Gå til innhold
JohnMartin

Antirust behandling


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viktigste er i hvert fall at din forhandler godkjenner hvor du utfører den ekstra understellsbehandlingen, slik at du ikke kan få utfordringer med rustgarantien til Skoda etter understellsbehandling er utført.

Det er slettes ikke sikkert at det er nødvendig med en ekstra støydemping som @BGB skriver heller, for det er et av punktene Skoda har gjort noe med på Superb, og det har de også gjort med Kodiaq før den ble lansert. Og for Superb sin del, så var det merkbart med tanke på dekkstøy, selv om dette også er veldig avhengig av hvilket dekkmerke bilen leveres med, dekkprofil og bredde på dekk har også litt å si for den delen.

Men @kristh, hvilken Kodiaq er det du har bestilt da? Tenker da på motorisering, utstyrsutgave, farge, etc.......

Skrevet (endret)

Vi endte opp med Kodiaq Style 1.5l 150hk TSi 4x4 (DSG), business grey.
Den motoren med 4x4 er ikke tilgjengelig på 2020-modellen og vi valgte å prioritere ekstrautstyr framfor motor. Så får vi håpe jeg ikke angrer på det 🙂

Egentlig er jeg veldig fan av Superben, men gjorde sjakktrekket å ha med kona til Møller for morroskyld, da ble det selvsagt en ny SUV. Men Superben blei egentlig utelukka, siden hovedkravet mitt er 4x4 og bensin, da måtte man opp i 272hk på Superben og det blei altfor kostbart. Men med kampanjene som var nå, så fikk vi en ganske ok pris på Kodiaqen synes jeg, og kona lot meg slå meg løs med ekstrautstyr, så da blei den specka ganske bra opp med alt av utstyret jeg hadde lyst på. 

Endret av kristh
oppdatert motorspec
Skrevet

Høres ut til å bli en veldig flott bil dette @kristh :) 

Motoren er det nok ingen problemer med i daglig bruk og kjøring, det er kan kanskje bli litt «åndenød» om en pakker bilen full og henger en henger etter, men hvor ofte en faktisk gjør det er en helt annen sak........

Kodiaq er jo en kjempe flott bil, så den blir dere helt sikkert meget fornøyde med vil jeg tro @kristh :) 

 

Jeg hadde Superb 2016 1,8/180hk TSi og var utrolig godt fornøyd med den bilen, bortsett fra enkelte situasjoner vinterstid, da var savnet av 4x4 stort. Så vi vurderte i fjor våres en ny Superb med 4x4 og bensinmotor, det var (og er fremdeles) kun 2,0/280hk (272hk i dag) som er alternativet for oss, men det passer defintivt ikke for «sparegrisen» for å si det slik.......

Så da valgte vi heller en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 4x4 i stedet, i ettertid så har jeg nok angret litt på at jeg valgte Scout utgaven og ikke en tradisjonell stasjonsvogn i stedet, all den sorte plastiskken på kanaler og skjermbuer er ikke helt min stil for å si det slik, hjelper heller ikke så mye med de store feltene med sølvfarget på fangeren både foran og bak heller.Liker godt at den er litt høyere, men det synes jeg igjen kun passer på en Scout utgave (kun min personlige mening). Så en får se til høsten når neste generasjon av Octavia IV lanseres, om det kan friste med et bytte da. Motor og drivlinje er i hvert fall allerede plukket ut, da blir det 2,0/190hk TSi 4x4 uten tvil for min del om det skulle bli en ny Octavia ;) 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Superb lll said:

Jeg hadde Superb 2016 1,8/180hk TSi og var utrolig godt fornøyd med den bilen, bortsett fra enkelte situasjoner vinterstid, da var savnet av 4x4 stort. Så vi vurderte i fjor våres en ny Superb med 4x4 og bensinmotor, det var (og er fremdeles) kun 2,0/280hk (272hk i dag) som er alternativet for oss, men det passer defintivt ikke for «sparegrisen» for å si det slik.......

