før meg er jeg bare enda mer usikker hvilken behandling jeg går for på lakken. I starten var jeg ganske mindset på på keramisk, men nå heller jeg mot enten Soft 99 Fusso 12 month eller kanskje Swisswax Shield.

Hadde keramisk coating på Octavian og Kodiaqen er inne nå for samme behandlingen, blir to lag med keramisk. Coating kan ikke sammenlignes med vokser og slik, Fusso og Shield er gode vokser men takler ikke en hel vinter mens coating kan vare i 2-3 år.

Forøvrig er det bare å glede seg, vi fikk vår Sportline 15. mai og det er nok den beste bilen jeg har hatt. Omtrent alt utstyr og største bensin motor - bare tommel opp!

Endret av Gjest
Skrevet

Som @BGB også skriver @kristh, dette med understellsbehandlingen er det like greit å få utført før en begynner å kjøre med bilen. Min bil ble først understellsbehandlet, og deretter levert til bilpleie for lakkbekyttelse. For da er det ingen forurensninger hverken på understell eller steinsprut i lakken før de gjør noe med den.

I tillegg så slipper du også å måtte levere fra deg bilen i flere omganger etter at du først har fått den utlevert. 

Kjører du mye på saltede veier slik jeg gjør, så velg en skikkelig beskyttelse for lakken. Swissvax Shield er meget bra den, uten tvil, men den er dessverre ikke særlig holdbar på vinteren. Så da kreves det egentlig noe enda bedre, men det får være opptil enhver hva en gjør her selvfølgelig, det var bare et velment råd :) 

Skrevet
16 hours ago, Superb lll said:

Som @BGB også skriver @kristh, dette med understellsbehandlingen er det like greit å få utført før en begynner å kjøre med bilen. Min bil ble først understellsbehandlet, og deretter levert til bilpleie for lakkbekyttelse. For da er det ingen forurensninger hverken på understell eller steinsprut i lakken før de gjør noe med den.

Ja, dere har gode poenger. Skal høre med dem igjen om de ikke tar understellsbehandlingen først da tenker jeg, er som du sier surt å levere fra seg bilen igjen når man først har fått den 😄

Hvilken coating gikk dere for på lakken?

Skrevet
6 minutter siden, kristh skrev:

Hvilken coating gikk dere for på lakken

2 stegs fra Kamikaze, Miyabi som base coat og ISM Pro som top coat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...