Gå til innhold
Haavamaal

Skvettlapper


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt det på min Octavia, synes det hever looken, men er ikke alle som er enige i det og veldig forskjell fra bil til bil

Rent praktisk sparer du deg for ganske mye søle og lakkskader

Skrevet

Det estetiske må du avgjøre selv, men ellers så er det bare positive ting med skvettlapper både foran og bak. Jeg fikk levert ny Superb i Mars 2016, og valgte (dessverre) da å bare få montert skvett lapper foran. Ca 6 mnd senere ble det også montert bak, og da var allerede underkanten av fangeren bak nesten helt «sandblåst», dvs si at den fremdeles er hvit, men klarlakken er borte.........

Bak så hjelper det ikke mye mot søle og sprut etter min erfaring med både med og uten, men det hjelper som sagt mye mot lakkskader der hjulspruten treffer. Det er så mye turbulens bar bilene i dag,  at bakparten er helt igjenngrodd etter noen få kilometer på sølete veier, derfor deaktiverte jeg også den automatiske funksjonen for pusseren på bakruta.......

Skrevet

Henger meg på @Superb lll her, jeg  monterte ikke skvettlapper bak på den forrige bilen jeg hadde (Octavia), kun foran, og det angret jeg på i ettertid. Som @Superb lll nevner, så blir underkanten av bakfangeren sandblåst uten. Så når jeg bestilte Superben jeg har nå, var ikke valget vanskelig. Skvettlapper både foran og bak skulle med! 

Skrevet

hehe, dette er alltid et moro tema på forumet, nesten ett av de mest diskuterte tror jeg, må seff invitere @Salcin igjen her :D Har jo invitert han hver eneste gang skvettlapper er nevnt her på forumet :D

Her er flere diskusjoner rundt emnet:

 

  • Lik 1
Skrevet
22 minutter siden, Haavamaal skrev:

Er det noen som har mulighet til å ta bilder av superb med lapper foran og bak her? Detta engasjerte visst..... Hehe 

@Superb lll har nok noen bilder liggende :)

Skrevet
3 timer siden, Haavamaal skrev:

Er det noen som har mulighet til å ta bilder av superb med lapper foran og bak her? Detta engasjerte visst..... Hehe 

Tja, har ikke så mange av skvettlappene @Tor2r, men jeg har et her som jeg har måttet justere så mye på at min hvite bil tilslutt fikk store (mis)farger slik at jeg måtte konvertere det til s/hv. Har lysnet skyggepartiene så laaaaaangt det har vært mulig, skvettlappene blir litt borte i skyggene og mot dekka @Haavamaal, så i det lyset der jeg tok dette bildet så ble underkant av bilen ganske mørk. Bildet er ikke bra, men det er justert så langt jeg klarer for å få frem skvettlappene, alt annet skriker jo av at dette bildet er totalt feilredigert...........

Om ikke de kom tydelig nok frem, så får jeg forsøke å ta noen bilder en annen dag, for resten av dagen og noen dager fremover så er det ikke det rette været å gjøre dette i, skal regne i bøtter og spann etter hva jeg har sett på vær-appene.......

59b542afc9cb8_2016-10-0708_12_40.thumb.jpg.14a6d0a5ea3109cfb377dd728d6f753d.jpg

Skrevet

Så litt i bildene jeg og hadde på pcen, og legger ut disse, så får du se om det er noe hjelp i. Så klart, man ser jo skvettlappene, men at de tar hele synsfeltet og at det ser så forferdelig ut med skvettlapper, det er jeg uenig i, som jeg nevnte i posten litt lenger opp her. :)

16832908_693613914151553_917741980_o_Ink_LI.jpg

16810395_693613904151554_520209344_o_Ink_LI.jpg

  • Lik 1
Skrevet

Jeg synes de forsvinner ganske greit inn sammen med dekkene. Skjønner det ikke er ideelt for utseendet, men hvor pertentlig skal man være? 
 

  • Lik 1
Skrevet

Her foreslår jeg å ta en liten søk på forumet, skvettlapper er en ting med en del sterke meninger!  Ser @Tor2r har delt en del linker heldigvis, men kan legge inn ett liten mening her også...Jeg har også mine sterke meninger her, og det er jo selvfølgelig att det ser helt forferdelig ut :P  Foran går det greit, men bak er rett og slett uaktuelt! Kjør deg en runde å se på samtlige biler du møter, så teller du antallet med skvettlapper, og du finner nok ikke EN premiumbil (BMW) etc med skvettlapper.. og det er det en grunn til...