@Superb lll jeg kjente også savnet etter 4x4 i vinter da vi flytta. Bytta til piggdekk som fungerte bra, men noen dager er det kun 4x4 som duger. Vurderte også Octavia, men når man først har vent seg til den enorme plassen i Superben og aldri må tenke på styr med barnevogn og kofferter som må stables av en med svart belte i tetris, så måtte det bli Kodiaq. Tror også vi kommer til å bli kjempefornøyd med den. Nok av knapper og dingser hvertfall, er vel det jeg elsker aller mest med Skodaene. 

Nå får jeg bilen på sommerstid, så da kan jeg teste litt med tanke på støy før jeg får den rustbehandla før vinteren kommer og forhører meg med Møller på Hvam. Når jeg spurte selgeren før vi kjøpte, sa han det er greit så lenge de ikke borrer, men jeg tror nok jeg vil ha skriftlig fra dem hvilke behandlinger de godkjenner. Synes egentlig det var litt rart de ikke tilbød å gjøre det før de leverte ut da jeg spurte om det. Det de tilbød seg var keramisk coating.

Men som andre før meg er jeg bare enda mer usikker hvilken behandling jeg går for på lakken. I starten var jeg ganske mindset på på keramisk, men nå heller jeg mot enten Soft 99 Fusso 12 month eller kanskje Swisswax Shield. Regner med jeg kommer til å ombestemme meg ganske så mange ganger før bilen kommer 😅

Endret av kristh
Skrevet (endret)
43 minutter siden, kristh skrev:

Synes egentlig det var litt rart de ikke tilbød å gjøre det før de leverte ut da jeg spurte om det.

Vår bil ble behandlet før utlevering, ble satt på kontrakten når vi signerte. Som regel har Møller samarbeidspartnere de bruker til slike ting.

43 minutter siden, kristh skrev:

Men som andre før meg er jeg bare enda mer usikker hvilken behandling jeg går for på lakken. I starten var jeg ganske mindset på på keramisk, men nå heller jeg mot enten Soft 99 Fusso 12 month eller kanskje Swisswax Shield.

Hadde keramisk coating på Octavian og Kodiaqen er inne nå for samme behandlingen, blir to lag med keramisk. Coating kan ikke sammenlignes med vokser og slik, Fusso og Shield er gode vokser men takler ikke en hel vinter mens coating kan vare i 2-3 år.

Forøvrig er det bare å glede seg, vi fikk vår Sportline 15. mai og det er nok den beste bilen jeg har hatt. Omtrent alt utstyr og største bensin motor - bare tommel opp!

Endret av Gjest
Skrevet

Som @BGB også skriver @kristh, dette med understellsbehandlingen er det like greit å få utført før en begynner å kjøre med bilen. Min bil ble først understellsbehandlet, og deretter levert til bilpleie for lakkbekyttelse. For da er det ingen forurensninger hverken på understell eller steinsprut i lakken før de gjør noe med den.

I tillegg så slipper du også å måtte levere fra deg bilen i flere omganger etter at du først har fått den utlevert. 

Kjører du mye på saltede veier slik jeg gjør, så velg en skikkelig beskyttelse for lakken. Swissvax Shield er meget bra den, uten tvil, men den er dessverre ikke særlig holdbar på vinteren. Så da kreves det egentlig noe enda bedre, men det får være opptil enhver hva en gjør her selvfølgelig, det var bare et velment råd :) 

Skrevet
16 hours ago, Superb lll said:

Som @BGB også skriver @kristh, dette med understellsbehandlingen er det like greit å få utført før en begynner å kjøre med bilen. Min bil ble først understellsbehandlet, og deretter levert til bilpleie for lakkbekyttelse. For da er det ingen forurensninger hverken på understell eller steinsprut i lakken før de gjør noe med den.

Ja, dere har gode poenger. Skal høre med dem igjen om de ikke tar understellsbehandlingen først da tenker jeg, er som du sier surt å levere fra seg bilen igjen når man først har fått den 😄

Hvilken coating gikk dere for på lakken?

Skrevet
6 minutter siden, kristh skrev:

Hvilken coating gikk dere for på lakken

2 stegs fra Kamikaze, Miyabi som base coat og ISM Pro som top coat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...