Samtidig så handler vel også om lakkvaliteten på Skoda/vag ?

Skrevet

Skvettlapper er helt klart en ting som ikke tilfører en bil noen form for stil. Og er bilen senka, så er det strengt talt ikke nødvendig i det hele tatt. Men på høyere biler, enten det er en Scout/Allterrain/Alltrack/Allroad/XC, eller SUVer, så mener jeg folk kunne påspandert noen skvettlapper.

Men så er jeg en kar av oppfatningen at lavprofildekk på en SUV eller høy stasjonsvogn er skikkelig dødfødt :D Samt at varebiler skal ha stålfelg og masse gummi ;)
Og jeg vet med sikkerhet at de færreste deler min oppfatning på de punktene:/

Og med det, så får jeg vel bare holde kjeft, og holde avstand til bilen foran :ph34r:

Skrevet
6 timer siden, tronna skrev:

Skvettlapper er helt klart en ting som ikke tilfører en bil noen form for stil. Og er bilen senka, så er det strengt talt ikke nødvendig i det hele tatt. Men på høyere biler, enten det er en Scout/Allterrain/Alltrack/Allroad/XC, eller SUVer, så mener jeg folk kunne påspandert noen skvettlapper.

Så små som de er i dag, så legger jeg omtrent ikke merke til dem en gang, det var annerledes på 70 og 80 tallet hvor de var så store at nesten rakk ned til bakken......... ;) 

Deler ikke helt din oppfatning av at det ikke er nødvendig med dem på litt lavere biler, så dårlig som lakken er i dag så blir jo underkanten av fangeren bak helt sandblåst og klarlakken blir borte. Det vet jeg godt av egen erfaring på de to siste bilene fra VAG konsernet jeg har hatt, en Golf 2014 og en Superb 2016, og de så akkurat like ut i underkant av fangeren bak.

Det ironiske her er jo at de ikke leverer skvettlapper i det hele tatt til den «nye» FL Octavia Scout, spurte forhandleren om dette når jeg var der og forhørte meg litt om en slik bil for noen få uker siden, og svaret var enkelt, det finnes ikke originalt. Om SuperSkoda har laget noen enda vet jeg rett og slett ikke.........

Skrevet

Hehe, her var det mange sterke meninger og gode svar :) Så moro at skvettlapper engasjerer,  uten at jeg tror noen mister nattesøvnen av den grunn :)

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Deler ikke helt din oppfatning av at det ikke er nødvendig med dem på litt lavere biler, så dårlig som lakken er i dag så blir jo underkanten av fangeren bak helt sandblåst og klarlakken blir borte. Det vet jeg godt av egen erfaring på de to siste bilene fra VAG konsernet jeg har hatt, en Golf 2014 og en Superb 2016, og de så akkurat like ut i underkant av fangeren bak.

Kan ikke dette løses med litt presisjonsfoliering?

Nå må jeg innrømme at jeg kryper ut på litt tynn is :/

Skrevet
2 timer siden, tronna skrev:

Kan ikke dette løses med litt presisjonsfoliering?

Nå må jeg innrømme at jeg kryper ut på litt tynn is :/

Det kan det sikkert @tronna, utfordringen vil muligens være å ha en folie som kan stå i mot misfarging pga salt og avfetting. De folierer våre arb.biler med en klar folie for å beskytte den nedre kanten av dørene, kanalene og ca den fremste halvdelen av panseret, dette ser veldig bra ut frem til den første vinteren er unnagjort, da er folien begynt å bli gul, og den blir bare gulere og gulere for hvert år. Men hensikten er jo selvfølgelig å beskytte lakken og det gjør den virkelig, for da slipper vi å lakkere opp panser, dører og kanaler (såfremt det ikke er andre karosseriskader da) når de skal leveres etter 5 års Leasing.

Men da er det jo relativt store felt som blir foliert, så om en holder seg til den nedre halvdelen av fangeren bak (på en falset kant f.eks.), så vil det nok ikke synes så veldig og en vil helt klart spare lakken. Så det kan hende at du kom med en god løsning til de som ikke ønsker å ha skvettlapper bak (eller foran for den delen) her @tronna :) 

Jeg for min del kommer til å velge skvettlappene, såfremt de er tilgjengelig på min neste bil, om ikke de er det, så kan jo dette være en mulighet :) 

 

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...